Ga naar inhoud


Probleem met de electrische installatie in huis.


bigtwin

Aanbevolen berichten

  • Een aardlek schakelaar meet de stroom die door de fase draad loopt en de stroom die door de nul draad loopt. Zit daar meer dan 30mA verschil tussen, dan verbreekt hij de verbinding. Heeft dus niets met de randaarde van doen.
  • De waterleiding, CV leidingen en volgens mij ook de gasleiding dienen allemaal aan aarde te zijn aangesloten. Als je dus 98V meet tussen randaarde en waterleiding, dan zit er iets goed fout.
  • Je zou eens moeten meten of de randaarde van die nieuwe wandcontactdozen eigenlijk wel aangesloten is, ik vermoed van niet. Neem een lang geaard verlengsnoer, en steek dat in een wcd van een goede groep. Meet dan of er tussen de randaarde van dat snoer en de randaarde van een foute wcd spanning staat. Zo ja, dan is de randaarde van die wcd niet aangesloten.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Citaat:
•Een aardlek schakelaar meet de stroom die door de fase draad loopt en de stroom die door de nul draad loopt. Zit daar meer dan 30mA verschil tussen, dan verbreekt hij de verbinding. Heeft dus niets met de randaarde van doen.

Ehh huh..? Ik heb net even een draad in één van mijn stopkontakten hier verbonden van de nul naar randaarde...en hup de aardlekschakelaar floepte er onmiddelijk uit. Tot grote ergernis van mijn dochter die TV zat te kijken.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Citaat:
•Een aardlek schakelaar meet de stroom die door de fase draad loopt en de stroom die door de nul draad loopt. Zit daar meer dan 30mA verschil tussen, dan verbreekt hij de verbinding. Heeft dus niets met de randaarde van doen.

Ehh huh..? Ik heb net even een draad in één van mijn stopkontakten hier verbonden van de nul naar randaarde...en hup de aardlekschakelaar floepte er onmiddelijk uit. Tot grote ergernis van mijn dochter die TV zat te kijken.


Ja, dat lijkt mij nogal logisch. In het meest ideale geval is er geen potentiaal verschil tussen de aarde en nul. De nul ligt namelijk bij het transformator station aan aarde om te voorkomen dat de nul en de fase ten opzicht van de aarde gaan zweven. Dan zou op de ene draad 1000V kunnen staan, en op de andere 1230V. Het verschil is dan nog steeds 230V, en die 1000V zal niet veel stroom kunnen leveren, maar je kunt er wel een enorme optater van krijgen. Zoals bekend gebruiken ze in Amerika 110V, maar daar ligt het midden van de transformatorwikkeling aan aarde, zodat je daar twee fases van 55V hebt ten opzichte van één van 230V bij ons.

Omdat de nul van het transformatorstation niet naast de deur is zal er altijd een kleine spanning op de nul staan ten opzichte van de aarde. Sluit je nu de nul aan op de aarde, dan gaat er stroom lopen van de nul naar de aarde. Die stroom is al heel gauw groter dan 30mA, er loopt dus minder stroom door de nul bij de aardlekschakelaar en ploef zegt die aardlekschakelaar.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van N. Amerika dat klopt niet.

Tussen de fases heb je daar 220 volt. Tussen fase en nul 110 volt.

Ik heb er zelf gewoond (Canada) en zo had ik voor mezelf een paar stopkontakten aangelegd met 220 volt voor al mijn spullen uit Europa die niet naar 110 volt omgezet konden worden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Dat van N. Amerika dat klopt niet.
Tussen de fases heb je daar 220 volt. Tussen fase en nul 110 volt.
Ik heb er zelf gewoond (Canada) en zo had ik voor mezelf een paar stopkontakten aangelegd met 220 volt voor al mijn spullen uit Europa die niet naar 110 volt omgezet konden worden.


Maar dan moesten die apparaten wel met 60Hz overweg kunnen.

Xtrend ET9500 - OpenPLi powered

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Dat van N. Amerika dat klopt niet.
Tussen de fases heb je daar 220 volt. Tussen fase en nul 110 volt.
Ik heb er zelf gewoond (Canada) en zo had ik voor mezelf een paar stopkontakten aangelegd met 220 volt voor al mijn spullen uit Europa die niet naar 110 volt omgezet konden worden.


Dan had je blijkbaar een nieuwere aansluiting. Daarbij komen er drie draden het huis binnen, de nul van het midden van de trafo wikkeling, en twee 110V/120V fases. De gewone wcd's worden dan op een fase en de nul aangesloten, grote apparaten zoals wasmachines over beide fases. Dat is dus iets heel anders als onze drie fasen aansluitingen. Daar heb je 400V tussen de fases onderling, en 230v tussen een fase en de nul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
  • Je zou eens moeten meten of de randaarde van die nieuwe wandcontactdozen eigenlijk wel aangesloten is, ik vermoed van niet. Neem een lang geaard verlengsnoer, en steek dat in een wcd van een goede groep. Meet dan of er tussen de randaarde van dat snoer en de randaarde van een foute wcd spanning staat. Zo ja, dan is de randaarde van die wcd niet aangesloten.


Ik heb idd tussen de randaarde van een goede en een foute wcd gemeten, inderdaad ook dezelfde 98V.

Is het dan dus ook zo dat deze randaarde niet is aangesloten? Als ik nl de stekkers van vaatwasser en de koelkast (die beide op deze groep zitten) uit de wcd's haal, meet ik in een derde wcd nog steeds 98V. Waar komt die spanning dan vandaan? Zou volgens mij geen lekspanning meer kunnen zijn, daar er geen apparaten meer op zitten.

Hoe kan het dan zijn dat, als de aarddraad van de foute wcd's niet is aangesloten in de meterkast, deze wel een spanning bevat?

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Meet je die spanning nog steeds als je betreffende groep eens helemaal uitschakelt in je groepenkast? Indien zo, dan was het er kennelijk altijd al en heb je niets nieuws geïntroduceerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet zeker van niet. Het is gewoon een bromspanning.

 

Maar waarom leg je niet even een verbinding van randaarde naar nul in één van je stopkontakten en check of de aardlekschakelaar eruit floept. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals iemand eerder vertelde zijn apparaten als vaat- wasmachines e.d. met de omkasting via de aansluitkabel aan aarde gelegd.

 

Die aarding is een ringleiding die bij de bouw of later voor de huizen is aangelegd. (tenzij je ergens een vrijstaand huis hebt met een aardpen) Een ringleiding om te voorkomen dat door onderbreking de afgaande kant afgesloten zou zijn.

 

Een prikgevoel hoort niet te kunnen. Je staat op de grond en tussen de grond en het geaarde apparaat kan bij een goede aarding geen spanning staan.

 

Kijk even in de meterkast. Er hoort uit de grond een dikke ongeïsoleerde vertinde koperdaad te komen. Die zit aan de zijkant van de verdeelkast aan een rail. Draai daarvan de schroef nog even na. Haal als je dat durft het deksel van de verdeelkast en draai alle aansluitingen van de geel-groene draden even na.

 

Is het verschijnsel er nog dan een deskundig iemand vragen. Misschien degene die de boel veranderd heeft?!

 

Prikverschijnselen kunnen optreden bij ongeaarde apparaten. Zo voel ik wat bij aansluiten van een apparaat op de computer als ze allebei op een wcd zijn aangesloten. Dat is redelijk normaal. Omkeren van een stekker wil wel eens helpen, maar nogmaals bij via de metalen omkasting geaarde apparaten moet het niet kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bigtwin
Ik heb idd tussen de randaarde van een goede en een foute wcd gemeten, inderdaad ook dezelfde 98V.


Daarmee is dus bewezen dat de randaarde van die nieuwe wcd's niet op de aarde is aangesloten. Immers alle randaarde aansluitingen van de hele installatie komen op één punt bij elkaar zodat er nooit een spanningsverschil kan bestaan tussen de randaarde van de ene wcd en die van een andere wcd. Ook de waterleiding etc. is op dat aardpunt aangesloten, dus ook tussen zo'n leiding en de randaarde van een wcd kan geen spanningsverchil bestaan. Als dat wel het geval blijkt dan is de logische conclusie dat de randaarde van zo'n wcd niet op aarde is aangesloten. Waar die spanning vandaan komt is moeilijk te zeggen, wellicht van een geaard apparaat met een schakelende voeding. Maar dat is ook niet erg belangrijk. Als je de aarde op orde hebt, en er vliegen dan geen aardlekschakelaars uit o.i.d, dan heb je ook geen probleem.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de aarde van stopcontact naar stopcontact is doorverbonden dan kan het zijn dat deze gewoon ergens bij zo'n doorverbinding niet goed kontakt maakt en dan kun je dit soort verschijnselen krijgen.

 

Ander punt kan zijn dat je aardpunt niet goed is of niet goed meer is.

soms kan dit doordat er iemand wat losgetrokken heeft met het in de kruipruimte gaan, soms door oxidatie maar ook door slecht aangebrachte aardpennen.

Is die zomaar een stuk in de grond geslagen zonder goed te meten dan kan door aanhoudende droogte de weerstand flink oplopen en er dus spanning op metalen delen komen staan als er een apparaat is waar een defect in zit.

Immers bij een apparaat zonder problemen zal er ook geen spanning op behuizing komen te staan.

Vaak is het een apparaat met warmte element die spanning "lekt" dus die los koppelen en kijken of de spanning er dan nog op staat.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B
Als de aarde van stopcontact naar stopcontact is doorverbonden dan kan het zijn dat deze gewoon ergens bij zo'n doorverbinding niet goed kontakt maakt en dan kun je dit soort verschijnselen krijgen.

Ander punt kan zijn dat je aardpunt niet goed is of niet goed meer is.


Dat kan altijd, maar dat heeft niets uit te staan met dit probleem. Ook al zou het aardpunt niet goed zijn, dan nog zouden alle randaardes van de wcd's onderling geen spanningsverschil mogen laten zien.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...