Toppers Geplaatst: 3 mei 2011 Geplaatst: 3 mei 2011 Heeft iemand wat meer info op welke wijze een swapfile (te) aanleggen, gebruiken en voordelen hiervan ? Ergens info, wiki en/of omschrijving ???
jeanj Geplaatst: 3 mei 2011 Geplaatst: 3 mei 2011 google weet alles http://www.google.nl/search?q=swap+file+vu+duo (2de hit, http://www.world-of-satellite.com/showthread.php?1341-Manually-Creating-a-Swapfile, dat het over open pli gaat maakt (bijna) niet uit, het gaat hier om standaard linux faciliteit) voordelen: mogelijke performance winst ivm dat hij sneller zaken uit het swap geheugen haalt, maar of je dat gebruikt (tiks eens free in je box in ) Bij mij, nog net genoeg geheugen vrij: Citaat: root@vuduo ~ # free total used free shared buffers Mem: 141332 138708 2624 0 556 Swap: 0 0 0 Total: 141332 138708 2624 Je ziet hier openpli, versie geen idee. Swap staat dus blijkbaar uit, en ik heb niet zoveel geheugen vrij, maar daar merk ik nog niets van Je vroeg er niet naar maar toch, NADELEN: je USB stickje gaat er snel aan (als de swap veelvuldig wordt gebruikt). Als de stick leesfouten gaat gegeven zal je het ook wel merken vermoed ik . Geen idee of ie dan vaak hetzelfde deel van de schijf gaat overschrijven of dat hij het mooi telkens versprei (is beter voor de levensduur) PS Swap kan ook naar de harde schijf, iets langzamer, maar tegen meer writes bestand
Gast Duolist Geplaatst: 4 mei 2011 Geplaatst: 4 mei 2011 Hier zijn wel wat kanttekeningen bij te plaatsen: Origineel bericht van: jeanj voordelen: mogelijke performance winst ivm dat hij sneller zaken uit het swap geheugen haalt, maar of je dat gebruikt (tik eens free in je box in) Je zou wel eens heel erg bedrogen uit kunnen komen: een SWAP-file op een STB zal normaal gesproken de prestaties juist negatief beïnvloeden, omdat SWAP-geheugen veel langzamer is dan RAM. Origineel bericht van: jeanj Bij mij, nog net genoeg geheugen vrij: Dat is dus prima in orde! Linux gaat op een heel andere, veel efficiëntere wijze met geheugen om dan Windows. Als je in Windows heel weinig vrij geheugen hebt, loop je snel tegen problemen aan. Bij Linux daarentegen, is weinig vrij geheugen juist een teken dat alles goed draait. Linux vindt het zonde om duur en snel geheugen dat ter beschikking is niet te benutten, en gebruikt er dus zoveel mogelijk van. Omdat het geheugen van een moderne STB ruim voldoende is, voorziet PLi dan ook niet standaard over een GUI-optie om een SWAP-file te activeren. Wil je dat toch, dan kan je eenvoudig de Systemtools downloaden vanuit de feed: dan heb je die optie wel. Maar nogmaals: laat je niet beïnvloeden dor de Windows-denkwijze: SWAP is zelden nodig.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen