Ga naar inhoud


Nauwelijks nog benzine met octaangetal 98 verkrijgbaar


grunnsat

Aanbevolen berichten


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Citaat:
En die moeten gewoon met veel lood gevoerd worden

 

Dat heeft niets met het octaangetal te maken. Lood werd bijgevoegd om de klepzetels gasdicht te houden van motoren die waren uitgerust met lichtmetalen cylinderkoppen. zonder lood brand de zachte lichtmetalen (aluminium) klepzetel langzaam weg waardoor de klep langzaam maar zeker omhoog komt.

 

Als je je antieke motor op loodvrije benziene wilt laten lopen kan je overwegen harde klepzetels te laten monteren. Dit kan in principe bij elke motor worden gedaan.

 

Tolueen werd vroeger bijgevoegd om het octaangetal te verhogen. Omdat dit nogal een vergiftig goedje is werd het ergens begin jaren '70 vervangen door andere stofjes die de zelfontbranding van benziene afremmen.

Veel motoren kunnen trouwens prima draaien onder normale omstandigheden op een brandstof met een lager octaangetal. Alleen als de motor onder extreme omstandigheden vol wordt belast kan je last van zelfontbranding gaan krijgen (pingelen, kloppen, nagelen).

Ook hier is weer prima wat aan te doen, bijvoorbeeld het iets meer vervroegen van de ontsteking bij hogere toerentallen. Sommige auto's hadden vroeger standaard een knopje op de vacuumvervroeger zitten om dit te regelen (Toyota's bijvoorbeeld). In gebieden waar het normaal is dat brandstof van slechte kwaliteit is zie je electronische vervroegers vaak vanaf de dealer al ingebouwd, net zoals de zgn. turbo timers.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel motoren kunnen trouwens prima draaien onder normale omstandigheden op een brandstof met een lager octaangetal. Alleen als de motor onder extreme omstandigheden vol wordt belast kan je last van zelfontbranding gaan krijgen (pingelen, kloppen, nagelen).

Ook hier is weer prima wat aan te doen, bijvoorbeeld het iets meer vervroegen van de ontsteking bij hogere toerentallen.

 

Ik weet niet waar je je opleiding hebt gehad wat motoren betreft maar het is echt andersom .

Hoe vroeger de ontsteking staat hoe groter de kans op detonatie.

Moderne auto s worden dan ook automatisch op een iets later tijdstip gezet zodra het motormanagment merkt dat er gepingeld word en prestatie worden dan een fractie minder.

Heel logisch want op dat moment is er iets minder mengsel in de verbrandingskamer de zuiger is immers op een iets hoger punt.

 

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik weet niet waar je je opleiding hebt gehad wat motoren betreft maar het is echt andersom .

Hoe vroeger de ontsteking staat hoe groter de kans op detonatie. Moderne auto s worden dan ook automatisch op een iets later tijdstip gezet zodra het motormanagment merkt dat er gepingeld word en prestatie worden dan een fractie minder.

 

Als jij het zegt zal het absoluut zo zijn. Ik ben een absolute leek die zo nu en dan uit noodzaak aan een motor sleutelt.

 

Citaat:
Heel logisch want op dat moment is er iets minder mengsel in de verbrandingskamer de zuiger is immers op een iets hoger punt.

 

Hier raak ik je even kwijt.

Het mengsel wordt tijens de inlaatslag in de cylinder gezogen. Een aantal graden voor het bovenste dode punt tijdens de compressieslag wordt het mengsel ontstoken.

Als je nu de ontsteking vertraagt, dus meer richting BDP, dan is er toch net zoveel mengsel in de cyliner aanwezig ?

En verder is de druk dan toch ook hoger waardoor de kans op zelfontbranding toeneemt ?

 

Vergeef mijn onbenulligheid, ik spreek alleen uit mijn ervaring.

