Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste leden,

Sinds een halfjaar jaar heb ik een nieuwe Panasonic tv ( TX-P42G20ES) ; voorheen had ik een LCD tv van Panasonic die

geen HD signaal aan kon. ( wel 16:9).

Nu valt mij op dat als er een oude uitzending van Bv " Toen

was geluk heel gewoon " wordt uitgezonden op NED2 HD ik

geen volledig beeld ontvang maar twee zwarte balken links

en rechts.

Instelling op tv naar JUIST ipv AUTO heeft geen resultaat.

Mijn ontvanger REBOX 8000 staat op 16:9 en volledig beeldweergave ingesteld.

Vorig jaar ontving ik op mijn oude tv wel een volledig beeld

van dezelfde uitzending op NED 2 ( geen HD ).

De tweede afwijking die mij opviel was laatst op NGC tov NGC WILD . Dezelfde natuurfilm gaf op NGC een volledig beeld maar

op NGC WILD kreeg ik zowel boven als onder een zwarte

balk .

Alhoewel dit probleem niet schokkend is ben ik toch benieuwd

naar de oorzaak en eventueel de instellingen die ik moet

hanteren.

MVG Hansvw

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Het lijkt erop dat het 'juiste' formaat wordt weergegeven. Oude opnames/uitzendingen zijn immers 4:3, wat resulteert in balken links en rechts.

Geplaatst:

Beste leden ,

Ik ben nog een detail vergeten : Bij mijn oude tv had ik

de instelling "JUIST" in gebruik en dit resulteerde ook bij

een 4:3 uitzending in een volledige beeldweergave.

Mvg Hans

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Volledige weergave van 4:3 als in:

a) uitgerekt beeld

B) missende delen onder en boven

Welke van de twee?

Gast paulvdb
Geplaatst:

Op SD zenders worden zowel 4:3 als 16:9 uitzendingen meestal in een volledig 720x576 beeldformaat uitgezonden waarbij ook een signaal wordt meegezonden dat aangeeft of het beeld 4:3 of 16:9 is. De meeste breedbeeld televisies kun je zo instellen dat ze in dat geval een 4:3 beeld uitrekken en beeldvullend weergeven.

Op HD zenders wordt altijd in breedbeeld uitgezonden en worden bij 4:3 uitzendingen de zwarte balken aan de zijkanten meegezonden als onderdeel van het beeld. Bij een 1920x1080 beeld krijg je in dat geval in het midden van het scherm 1440x1080 pixels met het 4:3 beeld en links en rechts 240x1080 pixels zwart beeld. Omdat in dit geval de zwarte balken deel uitmaken van het uitgezonden beeld kan je televisie het 4:3 beeld niet automatisch uitrekken en schermvullend maken. Bij sommige toestellen kun je dat wel handmatig zelf doen als je dat graag wilt.

Ik ben zelf niet bekend met NGC en NGC Wild, maar het probleem dat je daar beschrijft heeft waarschijnlijk te maken met de manier waarop die zenders breedbeeld uitzenden. In de eerste paragraaf heb ik beschreven hoe de meeste zenders zowel 4:3 als 16:9 in een volledig 720x576 beeld uitzenden. Dit noemt men anamorphic breedbeeld. Er zijn ook SD zenders die breedbeeld uitzenden als letterbox. Dat is eigenlijk een 4:3 uitzending waarbij de zwarte balken boven en onder onderdeel zijn van het uitgezonden beeld. In dit geval was de uitzending op NGC waarschijnlijk anamorphic en de uitzending op NGC Wild was letterbox.

Geplaatst:
Origineel bericht van: paulvdb

Er zijn ook SD zenders die breedbeeld uitzenden als letterbox. Dat is eigenlijk een 4:3 uitzending waarbij de zwarte balken boven en onder onderdeel zijn van het uitgezonden beeld. In dit geval was de uitzending op NGC waarschijnlijk anamorphic en de uitzending op NGC Wild was letterbox.

Klopt inderdaad, de meesten uitzendingen op NGC worden in anamorphic uitgezonden en via de correcte bit wordt je TV naar 16/9 geschakeld zodat je een correcte beeldverhouding krijgt. NGC Wild daarentegen wordt nog steeds in 4/3 uitgezonden en krijg je letterboxformaat als ze een breedbeelduitzending uitzenden. De zwarte balken worden dus mee uitgezonden.
Blijkbaar worden er dus nog geen anamorfe breedbeelduitzendingen voorzien door NGC Wild of in ieder geval de versie die CDS/TVV/Skylink ons aanbiedt.

- VU+ Duo met OpenPli, TVV Basic+ abo --> Basic Light

- Triax 78 met multiblock 13-19,1-23-28,2

- Panasonic TX-P46G10 full HD.

Geplaatst:

Beste leden,

Na het inlezen van de laatste upgrade voor de REBOX 8000

heb ik nu op NGC WILD ineens een volledige beeldweergave:

alhoewel ik niets heb veranderd in de beeldformaat instellingen.

Mvg Hansvw

Geplaatst:

Toen ik gisteravond naar NGC Wild even keek, waren de meeste uitzendingen in het letterboxformaat, dus 4/3 uitzending met zwarte balken boven- en onderaan. Vermoedelijk zal je TV dit detecteren (auto zoom) en automatisch je beeld inzoomen zodat je een volledige beeldweergave krijgt.

Let wel, dit gaat ten koste van de beeldkwaliteit.

Geplaatst:

Beste Brambo´s

Voor de REBOX upgrade had ik ook zwarte balken aan de bovenkant en onderkant ; ik heb op mijn tv en ontvanger geen instellingen veranderd en toch krijg ik nu ineens een volledig beeld.

Wat moet ik nu aanpassen op de REBOX 8000 om weer de oorspronkelijke weergave met betere beeldkwaliteit te krijgen.

Mvg Hansvw

Geplaatst:

Hoi Hans,

Nu heb ik zelf geen Rebox ontvanger dus heb ik eens gekeken naar de handleiding die op het net te vinden is.

Dit stukje heb ik gevonden:

Beeldformaat :

Voor een 4:3 TV, heeft u de mogelijkheden voor Letter Box of Pan&Scan. Heeft u een 16:9 TV

(Breedbeeld) dan heeft u de mogelijkheden Pillar Box of volledige scherm.

• 16:9 uitzending op een 4:3 TV.

Letter Box: Met deze instelling ziet u wel het complete16:9 beeld maar u krijgt boven en

beneden in het scherm een zwarte balk.

Pan&Scan: Het 16:9 beeld wordt zo volledig mogelijk op uw 4:3 TV weergegeven maar links

en rechts mist u beeld.

• 4:3 uitzending op een 16:9 TV

Pillar Box: U ziet het volledige 4:3 beeld maar links en rechts ziet u zwarte balken.

Volledig scherm: Het beeld wordt volledig weergegeven op het scherm.

In jouw geval zou ik dus de laatste optie eens bekijken. Voor een 4:3 uitzending op een 16:9 TV moet je dus Pillar Box kiezen. Hierdoor zal je dus zwarte balken krijgen links/rechts van het scherm. Bij een zender als NGC Wild die in letterboxformaat uitzendt, zal je bij deze optie dus ook zwarte balken boven en onderaan krijgen.

Hopelijk komt dit een beetje overeen met de instellingen van je ontvanger.

Geplaatst:
Citaat:
Volledig scherm: Het beeld wordt volledig weergegeven op het scherm.

In de praktijk betekent dit dat het beeld volledig gevuld wordt. Dat is wat naders dan 'volledig weergegeven', want wat er gebeurt is dat er een stuk van de onder- en bovenkant verdwijnt door het in de breedte oprekken van het beeld. Let maar eens op waar de zenderlogo's of de ondertiteling blijven.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen