Ga naar inhoud


big bisat op 13-19-23.5-28 en 60 m kabel: werkt niet echt perfekt


erikdk

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Hoe groot is die afstand dan eigenlijk? Afstanden tot rond de 100 meter leveren erg weinig problemen op.


21m (9-in-1 kabel, weet niet welk merk, frans opschrift) tot Anttron disecqswitchen, en vandaar 45 m Hirschmann Koka 99 naar living.

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Tha Great Mac

Dat zijn afstandjes, waarbij je niet merkt dat het signaal significant slechter wordt. Zoals je eerder al opmerkt ligt dat bij de LNB's die je gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

voilà, nieuwe en hopelijk laatste update.

 

eigenwijs als ik ben heb ik jullie goede raad in de wind geslagen: ik heb mijn put gebruikt om een staak van gegalvaniseerd staal te betonneren waaraan nu vast een triax 110 hangt die op 23.5E gericht is.

 

mijn anttron Disecqswitchen zijn intussen vervangen door een spaun SMS17089NF multiswitch, en er hangen nu full-size Inverto quattro LNBs. (het lukte niet met de QuadLNBs). Van de multiswitch gaan voorlopig 5 Koka99 kabels naar mijn dreamboxen: telkens 1 naar de 2 800se's, en 3 naar de 8000 (die heeft intussen 2 extra DVB-S2 tuners ingeplant gekregen). de 4e tuner van de 8000 hangt aan de channelmaster via de VBox.

 

met de triax heb ik nu een uitstekend signaal op 23.5E: rond de 14dB op de 'zwakkere' HD zenders zoals History HD. En vooral: zelfs bij een zware bui zakt de ontvangst maximaal 1 dB weg, en ik heb geen uitval meer - en daar was het uiteindelijk om te doen.

 

mijn zwakste zender is nu in feite CBSDrama op 28.5E: 10.4 dB. Maar door de fullsize LNB blijft ook van deze zender de ontvangst goed bij zware regen.

 

voilà, ik ben een tevreden man.

 

voorlopig toch ... wink

 

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Oh, voor wat betreft de titel-wijziging... Ik laat het vooralsnog ff zo, aangezien het 'niet perfecte' meer aan de gebruikte LNB lag, dan aan de kabellengte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, met afstanden van 60 meter kun je natuurlijk nog wat winst halen door coaxkabel te gebruiken met nog minder verlies.

Ik denk dan aan de hele goede grondkabel van Fuba – GKA 1002 Grond-coaxkabel met een buitendiameter van 10mm en een kern 1,63mm

Demping bij 2150MHz = 19,7dB (Belden bij 2150MHz 31,4dB)

Dat scheelt dus 11,7dB per 100 meter met de belden en ongeveer 10dB met de Koka op 100 meter en op 60 meter dus 6dB op de hoge frequenties.

Helaas is die niet goedkoop want je betaald voor een rol van 100 meter bijna 300 euro en deze is niet per meter verkrijgbaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satkijker
Ja, met afstanden van 60 meter kun je natuurlijk nog wat winst halen door coaxkabel te gebruiken met nog minder verlies.
Ik denk dan aan de hele goede grondkabel van Fuba – GKA 1002 Grond-coaxkabel met een buitendiameter van 10mm en een kern 1,63mm
Demping bij 2150MHz = 19,7dB (Belden bij 2150MHz 31,4dB)
Dat scheelt dus 11,7dB per 100 meter met de belden en ongeveer 10dB met de Koka op 100 meter en op 60 meter dus 6dB op de hoge frequenties.
Helaas is die niet goedkoop want je betaald voor een rol van 100 meter bijna 300 euro en deze is niet per meter verkrijgbaar.


dat scheelt inderdaad een flinke slok op een borrel: 300€/100m is 3 x de prijs die ik voor de Koka betaald heb.

anderzijds zou ik toch de cijfertjes eens moeten uitwerken in vergelijking met fiberoptic transmissie:
fiberoptic LNB, stacker, en kabel kosten samen zo'n 500 € per set; 4 LNBs = 2000€.

Als ik nu alles in Koka had gelegd zou mijn installatie 16x21mx1€/m (336€) + 5 x 45m x 1€/m (225€) = 560€ gekost hebben, plus 4 LNBs (120€), dus samen 680€. Met jouw kabel zou dat 3 keer meer zijn, dus 1680€ + 4 LNBs 120€, is in totaal 1800€.

En dat begint in hetzelfde ballpark te liggen als fiberoptic, daar waar fiberoptic veel minder en fijnere kabeltjes nodig heeft: dus daar kunnen we beginnen praten over de haalbaarheid van fiberoptic tegenover zeer goede coax...

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@erikdk

Fibreoptic-lnb’s zijn nou niet bepaald geschikt om op een big bisat te plaatsen omdat de koppen veel te groot zijn en ze dus niet dicht genoeg tegen elkaar geplaatst kunnen worden. Voor mensen die nog nooit Fibreoptic-lnb’s gehoord hebben, is het wel aardig even in de Triax-Multimedia hoofdcatalogus te kijken. De informatie over de Fibreoptic-lnb’s begint op pagina 126, de lnb’s staan op pagina 131.

http://www.triax.com/upload/main_catalogue_2009/mainc_main.swf

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satkijker
@erikdk
Fibreoptic-lnb’s zijn nou niet bepaald geschikt om op een big bisat te plaatsen omdat de koppen veel te groot zijn en ze dus niet dicht genoeg tegen elkaar geplaatst kunnen worden. Voor mensen die nog nooit Fibreoptic-lnb’s gehoord hebben, is het wel aardig even in de Triax-Multimedia hoofdcatalogus te kijken. De informatie over de Fibreoptic-lnb’s begint op pagina 126, de lnb’s staan op pagina 131.
http://www.triax.com/upload/main_catalogue_2009/mainc_main.swf


je hebt uiteraard gelijk dat je met fiberoptic LNBs niet én 19E, én 23.5E én 28E op een big bisat kan capteren.

anderzijds denk ik dat als ik me fiberoptics kon veroorloven, ik geen big bisat zou plaatsen. dan kon ik het me permitteren per satellietpositie 1 schotel te voorzien wink

ik zou dan wel de naam van mijn huis moeten veranderen: de vorige eigenaar heeft het 'rozenhof' genoemd (en dat staat nog in smeedijzer op de gevel mad), ik zou het dan 'schotelbos' moeten noemen ...

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...