Ga naar inhoud


big bisat op 13-19-23.5-28 en 60 m kabel: werkt niet echt perfekt


erikdk

Aanbevolen berichten

hoi medeschotelaars.

 

gewoon even meegeven ter informatie:

 

ik ben sinds 5 dagen de trotse bezitter van een big bisat met 4 quad LNBs (3 technomate 0.1 db en 1 slim feed inverto 0.2 db). Van de big bisat ga ik met 2 '9 in 1' kabels naar mijn houten tuinhuis (21 m kabel), daar heb ik (voorlopig) 2 diseqc 4/1 switches (antron), en vandaar lopen nu 2 Koka's naar 2 posities (slaapkamer en living), waarbij de living op 45 m coax van het tuinhuis ligt.

De verste ontvanger staat dus op 66m + 1 diseqc switch verwijderd van de big bisat.

 

De reden om naar het tuinhuis te gaan om daar de diseqcswitchen te plaatsen is dat ik zonodig over afzienbare tijd naar multiswitch(en?) kan overstappen, en het tuinhuis is daarvoor zeer geschikt (semi-binnenshuis, stroom).

 

Hiermee heb ik wat ik voorlopig als een schitterende ontvangst beschouw: op de DB800HDse met OpenPLI image tussen de 12.5 en 14.5 dB op de TVvlaanderen zenders op 19E en 23.5E. Op het OpenPLI image heb ik geen BEr indicator meer (zat wel op de oorspronkelijke af-fabriek software). Ter vergelijking: tot voor 5 dagen was de dreambox aangesloten op mijn antieke (1997) installatie (channelmaster 1.2 m met grundig 0.7dB LNB, vastgeroest op 19E, zowat 40 m coax tussen channelmaster en ontvanger) had ik op astra 19E 9 à 10.5 dB ontvangst.

 

Of, met andere woorden, waar ik woon is een big bisat inderdaad ruim voldoende voor zeer goede ontvangst van de 4 hoofdposities - daarbij bedenkende dat ik in vlaams brabant ruim in de comfortzone zit van zelfs de 'moeilijkste' transponders (de HDs op 23.5E en 28E). Ik heb nog geen zware stortbui moeten doorstaan, dus dan kan ik pas definitief zeggen of die big bisat volstaat, maar als het goed is heb ik over enkele dagen ook een DB8000 waarvan 1 tuner op de big bisat gaat en de 2e op de channelmaster met een nieuwe technomate 0.1dB LNB: dan kan ik meteen vergelijken tussen de big bisat en de channelmaster, ook (en vooral) in de moeilijkste omstandigheden.

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: erikdk
hoi medeschotelaars.

gewoon even meegeven ter informatie:

ik ben sinds 5 dagen de trotse bezitter van een big bisat met 4 quad LNBs (3 technomate 0.1 db en 1 slim feed inverto 0.2 db). Van de big bisat ga ik met 2 '9 in 1' kabels naar mijn houten tuinhuis (21 m kabel), daar heb ik (voorlopig) 2 diseqc 4/1 switches (antron), en vandaar lopen nu 2 Koka's naar 2 posities (slaapkamer en living), waarbij de living op 45 m coax van het tuinhuis ligt.
De verste ontvanger staat dus op 66m + 1 diseqc switch verwijderd van de big bisat.

De reden om naar het tuinhuis te gaan om daar de diseqcswitchen te plaatsen is dat ik zonodig over afzienbare tijd naar multiswitch(en?) kan overstappen, en het tuinhuis is daarvoor zeer geschikt (semi-binnenshuis, stroom).

Hiermee heb ik wat ik voorlopig als een schitterende ontvangst beschouw: op de DB800HDse met OpenPLI image tussen de 12.5 en 14.5 dB op de TVvlaanderen zenders op 19E en 23.5E. Op het OpenPLI image heb ik geen BEr indicator meer (zat wel op de oorspronkelijke af-fabriek software). Ter vergelijking: tot voor 5 dagen was de dreambox aangesloten op mijn antieke (1997) installatie (channelmaster 1.2 m met grundig 0.7dB LNB, vastgeroest op 19E, zowat 40 m coax tussen channelmaster en ontvanger) had ik op astra 19E 9 à 10.5 dB ontvangst.

Of, met andere woorden, waar ik woon is een big bisat inderdaad ruim voldoende voor zeer goede ontvangst van de 4 hoofdposities - daarbij bedenkende dat ik in vlaams brabant ruim in de comfortzone zit van zelfs de 'moeilijkste' transponders (de HDs op 23.5E en 28E). Ik heb nog geen zware stortbui moeten doorstaan, dus dan kan ik pas definitief zeggen of die big bisat volstaat, maar als het goed is heb ik over enkele dagen ook een DB8000 waarvan 1 tuner op de big bisat gaat en de 2e op de channelmaster met een nieuwe technomate 0.1dB LNB: dan kan ik meteen vergelijken tussen de big bisat en de channelmaster, ook (en vooral) in de moeilijkste omstandigheden.


mooi om te horen ,maar heb je misschien een fotootje van Big Bisat dat zou leuk zijn om te zien!

VU+DUO HD met VTI 4.2.2 ,HP Omni27,Samsung LED UE55ES7000,ASUS K73E,Toshiba Satellite C670D,DENON AVR-X2100W,Philips FIDELIO 9700.
BIG BISAT met 6 LNB,S 28.2/23.5/19,2/13.0//4.8/0.8

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed nieuws om te lezen! Ik overweeg al een tijdje om een big bisat aan te schaffen voor bovenop de dakkapel. Niet met zulke afstanden coax (max. 30m denk ik), maar ik wilde er wel wat meer LNB's aan hangen (5 West t/m 28.5 Oost).

Slim om het tuinhuisje als switchlocatie te gebruiken!

Mut@nt HD51 OpenPli 6 | VU+ Duo | Topfield TF7710HD PVR (Enigma2 / HDMU)
Astra 19.2 | Astra 23.5 | Astra 28.2/5 | Hotbird 13.0 | Eurobird 9.0 | Digitenne

OSCam

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een update.

 

Ik heb gisteravond mijn antieke Channelmaster van 1.2 meter weer aan de praat gekregen met een nieuwe 18 duim actuator, via een Moteck VBoxII verbonden met tuner B op mijn DB8000HD.

 

(tip: setup via advanced settings van dreambox met OpenPLI, want in eenvoudige rotor-settings denkt de dreambox dat hij USALS moet gebruiken en dat lukt niet bij een VBoxII; via advanced settings kan je USALS uitschakelen, waarna je posities een nummer kan geven: je moet satelliet per satelliet de positie instellen - positienummer in de dreambox instellen, VBox via afstandsbediening naar beste signaal draaien met behulp van de signaalzoeker, positie saven onderzelfde nummer in de VBox).

 

Dat kwam dus prima uit voor de heftige buien van deze ochtend: op EénHD daalde de signaalsterkte op de Big Bisat van zowat 14dB in normale omstandigheden naar minder dan 7dB, met blokvorming; snel naar tuner B op de channelmaster: ruim 10dB en geen spoor van blokvorming.

 

En dat klopt met de resultaten bij normale omstandigheden: de big bisat scoort zo'n 14 dB, de channelmaster zo'n 17 dB.

 

Moraal van het verhaal: de big bisat is (zoals verwacht) iets meer buiengevoelig dan de channelmaster, maar voorlopig geen echte beelduitval zelfs bij een flinke plensbui (met stromen water op straat en 'het regent blaasjes').

 

moge mijn ervaring (toekomstige) schotelaars, die in dubio verkeren, helpen...

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Big Bisat is dan ook niet te vergelijken met de 1,2. Maar bij een forse regenbui het signaal op de Big Bisat welke daalt tot onder de 7 db is wel heel fors. Ik heb bij een echte flinke bui het signaal zien dalen tot een kleine 9 db op een normaal ontvangst bij helder weer van een kleine 14 db. De range waarin mijn lnb's staan is van 28,2 e tot 12,5 w.

XTrend ET9000 - DM 800 HD - Triax 88 quad - Visiosat Big Bisat - 80 cm Universal sat - Panasonic Plasma Viera series - Epson TW-3500

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

en opnieuw een update na enkele weken ervaring met de installatie.

 

intussen met 'dank' aan het weer van de 'belgische zomer/été belge' heb ik wat meer ervaring met flinke plensbuien.

 

Ik ben niet echt tevreden over mijn ontvangst op astra 3 (23.5°) met de smalle inverto multiconnect. Enkele dagen geleden tijdens een flinke bui kort beelduitval gehad (enkele seconden) op history HD: signaal gezakt tot 5 dB, en ook na de plensbui blijft het signaal nog een hele tijd zwak. Tijdens diezelfde plensbui geen problemen op de andere satellietposities (13-19-28): signaal zakte van 13 à 15 db tot 10-11 dB (hier zitten technomate 40 mm LNBs).

 

De combinatie van de big bisat (equivalent van een 70 cm schotel), de smalle inverto multiconnect, een zwakke transponder, en de grote afstand tussen de schotel en de ontvanger geeft dus regen-probleempjes op de 23.5°, terwijl de oplossing uitstekend werkt op de 3 andere satellietposities.

 

Of die korte beelduitval aanvaardbaar is of niet moet ieder voor zich uitmaken.

 

Ik heb alvast een put gegraven om een nieuwe staak te betonneren. Hierop komt een aparte vaste schotel enkel voor 23.5°. En als ik dan toch een aparte schotel zet en coax ga trekken kan er meteen een flinke schotel komen: het wordt dus een triax 110 cm met een 40 mm technomate quad LNB.

Da's overkill, want een triax 78 cm met een 40 mm LNB zou zeker voldoende zijn, maar die enkele tientallen euro meer dan een 80 of 90 cm schotel maken nu ook het verschil niet, en (in satelliet alvast) is 'beter' beter dan 'goed' en 'groter' beter dan 'groot'. Anderzijds vind ik het prijsverschil tussen een triax 110 cm (40.2 dB versterking op 11.7 GHz, 95€) en een visiosat 120 cm (41.3 dB op 11.7 GHz, 295€) te groot om een 120 cm ipv een 110 cm te nemen.

 

Het is niet helemaal uitgesloten dat ik over enkele jaren hetzelfde ga moeten doen voor astra 2 (28°) wanneer de nieuwe satellieten met nauwere footprints eraankomen.

 

zou ik het anders gedaan hebben met wat ik nu weet?

 

met een T90 zou ik waarschijnlijk minder ontvangstproblemen hebben (90cm ipv 70 cm, overal 40 mm LNBs in plaats van een smalle LNB op de zwakste satelliet). Mijn installateur houdt echter niet van de T90, en ik had weinig zin om hem zo'n T90 op te dringen - als er miserie van komt zou het mijn fout zijn. En vooral, ik denk (ik zou zeggen 'ik weet') dat mijn toekomstige installatie de problemen gaat oplossen.

 

over enkele weken kom ik met een nieuwe update.

 

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de smalle inverto multiconnect lnb's ook maar begraven, want die kunnen

niet over water

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: erikdk
Mijn installateur houdt echter niet van de T90, en ik had weinig zin om hem zo'n T90 op te dringen - als er miserie van komt zou het mijn fout zijn.


En die noemt zichzelf nog een "installateur" confused. Een echte "professionele installateur" dan goed overweeg met de T90. Zelf de hobbisten van sat4all kunnen een T90 uitrichten op de gewensten satellieten.

Ik bezit zelf ook een visiosat big bi-sat. En daar heb ik voor de astra 1,2,3 en eurobird 9 gewone inverto silver line twin lnb (40mm). Ik heb alleen bij echt zware regen en onweer geen signaal op al de vier satellieten. Het advies is de smalle inverto multiconnect te vervangen voor een normale 40mm LNB (in u geval is dat de technomate lnb).

Ik heb al vaker gezegd dat men niet perse smalle LNB hoeft te gebruiken om alleen de astra 1,2,3, en hotbird te kunnen ontvangen. Zie deze deze link: http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showpic&id=70364



Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat er hier veel zijn die een Triax 110cm plaatsen enkel voor ontvangst van Astra3 :D

Ik heb ook een Big Bisat maar wel met de smalle ALPS LNB's en het moet echt al zwaar onweren om problemen met de ontvangst te krijgen. Zou het signaal dan toch wegvallen dan schakel ik ofwel over naar mijn 1,2m Laminas of naar de DVB-T antenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alleyoop
...Zou het signaal dan toch wegvallen dan schakel ik ofwel over naar mijn 1,2m Laminas of naar de DVB-T antenne...


maar met DVB-T heb je geen HD ontvangst van de VRT en heb je geen niet-vlaamse HD kanalen. en inderdaad de 1.2 channelmaster kan inspringen, op voorwaarde dat hijzelf niet bezet is vooe een opname en enkel op 1 ontvanger, de 2 andere mogen op hun kin kloppen.

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alleyoop
Ik denk niet dat er hier veel zijn die een Triax 110cm plaatsen enkel voor ontvangst van Astra3 :D ...


ben ik mee akkoord. maar als ik dan toch een aparte vaste schotel op astra 3 richt heb ik weinig redenen om niet direkt 'groot' te gaan. voor die enkele tientallen euro's prijsverschil met een 80 of 90 cm moet ik het nu ook niet laten, en aangezien ik bij de gemeente geen aanvraag moet doen voor schtels tot 1.2 meter, staat niks in de weg van een 110 cm.

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier met mijn triax 88 cm (45 euro in luxemburg) nog maar 1 maal gedurende 3 min uitval gehad.Dat was vorig jaar tijdens die enorme storm hier in de streek.Zijn toen verschillende daken afgewaaid en straten stonden blank.Vind het een kostelijk punt om een 110 cm hiervoor te nemen.Zou deze dan zeker door een moteck laten aandrijven.Dan kan je hem evengoed voor de andere sats ook gebruiken.De motec kost in Duitsland amper 50 euro.Nu het toch vakantie is kan je er mss een uitstapje van maken.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bellejt
ik heb hier met mijn triax 88 cm (45 euro in luxemburg) nog maar 1 maal gedurende 3 min uitval gehad.Dat was vorig jaar tijdens die enorme storm hier in de streek.Zijn toen verschillende daken afgewaaid en straten stonden blank.Vind het een kostelijk punt om een 110 cm hiervoor te nemen.


een triax 110 cm kost me 95€. de grootste kost is de investering in werkuren: de put graven, de paal betonneren, de coaxen plaatsen. die 50€ vereschil zijn niet echt de moeite om over te praten, en 'qui peut le plus peut le moins'. De voornaamste redenen waarom mijn huidige installatie niet perfekt is zijn de regengevoeligheid van mijn smalle inverto's en de grote kabelafstand.

Origineel bericht van: bellejt
... een 110 cm hiervoor te nemen.Zou deze dan zeker door een moteck laten aandrijven.Dan kan je hem evengoed voor de andere sats ook gebruiken.De motec kost in Duitsland amper 50 euro.Nu het toch vakantie is kan je er mss een uitstapje van maken.


er staat een moteck op mijn draaibare 1.2m channelmaster.
het ganse punt van een vaste schotel met een quad LNB is hem (nu) via disecq switches en (binnenkort) via multiswitch over verschillende tuners te verdelen. een draaibare schotel kan per definitie maar door 1 tuner aangestuurd en gebruikt worden.

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: erikdk
De voornaamste redenen waarom mijn huidige installatie niet perfekt is zijn de regengevoeligheid van mijn smalle inverto's en de grote kabelafstand.

Hoe groot is die afstand dan eigenlijk? Afstanden tot rond de 100 meter leveren erg weinig problemen op.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...