Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Ik gebruik zg. 4-in-1 kabel, keurig in een mantelpijp, werkt perfect. Die kabel ligt van meterkast tot switch-kast, ca 40 meter en van switches tot LNB's, elk 2,5 meter. Vanaf de meterkast tot aansluitpunten is hier enkele kabel.

Qua lengte, ach... Als het de 100 meter niet overstijgd heb je hoe dan ook geen problemen. Langer dan dat heb ik geen ervaring mee.

• Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

Hallo,

Bedankt voor al het advies!

Tha Great Mac, kan je me vertellen welke '4-in-1' kabel je gebruikt? Denk je dat de Interkabel-Telenet coax tussen de multiswitch en de receivers gaat werken?

Ik heb ook besloten om de Technisat Skytenne Quatro te laten zijn voor wat het is en om een Visiosat BIG Bisat aan te schaffen, volgens reviews garandeert deze een betere ontvangst voor verschillende posities en heeft het een uitstekende bouwkwaliteit.

Alleen spijtig dat ik niet meteen multiswitches vind die meer dan 4 satelliet posities aankunnen. Zou het lukken om (in de toekomst) één van de uitgangen van de multiswitch samen met de overblijvende LNBs te koppelen aan de ingang van een DISEqC switch om zo deze extra satellieten toch op één televisie toestel te kunnen krijgen?

I know, ik weer teveel aan het bedenken maar dat doe ik nu eenmaal graag... blush

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Google ff op '4-in-1 coax', let overigens wel op... Buiten Nederland aanschaffen kan interessant zijn.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Yen

Alleen spijtig dat ik niet meteen multiswitches vind die meer dan 4 satelliet posities aankunnen.

Multiswitches hebben altijd max. 4 satelliet-ingangen

Zou het lukken om (in de toekomst) één van de uitgangen van de multiswitch samen met de overblijvende LNBs te koppelen aan de ingang van een DISEqC switch om zo deze extra satellieten toch op één televisie toestel te kunnen krijgen?

Ja dat kan nu al, een extra losse switch, 4/1 of 2/1, en de uitgang hiervan samen met een uitgang van de Multiswitch naar een uncommitted switch en vandaar naar je box.
Voorwaarde is wel dat je box dit ondersteund.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Geplaatst:

@Yen

Je schreef: Bij de laatste optie staat het huis wel 'in de weg'

Om dit op een gemakkelijke manier uit te zoeken is er een heel handige site:

http://www.dishpointer.com/

- Toets de plaats in waar de schotel staat en kies voor de satelliet, bijv. de Astra 2 op 28,5 graad oost.

Je ziet rechts boven in beeld een kader “options” staan.

- klik dit aan.

- Nu zie je op de groene lijn die naar de satelliet loopt een klein rood ballonnetje staat.

- Klik dit ballonnetje aan en sleep het in de richting van het ontvangstpunt totdat een afstand wordt aangegeven die overeen komt met de afstand van het tuinhuisje tot aan je huis.

- Nu kun je zien hoe hoog de obstakelhoogte mag zijn. Als je schotel op bijv. 3 meter hoogte komt te staan, mag je die natuurlijk van je obstakelhoogte aftrekken.

Als ik het goed begrijp gaat het om een nieuwbouwhuis en dat zal waarschijnlijk niet op de luchtfoto te zien zijn maar dat is helemaal niet zo’n probleem want je zult waarschijnlijk wel een bouwtekening hebben met de juiste afmetingen van je tuin en huis en de Noordrichting die er op aangegeven is. Zo kun je toch bepalen of je huis in de weg staat of niet.

Op deze manier kun je dat ook voor de andere satellieten doen.

Het grote voordeel dat je ontvangst over je huis heen moet is wel dat je zeker weet dat de ontvangst ook over 10 jaar nog steeds over het huis gaat, bij bomen kan de situatie over 10 jaar heel anders zijn.

Geplaatst:

voor alle duidelijkheid voor Yen: een multiswitch gebruikt het Disecq 1.0/2.0 protocol en kan dus maximaal 4 volledige satellietposities aan; om meerdere multiswitchen te verbinden en meer dan 4 satellietposities te kunnen sturen heb je (maximaal 4 niveaus) uncommitted Disecq switches nodig (pas op dat zijn geen gewone committed Disecqswitches hoewel je bij sommige die keuze kan instellen op de switch), dus daarvoor moet je ontvanger minimum Disecq 1.1 of 2.1 kunnen aansturen (1.1 is voldoende).

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Geplaatst:

Bedankt! Zeer interessant allemaal, zeker als ik ooit aan uitbreiden toe zou zijn. Voorlopig ga ik het met 'slechts' vier satteliet posities houden maar het gebruik van uncommited switches is zeker wel interessant naar de toekomst toe.

Ik ga waarschijnlijk kiezen voor Visiosat Big Bisat in combinatie met vier Inverto Black Ultra Quattro HGLN 40mm LNBs.

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Google ff op '4-in-1 coax', let overigens wel op... Buiten Nederland aanschaffen kan interessant zijn.

Zo simpel lijkt het helaas niet te zijn, de meeste webshops verkopen per meter en ik kom dan al snel op €4/m en dan ben ik nog niet zeker of deze kabel wel geschikt is om in de grond te leggen. Iemand die wel weet welke merken/typen wel geschikt zijn om in de grond te leggen?

Geplaatst:

Uitstekende coaxkabel die in de grond mag liggen is de Belden H-125 zwart, ook voor ongeveer 75 euro per honderd meter te koop als je even goed op Google zoekt.

Maar ik zou je toch aanraden om de coaxkabels in een tyleen buis te leggen. Dan heb je een betere bescherming als je toevalling met de schep in de tuin bezig bent, bijv. tyleenslang 25 of 32mm afhankelijk hoeveel coaxkabels er door moeten. Zoek maar op op Google

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
Zo simpel lijkt het helaas niet te zijn, de meeste webshops verkopen per meter en ik kom dan al snel op €4/m en dan ben ik nog niet zeker of deze kabel wel geschikt is om in de grond te leggen. Iemand die wel weet welke merken/typen wel geschikt zijn om in de grond te leggen?

Deze kabel ligt hier gewoon in de grond, wel in een mantelpijp natuurlijk.
Geplaatst:

Voor prima beschermmantel zoek op Google: “pe-slang 25mm”, de zogenaamde bevloeiingsslang. Deze heeft 2mm wanddikte en heeft voldoende ruimte om 4 coaxkabels door te leggen en hier ga je echt niet met een schep doorheen.

Kost ongeveer 60 euro voor 100 meter. Zorg er wel voor dat er geen water in de buis kan lopen door aan beide omhoogkomende uiteinden twee stuks 32mm pvc 90gradenbochten te plaatsen (samen dus 180 graden) zodat de kabels van onderaf ingevoerd worden. Deze bochten sluiten niet precies aan op de slang (is ook niet belangrijk maar dit kun je eventueel met isolatietape passend maken) en zijn ruim genoeg zodat de coaxkabels geen scherpe bocht hoeven te maken.

En leg je de coaxkabels in een beschermmantel, dan kun je de gewone witte coax gebruiken, wel zo netjes voor binnen.

Geplaatst:

De big bisat is oerdegelijk, maar ik betwijfel of je 19 en 23 oost met die LNB's samen kunt pakken. Ik heb daarom de Alps genomen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Geplaatst:

Yen, lees ook even je PM.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Veel LNB's zijn te breed om ze voor 2 sats op 4 graden naast elkaar te kunnen gebruiken. De Alps kunnen dit wel en zitten dan tegen elkaar aan.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Klopt, maar dan heb je altijd nog de invloed van de LNB-houders, ook die kunnen het geheel te breed maken.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen