Ga naar inhoud


HDTV en de juiste schermgrootte


Aanbevolen berichten

Een kennis van mij wil zijn oude mini beeldbuis vervangen door een flatscreen. Hij gaat naar de winkels toe, en zonder te vermelden wat hij nu heeft en alleen als informatie te geven dat hij op ca. 2,7m van het scherm zit geven alle winkeliers aan dat je dan een 32" (82cm) tv zou moeten kopen.

 

Volgens mij zijn die winkeliers geschift, dat is de passende afmeting van een oude SDTV beeldbuis. Zo'n mini scherm doet nooit recht aan HDTV.

 

Ik heb zo her en der op het internet gezocht naar beschouwingen over dit onderwerp, en het resultaat is dat voor een optimale HDTV weergave op die kijkafstand van 2,7m een scherm van 68" nodig zou zijn.

 

Dat is natuurlijk een gigantische joekel, en niet veel mensen kunnen zich zo'n scherm veroorloven, of willen zo'n enorm scherm aan de muur.

 

Hoe groot moet het scherm dan wel zijn? Die kijkafstand van 2,7m is eigenlijk een standaard kijkafstand. Daarvan uit gaande kun je als stelregel hanteren dat het ideale scherm de grootste afmeting heeft die je kunt plaatsen. En 'kunt' moet je dan zo opvatten dat alle factoren meegewogen worden, dus prijs, welke afmeting kun je kwijt, wat vind je voor je kamer nog aanvaardbaar (WAF factor) enz. Bij het standaard aanbod van de leveranciers vind je nooit een scherm wat te groot is, zoveel is zeker.

 

Ik ben benieuw naar jullie opinie.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik dacht dat meestal de stelregel wordt gebruikt dat de kijkafstand 3x de beelddiagonaal is.

 

32" = 81cm => kijkafstand 3 x 81 = 244cm

40" = 102cm, => kijkafstand 3 x 102 = 306cm

 

37" zou de maat ongeveer zijn, maar dat is bij de meeste merken een incourante en daarom dure maat.

 

Dus zou ik snel naar een 40" toe gaan of zelfs 42" als je voorkeursmerk die maat hanteert.

 

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

De THX organisatie raad aan een beelddiagonaal te gebruiken van 0,84 x de kijkafstand. Dan komen we op een beeldiagonaal van meer dan 2 meter. Lukt dat niet, dan komen ze op een beelddiagonaal van minstens 60 inch.

 

Zie hier hun web pagina over dit onderwerp.

 

De ITU raad een afstand aan van 3 x de hoogte van van een scherm. Bij een 16:9 verhouding komt dat overeen met 1,5 x de diagonaal. Dat levert dus een diagonaal op van 1,8m.

 

Panasonic raadt voor 3D TV een afstand van 2H aan.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Dan heb ik er ook eentje en wel de boerenfluitjes manier.....mijn oude breedbeeld had een dermate "slechte" resolutie dat mijn huidige 42 inch hd dit ruimschoots compenseert op dezelfde geringe afstand...........

 

 

Groetjes................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zo heel moeilijk natuurlijk.

 

Een HD TV heeft een hoge resolutie. Daarvan kan je alleen genieten als je relatief dichtbij zit. Ga je verder zitten dan kunnen onze ogen dat domweg niet meer zien.

 

De kwaliteit van een ouderwetse beeldbuis is weer zo slecht dat je er beter wat verder vanaf kan zitten om alle ellende niet te zien.

 

Dus ja, voor HD moet je dichter bij zitten.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

68" voor 2.7m lijkt me echt bespottelijk.

 

Ik heb een 40" in mijn slaapkamer, FullHD van Sony. Ik lig daar ongeveer 3m vanaf en ik zie perfect het HD resultaat. Zweetdruppeltjes, deukjes en putjes in de huid, alle kleine deeltjes in een actie film explosie etc.

 

In mijn woonkamer wil ik een grotere hebben omdat ik er daar minimaal 4m vanaf zit, maar zelfs dan lijk mij die 68" nog te overdreven. Vraag me af of me muurtje dat zal houden. smile

 

Ik zal er in alle eerlijkheid wel bij vermelden dat bovengenoemde opstelling mijn vrouw het niet ziet. Het verschil tussen SD en HD. Zij heeft dan ook geen goede ogen waar ik juist uitzonderlijk goede ogen heb. Wil mijzelf niet ophemelen, maar heb mijn hele leven al super scherp zicht (kan b.v met gemak de kleinste fonts lezen en bij ogen tests bij de dokter de onderste rij ~ probeer maar eens in Word van een meter afstand font size 5 te lezen).

 

Maar laat je aub niet gek maken door "onderzoek resultaten" van de mensen wie de producten fabriceren. Ga gewoon naar een winkel en ga er daar op 2.7m vanaf staan. Dan zie je het snel genoeg.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar men hier op doelt is de optimale afstand waarop je nog elk detail kan zien (eigenlijk de afzonderlijke pixels).

 

Bij een 40" op 3 meter zul je dus niet alle details meer kunnen waarnemen. Je zult zelfs geen verschil tussen 720P of 1080P uitgaande dat de encoding kwaliteit verder gelijk is. Het onderscheidend vermogen van je ogen zijn eenvoudigweg niet groot genoeg.

 

Dit plaatje is al meerdere keren voorbij gekomen op Sat4all:

 

resolution_chart.png

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dit mag geloven zie ik dus geen verschil op een 32" (80 cm) tussen 480p en 720p en 1080p als ik op 3 mtr afstand zit?

 

Whahaha !!! Meer kan ik er niet van maken. Dit slaat helemaal nergens op. Wat is dit voor tabel, voor slechtzienden en 80 plussers?

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt dat wel roepen... reken gewoon eens even mee

 

Breedte 80cm (het is eigenlijk iets minder want een beeld grootte wordt normaal diagonaal gerekend)

FullHd is Horizontaal 1920 beeldpunten (resolutie is 1920*1080)

 

Even voor de vuist weg: 80cm Breedte is 800 mm / 1920 beeldpunten is minder dan 0.5 mm dat de pixels uit elkaar staan!

 

En jij wilt dus zeggen dat je op 3 meter afstand de afzonderlijke pixels kunt onderscheiden die minder dan 0.5 mm uit elkaar staan?

 

Bij 720P (resolutie meestal 1280*720) wordt dit dus 800/1280 = 0.62 mm

 

Bij 480P (640*480) is dit dus 800/640 = 1.6 mm

 

Geloof me dat verschil tussen 720P en 1080P zie je niet met een 32" op 3 meter afstand. Vergeet niet dat HDTV niet alleen een hogere resolutie biedt maar ook o.a een betere kleurweergave. Om een 720P op een FullHd beeld fullscreen weer te geven moet deze geupscaled worden. Als dit niet goed gebeurt ga je dit absoluut zien ten koste van de beeldkwaliteit. Hierdoor is het zichtbare verschil groter dan dat je mag verwachten. Hoe slechter je TV hoe groter het verschil tussen 720 en 1080.

 

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan nog klopt heel dat schema niet.

Volgens dat schema zou je zelfs het verschil tussen 480P en 1080P niet kunnen zien op 3 meter afstand.

Ik kan me niet voorstellen dat ik dan zo'n super ogen heb, want ik zie toch duidelijk een wereld van verschil in details.

 

Ik huur dagelijks DVD's en Blu-ray's, dus goed bronmateriaal en ik zie echt heel duidelijk het verschil, wat volgens het schema niet zou kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satcat
En dan nog klopt heel dat schema niet.
Volgens dat schema zou je zelfs het verschil tussen 480P en 1080P niet kunnen zien op 3 meter afstand.
Ik kan me niet voorstellen dat ik dan zo'n super ogen heb, want ik zie toch duidelijk een wereld van verschil in details.

Ik huur dagelijks DVD's en Blu-ray's, dus goed bronmateriaal en ik zie echt heel duidelijk het verschil, wat volgens het schema niet zou kunnen.


Misschien snap je mijn verhaal boven niet.... Resolutie is maar een onderdeel van het kwaliteits verhaal.

je kunt het zelf testen.... laat iemand anders een aantal verticale dunne streepje op 1 mm van elkaar zetten. Houdt dat op normale kijkafstand (dus 3 meter) en bekijk of je de afzonderlijke streepjes kunt zien. Niet? Dan zie je geen resolutieverbetering boven de +/- 600P

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satcat
Ik begrijp je verhaal wel.
Maar degene die het schema heeft gemaakt is stekeblind.
De hogere resoluties zijn juist bedacht om geen losse pixels meer te zien.
Meer overvloeien van beeld maar wel scherpere lijnen.


Kortom; je snapt het punt niet.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Kortom; je snapt het punt niet.
= het pixel ?
:D

uhm neen, dit schema kennen we al jaren, het komt als informatief schema wel vaker voor in onze discussies over kijkafstand.

echter, een oude PAL 720x576 hoge resolutie of 480x576 lage resolutie zou voor goede weergave niet moeten worden uitgerekt / opgerekt met (je receiver / eventueel autoresolution en/of door de uitzendgemachtigden)

als je die erin betrekt is het schema iets anders...
eigenlijk behoeft het schema een update.

ciao

Garden Party

Mezzoforte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat hier om het onderscheidend vermogen van je ogen. Ga je op een bepaalde afstand bij een bepaalde beeldgrootte nog alle details zien?

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...