Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb hier een ntc die tussen de 6k ( -7 graden celcius ) en de 10 k ( 20 graden celcius ) wil laten werken. Wil die aan een a/d omzetter aansluiten. Welke weerstand zou ik moeten gebruiken om deze in serie te zetten met de ntc zodat ik op het knooppunt de waarde kan meten met behulp van de ntc? Zit zelf te denken aan 8k

5V ----| 8k | ---x---| ntc |---- 0V

X is aansluitpunt van de A/D Converter

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

Geplaatst:

Dat is geheel afhankelijk van het ingangsbereik van de A/D omzetter...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Het is een 256 bits a/d omzetter, bereik is 0 tot en met 5 volt. Hoe krijg ik de meest optimale waarden zeg maar, welke weerstand?

Geplaatst:
Origineel bericht van: vincent1971
Heb hier een ntc die tussen de 6k ( -7 graden celcius ) en de 10 k ( 20 graden celcius ) wil laten werken. Wil die aan een a/d omzetter aansluiten. Welke weerstand zou ik moeten gebruiken om deze in serie te zetten met de ntc zodat ik op het knooppunt de waarde kan meten met behulp van de ntc? Zit zelf te denken aan 8k

5V ----| 8k | ---x---| ntc |---- 0V

X is aansluitpunt van de A/D Converter

Denk dat dat heel simpel is, en de toepassing vraagt van de wet van Ohm.

U=IxR
dus 5 volt delen door de stroom die je er maximaal wil laten lopen door de keten, dan krijg je de R serie.
Je weet wat de waarde is bij -7 * en bij 20*

Ik zou kiezen voor 5V/ 0,0001= 50 kilo ohm(1/10 miliampere
50 k- 20 = 30 k, standaart waarde is dan 33K

Dit als reken voorbeeld, en kijk is de spec s van de tegebruiken NTC erop na.

Die geven meestal een max I bij x graden en y ohm, dit om tevoorkomen dat je misstanden krijgt door eigen opwarming..

P=IxIxR = I^2R= U^2/R

Denk dat het niet van belang is hoeveel bit a/d conv je wil gebruiken, die geeft alleen maar de nauwkeurigheid aan.

Geplaatst:
Origineel bericht van: vincent1971
Het is een 256 bits a/d omzetter, bereik is 0 tot en met 5 volt. Hoe krijg ik de meest optimale waarden zeg maar, welke weerstand?

Weet je zeker dat hij 256 bits is? Dat is namelijk wel heel erg nauwkeurig!
Je schrijft "NTC" terwijl jouw metingen duidelijk een PTC aangeven... Indien aanwezig zou ik zelf proberen de serieschakeling te voeden vanaf een spanning hoger dan 5V. Daarna het knooppunt uitrekenen op een waarde van 5V @ 20C. (Gewoon met de wet van ohm)
Indien je de 5V gaat gebruiken verlies je (heel veel) resolutie.
Een andere optie is om te kijken of je de ingangsreferentie van de A/D niet kan verlagen. (Dus bereik op 2.5V zetten o.i.d.) Dan kan je de knooppunt spanning uitrekenen op de max. ingangsspanning @ 20C....
Laatste optie, maar meest "gecompliceerd", is het gebruik van een stroombron. Die stroombron moet worden ingesteld op 5V/10k = 500µA.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Best eens het type van de sensor en de AD-convertor opgeven.

Bij AD's en/of u-Controllers, kan je ook dikwijls diferentieel werken. Je kan dan in principe een brug van Weatstone gebruiken. Hiermee kan dan de gevoeligheid en de 0 instellingen ingesteld worden.

Eddy Vl

Geplaatst:

Ik ga een potmeter gebruiken denk ik van 0 tot 50k. De schakeling is bedoelt om vocht uit mijn schuur te 'blazen' met een ventilator als de buitentemperatuur aanzienlijk lager is dan de binnentemperatuur. De ramen gaan dan beslaan. De ruiten zitten in een stalen frame en er zit stopverf op. Een aantal van die ruiten zijn door de jaren behoorlijk verroest. En het is me een werk om die 56 ( 33 x 40 cm ) te vervangen.

Wil er zelf een 68hc05 voor gebruiken.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Datasheet 68HC05
The reference supply for the A/D converter shares pin PC7 with port C.
The low reference is tied to the VSS pin internally. VREFH can be any voltage between VSS and VDD; however, the accuracy of conversions is tested and guaranteed only for VREFH = VDD.

Dus... Gemakkelijkste is om de "reference supply" op 2.5V te zetten. Dit gewoon met 2 gelijke weerstanden in serie, en het knooppunt naar de µcontroller.
Dan de weerstand uitrekenen op 2.5V@20C (dus 10k wink )
Dan ben je er al....

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen