Ga naar inhoud


Welke Yagi antenne pakken?


Gast Roger Vdheijden

Aanbevolen berichten


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: OFDM
Misschien kun je die zelfs voor de LNB van een schotel houden?
Een signaal van 10-12 GHz is wel even wat anders dan de UHF-frequenties van 400-800 MHz.

En of antennes en/of schotels ontsierend zijn is inderdaad een kwestie van smaak.
Persoonlijk ben ik er zelfs trots op, maar ja het is ook mijn hobby.
Heb je dat gevoel niet, dan zoek je inderdaad naar de minst opvallende oplossing.
Maar wil je lange afstandsontvangst is een antenne buiten (en soms ook nog hoog boven de nok uit) inderdaad onontkoombaar.

Wil je dat niet? Eeeh... kabel- of iptv?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de zenderrichting min of meer loodrecht op het pannendak? In een eerdere mail lees ik over een muur. Hoe ver is het huis nu , kun je al testen? Wanneer je met een KPN antenne buiten al iets kunt ontvangen zal het met genoemde antennes wel lukken op voorwaarde dat de antenne z'n benodigde ontvangoppervlak onvervormd "ziet". Ik wil een foto plakken bij mijn bericht maar dat krijg ik niet voor elkaar, wat is de truc? Het bestand wordt gewoon niet zichtbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10-12 GHz is zeker heel veel hoger. Ik wil alleen maar aangeven dat wanneer dat gaat je zekerheid hebt dat 800 MHz nul probleem is. Ik vind antennes absoluut heel mooi daarom heb ik ze op zolder, dan kan ik er altijd naar kijken. Als het mij lukt om een foto te plakken is dat duidelijk te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hieronder mijn antenne oplossing:

 

Op foto 1 kijkt de meest rechter antenne door de muur met de buren (rij) en het dak van de buren. Het is heel bizar maar het werkt fantastisch! Deze is voor Leeuwarden, bij condities. De hoogste antenne is de enige die niet optimaal werkt, 10 dB verlies t.o.v. buiten maar dat komt omdat het signaal vrijwel uit de richting van de rij binnenkomt. Omdat smilde hard genoeg binnendraait is dat geen probleem. De onderste 2 zijn voor Wesel. Op foto 2 staan links bovenin twee antennes in stack voor Lelystad, 93 km ongeveer 50% v/d tijd ontvangst. Het rastertje is voor Lingen horizontaal en haalt bij de extreemste condities maximaal Hamburg met 15dB (!) marge. Op foto 2 en 3 ook een Kathrein AOP verticaal voor Apeldoorn, Lopik en Hilversum. Hier was duidelijk dat het geen zin heeft een grotere antenne te plaatsen omdat deze dan zoveel moet zakken in hoogte dat de winst verloren gaat.

 

Antenne1.jpg

post-30005-1318262132,9573_thumb.jpg

post-30005-1318262133,0108_thumb.jpg

post-30005-1318262133,0651_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er nog nergens anders zoiets gezien hoewel de rasterantenne uit de zolder van het station Haaksbergen (MBS) afkomstig is. Vanwege de monumentstatus mocht daar geen antenne op dak! In mijn vorige woning had ik ook antennes op PVC buiten, draagbuizen die in de dakpan gootjes lagen, was ook mooi. Daar wilde ik de antennes ook onopvallend plaatsen (onder de nok). Regenpijp heb ik gelukkig nog, is dat niet dunwandig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig hoe je dat gedaan hebt en dan die pvc-pijpen, ha ha, geen last van ev. interferentie.

Mooi gedaan, ook daar zou ik trots op zijn inderdaad en als je hiermee kan ontvangen wat je wilt dan is het toch perfect?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

PVC heeft inderdaad geen effect op HF en het extra voordeel dat de kabels erdoorheen kunnen lopen, zie foto 4. Een deel van de filters en versterkers zit bovenin, de rest ligt op de grond op de foto. Alle gecombineerde signalen versterk ik dan genoeg om te splitten voor de hobby en de PVR beneden. Het is leuk om vanaf de bank de condities te genieten...

Antenne4.jpg

post-30005-1318262135,1707_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Antennes op dak leveren altijd meer spanning dan antennes op zolder, op een mast van 20 meter nog weer meer dan net boven

het dak. In grensgevallen is dit nodig. De zwakste (altijd) zenders die ik op zolder ontvang hebben minimaal 6dB marge. Alleen "conditie" kanalen hebben baat bij meer signaal, daar zou ik dan iets vaker en iets langer naar kunnen kijken. Tegelijk zijn de mogelijkheden voor DX ontvangst (>120 km) primair beperkt door andere zenders op hetzelfde kanaal. Maar goed, als ik die zenders altijd wil zien kan ik gewoon kabel nemen cry Er is trouwens toch een kanaal dat onder het dak beter werkt dan op dak: Kanaal 29 van wesel. Ik maak gebruik van de demping van de rij, dit levert een schaduw op van 10 dB voor kanaal 28 van Hengelo. Deze staat op 1,8 km afstand met 40kW tegen Wesel op 73 km met 5kW in mijn richting!

Antenne5.jpg

post-30005-1318262154,7596_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...