Ga naar inhoud


Netwerkshare naar IMAC


Gast geen alias

Aanbevolen berichten

Gast geen alias

Hallo forumleden,

 

Ik probeer al enige tijd een share aan te maken op mijn vuduo. Ik heb wekenlang mbv google proberen de oplossing te vinden, maar het wil helaas maar niet lukken.

 

Ik heb op de MAC een user "vuduo" aangemaakt, pw vuduo, met administrator rechten. Vervolgens de map "movies" op de MAC gedeeld. Op de vuduo via verbindingsbeheer een nieuwe netwerkverbinding toegevoegd met de volgende settings:

- Actief; activeren

- Lokale gedeelde map; movies

- Type verbinding; CIFS share

- Server IP; 192.168.0.120 (vast IP van de MAC)

- Server share; /export/hdd

- Gebruik als harde schijf vervanging; nee,

- Verbindingsopties; rw

- Gebruikersnaam; vuduo

- Wachtwoord; vuduo

Netwerkverbinding bewaren; ja.

 

Als ik nu bij verbindingsbeheer kijk dan staat er steeds een rood kruisje bij verbonden/niet verbonden. Ik krijg hier met geen mogelijkheid het benodigde groene vinkje.

 

Als ik de netwerkbrowser gebruik, dan staat er de MAC op het juiste IP, maar als ik OK druk om de host te "expanden" dan gebeurt er niets. Volgens mij zou hier de share te zien moeten zijn.

 

Uiteindelijk wil ik films die op mijn MAC staan in de map movies af kunnen spelen via het netwerk op de vuduo.

 

Ik hoop dat iemand hier me kan helpen.

 

Bij voorbaat dank,

 

Mario

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Gast geen alias

Had ik idd vergeten voor de nieuwe user (vuduo). Nu aangezet maar werkt nog steeds niet.

 

Ik twijfel over de instellingen bij lokale gedeelde map en server share.

 

Ik probeer het pad aan te passen bij lokale gedeelde map van movies naar users/blabla/movies maar hij plakt alles aan elkaar. Hij verwijderd de slashes.

 

Server share staat op export/hdd maar ik weet niet of dit juist is.

 

Kan iemand me helpen aub?

 

Mario

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

als je eens een telnet start naar je vu, en op de command line het volgende probeert:

 

Code:
mount //ip_van_mac/sharenaam /export/hdd -t cifs -o username=vuduo,passwd=vuduo

 

als dat geen foutmelding oplevert, doe dan eens een ls -la /export/hdd ?

 

Voordat je dit allemaal doet, je hebt op je vu een directory /export aangemaakt met daaronder een directory hdd?

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast geen alias

Hallo Wiz,

 

Mijn excuses, maar ik ben nogal onervaren op dit gebied. Kun je aub e.e.a. wat nader uitleggen?

 

Wat is een telnet? Hoe start ik die? Waar vind ik de command line?

 

IP van de mac is duidelijk, maar wat geef ik op bij sharename?

 

Ik heb op de vuduo geen directory aangemaakt voor zover ik weet. export/hdd staat er standaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

/export/hdd lijkt mij iets wat gebruikt wordt door het systeem.

 

Ik heb zelf geen mac, dus ik heb eigenlijk geen flauw idee of je telnet tot je beschikking hebt in Mac-os.

 

Kan je een terminal openen en daar telnet ip_van_vu tikken en eens kijken wat er dan gebeurt?

 

Bij sharenaam moet je de naam van de share opgeven zoals jouw mac die aan "windows" zou aanbieden. Ik heb echt geen flauw benul hoe dat werkt in een mac. Wel in windows of in linux.

 

 

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast geen alias

Ik heb op de mac in terminal het volgende ingetikt:

telnet 192.168.0......

 

connectie geslaagd. Hij komt terug met:

Pli? openpli vuduo

 

vuduo login:

 

Hier enter ik root waarna hij terug komt met root@vuduo ~ #

 

Het lijkt er dus op dat ik vanaf de mac in de vuduo kan komen, maar nu nog andersom.

 

Helpt dit ons op weg?

 

\\IMAC-377D16\mariosturtz\Movies is het volledige pad naar de gedeelde map op de mac, maar ik vindt op de vuduo geen backslash, de 1 pakt hij niet, en slashes verwijderd hij in het pad. ???????????????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ja tik in dat scherm mkdir /media/share

 

hierdoor maak je een folder share aan in /media.

 

Vervolgens tik je mount //ip_van_mac/share (of directorynaam) /media/share -t cifs -o username=vuduo,password=vuduo en als dat goed gaat zou je in /media/share je files van je mac moeten kunnen zien.

 

Om dat te testen doe je cd /media/share en daarna een ls.

 

Ik heb geen idee of je de naam van de folder moet opgeven of dat je de share naam moet hebben.

 

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Overigens zou dat ook met de mount manager in pli moeten kunnen, als je je mac die share correct maakt zou je in de mount manager hem ook moeten kunnen mounten.

 

Selecteer daar eens een andere directory dan /export/hdd ?

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast geen alias

Wiz,

 

Ik moet helaas nog weg. Ik heb de mount vanaf de mac gedaan en ga morgen verder troubleshooten.

 

Heel erg bedankt alvast voor je hulp so far!

 

Hopenlijk heb je morgen nog even tijd (en zin).

 

Groeten,

 

Mario

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast geen alias

Hoi Wiz,

 

Ik heb de mount proberen te maken vanuit de terminal op de mac (mount //192.168.0.120/share /media/share -t cifs -0 username=vudu

o,password=vuduo)

 

Ik heb een kopietje van terminal gemaakt, zie hieronder.

 

De share is echter niet aangemaakt op de vuduo.

 

Zou het handiger zijn als ik eerst eens een share naar een windows7 laptop probeer te realiseren? Weet jij misschien hoe ik dat moet aanpakken? Of is er ergens een handleiding te vinden?

 

Terminal:

Last login: Sat May 28 17:31:13 on ttys000

iMac-van-Mario-en-Annelies-Sturtz:~ mariosturtz$ telnet 192.168.0.111

Trying 192.168.0.111...

Connected to 192.168.0.111.

Escape character is '^]'.

 

PLi? openpli vuduo

 

vuduo login: root

root@vuduo ~ # mount //192.168.0.111/share /media/share -t cifs -0 username=vudu

o,password=vuduo

mount: invalid option -- 0

BusyBox v1.13.2 (2010-02-21 05:28:09 CET) multi-call binary

 

Usage: mount [flags] DEVICE NODE [-o options,more-options]

 

Mount a filesystem. Filesystem autodetection requires /proc be mounted.

 

Options:

-a Mount all filesystems in fstab

-r Read-only mount

-t fs-type Filesystem type

-w Read-write mount (default)

-o option:

loop Ignored (loop devices are autodetected)

[a]sync Writes are asynchronous / synchronous

[no]atime Disable / enable updates to inode access times

[no]diratime Disable / enable atime updates to directories

[no]relatime Disable / enable atime updates relative to modification time

[no]dev Allow use of special device files / disallow them

[no]exec Allow use of executable files / disallow them

[no]suid Allow set-user-id-root programs / disallow them

[r]shared Convert [recursively] to a shared subtree

[r]slave Convert [recursively] to a slave subtree

[r]private Convert [recursively] to a private subtree

[un]bindable Make mount point [un]able to be bind mounted

bind Bind a directory to an additional location

move Relocate an existing mount point

remount Remount a mounted filesystem, changing its flags

ro/rw Mount for read-only / read-write

 

There are EVEN MORE flags that are specific to each filesystem

You'll have to see the written documentation for those filesystems

 

root@vuduo ~ #

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Mario,

 

Ook ik heb een imac en sinds kort een Vu+ Duo, en wilde via de Vu+ genieten van films op de harde schijf van de imac.

Ik heb inmiddels een netwerkshare voor elkaar, met overigens hartelijke dank aan Tonskidutch, die het mounten heeft beschreven voor een Windows computer.

Ik heb het volgende gedaan (misschien is er wel een simpeler manier, maar dit werkte voor mij):

 

Allereerst:

Installeren iDreamX (van internet te downloaden). In preferences van iDreamX: box toevoegen (Vu+), boxnaam toevoegen (Vu+), boxmodel toevoegen (DM8000), box OS toevoegen (enigma 2), en box IP toevoegen (IP adres van je Vu+). Ook nog login naam toevoegen (root) en password leeg laten. Dan rechtsonder op check box klikken en je Vu+ is toegevoegd in iDreamX.

