Ga naar inhoud


Netwerkshare naar IMAC


Gast geen alias

Aanbevolen berichten


  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Dank je Tonskidutch, heel handige link en het lijkt supermakkelijk nu. Heb ik uit diverse posts hier goed begrepen dat ik op de vu+alleen maar via netwerk/netwerkbrowser/verbindingsbeheer een NFS share kan aanmaken en dat het dan in principe klaar moet zijn? Dus geen extra dingen hoef te downloaden of te veranderen in etc bijvoorbeeld?

Groetjes Pien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met NFS manager en NFS share op de Vu+ duo nu mijn verbinding met mijn apple imac weer voor elkaar. Werkt snel en gemakkelijk, en achteraf gezien had ik niet zo hoeven klungelen met verbinden via SMB. Maar ja, als je alles vantevoren wist...

Laat het even weten als jullie/iemand een uitleg wil hebben van hoe ik het heb gedaan, dan zal ik het op een rijtje gaan zetten.

Gr. Pien

Link naar reactie
Delen op andere sites

fijn Pien,

en ja als je een uitleg voor anderen die ook MAC gebruiken kunt geven GRAAG.

dat is voor de compleetheid van je eigen vraag en oplossing erg handig voor iedereen.

 

niet te vergeten dat het ook voor den dreambox en clarktech et900 geldig is

ciao

Slip Into Something More Comfortable

Kinobe, Stephen Hague

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij voor een imac de methode met NFS manager:

 

 

Installeren NFSmanager (even opzoeken via Google, zo gevonden).

N.b. je kan 'm gratis downloaden, en betalen als het je bevalt. Niet betaald krijg je wel elke keer een pop-up als je iets verandert, maar dat kan je gewoon wegklikken.

 

1. In NFS manager, hoofdscherm: bij "share definitions" de shared folder toevoegen met +=plusje (bijv. /Users/naam homemap).

 

2. Vinkje bij "options", share read only, uitvinken. Access permission:allow listed clients only, aanvinken, of niet, wat je wilt. Listed clients kan je in advanced options definiëren.

 

3. Bij "advanced options" bij "access restricties" : allow access from listed clients only. Dan in omkaderde vak IPv4 address van Vu+ invullen = IP adres (bijv.192.168.1.XX). Dan kan alleen je Vu+ verbinden. Er zijn andere mogelijkheden, wat je wilt.

 

4. Bij "shared folder" kiezen voor allow mounting the folder or any subfolders inside.

 

5. Sluiten en vervolgens op apply rechts onderin hoofdscherm klikken.

 

Op Mac naar systeemvoorkeuren:

 

1. Naar "beveiliging", firewall kan worden ingeschakeld. Naar geavanceerd, met plusje toevoegen NFS manager.

 

2. Naar "delen": bestandsdeling uitschakelen.

 

Op Vu+:

 

1. Naar Netwerk/Netwerkbrowser: met geel scannen.

 

2. Klikken op gevonden verbinding met Mac, op groen klikken voor verbindingsbeheer;

 

3. Nieuwe verbinding maken of verbinding aanpassen:

actief : activeren

lokale gedeelde map : willekeurige naam

Type verbinding : NFS

Server IP : 192.168.1.XX (IP adres van je iMac)

Server share : /Users/naam homemap (moet exact hetzelfde zijn als je hebt ingesteld bij NFS manager)

Gebruik als harde schijf vervanging: nee (als je een interne harde schijf hebt)

Verbindingsopties : rw, nolock (laten staan)

 

Op ok klikken en als het goed is wordt je dan verbonden.

 

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Ben benieuwd naar jullie ervaringen en misschien nog een oplossing voor een klein probleempje. Heb alles zo als boven ingesteld en kan dus goed naar mijn homemap. De subfolders zie ik echter niet, ook al heb ik dat wel ingesteld. Ben daar nog over aan het puzzelen, maar ben al blij dat de verbinding er weer is. Voordeel met NFS manager is dat je geen commando's in terminal hoeft in te geven, NFS manager doet alles automatisch. Heb gemerkt dat de verbinding erg stabiel en snel is.

 

Succes en groeten, Pien

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Pien,

Citaat:
4. Bij "shared folder" kiezen voor allow mounting the folder or any subfolders inside.

dat lijkt evident

maar als je het kleine probleempje beschrijft

Citaat:
De subfolders zie ik echter niet

lijkt het alsof je met een User mount die niet alle rechten heeft

 

misschien omdat je een User/naam homemap gebruikt waar everyone/Guest niet zomaar aan mag

probeer eens een map te delen die niet onder een User home directory ligt!

