Ga naar inhoud

wat doe ik verkeerd met installatie van Stab

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik begin dus maar opnieuw met het stellen van de vraag: "wat doe ik verkeerd"

1. Als eerste heb ik de muurbeugel exact waterpas gemonteerd aan de gevel van de woning. Dat is netjes in orde waarover ik dus niet hoeft te twijfelen.

2. Ik heb de Stabmotor op de muurbeugel gezet en vervolgens de bekabeling in orde gemaakt. Dat is ook goed verlopen.

3. Vervolgens heb ik de 80 cm schotel op de Stab gezet en deze in rechte lijn

uitgericht en vastgezet.

4. Toen de hele unit als één geheel (dus motor en schotel) zodanig gedraaid dat de schotel exact gericht staat op het zuiden en ook dat vastgezet. Het wijzertje op de Stab staat op dat moment netjes op het 0 punt gericht.

5. Toen vervolgens de geografische locatie middels het boekje van de Stab bepaald en deze ook precies ingesteld.

Tot zover is alles goed verlopen.

Door de vele goedbedoelde tips die ik kreeg verkeer ik momenteel in de veronderstelling dat ik óók in het menu van mijn samsung 9500 via ci, ergens mijn logitude en latitude-gegevens moet ingeven. Kan echter nergens in het menu die plek vinden!

In het installatiemenu van de samsung vond ik al wel de plek waar je met de afstandbediening de schotel kunt laten draaien. Door de vele mogelijkheden loop

ikzelf echter steeds vast. Wie help me even verder op weg

nieuwszoeker

Geplaatst:

Hallo Nieuwszoeker,

Tot en met 2 en een stukje 3 ga je goed maar dan loopt het mis.

Als ik je profile mag geloven woon jij in Twello (nabij Deventer)

Dan is jou latitude 52.25 en jou longitude 6.2.

Nu komt het er op aan of jou Stab motor een juiste schaalverdeling heeft.

Ik ga er van uit dat dat het geval is, anders moet je hier klikken voor alternatieve uitleg.

Kantel je motor 52.25 graden achterover. Stel de schotel elevatie in op 22,5 gr.

Draai d.m.v. je receiver je schotel 1.2 graad west.

Draai nu de motor in zijn geheel naar de Sirius. Goed uitrichten en de installatie handvast zetten.

Draai nu d.m.v. receiver de schotel naar Oost BV Turksat. Beetje bij corrigeren indien nodig.

Draai nu terug na Sirius. Controleer ontvangst / Signaal

Draai nu naar West BV Hispa of Panam. Beetje bij corrigeren indien nodig.

Draai nu terug na Sirius. Controleer ontvangst / Signaal

Wanneer je nu van Oost naar West voldoende signaal / ontvangst hebt kun je de handel vast zetten.

Groet Michel,

Geplaatst:
Citaat:
Draai d.m.v. je receiver je schotel 1.2 graad west.

Waarvoor is dat nodig ?
Ik heb mijn stab met 0 graden meteen op Sirius gezet, of heb ik dat verkeerd gedaan ?
Geplaatst:

In de omgeving van Deventer (Twello) heb je te maken met een Longitude van 6.2

Dus m.a.w. het hoogste punt van Clarksbelt zit vanuit Twello gezien op 6.2 graad Oost t.o.v. het Zuiden.

Gezien het feit dat op 6.2 graad geen referentie punt is (lees satelliet) neem je de dichtst bijzijnde in dit geval of de Sirius 5. Oost of de Eutelsat 7. Oost

Omdat de Sirius een sterker signaal afgeeft is het makkelijker om de Sirius te nemen als referentie punt.

Dus voor Twello moet de nulstand van de motor 5 + 1.2 gr richting Oost staan om de 6.2 longitude te compenseren. Dan staat de hoogste punt van de motor evenwijdig aan de hoogste punt van Clarksbelt.

Ik hoop dat het nog een beetje te volgen is..

Voor meer info verwijs ik je naar de andere threads in deze sectie m.b.t. deze materie. Daar staat veel meer over deze materie beschreven.

Groet Michel,

• 4 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen