Ga naar inhoud


Welke Yagi antenne pakken?


Gast Roger Vdheijden

Aanbevolen berichten

Gast Roger Vdheijden

Op de zolder wil ik een DVB-T Yagi antenne installeren. Ik wil DVB-T zenders ontvangen van 3 masten, waarbij slechts één mast echt ver weg ligt: Dusseldorf-Rheinturm (+/- 61 km afstand). De andere twee (Stolberg-Aachen (+/- 15 km) en Digitenne Heerlen (+/- 5 km)) zijn met een kamerantenne binnen al prima te ontvangen. Als ik de kamerantenne (Funke, zoals geleverd door KPN) echter uit de dakkapel hou, dan ontvang ik ook al bepaalde kanalen uit Düsseldorf (met name kanaal 29, RTL bouquet, maar onder gunstige omstandigheden ook andere kanalen uit Düsseldorf).

 

Ik wil echter op de zolder een Yagi monteren, in de hoop dat ik dan alles uit Düsseldorf ga ontvangen en dan ook stabiel. De antenne komt in de nok van het dak te hangen en zit dan op zo'n 10 meter hoogte vanaf de straat. Richting Düsseldorf is vrij zicht, geen gebouwen, wel wat bomen. Het signaal moet echter door de gevelsteen (10 cm), Rockwool 12 cm isolatie en daarna nog 14 cm PorisoStuc binnenmuur. Dat is natuurlijk nogal wat...

 

Ik ben het denken over deze antennes:

König - ANT-UHF70-KN

Televes - DAT 75 (lijkt echter veel op de König, maar dan duurder)

Hirschmann - AOT 65

 

Welke heeft de meeste kans van slagen? Antenne wordt uiteraard richting Düsseldorf uitgericht, zodat ik hopelijk niet teveel last heb van Heerlen (zit op slechts 5 kilometer afstand, maar het is gelukkig een richtantenne). Dit zijn de te ontvangen kanalen:

 

zenders.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Roger Vdheijden
Op de zolder wil ik een DVB-T Yagi antenne installeren. Ik wil DVB-T zenders ontvangen van 3 masten, waarbij slechts één mast echt ver weg ligt: Dusseldorf-Rheinturm (+/- 61 km afstand). De andere twee (Stolberg-Aachen (+/- 15 km) en Digitenne Heerlen (+/- 5 km)) zijn met een kamerantenne binnen al prima te ontvangen. Als ik de kamerantenne (Funke, zoals geleverd door KPN) echter uit de dakkapel hou, dan ontvang ik ook al bepaalde kanalen uit Düsseldorf (met name kanaal 29, RTL bouquet, maar onder gunstige omstandigheden ook andere kanalen uit Düsseldorf).
Ik wil echter op de zolder een Yagi monteren, in de hoop dat ik dan alles uit Düsseldorf ga ontvangen en dan ook stabiel. De antenne komt in de nok van het dak te hangen en zit dan op zo'n 10 meter hoogte vanaf de straat. Richting Düsseldorf is vrij zicht, geen gebouwen, wel wat bomen. Het signaal moet echter door de gevelsteen (10 cm), Rockwool 12 cm isolatie en daarna nog 14 cm PorisoStuc binnenmuur. Dat is natuurlijk nogal wat...
Ik ben het denken over deze antennes:
König - ANT-UHF70-KN
Televes - DAT 75 (lijkt echter veel op de König, maar dan duurder)
Hirschmann - AOT 65
Welke heeft de meeste kans van slagen? Antenne wordt uiteraard richting Düsseldorf uitgericht, zodat ik hopelijk niet teveel last heb van Heerlen (zit op slechts 5 kilometer afstand, maar het is gelukkig een richtantenne). Dit zijn de te ontvangen kanalen:
zenders.jpg

Ik wil je niet ontmoedigen maar het verschil met een KPN antenne of een Yagi maakt indoor bijna tot niets uit. Dit heb ik zelf getest met ontvangst van de VRT hier. Voor een goede stabiele ontvangst op UHF moet je gewoon naar buiten met de antenne. Maar je mag het natuurlijk altijd proberen alleen wou ik mijn ervaring even kwijt hier.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Roger Vdheijden
Origineel bericht van: DX'r
Ik wil je niet ontmoedigen maar het verschil met een KPN antenne of een Yagi maakt indoor bijna tot niets uit. Dit heb ik zelf getest met ontvangst van de VRT hier. Voor een goede stabiele ontvangst op UHF moet je gewoon naar buiten met de antenne. Maar je mag het natuurlijk altijd proberen alleen wou ik mijn ervaring even kwijt hier.


Tsja, ik weet het niet. Heb eerlijk gezegd ook m´n twijfels. Aan de andere kant...ik heb in uitzonderlijke gevallen met de standaard KPN Funke binnenantenne al eens kanaal 29 (RTL Television) uit Dusseldorf ontvangen binnen in de zolder (!) en dat op 61 km afstand. Echter alleen in hele gunstige omstandigheden. Dan zou ik verwachten dat een goede Yagi met veel elementen toch veel meer zou moeten kunnen ontvangen... Ik wil het liefste niet naar buiten, zeker niet met een grote antenne. Binnen maakt het me niet uit om een grotere Yagi te gebruiken (we hebben een grote zolder en boven in de nok nog een vloertje met opbergruimte...daar kan ik prachtig een grotere Yagi kwijt, maar het moet natuurlijk wel werken...

Ik zou eigenlijk ergens moeten kunnen bestellen, testen en indien het niet werkt...retour...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Roger Vdheijden
Origineel bericht van: happysat
Ik denk dat alle 3 die antenne's wel zullen werken, ikzelf kreeg beter resultaat met een oud verot matje op Dudo dan met een kleine Konig yagi op zolder ook door muren en meuk heen :D


...maar met een Konig Yagi kreeg je wel een acceptabel resultaat op de zolder?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Roger Vdheijden
Origineel bericht van: Erdellod
Waarom moet zo prachtige buitenantenne eigenlijk binnen staan?


Het is best een mooie antenne, maar ik (persoonlijk) vind het absoluut geen verfraaiing van m'n huis. Ik heb een goede antenne nodig voor lange afstandsontvangst uit Duitsland, dus het is pure noodzaak. Maar als het dan even kan, werk ik 'm liever mooi weg. Maar dat is persoonlijk...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
lange afstandsontvangst uit Duitsland

"Lange afstandsontvangst" en "antenne onder het dak" zijn 2 tegengestelde begrippen die niet met elkaar in overeenstemming komen.

Onder het dak montage is ten alle tijden een kompromis.

Voor lange afstandsontvangst kun je geen enkel kompromis aanvaarden.

Het dak schermt af, hoe dan ook.

Een antenne moet kunnen stralen en dan moet je hem niet met iets afschermen dat HF tegenhoud.

 

Het doet me denken aan mijn (ex) schoonmoeder, die wel een heel goed geluid uit de versterker wilde horen maar de luidsprekers niet wilde zien. Die verdwenen dus achter de dikke gordijnen. Het resultaat was er dan ook naar.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De discussie over antennes onder het dak komt mij bekend voor. Zelf geloof ik dat er grote verschillen bestaan tussen de soorten daken en het extra verlies dat hierdoor onstaat (t.o.v. dezelfde hoogte buiten). Ik heb zelf ruimte voor 10 antennes onder het dak waarbij de meeste antennes misschien maar 1 dB verlies ondervinden. Als het signaal onder het dak voor digitaal ruim voldoende is om blocking vrij te kijken dan is het toch goed? In de analoge tijd kon het signaal altijd sterker en het beeld dus mooier. Over de antennekeuze: Door de vorm van het dak en eventueel verlies van het RF oppervlak rondom de antenne kan wel verschil ontstaan tussen een matje en een yagi. Het matje kan ook hoger in de nok dan een yagi. Het vergt veel meer uitproberen dan buiten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Roger Vdheijden
Origineel bericht van: OFDM
Over de antennekeuze: Door de vorm van het dak en eventueel verlies van het RF oppervlak rondom de antenne kan wel verschil ontstaan tussen een matje en een yagi. Het matje kan ook hoger in de nok dan een yagi. Het vergt veel meer uitproberen dan buiten...


We zijn bezig met een nieuwbouwwoning in jaren 30 stijl. Daarin zitten ik weet niet hoeveel avonden met de architect om tafel, etc. Met alle respect, maar antennes of schotels...ik heb ze liever niet, want m'n huis wordt er zeker niet fraaier door. Tuurlijk is het soms noodzakelijk en is er niet omheen te komen, maar als het even kan...dan heb ik ze persoonlijk liever niet (maar dat is persoonlijk, sommige mensen storen zich er niet aan). Vandaar dus de vraag om een Yagi of matje onder het dak. We hebben een vrij stijl dak (51 graden) en dus een vrij hoge nok. Probleem zit 'm echter dat we maximaal isoleren. De dakplaten zijn bijv. 18,9 cm (!) dik met EPS vulling, met een Rc waarde van 6.0. Dat is toch wel erg veel te noemen… Vanuit het stoken e.d. is het erg gunstig, maar hoe dikker materialen, hoe meer signaal tegen gehouden wordt. Uiteindelijk zal ik gewoon iets moeten kopen en gaan testen…het is afhankelijk van de ligging van het huis, de omgeving, de gebruikte materialen, etc….daar is ook geen standaard antwoord of advies op te geven. Gelukkig is de ligging gunstig (hoog, vrij zicht, etc.), maar het is afwachten of dat voldoende is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, herkenbaar. Het is zeker mooier om z'n woning niet op te tuigen met antennes of schotel. Ik woon zelf ook in een nieuwe woning met goede dakisolatie, 20 cm. Destijds heb ik de dampremmende folie opgevraagd, dit is PE geen probleem. Ik lees net dat EPS voor 98% uit lucht bestaat. De isolatie hoeft dus helemaal geen probleem te zijn. De dakpan heb ik getest door deze voor een digitenne binnenantenne te plaatsen die vrij zicht had op Duitsland (raam in flat). Misschien kun je die zelfs voor de LNB van een schotel houden?

Draagbalken kunnen wel invloed hebben als ze van staal zijn i.p.v. hout. Bij mij is alles hout. Als het staal wordt moet je de antennes ertussen door kunnen laten kijken. Testen zal snel duidelijkheid opleveren. Het mooiste is als je een dakraam hebt zodat je ook het verschil kunt meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Huh.... leg dat eens uit Fred, een ontvangst antenne die straalt

Je weet best wel wat ik bedoel.

De kern van het probleem is hetzelfde.

 

Trouwens..als een antenne goed is aangelegd, op een kleine hoogte boven het dak is dat echt niet lelijk. Maar dat is mijn persoonlijke smaak.

Maar als je een hele ratjetoe aan elementen op een roestige paal met tuidraden aan mekaar ragt, dan is dat inderdaad lelijk.

Voor mij geen antennes onder het dak...werkt van geen meter als het op lange afstand aankomt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Roger Vdheijden
Origineel bericht van: OFDM
Draagbalken kunnen wel invloed hebben als ze van staal zijn i.p.v. hout. Bij mij is alles hout. Als het staal wordt moet je de antennes ertussen door kunnen laten kijken. Testen zal snel duidelijkheid opleveren. Het mooiste is als je een dakraam hebt zodat je ook het verschil kunt meten.


We hebben een zolder en aan beide gemetselde kanten/spitsen zit een raam. Daarnaast nog een dakkapel. Het dak is echter zo groot/stijl, dat we in de nok nog een "mini zolder" maken. Dáár moet dus ook de antenne komen. Zo hoog mogelijk. We hebben twee stalen spanten vanwege de overspanning, maar die zitten verder naar achteren. Op de plaats waar de antenne komt (en de richting waarheen deze moet) zitten alleen houten gordingen (dwarsbalken). Van staal zal ik dus totaal geen last hebben. Het signaal moet door 18,7 cm EPS en verder zijn het keramische pannen. Maargoed, ik ga binnenkort eens wat bestellen en daarna testen. Dat is het enige wat ik kan doen. Gezien het feit dat er hier meer mensen zijn die met een dergelijke constructie werken (en ook hier in de regio wonen), geeft het me goede hoop dat het gewoon stabiel moet kunnen werken. Verder heeft het huis ook nog eens geheel vrij zicht naar Duitsland, hetgeen natuurlijk perfect is. Mocht het overhoopt niet werken…brengen we de antenne terug en moeten we iets anders verzinnen. (Klein antennetje op de gemetselde schoorsteen ofzo).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...