Ga naar inhoud

Upgrade huidige computer naar betere prestaties

Aanbevolen berichten

Gast Henri Aalten
Geplaatst:

Ik overweeg mijn computer te upgraden, deze ziet er nu zo uit, zie hieronder.

Computer3.jpg

Wil een snel en stabiel systeem hebben. Wil ook minimaal 8 USB aansluitingen hebben, waarvan 4 USB 3

De wijziging, die er niet bij staat, is dat de C schijf is vervangen voor een SSD schijf

systeem wordt gebruikt voor Video en foto bewerking, en draait nu met Windows 7 Home Premium 64 bit.

Graag jullie adviezen

Geplaatst:

Kies in ieder geval iets met een Intel Sandy Bridge i5 of i7...

Je kunt al een prima systeem samenstellen vanaf ongeveer €500

Je hebt in ieder geval een nieuw moederboard, processor en geheugen nodig. De voeding en kast kan in principe hergebruikt worden. Koeling voor de processor kan de standaard koeler of een betere.

In deze nieuwe generatie zit een videochip ingebouwd die uitstekend geschikt is voor jouw doel. Zorg dan wel voor het juiste moederboard met de juiste chipset (H67) en zeker geen P68

Voor video editting is veel ruimte wel prettig dus een extra 2 TB schijf is geen luxe

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Gast Henri Aalten
Geplaatst:

Winwiz, welk moederboard en geheugen kan jij mij atviseren voor een i7 processor (H67)

Videokaart lijkt mij wel voldoende, of geef jij een ander advies?

Geplaatst:

Wat bedoel je met upgraden? Wil je een helemaal nieuw systeem bouwen, of componenten vervangen?

Aangezien je het systeem voornamelijk gebruikt voor foto en video bewerking zou ik een Nvidia kaart plaatsen. De CUDA architectuur van die kaarten kan (met de juiste programmatuur) foto en video bewerking aanzienlijk versnellen. Maar let op, je moet dan wel een kaart kiezen die echt toegesneden is op dat werk, niet de één of andere standaard spelletjes kaart (ook al is die nog zo snel). Je zou kunnen denken aan de Quadro 600 en Quadro 2000 modellen. De 4000, 5000 en 6000 kunnen ook, maar die zijn erg prijzig. Deze kaarten zijn gebaseerd op de Fermi GPU, en die wordt binnenkort vervangen. Even wachten zou dus wellicht aan te bevelen zijn. Voor het overige is veel geheugen altijd fijn.

USB aansluitingen kun je makkelijk bij plaatsen indien nodig. Veel moederborden hebben de mogelijkheid om direct vanaf het moederbord nog meer poorten te activeren door alleen maar een schuifje met aansluitingen te plaasten en een kabeltje op het moederbord te prikken.

Gast Henri Aalten
Geplaatst:

Met upgraden bedoel ik componenten vervangen.

welk moederboard en geheugen kan jij mij adviseren voor een i7 processor (H67)

Geplaatst:

Als je het moederbord en de CPU gaat vervangen moet je ook het geheugen vervangen, DDR2 past niet in moderne borden, dan moet je DDR3 gebruiken.

Maar waarom wil je upgraden, wat wil je bereiken? Welke software gebruik je?

Geplaatst:
Origineel bericht van: grunnsat
Als je het moederbord en de CPU gaat vervangen moet je ook het geheugen vervangen, DDR2 past niet in moderne borden, dan moet je DDR3 gebruiken.

Maar waarom wil je upgraden, wat wil je bereiken? Welke software gebruik je?

Het is beter om eens goed te lezen....

Citaat:

Met upgraden bedoel ik componenten vervangen.
welk moederboard en geheugen kan jij mij adviseren voor een i7 processor (H67)

Alles hangt een beetje af van hoeveel geld je wilt spenderen...

Een leuk moederbord is bijvoorbeeld de Asus P8H67-V deze zal ongeveer € 135 kosten
De Cpu i5 2500k zit rond de € 180
of Cpu i7 2600k zit rond de € 260 (k versie is unlocked) de i7 heeft hyperstreading de i5 niet, wel beiden 4 cores.

8 GB Corsair DDR3 geheugen zit rond de € 85

Kortom voor € 500 kun je erg leuk upgraden, naar ongeveer 4x zo snel als je nu hebt.

CUDA is leuk maar je hebt er inderdaad speciale programma's voor nodig zoals photoshop CS4 of CS5. Voor gewoon amateur gebruik is het zeer beslist niet nodig, maar je kunt later altijd uitbreiden als je dit wilt door er een goede videokaart extra in te zetten... Nvidia 560 is hier prima geschikt voor. Een quadro is pure overkill in een hobby situatie maar nogmaals, nodig is het zeer beslist niet.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Gast Henri Aalten
Geplaatst:

Nu allemaal duidelijk, ga er mee aan de slag.

Geplaatst:

Ik had dacht aan CPU en moederbord, maar er staat geheugen, klopt.

CUDA is zeker niet alleen voor dure producten als Photoshop, zelfs een gratis product als Mediacoder ondersteund het. Onder omstandigheden kun je heel grote snelheidswinst boeken.

Denk er aan dat je van dat Asus moederbord de B3 versie moet hebben, dus de P8H67-V-B3.

Geplaatst:
Origineel bericht van: grunnsat
Ik had dacht aan CPU en moederbord, maar er staat geheugen, klopt.

CUDA is zeker niet alleen voor dure producten als Photoshop, zelfs een gratis product als Mediacoder ondersteund het. Onder omstandigheden kun je heel grote snelheidswinst boeken.

Denk er aan dat je van dat Asus moederbord de B3 versie moet hebben, dus de P8H67-V-B3.

Klopt, maar voor fotobewerking is het niet echt zinvol of je moet echt heel ingewikkelde gestapelde filterbewerkingen doen.

Mediacoder is puur voor het omzetten van videobestanden naar een ander formaat. Het ligt er maar net aan wat Henry met video doet. Als het aan elkaar plakken van fragmentjes is zal het ook allemaal wel meevallen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen