Ga naar inhoud


HDTV en de juiste schermgrootte


Aanbevolen berichten

ja, dat was me duidelijk,

maar als je op een bepaalde afstand kijkt, om bijvoorbeeld volgens schema de afstand tot 50" en 1080i beeldvullend optimaal te bekijken

en schakelt dan om naar zender met SD 480x576 dan heb je ineens geen 50" meer maar een 40" omdat het niet meer beeldvullend wordt weergegeven, MOET je dan je stoel schuiven wink .

 

 

Garden Party

Mezzoforte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: winwiz
Kortom; je snapt het punt niet.

Jouw uitleg gaat over uiterste grenzen tot wanneer je nog steeds meer details zou kunnen waarnemen.
Dat zijn alleen grenzen en dat wil niet zeggen dat er tussen die grenzen geen verschil waarneembaar is.
Daar om staat er tussen de lijnen ook "starts to become noticable".
Je hoeft dus niet op die grenzen te zitten om verbetering te zien en je hoeft niet per se al jouw streepjes te zien.


De tekst "480p, 720P, 1080p, 1440P all appear to be equivalent at these "far" viewing distances" is voornamelijk de tekst waar mensen over struikelen.
Iedereen ziet namelijk wel het verschil maar het schema wil je laten geloven dat het niet zo is.
Die grenzen zullen er best zijn, maar liggen ergens anders en zal niet voor alle mensen gelijk zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satcat
Origineel bericht van: winwiz
Kortom; je snapt het punt niet.

Jouw uitleg gaat over uiterste grenzen tot wanneer je nog steeds meer details zou kunnen waarnemen.
Dat zijn alleen grenzen en dat wil niet zeggen dat er tussen die grenzen geen verschil waarneembaar is.
Daar om staat er tussen de lijnen ook "starts to become noticable".
Je hoeft dus niet op die grenzen te zitten om verbetering te zien en je hoeft niet per se al jouw streepjes te zien.


De tekst "480p, 720P, 1080p, 1440P all appear to be equivalent at these "far" viewing distances" is voornamelijk de tekst waar mensen over struikelen.
Iedereen ziet namelijk wel het verschil maar het schema wil je laten geloven dat het niet zo is.
Die grenzen zullen er best zijn, maar liggen ergens anders en zal niet voor alle mensen gelijk zijn.


Nee, dat klopt. Je maar je moet ergens vanuit gaan en ze gaan uit van een gemiddelde "oogkwaliteit"

Als je mijn streepjes niet meer afzonderlijk ziet blijkt dat je over het punt bent dat je nog alle details ziet. Stel dat iemand een gestreept pak aanheeft, van toevallig streepjes van 1 pixel breed, zul je dat zien als egaal grijs. Als je dichterbij komt zie je wel de strepen. Het is een raar voorbeeld, maar je begrijpt neem ik aan wat ik bedoel.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt af van hoe je de set gebruikt, als je er nieuws en quizjes kijkt dan is een 32-40'' groot genoeg als je voetbal of films kijkt kan het niet groot genoeg.

 

Ik heb 50'' op 2.30 en mag voor mij nog iets groter in de slaapkamer, in de woon kamer een 40'' voor nieuws en een 92'' ( 1080p beamer ) voor films op 2.90.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een linkje ge-pm'd naar onze mod waar een distance/size calculator gevonden kan worden die ik gebruik.

 

Citaat:
Based on your responses, which were:

 

■You would like to have the highest resolution and best viewing experience possible.

■You would like to use a 92 inch HDTV

■You will wall mount the HDTV

The solution presented for you is based on THX guidelines for HDTV setup. The THX guidelines recommend a seating distance and accompanying screen size that allows the viewer to see all available detail produced by the display, thus providing an immersive experience, while limiting the viewer from seeing any pixel related artefacts. Alternatively you could choose to follow the recommendation of SMPTE, which is presented further down the page.

 

THX Standards Learn more

The HDTV resolution that best matches your goal is 1080p.

 

The optimum viewing distance for you is 9.2 feet.

 

The maximum recommend viewing distance is 13.4 feet.

 

 

Dus optimale afstand bij 92'' is 2.80

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hagar
Dus optimale afstand bij 92'' is 2.80


( 92 x 2,54 ) / 0,84 = 278

Ja, het klopt. Zoals ik eerder al schreef is de optimale kijkdiagonaal volgens THX 0,84 x de kijkafstand. Daar heb ik niet echt een speciale calculator voor nodig smile .
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om op de originele vraag terug te komen, ik denk dat de persoon in kwestie gewoon eens kritisch moet kijken wat hij kwijt kan. Er is bijna geen mens die optimaal gebruik kan maken van wat HDTV kan brengen. De meest gangbare maat is rond de 40" en men zit er, zoals de TS aangeeft, meestal ongeveer 3 meter van af.

 

We weten inmiddels dat de tv te klein zou zijn of je zit te ver af wink . Maar goed dat is niet anders en we moeten reëel zijn. Ik geef altijd het advies: Kies een tv uit en neem een maatje groter dan dat je denkt te willen hebben.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik gewoon gekeken naar wat voor formaat ik kwijt kan en wat nog een beetje betaalbaar is. Zo groot mogelijk voor een scherpe prijs dus.

 

En ik ben uitgekomen op een 50" plasma voor 700 euro, die bevalt uitstekend. Maar groter zou ook niet verkeerd zijn, alleen dan zit je gelijk aan prijzen boven de 2000 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mijn plasma kocht zat ik ook te twijfelen tussen 42 en 46". Had ik maar de 46" gekocht wink maar toen waren de prijzen iets anders dan tegenwoordig.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een 50 inch plasma en ik zit op 3.75 mtr en ik ben van mening dat 60 inch plasma ook makkelijk kan op die afstand.

 

En neem gewoon zo´n groot mogelijke plasma die je kunt betalen en je krijgt er geen spijt van,als je te klein neemt krijg je wel spijt.

Marantz SR7008,Pioneer PDP5090,ET-10000,Monitor Audio RS8 en subwoofer GSW12 en Antec Fusion Remote

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij 16:9 op mij 92'' scherm ( avatar blu ray bv ) met 2.90 afstand niet eens dat het te groot is. De meeste films hebben die zwarte balken onder en boven ook nog ( 2:35 : 1 ) en het eigenlijke beeld is direct veel kleiner.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een 32" tv en ik vind dit meer dan groot genoeg. Ik kom soms wel ergens waar zo een bakbeest van 42" of nog groter staat... en ik vind dat gewoon vreselijk lelijk. je zal er vast aan moeten wennen... maar zelfs dan nog, als je ergens aan moet "wennen" lijkt het mij niet goed.

Ieder koopt uiteraard wat jij graag hebben wil, maar ik zou er toch heel erg goed over nadenken of het wel mooi is in je kamer om zo een reuze scherm te hebben wat boven de kast uitsteekt en alle aandacht in de kamer naar zich toehaalt.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...