Vroeger heb ik ooit een Toyota celica gehad die uit de USA afkomstig was. Gekocht van een militair die naar huis ging en het de moeite niet vond de auto mee te nemen. Die auto had een knopje op de vacuum vervroeger zitten waarmee je de ontsteking kon vervroegen als je slechte benzine had getankt. Ik weet echter ech niet meer of ik richting + of - draaide als ik er 82 octaan benzine (DDR / Polen) in had gegooid.

 

Later zag ik die vervroegers/verlaters weer in Rusland opduiken, hier alleen electronisch.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gamgra
Wel, die Duitse brandstof (E10) bevat 10% Ethanol.
Door toevoeging van Ethanol stijgt het Octaangetal, maar ook het brandstof verbruik.


E10 is blijkbaar een mengsel van Euro 95 met 10% ethanol. Het spul is niet geschikt voor auto's die octaangetal 98 nodig hebben. Hier is een website waar je kunt zijn of jouw auto E10 benzine kan gebruiken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gigantaandemuur
Ik weet niet waar je je opleiding hebt gehad wat motoren betreft maar het is echt andersom .
Hoe vroeger de ontsteking staat hoe groter de kans op detonatie.
Moderne auto s worden dan ook automatisch op een iets later tijdstip gezet zodra het motormanagment merkt dat er gepingeld word en prestatie worden dan een fractie minder.
Heel logisch want op dat moment is er iets minder mengsel in de verbrandingskamer de zuiger is immers op een iets hoger punt.


Ontstekingstijdstip heeft niets te maken met de hoeveelheid mengsel in de cylinder. De inlaatklep is immers al lang gesloten op het moment dat de zuiger in de buurt komt van het BDP.
Het verstellen van het ontstekingstijdstip klopt wel, dat moet inderdaad later gebeuren bij pingelen. Omdat het mengsel sneller tot ontbranding komt en je dus het risico loopt dat de verbranding zo snel op gang komt dat de zuiger al de explosiekracht voor z'n kiezen krijgt voordat de zuiger op het BDP is.

Xtrend ET9500 - OpenPLi powered

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Golfdiesel
Origineel bericht van: gigantaandemuur
Ik weet niet waar je je opleiding hebt gehad wat motoren betreft maar het is echt andersom .
Hoe vroeger de ontsteking staat hoe groter de kans op detonatie.
Moderne auto s worden dan ook automatisch op een iets later tijdstip gezet zodra het motormanagment merkt dat er gepingeld word en prestatie worden dan een fractie minder.
Heel logisch want op dat moment is er iets minder mengsel in de verbrandingskamer de zuiger is immers op een iets hoger punt.


Ontstekingstijdstip heeft niets te maken met de hoeveelheid mengsel in de cylinder. De inlaatklep is immers al lang gesloten op het moment dat de zuiger in de buurt komt van het BDP.
Het verstellen van het ontstekingstijdstip klopt wel, dat moet inderdaad later gebeuren bij pingelen. Omdat het mengsel sneller tot ontbranding komt en je dus het risico loopt dat de verbranding zo snel op gang komt dat de zuiger al de explosiekracht voor z'n kiezen krijgt voordat de zuiger op het BDP is.
Niet de zaak verdraaien .
Ik zeg nergens dat er een direct verband is tussen de hoeveelheid mengsel en het tijdstip.
Verder heb ik mij enigsinds fout uitgedrukt met het 2 e .
Echter is de zuiger op een hoger punt bij een later tijdstip wat op dat moment een kleiner volume geeft voor het mengsel.
Met dit kleinere volume [ondanks de hogere druk]is de kracht
van de explosie net iets minder.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn twee vormen van pingelen. De eerste vorm vindt plaats nadat het mengsel ontstoken is. Door de ontsteking wordt een gecontroleerde verbranding op gang gebracht, geen ongecontroleerde explosie. Bij deze vorm van pingelen begint een gedeelte van het mengsel te ontbranden voordat de gecontroleerde verbranding dat gedeelte van het mengsel bereikt heeft.

 

Bij de andere vorm van pingelen ontsteekt het mengsel voordat de bougie het mengsel ontsteekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...