 

ciao

Slip Into Something More Comfortable

Kinobe, Stephen Hague

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Tonskidutch,

je hebt inderdaad gelijk, als ik een map deel die niet onder een User home directory ligt, lukt het wel, ik kan alle subfolders inzien.

Heb ook nog geprobeerd met een Users map, en dan "iedereen" via het menu "delen" lees en schrijfbevoegdheid geven. De User zelf (ik dus) heeft dat natuurlijk ook. Maar dat lukt niet, ik kan dan niet in de subfolders.

Als jij of iemand anders nog een oplossing heeft, hou ik me aanbevolen. De bestanden die op op tv wil zien, zitten namelijk allemaal onder de Users directory. Ik ga zelf ook nog verder kijken/proberen natuurlijk.

 

In ieder geval heel hartelijk bedankt voor het meedenken!

 

Gr. Pien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Pien,

 

met de console kun je ook telnet commando's geven inzake eigendomsrechten en UIDs / GIDs (group:user)

dat moet met het CHOWN command.

hetgeen in een home map misschien wel tricky kan zijn, daar je meer toestaat dan de OS standaard toestaat en dus ook problemen kunt krijgen met andere Users. (of processen)

 

is veel over te vinden in 't internet (lees maar eens)

sudo chown -R erwin.erwin /home/film en soortgelijke voorbeelden.

 

makkelijker is echt een vrije gedeelde map voor everyone toegankelijk.

ciao

Slip Into Something More Comfortable

Kinobe, Stephen Hague

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je antwoord Tonskidutch, ben heel blij met iemand als jij die mijn beperkte kennis kan aanvullen.

Wat betreft je suggesties, ik ga zeker lezen op het internet over dit commando, ben wel heel benieuwd, maar voorlopig hou ik het even op je 2e suggestie van een vrije gedeelde map. Zoals al eerder vermeld, ik heb er geen zin in om allerlei dingen te verstoren/beschadigen in het OS, wil toch eerst heel goed weten wat ik doe en vooral hoe ik weer terug kan. Misschien wat te voorzichtig, maar het heeft me tot nu toe geen windeieren gelegd.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

 

Groetjes Pien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Pien
Hierbij voor een imac de methode met NFS manager:


Installeren NFSmanager (even opzoeken via Google, zo gevonden).
N.b. je kan 'm gratis downloaden, en betalen als het je bevalt. Niet betaald krijg je wel elke keer een pop-up als je iets verandert, maar dat kan je gewoon wegklikken.

1. In NFS manager, hoofdscherm: bij "share definitions" de shared folder toevoegen met +=plusje (bijv. /Users/naam homemap).

2. Vinkje bij "options", share read only, uitvinken. Access permission:allow listed clients only, aanvinken, of niet, wat je wilt. Listed clients kan je in advanced options definiëren.

3. Bij "advanced options" bij "access restricties" : allow access from listed clients only. Dan in omkaderde vak IPv4 address van Vu+ invullen = IP adres (bijv.192.168.1.XX). Dan kan alleen je Vu+ verbinden. Er zijn andere mogelijkheden, wat je wilt.

4. Bij "shared folder" kiezen voor allow mounting the folder or any subfolders inside.

5. Sluiten en vervolgens op apply rechts onderin hoofdscherm klikken.

Op Mac naar systeemvoorkeuren:

1. Naar "beveiliging", firewall kan worden ingeschakeld. Naar geavanceerd, met plusje toevoegen NFS manager.

2. Naar "delen": bestandsdeling uitschakelen.

Op Vu+:

1. Naar Netwerk/Netwerkbrowser: met geel scannen.

2. Klikken op gevonden verbinding met Mac, op groen klikken voor verbindingsbeheer;

3. Nieuwe verbinding maken of verbinding aanpassen:
actief : activeren
lokale gedeelde map : willekeurige naam
Type verbinding : NFS
Server IP : 192.168.1.XX (IP adres van je iMac)
Server share : /Users/naam homemap (moet exact hetzelfde zijn als je hebt ingesteld bij NFS manager)
Gebruik als harde schijf vervanging: nee (als je een interne harde schijf hebt)
Verbindingsopties : rw, nolock (laten staan)

Op ok klikken en als het goed is wordt je dan verbonden.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Ben benieuwd naar jullie ervaringen en misschien nog een oplossing voor een klein probleempje. Heb alles zo als boven ingesteld en kan dus goed naar mijn homemap. De subfolders zie ik echter niet, ook al heb ik dat wel ingesteld. Ben daar nog over aan het puzzelen, maar ben al blij dat de verbinding er weer is. Voordeel met NFS manager is dat je geen commando's in terminal hoeft in te geven, NFS manager doet alles automatisch. Heb gemerkt dat de verbinding erg stabiel en snel is.

Succes en groeten, Pien



@Pien

Hallo Pien,
Ik was blij met jouw bijdrage want ik zit in dezelfde situatie als jij : op Mac (Snow Leopard). En ik ben er nooit ingeslaagd een share tussen de Vu+ Duo en de mac aan te maken.
Ik dachjt : nu heb ik het !
Heb alles uitgevoerd zoals door jou beschreven (met NFS Manager, dus), maar helaas geen resultaat.
Mijn Vu+ kan mijn Mac niet zien vanuit Networkbrowser.
Dit moet zeker liggen aan de configuartie van mijn netwerk. even uitleggen : ik gebruik Devolo's om mijn netwerk in het huis te verdelen. Werkt perfect voor vanuit de mac op de Vu+ in te grijpen, vanuit Vu+ naar mac te streamen of op te nemen, ...

Zo ziet mijn netwerk eruit : van modem naar Vu+ via Devolo enerzijds, naar router (D-link 624+, Wifi uit) via Devolo anderzijds. Mac is met 2 andere macs en een NAS op router aangesloten. Dit wil zeggen dat Vu+ NIET op de router zit, maar toch te bereiken vanuit de Mac via het Devolo-netwerk.

Wat zou ik moeten doen (op mijn router ?) zodat de Vu+ mijn mac kan zien ?

Alvast bedankt voor alle adviezen !
Ketupa
Link naar reactie
Delen op andere sites

ketupa,

als je twee mac's en een Nas aan de router hebt hangen en die zien mekaar is het wellicht zo dat de VU in een ander subnet hangt en daarmee niet gezien wordt doordat die devolo's hun eigen ip adres genereren

 

a) welk iP adres heeft de VU+ nu (menu instellingen settings netwerk ?)

B) welk iP adres heeft je Mac (en andere Mac's + NAS)

dat zie je het snelst op het webinterface van de router - network

 

vanuit je Mac kun je wellicht per console de VU proberen te pingen en als dat werkt

ping <address> -t

Use the -t option to ping any address until you cancel it by pressing Ctrl + C.

dan is er een netwerk en dus verbinding en betekend dat er een andere beveiliging op de Mac werkzaam is die de VU+ z'n netwerkbrowser verbiedt aan te melden

(hetgeen de samba workgroup authentificatie kan zijn > alle clients een workgroup maken)

 

ciao

 

Slip Into Something More Comfortable

Kinobe, Stephen Hague

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Tonskidutch

 

Dank voor antwoord.

a) IP-adres van mijn Vu+ is 10.0.0.4 (wordt inderdaad door de Devolo gegeven). Primair DNS is 10.0.0.138.

Ik kan vanuit mijn mac echter noch 10.0.0.4 noch 10.0.0.138 pingen.

B) IP-adres van mijn mac is 192.168.0.103. IP-adres van de router is 192.168.0.1. Van de NAS 192.168.0.100

 

Ketupa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Ketupa,

 

misschien te simpel, maar heb je in de netwerkbrowser van je Vu+ al geprobeerd via de blauwe knop je imac te zoeken? Gewoon IP adres van imac ingeven, op NFS scan klikken (ik dacht geel) en dan zou ie 'm moeten zien.

En kan je anders in verbindingsbeheer toch eens een nieuwe verbinding maken met ook het IP adres van je Imac?

Ik begrijp namelijk dat je vanuit de mac wel je vu ziet, dus ergens is er wel verbinding.

Je kan ook even naar de helpfunctie van NFS manager en daar naar "sharing data via NFS". Evene naar beneden scrollen en dan staan daar nog wat bestanden die je in de firewall kunt opnemen. Bij mij deed het niets, maar misschien helpt het in jouw situatie.

Je kan ook nog even naar de instelfuncties van NFS kijken, misschien eens proberen om alle computers op je netwerk toegang te geven? Kijken wat er dan gebeurt.

En als laatste, staat bestandsdeling echt uit?

 

Hoop dat het je lukt. Met Tonskidutch die meekijkt heb je een grote kans dat er wel een oplossing komt.

 

Groetjes, Pien

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

als de range 10.0.0.xxx niet gerouterd wordt naar 192.168.0.xxx zul je er niet bij kunnen komen

 

als dat devolo afhankelijk is en niet te wijzigen is zul je met de router aan de slag moeten om die twee netwerken nader tot mekaar te brengen (ben ik geen held in)

 

liever kijken dat alles in een range zit

heb je instelling mogelijkheden bij de devolo's, dan zet die om op 192.168.0.xxx en pas op dat je geen IP-conflict veroorzaakt door dhcp

altijd unieke ip-adressen aanhouden.

 

ciao

Slip Into Something More Comfortable

Kinobe, Stephen Hague

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...