 

 

Dan op je Apple imac:

1. naar systeemvoorkeuren/netwerk: Apple vast IP adres geven (DHCP handmatig); Vu+ toevoegen links met plusje, zo mogelijk ook vast IP adres geven, staat dan als actief en verbonden

2. via geavanceerd, verbinden via SMB protocol, gebruikers aanvinken en w.w. van gebruikers invullen

3. naar systeemvoorkeuren/delen: bestandsdeling met vinkje inschakelen; gebruiker vuplus toevoegen met plusje en alle rechten geven (bij accounts beheerdersrechten inschakelen); vervolgens bestanden om te delen toevoegen via plusje (ik heb mijn homemap genomen)

 

Naar iDreamX en dan naar etc/samba/smb.config van Vu+:

1. iDreamX openen en via FTP naar bestand etc/samba/smb.config , op edit drukken; of via finder naar webbrowser (zie op Apple naar Vu+), bestand zoeken en openen met teksteditor

2. regel 8 aanpassen: workgroup=naam van je computer invullen (dit was workgroup=WORKGROUP). De computernaam van de imac staat bij systeemvoorkeuren/delen bovenin.

 

Op Vu+:

1. menu/instellingen/systeem/netwerk/netwerkbrowser, laten zoeken naar Apple imac, als niet lukt, via expert (blauwe knop) ingeven smb://192.168.X.XX (IP adres Apple)

2. op gevonden server klikken en naar verbindingsbeheer (groene knop), daar invullen:

actief : activeren

lokale gedeelde map : willekeurige naam

Type verbinding : CIFS

Server IP : 192.168.X.XX (IP adres van imac)

Server share : naam van map die je wilt delen (bij mij dus homemap)

Gebruik als harde schijf vervanging: nee

Verbindingsopties : rw

Gebruikersnaam : je gebruikersnaam

Wachtwoord : w.w. dat bij je gebruikersnaam hoort

 

Op OK drukken

 

Nu moet de iMac verbonden zijn (geen rood kruisje, groene stip)

 

Als je op je Apple imac je Vu+ wilt zien:

1. via iDreamX

2. via finder/ga (bovenin in balk), naar “ netwerk” of naar “ verbinden met server” en ingeven smb://192.168.X.XX (IP adres van Vu+)

 

Voor mij heeft deze methode goed gewerkt. Ik heb nog wel een klein probleempje, namelijk de melding " een ander apparaat in het netwerk gebruikt het IP adres van uw computer" .

 

In modem/router heb ik nu beide apparaten een vast IP adres gegeven; op Apple laat ik zowel de imac als de Vu+ verbinden via DHCP, niet DHCP handmatig zoals ik in punt 1 had gedaan, anders komt toch die melding.

Probleem is nu echter dat het DHCP adres weleens wijzigt waardoor de verbinding vervalt. Dan in Vu+ IP netwerk opnieuw laten scannen en IP adres wijzigen bij verbindingsbeheer.

 

Maar goed, dit laatste is dus op te lossen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Zoals gezegd, het is misschien niet de meest simpele oplossing, maar het werkt wel bij mij.

 

Met vriendelijke groet, Pien

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Even een update over mijn netwerkshare. Afgelopen weekend heb ik het nieuwe OS X 10.7 van Apple, genaamd Lion, geïnstalleerd. Daarmee meteen een probleem. Vanaf mijn mac kan ik wel mijn vuduo zien, zowel via internet als via dreamX. Vanaf mijn vuduo kan ik mijn mac echter niet meer benaderen. Na wat speuren op internet ben ik er achter gekomen dat Apple in Lion een vervanging heeft ingebouwd voor Samba, genaamd SMBX, dat SMB 2 van Microsoft ondersteunt. Voorgaande OS ondersteunde SMB 1. SMB 2 zou sneller en efficiënter zijn en SMBX volgens Apple veiliger.

In ieder geval hebben veel mac bezitters nu problemen met hun SMB share, overigens ook met AFP, het fileshare protocol van Apple. Apple geeft aan dat fabrikanten updates moeten uitbrengen voor hun apparaten om weer te kunnen communiceren met de mac.

Heel erg vervelend dus!

Ik draai nu Pli image van september 2010 op de vu duo en heb eigenlijk geen idee welk samba protocol wordt ondersteund. Het is wel gek dat ik vanaf de mac wel de vuduo kan benaderen, dat zou eigenlijk ook niet meer moeten kunnen.

Er is inmiddels wel een workaround om e.e.a. weer werkend te krijgen (te vinden op diverse sites), maar ik ben niet zo vertrouwd met commando's invoeren via telnet in terminal. Ben bang van alles onherstelbaar te beschadigen.

Ik denk er nu dus over een NFS server te installeren op mijn mac en via een NFS share te mounten.

Vraagje, is er iemand die daar ervaring mee heeft op een mac? Is het erg ingewikkeld met bijv. NFSmanager?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen,

 

groeten, Pien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...