Jan Ambers Geplaatst: 17 mei 2011 Geplaatst: 17 mei 2011 Ben hier even met een IDL7000 aan het scannen. Diverse zenders worden niet gevonden (signaalsterkte onvoldoende voor die zenders). Ik heb dit ook met de Skystarkaart in m'n PC dat die een slope vertoont in de frekwentieweergavekarakteristiek. Nu vraag ik me af, of dit niet op te vangen is door een LNB met grotere versterking, als die er überhaupt zijn? De gevoeligheid van een installatie wordt toch bepaald door de LNB buiten die het zwakke signaal oppikt, downmixt en verstekt. Zijn er LNB die een merkbaar gortere versterking geven dan andere?
Sprietje Geplaatst: 17 mei 2011 Geplaatst: 17 mei 2011 lnb's met een grotere versterking zijn er zeker. Er zijn er twee die vallen onder de catagorie: de aller beste die er zijn om zeer zwakke signalen op te vangen en dat zijn: de professionele MTI High Gain Low noise White LNB en de Inverto Black Ultra Single LNB Zoek maar eens op Google. Beide hebben prijzen gewonnen en worden aanbevolen voor de ontvangst van exotische zwakke satellieten.
chellohacker Geplaatst: 17 mei 2011 Geplaatst: 17 mei 2011 Het is ook mogelijk om een versterker tussen Box en LNB tezetten, misschien wellicht een goedkopere oplossing?? Eigenlijk is het een gewone 0 to 1Ghz versterker, die met een goede HF tor (mosfet) is tebouwen. Zoek is op in de cat zendamateurs, er zijn vele schemaas , en dergelijke tevinden, ook al kan je het niet zelf maken, altijd leerzaam om doorteworstelen.
Sprietje Geplaatst: 17 mei 2011 Geplaatst: 17 mei 2011 Een versterker tussen de lnb en de tuner zetten wordt helemaal niets. Alle signalen waar geen beeld van te bakken is, worden meeversterkt. Het gaat niet om de signaalsterkte maar om de signaalkwaliteit en die wordt alleen maar slechter met een extra versterker al is het alleen maar door oversturing. Een echte kwaliteits-lnb met een extreem laag ruisgetal en optimale componenten, dat is het enige wat iets brengt. Natuurlijk is een grotere schotel ook een prima oplossing die zelfs nog de voorkeur verdiend maar dat is niet altijd mogelijk.
erikdk Geplaatst: 17 mei 2011 Geplaatst: 17 mei 2011 maar ga je dan niet gewoon je ruis versterken? ErikBigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox; Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.
Moderator ceesv Geplaatst: 17 mei 2011 Moderator Geplaatst: 17 mei 2011 Ja en nee. De eerste Transistor, fet o.i.d in de feedhoorn van de LNB heeft een eigen ruisbijdrage, welke bepalend is voor wat je kunt ontvangen. De satelliet signalen moeten dus sterker zijn als de eigen ruis van die eerste transistor. Hierna wordt het signaal omgezet naar de midden frequenties, de band tussen 950 en 2100 MHz. Afhankelijk van de kabel, switches, connectors en de frequentie etc. zal dit signaal zwakker worden, voordat het aan de ontvanger wordt aangeboden. De ontvanger heeft ook een gevoeligheidsdrempel. Wanneer het signaal voor sommige programma´s aan de ontvangeringang te zwak is, maar wel aan de LBN uitgang aanwezig was, kan een versterker eventueel uitkomst bieden. Een signaal wat aan de LNB ingang te zwak is, wordt hierdoor niet zichtbaar. Daar helpt dan alleen een gevoeligere LNB, met een zeer laag eigen ruisgetal, of een grotere schotel. Bedenk verder, dat de opgegeven ruisgetallen van LNB´s met minstens een kilo zout genomen dienen te worden. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Big fellow Geplaatst: 17 mei 2011 Geplaatst: 17 mei 2011 Origineel bericht van: chelloanarchist Het is ook mogelijk om een versterker tussen Box en LNB tezetten, misschien wellicht een goedkopere oplossing?? Eigenlijk is het een gewone 0 to 1Ghz versterker, die met een goede HF tor (mosfet) is tebouwen. Twee opmerkingen; - Zoals eerder vermeld is een versterker heel vaak geen oplossing. "Geen signaal" geeft heel vaak aan dat de S/N (eigenlijk C/N) verhouding te laag is. Als je gaat versterken dan gaat de S/N verhouding omlaag vanwege de eigenruis van de versterker. Een versterker heeft alleen nut als het signaal onder de drempel van de ontvanger binnenkomt. En dan kan het zelfs nog niet goed werken... (Versterkers dienen alleen te worden gebruikt om kabel en/of splitter verliezen te compenseren.) - Het signaal uit een LNB zal tussen de 950MHz en 2150Mhz zijn, dus niet tussen 0 en 1 GHz! “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Jan Ambers Geplaatst: 18 mei 2011 Auteur Geplaatst: 18 mei 2011 Jullie hebben gelijk en ongelijk... Op die bestaande installatie ontvang ik met een Nokia-9200 (mijn lief)ne zak zenders... Hang ik ipv de Nokia-9200 er een IDL-7000 aan, dan is het assortissement zenders die ik op 19° ontvang een pak minder, en de signaalsterkte is nauwelijks 50% op de sterkste... Dit betekent dat die Inverto ne potdove receiver is tov Noki! Maar de eerste trap die signalen ontvangt is de LNB, die zet die dan op de 950-2150 Mhz band. Dus bepaald volgens mij de gevoeligheid van de LNB wat je receiver tss de kiezen krijg! LNB met een ruisgetal van 0.3 of 0.4 (Inverto & Co) zijn gemeten met CB-dB meters... Als je een LNB koopt weet je meestal niet hoeveel "versterking" of "conversion gain" die geeft... Vandaar m'n vraag. Op zich werkt die Inverto goed en in afwachting van een andere rec. is die OK maar spijtig van z'n doofheid; en daaraan met een hogere LNB versterking verhelpen, ware OK...
Sprietje Geplaatst: 18 mei 2011 Geplaatst: 18 mei 2011 @Jan Ambers Ik heb zelf een Inverto Scena 5M en die geeft inderdaad lagere signaalsterkte en signaalkwaliteit aan dan mijn ClarkeTech 5000HD die op dezelfde lnb zijn aangesloten. Maar dat wil in de regel niet zeggen dat die de zwakke zenders minder goed ontvangt. Toen ik laatst af en toe problemen had met History-HD, had ik die problemen op beide tuners. Ik heb liever een tuner die wat zuinig is met het aangeven van hoge waardes van signaalsterkte en signaalkwaliteit dan tuners die zelfs bij een slecht uitgerichte schotel al 100% aangeven. Natuurlijk zijn ook niet alle satelliettuners even gevoelig. Uit testrapporten lees je vaak al of een tuner gewoon- en erg gevoelig is. Maar als jij denkt, dat een versterker in de coaxkabel enige verbetering brengt (mits je natuurlijk een erg lange coaxkabel hebt of een van een mindere kwaliteit) zou ik zeggen, koop er één. Voor het geld hoef je het niet te laten want voor minder dan 8 euro koop je ze. En dan wil ik graag weten wie er gelijk heeft.
alleyoop Geplaatst: 18 mei 2011 Geplaatst: 18 mei 2011 Het probleem van zo'n in-line versterker is dat die een volledige band van 1Ghz versterkt zonder onderscheid. Het signaal van de gewenste zwakke transponder gaat de hoogte in maar ook die van de sterke buren zodat de ingangstrap van de tuner overstuurd wordt. Als reactie hierop gaat het Automatic Gain Circuit in de tuner het signaal dichtknijpen en dan krijg je wel een verbetering van de signaalsterkte te zien maar de kwaliteitsbalk (waar het om te doen is) gaat achteruit. Bij een review van zo'n versterker schreef een gebruiker: "As stated, it did amplify the signal but the quality signal strenth went down to the point where it made the picture go away."
chellohacker Geplaatst: 18 mei 2011 Geplaatst: 18 mei 2011 Origineel bericht van: Big fellow Origineel bericht van: chelloanarchist Het is ook mogelijk om een versterker tussen Box en LNB tezetten, misschien wellicht een goedkopere oplossing?? Eigenlijk is het een gewone 0 to 1Ghz versterker, die met een goede HF tor (mosfet) is tebouwen. Twee opmerkingen; - Zoals eerder vermeld is een versterker heel vaak geen oplossing. "Geen signaal" geeft heel vaak aan dat de S/N (eigenlijk C/N) verhouding te laag is. Als je gaat versterken dan gaat de S/N verhouding omlaag vanwege de eigenruis van de versterker. Een versterker heeft alleen nut als het signaal onder de drempel van de ontvanger binnenkomt. En dan kan het zelfs nog niet goed werken... (Versterkers dienen alleen te worden gebruikt om kabel en/of splitter verliezen te compenseren.) - Het signaal uit een LNB zal tussen de 950MHz en 2150Mhz zijn, dus niet tussen 0 en 1 GHz! Ik dacht toch echt dat een LNB uit signaal de TV band beslaat, grofweg rond de 480 Mhz, een of andere midden frequentie. Nou ja een versterker versterkt, en moet zelf geen bijdrage leveren aan de S/N, dus of het om langere kabel gaat of een extra boost, alleen moet je nooit in het oversturings gebied komen, waarbij clipping kan optreden..
Sprietje Geplaatst: 18 mei 2011 Geplaatst: 18 mei 2011 Nee, @chelloanarchist, het is niet rond de 480 Mhz, lees maar op Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Low_noise_block-downconverter
Big fellow Geplaatst: 18 mei 2011 Geplaatst: 18 mei 2011 Origineel bericht van: chelloanarchist Nou ja een versterker versterkt, en moet zelf geen bijdrage leveren aan de S/N, dus of het om langere kabel gaat of een extra boost, alleen moet je nooit in het oversturings gebied komen, waarbij clipping kan optreden.. Zoals ik al eerder schreef heeft dat dus te maken met de eigenruis van de versterker. Als de eigenruis 0dB is zal er geen verslechtering optreden, maar jammer genoeg bestaan er geen "ruisvrije" versterkers. “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
alleyoop Geplaatst: 18 mei 2011 Geplaatst: 18 mei 2011 Origineel bericht van: chelloanarchist Ik dacht toch echt dat een LNB uit signaal de TV band beslaat, grofweg rond de 480 Mhz, een of andere midden frequentie. Om interferenties met de normale VHF/UHF-signalen te vermijden konden ze moeilijk dezelfde band gebruiken en daarom namen ze een frequentieband die boven het hoogste UHF-kanaal ligt, een ander voordeel is dat je op die manier VHF/UHF en sat op dezelfde kabel kan zetten. Een DVB-T antenneversterker krijgt een signaal binnen van enkele µV dat rechtstreeks door de antenne wordt opgevangen, een zwak signaal kan dus probleemloos versterkt worden. Een in-line sat-versterker is een heel ander verhaal want die krijgt een middenfrequentsignaal aangeboden dat al een factor 1000 groter is (ca. -35dBm of 11mVpp) maar waar ook een pak meer ruis op zit door de voorafgaande versterking en mengtrap in het LNB, ga je dat versterken dan wordt de ruis evenveel versterkt als het zwakke signaal dus het resultaat blijft hetzelfde.
Sprietje Geplaatst: 18 mei 2011 Geplaatst: 18 mei 2011 Lnb’s versterken het opgevangen signaal van de schotel 50-60dB. Dat is al een versterking van 100.000 tot 1.000.000 maal.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen