Yen Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Hallo, Ik ben van plan om binnekort een volledige satelliet televisie installatie te plaatsen met de volgende eisen: * Zenderaanbod: Vlaamse zenders, Britse zenders en enkele internationale nieuwskanalen * Toestellen: Initieel 3 TV's, eventueel later uitbreiden (TWIN Tuners, ...) * Locatie: Limburg (België) Nu ben ik eens binnengestapt bij de lokale satteliet verkoper en die gaf me het volgende advies om te kopen: * Technisat Skytenne Quatro: SATMAN 850 met 4 LNBs (voor EUTELSAT 13° East, ASTRA 19,2° East, ASTRA 23,5° East, Eurobird-ASTRA 28,5° East) * TechniSat GigaSystem 17/8 * Elke TV met ingebouwde DVB-S2 tuner (ik ga voor de door TV Vlaanderen gecertificeerde Samsung TV's gaan waarschijnlijk) Buiten het aanbod aanbevolen door de satelliet verkoper is mijn oog ook gevallen op het volgende: * König DVB-T binnen- en buitenantenne Hiermee zou ik de VRT (en misschien zelfs de Nederlandse en Waalse) openbare omroep moeten ontvangen. Nu heb ik de volgende vragen: * Moet die EUTELSAT 13° East geen Hotbird 13° East zijn? * Denken jullie dat dit een goede opstelling en degelijk materiaal is? * Is dit niet een wat dure oplossing? De satelliet schotel met LNBs kost € 299 en de multiswitch ook € 299. Vooral die multiswitch lijkt me duur, kennen jullie geen goedkopere en misschien zelfs betere switches? * Is er snelheidsverschil bij deze multiswitches? Waar moet ik op letten bij datasheets van multiswitches? * Is de König DBN-T antenne aangeraden door jullie? * Moet ik de König DVB-T antenne polariseren (horizontaal/verticaal)? * Waar kan ik deze terrestrial antenne het beste plaatsen? Op de muur die gericht is naar de zendmast? * Kan ik aan de terrestrial (DVB-T) ingang van de multiswitch in de toekomst kabel tv (DVB-C) aansluiten? Kan ik ook het antenne (DVB-T) en kabel tv (DVB-C) signaal op hetzelfde moment aansluiten op deze ingang? * Is het mogelijk meerdere terrestrial antennes te combineren? (vb een antenne aan de noorderkant van het huis en de andere aan de zuidkant en ze dan samenvoegen op één kabel die naar de terrestrial ingang van de multiswitch gaat) * Is gewone coax kabel geschikt om dit alles met elkaar te verbinden (karakteristieke impedantie = 75 Ohm, tussen alle LNBs en multiswitches en ook tussen alle TVs en multiswitches)? Eventueel de coax-kabel kopen die aangeraden is door Telenet-Interkabel?
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Je bent al best goed geïnformeerd. Als je inderdaad op 3 plekken of meer met twin-tuners wilt werken, dan ga je automatisch richting Quattro LNB's met bijhorende switch. Qua schotel kun je in het kader van de door jou genoemde satellieten ook denken aan een T55. Je moet er bij aanschaf van LNB's dan wel degelijk op letten of ze wel passen, die van Alps passen bijvoorbeeld niet (behalve bij mij). Ik zou zeggen, kijk voor voorbeelden ook even in de galerij van leden-installaties.
Yen Geplaatst: 19 mei 2011 Auteur Geplaatst: 19 mei 2011 De LNBs op deze Technisat schotel hangen op een vaste plaats voor de eerder genoemde satelliet posities. De schotel zal op een plaats gehangen worden die niet zo gemakkelijk bereikbaar is om herstellingen en dergelijke te doen. Is deze schotel dan nog steeds een goede keuze en is het ontvangst optimaal als de LNBs niet kunnen verplaatst worden? Ik vermoed dat de LNBs geoptimaliseerd zijn voor Duitsland, maakt dit veel verschil voor mijn locatie? (Limburg, België)
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Stel, je koopt een andere dan door jou voorgesteld... Dan heb je voor nu en de toekomst wat meer mogelijkheden, wat een voordeel is dus. Je kunt prima de gehele schotel configureren op de grond (paaltje) en uiteindelijk op zijn plek hangen met LNB's en al. Uiteraard is de keuze voor een bepaalde schotel persoonlijk en buiten dat afhankelijk van wensen/eisen/mogelijkheden etc. De genoemde schotel is denk ik wel een goede keuze, maar ik adviseer je toch om even verder te kijken dan alleen die. Naast de door mij genoemde T55/T90 is er ook nog de Big BiSat bijvoorbeeld, ook een goede keuze.
Tonskidutch Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 voor dvb-t zag ik een test op deense televisie van de Triax Digi 14 W DVB-T antenne, met 14 elementen die heeft een echt echt goede ontvangst voor de dvb-s, waar je moeilijk bij kan raad ik de vermelde t55 aan maar als je echt geld hebt, de kathrein cas80 met deze Multifeed LNB-mount waar 28,2 ook nog op past een rots in de branding en een gruwel voor satelliet handelaren daar ze er nooit meer iets aan >hoeven >kunnen en >moeten doen qua onderhoud na juiste installatie. dat is met die Multytenne wel anders. je zult er meermaals weer in de satellietwinkel voor terug moeten en koopt dan toch een andere als vervanging. ciao Apocalypse Cigarettes After Sex
erikdk Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 ik snap niet goed waarom je praat over enerzijds Twin-tuners en anderzijds TVs met ingebouwde DVB-S2 decoder. Heeft die samsungTV 2 DVB-S2 decoders? zit er een harde schijf in of kan je opnemen via een externe hardeschijf viaUSB of eSATA? Zoniet heb je een aparte sat-decoder met twin tuner nodig en is die DVB-S2 dcoder in je TV overbodig. Voor terrestrische ontvangst anderzijds heb je een DVB-T tuner nodig, die zit tegenwoordig wel in de meeste nieuwe flatscreens ingebouwd. Als antenne zou ik in de eerste plaats eens proberen met een oersimpele spriet van 10€ uit een of andere winkel: ik ontvang daarmee probleemloos binnenshuis de vlaamse en waalse TVkanalen; in funktie van de lokale ontvangstomstandigheden bij jou ga je er waarschijnlijk de hollandse kanalen bijkrijgen (maar die zijn wel versleuteld) en, vooral, de duitse. Tenslotte, voor distributie van je kabel blijf je afhankelijk van een telenetdoos met internet verbonden, want die nagravision cryptering is behoorlijk vervelend en werkt enkel met hun hardware. Ik weet niet of je er veel voordeel bij doet om dat via je multiswitch te versturen (afgezien van het feit of die het wel doet, want het gaat om andere golflengten dan DVB-T, maar ik veronderstel dat het wel moet lukken, want het zou me verwonderen als de DVB-C kanalen er uitgefilterd werden) ErikBigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox; Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.
Sprietje Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Beste Yen Om op je eerst vraag maar even antwoord te geven “* Moet die EUTELSAT 13° East geen Hotbird 13° East zijn?” Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eutelsat Dus, dat is hetzelfde. Om op je laatste vraag antwoord te geven: Uitstekende coaxkabel met weinig verliezen en die toch nog handzaam (buigzaam) is, is de Belden H-125. Als je even op internet zoekt, kun je die kopen voor ongeveer 75 euro voor een rol van 100 meter.
Yen Geplaatst: 19 mei 2011 Auteur Geplaatst: 19 mei 2011 Bedankt voor jullie reacties! Ik ga even verduidelijken welke masten ik wil ontvangen: * Genk (VRT-Norking) - 25km - ~20kW, horizontaal * Heerlen (Nederlandse openbare omroep), verticaal - ~57km - 40kW of * Maastricht (Nederlandse openbare omroep), verticaal - ~41km - 10kW * Waver (RTBF) - 50km, horizontaal - ~80kW Als ik met Google Earth een straal trek vanuit bovenstaande steden tot de plaats waar de antenne's worden geplaatst merk ik dat Genk en Heerlen slechts met minder dan 5° met elkaar verschillen gezien vanuit de plaats waar de antenne zal geplaatst worden. Het is wel zo dat beide een andere polarisatie hebben, kan dit problemen geven? Zijn de afstanden te groot om goed te ontvangen met een antenne? Zou het ook geen goede oplossing zijn om ter werken met een Triax UFO in combinatie met een één of meerdere Triax Yagi antenne's voor zenders die er slecht doorkomen? Hoe krijg ik deze dan op één kabel? Is daar een simpele oplossing voor?
Yen Geplaatst: 19 mei 2011 Auteur Geplaatst: 19 mei 2011 Origineel bericht van: Tonskidutch dat is met die Multytenne wel anders. je zult er meermaals weer in de satellietwinkel voor terug moeten en koopt dan toch een andere als vervanging. Het is een Skytenne waarover ik sprak maar ik veronderstel dat dit gebaseerd is op dezelfde technologie en materialen. Origineel bericht van: erikdk ik snap niet goed waarom je praat over enerzijds Twin-tuners en anderzijds TVs met ingebouwde DVB-S2 decoder. Heeft die samsungTV 2 DVB-S2 decoders? zit er een harde schijf in of kan je opnemen via een externe hardeschijf viaUSB of eSATA? Zoniet heb je een aparte sat-decoder met twin tuner nodig en is die DVB-S2 dcoder in je TV overbodig. De Samsung TVs hebben inderdaad geen twin tuner. Ik heb wel al andere merken gezien met een twin tuner en ingebouwde harde schijf. Origineel bericht van: erikdk Als antenne zou ik in de eerste plaats eens proberen met een oersimpele spriet van 10€ uit een of andere winkel: ik ontvang daarmee probleemloos binnenshuis de vlaamse en waalse TV kanalen Ik heb een Pinacle USB DVB-T ontvanger mijn laptop en dat valt wat tegen, ik moet al op zolder gaan zitten om een slecht en onstabiel signaal te kunnen ontvangen binnen. Origineel bericht van: erikdk Ik weet niet of je er veel voordeel bij doet om dat via je multiswitch te versturen (afgezien van het feit of die het wel doet, want het gaat om andere golflengten dan DVB-T, maar ik veronderstel dat het wel moet lukken, want het zou me verwonderen als de DVB-C kanalen er uitgefilterd werden) Dit is omdat als ik ooit wil terugvallen op kabeltelevisie en dus mijn satelliet abonnement opzeg ik toch nog gebruik kan maken van de FTA zenders op de satelliet.
Sprietje Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Hallo Yen Wat ben je eigenlijk van plan? Dit wordt wel een heel bijzondere ontvangstinstallatie. De meeste mensen beginnen eenvoudig en als ze het dan erg leuk gaan vinden, wordt de zaak uitgebreid. Ben jij een beginneling die ineens met een enorm ontvangst-arsenaal aan schotels en antennes begint of ben je toch al een gevorderde schotelaar? Of is het beroepshalve? Ik tref zelden mensen aan die zo goed zijn voorbereidt.
erikdk Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 'Dit is omdat als ik ooit wil terugvallen op kabeltelevisie en dus mijn satelliet abonnement opzeg ik toch nog gebruik kan maken van de FTA zenders op de satelliet.' telenet is wel serieus ambetant als het gaat over de binnenhuisverdeling van hun signaal: je moet het enerzijds allemaal zelf doen (en bekostigen), maar als je klachten hebt over de ontvangst is hun stelling dat tussen hun modem en hun doos enkel 1 kabel mag liggen met niks anders op (geen versterker etc...). Als je dus verdeelt via je multiswitch kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat als je ooit problemen hebt, ze het op je multiswitch zullen steken. ErikBigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox; Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.
Yen Geplaatst: 19 mei 2011 Auteur Geplaatst: 19 mei 2011 Origineel bericht van: Satkijker Wat ben je eigenlijk van plan? Dit wordt wel een heel bijzondere ontvangstinstallatie. De meeste mensen beginnen eenvoudig en als ze het dan erg leuk gaan vinden, wordt de zaak uitgebreid. Ben jij een beginneling die ineens met een enorm ontvangst-arsenaal aan schotels en antennes begint of ben je toch al een gevorderde schotelaar? Of is het beroepshalve? Ik tref zelden mensen aan die zo goed zijn voorbereidt. Ik ben een beginneling. Waarom al deze voorbereiding? Omdat ik momenteel bezig ben op een nieuwbouw en toch zeker wil zijn dat alle kabels voorzien zodat er binnenkort niet meer geboord moet worden. Ook zou alles moeten blijven werken, er zijn nu eenmaal mensen in het huis die liever hebben dat alles blijft werken en daarom probeer ik het van de eerste keer iets of wat goed aan te pakken. Enorm arsenaal aan ontvangst materiaal? Wel 4 satelliet posities voor de Britse, Vlaamse zenders en enkele internationale nieuwszenders is toch niet overdreven denk ik? De DVB-T antenne's zijn redelijk goedkoop dus het lijkt me geen slecht idee om dit ook in één keer te voorzien? Zeker omdat je dan de openbare omroep(en) kan ontvangen zonder CAM en elke nieuwe TV wel gewapend is met een DVB-T decoder. edit: En zo kan ik Een+ en Canvas+ ook ontvangen.
erikdk Geplaatst: 20 mei 2011 Geplaatst: 20 mei 2011 Origineel bericht van: Yen Ik ben een beginneling. Waarom al deze voorbereiding? Omdat ik momenteel bezig ben op een nieuwbouw en toch zeker wil zijn dat alle kabels voorzien zodat er binnenkort niet meer geboord moet worden. Ook zou alles moeten blijven werken, er zijn nu eenmaal mensen in het huis die liever hebben dat alles blijft werken en daarom probeer ik het van de eerste keer iets of wat goed aan te pakken... gefeliciteerd, je doet dat goed. moest ik nieuw bouwen dan zou ik in alle geval in en vooral tussen alle vertrekken een voldoende brede kabelgoot voorzien, niet alleen voor TV maar ook voor internet, domotica, en wat weet ik nog. Origineel bericht van: Yen edit: En zo kan ik Een+ en Canvas+ ook ontvangen. alleen spijtig dat in belgië voorlopig geen terrestrische HD is voorzien; ik heb de indruk dat VRT en RTBF dat met plezier aan 'bevoorrechte partners' voorbehouden (telenet in vlaanderen, belgacom in wallonië). ErikBigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox; Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.
Sprietje Geplaatst: 21 mei 2011 Geplaatst: 21 mei 2011 @Yen Ja, als het is voor de voorbereiding op de bouw, dan pak je dat goed aan. Je zult dan toch ook al vast moeten bedenken waar je de schotel wilt gaan plaatsen want daar moeten alle kabels straks naar toe gaan. En voor een schotel moet je vrij zicht hebben zonder obstakels van huizen en bomen, bomen die straks misschien in de tuin van de buren komen te staan. Misschien goed om hiervoor dan ook al vast over na te denken. De invalshoek waarmee de satellietsignalen worden ontvangen zijn voor Utrecht als volgt: Astra 2 op 28,2 graden oost: 26,6 graden elevatie Astra 3 op 23,5 graden oost: 28,0 graden elevatie Astra 1 op 19,2 graden oost: 29,0 graden elevatie Hotbird op 13 graden oost: 30,0 graden elevatie Voor andere plaatsen in Nederland maakt het maximaal 1 graad verschil, zie de site: http://www.dishpointer.com/ Als je helemaal inzoomt, kun je ook precies de richting zien hoe de signalen op je te bouwen huis vallen. En als er misschien al coaxkabels gelegd moeten worden, neem dan meteen goede coax, de Belden H-125. Dit is een uitstekende kabel die maar een klein beetje meer kost dan goedkope rommel. Als je even op internet zoekt, kun je een rol van 100 meter Belden H-125 voor ongeveer 75 euro kopen.
Yen Geplaatst: 22 mei 2011 Auteur Geplaatst: 22 mei 2011 Tussen de wandcontacten en het centrale verdeelpunt in het huis ligt momenteel al door Interkabel-Telenet gecertificeerde coax kabel, gaat dit problemen geven? De kabels van de LNBs tot de multiswitch moeten nog wel aangekocht en getrokken worden dus daar zal ik zeker de Belden H-125 overwegen. Ik heb momenteel nog niet beslist waar de schotel gaat komen. Ofwel komt deze op het huis te hangen ofwel op het dak van een tuinhuisje ten noorden van het huis. Bij de laatste optie staat het huis wel 'in de weg' en is de kabelafstand een veel groter, maar het heeft wel het voordeel dat de schotel veel gemakkelijker is om te installeren. Rekening houdend met de hoogte waarop de schoten gaat staan, de afstand tussen het huis en de schotel en hoogte verschillen tussen de tuin en het huis zou het moeten lukken om op het tuinhuisje de schotel te installeren. Enkel zit ik nog met de vraag wat de maximum afstand tussen het tuinhuis waar de schotel op staat en de multiswitch mag zijn? Zijn er geen andere kwalitatieve coax kabels, zoals de Belden H-125 die met 4 gebundeld in een extra mantel liggen? Dit zou de installatie al een stuk gemakkelijker maken. Max ik deze kabel gewoon in de grond (eventueel in een PVC buis) leggen of kan ik best een andere kabel nemen?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen