Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

5 jaar geleden heb ik een satellietschotel thuis opgehangen met 3 LNB's die gericht waren op 19.2, 28.2 en 13.0. Die laatste LNB wil ik nu gaan verdraaien naar 23.5 omdat daar de Nederlandse HD-kanalen opzitten. Er treden echter een aantal zaken op die ik niet kan verklaren:

(1) Als ik in de ontvanger bij schotel-instelingen kijk naar de signaalsterkte van de satellieten dan zit 23.5 er gewoon tussen met 90% sterkte en 80% kwaliteit op zowel LNB2 als LNB3 (te selecteren via menu DiSEqC SW). Het lijkt erop dat 1 van de 2 LNB's niet goed uitgericht staat. Als ik echter naar 28.2 kijk dan is die met diezelfde waardes te ontvangen op LNB2 en niet op LNB3. Als in de ontvanger automatisch zenders laat zoeken dan vindt ie een handjevol zenders op 23.5 maar geen NED 1/2/3 HD. Nu breekt mijn klomp!

- Hoe kan 1 LNB meerdere satellieten ontvangen?

- Hoe kan het dat ondanks goede kwaliteit van 23.5 de ontvanger geen Nederlandse zenders kan vinden op die satelliet?

(2) Als ik in de ontvanger kies voor Automatisch detecteren dan geeft hij een opsomming van 3 gedetecteerde satellieten : 19.2, 28.2 en 13.0, de oude situatie. Als ik mijn 3e LNB zomaar een eind verdraai, de zenderlijst leegmaak en opnieuw de zenders laat detecteren dan vindt ie opnieuw die 3 satellieten. Hoe kan dat?

In de DiSEqC switches wordt toch geen harde satellietpositie opgeslagen of zoiets?

Apparatuur:

- 3x Marned universal twin LNB

- 2x DiSEqC switch

- Rebox 9000HD PVR ontvanger

• Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

je ontvangt vast geen 23.5, als je ontvanger dat zegt heb je een transponder gevonden die op 23.5 zou zitten maar ook op een andere sat.

de LNB voor 23.5 moet tussen de 19.2 en de 28.2 en daar heb je vast niet zoveel ruimte dat je lang moet zoeken?

Bolt HD, strong srt8000 sattracker 4, srt4125 concord 1.05, hotbird, astra 1,2,3

Geplaatst:

Je vergeet het belangrijkste te vermelden; Welke schotel heb je, welke LNB houder, en welk handjevol zenders zijn het?

Verdraaien van de schotel helpt niet, de hotbird LNB zul je moeten verplaatsen zodat hij tussen de twee andere koppen in komt te zitten. Misschien overbodig te vermelden, maar let wel op dat je schotel als spiegel functioneert. Van achter de schotel gezien zal de meest rechtse kop op de meest linkse satelliet (28.2) gericht zijn.

Doordat de LNBs offset van het brandpunt staan, zal hun openingshoek groter zijn (hangt van type schotel af).

Geplaatst:

Als je alles zo aan sluit moet het werken

19.2 op 1

23.5 op 2

28.2 op 3

post-33015-1318262060,0379_thumb.jpg

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

Ik heb een Triax 80cm en een stalen LNB-houder. Een paar van de zenders die de ontvanger vindt op 23.5: BBC NEWS, BBC PARL'MNT, Sony TV Asia, Eurosport2 UK, ATN Bangla UK, Peace TV. Ik verdraai niet de schotel maar de 3e LNB. Ik ga het vandaag weer even opnieuw proberen met uitrichten van de LNB. Ik snap alleen niet hoe de ontvanger nu nog 13.0 kan detecteren terwijl ik die LNB een stuk verdraaid had.

Uitrichten van een LNB op een satelliet doe je toch door de ontvanger op de satelliet te zetten en de LNB net zo lang te stellen tot de signaalkwaliteit optimaal is?

Geplaatst:
Origineel bericht van: saTjong
Ik verdraai niet de schotel maar de 3e LNB

Dat is niet gebruikelijk. In een 19,2E-23,5E-28,2/5E opstelling richt je gewoonlijk de middelste LNB
uit op 23,5E, en als je achter de schotel staat de rechter LNB op 28,2/5E en de linker op 19,2E.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Ja, ik had 13.0, 19.2 en 28.2 waardoor 19.2 mijn middelste LNB was. Nu verandert dat naar 19.2, 23.5 en 28.2 waardoor mijn middelste LNB 23.5 wordt dus nu moeten de hele schotel en de 2 buitenste LNB's uitgericht worden.

Geplaatst:
Een paar van de zenders die de ontvanger vindt op 23.5: BBC NEWS, BBC PARL'MNT, Sony TV Asia, Eurosport2 UK, ATN Bangla UK, Peace TV. I

Dit zijn kanalen van de astra 2 op 28,2.
dat verklaart een hoop wink

Geplaatst:

Aha laugh.

Wel vreemd dat mijn ontvanger dan goede signaalkwaliteit aangeeft op 23.5. Want moet moet ik de schotel uitrichten als de kwaliteit nu al goed is. Anyhow, ik ga de 2 buitenste LNB's afkoppelen en de schotel effe uitrichten op 23.5.

Maakt het eigenlijk uit op welke aansluiting van de DiQEqC-switch de LNB voor 19.2 aangesloten is? M.a.w. is de volgorde van aansluiting van de LNB's op de switch belangrijk?

Geplaatst:

Als je eerst dit even leest weet je precies hoe alles werkt

klik

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:
Maakt het eigenlijk uit op welke aansluiting van de DiQEqC-switch de LNB voor 19.2 aangesloten is? M.a.w. is de volgorde van aansluiting van de LNB's op de switch belangrijk?

Nee. Je mag het zo aansluiten als je wilt. Als je het maar net zo instelt op de ontvanger.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:
Origineel bericht van: satencom

Daar stond niks nieuws in maar bedankt voor de verwijzing.

Mijn problemen op dit moment zijn:
- De Rebox ontvanger zegt vrolijk dat mijn middelste LNB op 23.5 een kwaliteit heeft van 80% maar dit klopt niet want die LNB staat uitgericht op 19.2 en heeft 5 jaar goed beeld gegeven (doet dat nog steeds op BVN). Met deze ontvanger kan ik hem dus niet opnieuw uitrichten op 23.5. Ook op 19.2 geeft ie 80% kwaliteit.
- De Topfield ontvanger heeft 23.5 niet als keuzemogelijkheid tussen de satellieten dus ook daar kan ik hem niet mee uitrichten. Als ik de satelliet Other kies kan ik geen andere frequentie kiezen dan 4000 en vindt ie geen zenders.

Hoe kan ik hem nu toch uitrichten op 23.5?
Geplaatst:
Origineel bericht van: satencom

Daar stond niks nieuws in maar bedankt voor de verwijzing.

Mijn problemen op dit moment zijn:
- De Rebox ontvanger zegt vrolijk dat mijn middelste LNB op 23.5 een kwaliteit heeft van 80% maar dit klopt niet want die LNB staat uitgericht op 19.2 en heeft 5 jaar goed beeld gegeven (doet dat nog steeds op BVN). Met deze ontvanger kan ik hem dus niet opnieuw uitrichten op 23.5. Ook op 19.2 geeft ie 80% kwaliteit.
- De Topfield ontvanger heeft 23.5 niet als keuzemogelijkheid tussen de satellieten dus ook daar kan ik hem niet mee uitrichten. Als ik de satelliet Other kies kan ik geen andere frequentie kiezen dan 4000 en vindt ie geen zenders.

Hoe kan ik hem nu toch uitrichten op 23.5?

Wat bedoel je met als ik de satlliet other kies kan ik geen andere freq. vinden dan 4000??
staat toevallig niet in jouw menu Kopernicus (=23.5 oost) of bij other een aantal niet te gebruiken freq/symbolrates verwijderen en de freq. die jij op 23.5 oost wil inscannen in menu transponder toevoegen etc. en jou instellingen in diseqmenu aanpassen.

succes Wiljo
Geplaatst:
Origineel bericht van: aaannk
Wat bedoel je met als ik de satlliet other kies kan ik geen andere freq. vinden dan 4000??
staat toevallig niet in jouw menu Kopernicus (=23.5 oost) of bij other een aantal niet te gebruiken freq/symbolrates verwijderen en de freq. die jij op 23.5 oost wil inscannen in menu transponder toevoegen etc. en jou instellingen in diseqmenu aanpassen.

Ik kan een satelliet kiezen uit de lijst en de laatste optie is Other. Maar die werkt niet en ik kan daar niks in wijzigen.

Kopernicus3 staat er wel in, thanks. Ik las net dat dat de oude naam is van 23.5. Maar dan komt weer het volgende probleem: als ik de ontvanger afstem op Kopernicus3 en de schotel langzaam naar links en rechts verdraai dan vind ik hem niet. Ontvanger terug op 19.2 en die satelliet is wel weer snel gevonden. Zit 23.5 soms op een andere hoogte?
Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
Zit 23.5 soms op een andere hoogte?

De elevatie is inderdaad iets lager dan 19.2E.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen