Terror Geplaatst: 16 juni 2011 Geplaatst: 16 juni 2011 Hallo, zijn er hier natuurkundigen aanwezig? Dan ken je waarschijnlijk wel het "venturi effect" In het kort houdt het in, dat wanneer er een gas of een vloeistof door een buis loopt waar een zij-vertakking in zit wordt er door interne turbulentie (onderdruk/vacuum) de vloeistof of gas uit de zij-vertakking getrokken. Nu is mijn vraag: Stel dat er door de hoofdleiding stoom loopt, Deze stoom moet dan een vloeistof door de zij-vertakking aanzuigen. welke stoom zal dan beter werken? voor de aanzuiging van de vloeistof? A) "droge" stoom waarbij het water voor het meest verdampt is? "natte" stoom waarbij niet al het water verdampt is? Even er vanuit gaande dat de temperatuur en de druk van de stoom gelijk blijven. Wie kan mij helpen? -- Alle wijzen komen uit het oosten -- -- En de rest is er gebleven -- VU+ duo + Dreambox 7025s + Dreambox 7000s + Dreambox 500s
satcor64 Geplaatst: 16 juni 2011 Geplaatst: 16 juni 2011 In een waterpomp daar in tegen. Wordt wel water gebruikt om de pomp te laten aanzuigen wegens het venturi effect. Dus het is maar net waar je het voor wil gebruiken..
Terror Geplaatst: 16 juni 2011 Auteur Geplaatst: 16 juni 2011 Voorwaarde is dat er stoom gebruikt moet worden, de vloeistof moet ook verwarmd worden, en water toevoeging aan het eindproduct is geen enkel probleem. Het gaat mij er om wat werkt beter, de natte stoom of de droge stoom, dus wat creëert de meeste onderdruk/vacuum? Ik heb zelf het idee de wat nattere stoom, omdat dat meer "wrijving" langs het gaatje geeft. maar klopt dit natuurkundig gezien ook? -- Alle wijzen komen uit het oosten -- -- En de rest is er gebleven -- VU+ duo + Dreambox 7025s + Dreambox 7000s + Dreambox 500s
grunnsat Geplaatst: 16 juni 2011 Geplaatst: 16 juni 2011 Ik denk niet dat het veel uitmaakt, droge stoom of natte stoom. Het venturi principe heeft overigens niets met turbulentie te maken. In tegendeel, je wilt het liefst een zuivere laminaire stroming hebben.
wammeswaggel Geplaatst: 16 juni 2011 Geplaatst: 16 juni 2011 "Deze stoom moet dan een vloeistof door de zij-vertakking aanzuigen" Hangt, denk ik, af van de co-/adhesie van de stoffen. Mvg, wammes. Ik lees veel dus ik hoef niet veel te posten.
verkerkbr Geplaatst: 16 juni 2011 Geplaatst: 16 juni 2011 Als je een venturi vergelijkt met een vliegtuigvleugel, dan is het de vraag wanneer ontstaat de meeste lift (= onderdruk). Dat is ongetwijfeld in een koudere omgeving met een hogere dichtheid van de lucht. Dus de dichtheid van het medium lijkt bepalend voor de lift (onderdruk) component. Zeilers noemen dit een "dikke" wind. Ook bij een vloeistof treedt dit onderdruk (lift-effect) effect op. Kijk maar naar de relatief kleine vleugels van een draagvleugelboot. Maar misschien speelt ook de profielvorm van de venturi nog een rol in combinatie met het gekozen medium. Groet, Bram
prutsie Geplaatst: 16 juni 2011 Geplaatst: 16 juni 2011 Het lijkt me dat droge stoom een hoop ongemakken kan voorkomen. Als je natte stoom gebruikt kan er condens optreden. Deze condensdruppeltjes kunnen je venturi compleet vernielen doordat er stukjes materiaal worden losgeslagen. Kijk naar bijvoorbeeld turbines die op stoom draaien. Condens is hier funest. Wrijving is niet belangrijk, de snelheid (en hoeveelheid) wel. Des te meer flow des te lager de onderdruk. Meer flow is lagere druk is meer snelheid. Let verder op het ontwerp van je venturi. Een millimetertje meer of minder is soms het verschil tussen perfect of niet werken. Voor mijn werk gebruik ik vaak "waterstraalpompjes". Dit zijn gewoon venturi's die worden gebruikt om (hulp)stoffen mee te zuigen in een leiding. Met een elektrische membraan regelkraan wordt dan de hoeveelheid meegezogen hulpstof geregeld. De venturi's die ik gebruik zijn echter niet geschikt voor stoom, ze worden van PVC gemaakt. succes, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Con Geplaatst: 16 juni 2011 Geplaatst: 16 juni 2011 Ik zou kiezen voor droge stoom omdat deze vorm stabieler is en de secundaire flow daardoor constanter. Daarnaast kan\natte stoom veel schade veroorzaken bij turbulente stroming door wrijvingerosie (lees slijtage aan wanden in de venturi) Daarnaast DENK ik dat natte stoom meer onderdruk kan creëren, maar dat is een stukje gevoel omdat droge stoom meer een gas is en makkelijker kan expanderen. Maar het is niet mijn vak. Stoom is een specialisme die door weinig mensen nog wordt bedreven, laat staan de theorie. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
vGnp Geplaatst: 16 juni 2011 Geplaatst: 16 juni 2011 Buiten dat wat Con net schrijft, pas op met de combinatie stoom/vloeistof (water?) Waterslag is iets waar je dan echt rekening mee moet (gaan) houden. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
columbo Geplaatst: 17 juni 2011 Geplaatst: 17 juni 2011 Origineel bericht van: vGnp Buiten dat wat Con net schrijft, pas op met de combinatie stoom/vloeistof (water?) Waterslag is iets waar je dan echt rekening mee moet (gaan) houden. vGnp Ik heb vroeger stalen dikwandige stoomlijdingen met 15bar druk aangelegd,ook het las werk.De bijbehorende condens leidingen,een stoomleiding moet bijv.altijd oplopen,dus niet waterpas,en bij aftakingen werd er een condenspot aangebracht,daar anders de stoomleiding heftig begind te schudden,ook met het openen van afsluiters moet zeer langzaam gebeuren,anders knald de leiding zeer heftig,meschien wel uit elkaar.condens leidingen daartregen moeten weer aflopen.toen de nog ongeisoleerde leidingen in gebruik waren was het bijna onmogelijk deze dicht te benaderen vanwege de hitte.Dus mijn advies,blijf eraf ,want het is levens gevaarlijk voor doehetzelfers.Het is naar mijn weten ook verboden ,alles moet door het stoomwezen gekeurd zijn.
Psychosammie Geplaatst: 17 juni 2011 Geplaatst: 17 juni 2011 Volgens mij is je uitgangspunt niet compleet. Niet alleen een buis waardoor lucht of vloeistof loopt maar ook met een vernauwing in die buis. Het venturi effect bestaat daaruit dat bij die vernauwing de stroomsnelheid toeneemt waardoor de dichtheid afneemt. In de vernauwing onstaat dus een lage druk. En die kan eventueel iets aanzuigen. Zo werkt de pitotbuis van een vliegtuig. Het gaat dus om de drukverlaging die je weet te creëren en die is volgens de wet van Bernoulli afhankelijk van het snelheidsverschil en de dichtheid. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
FalconerThe Geplaatst: 18 juni 2011 Geplaatst: 18 juni 2011 Origineel bericht van: Psychosammie Zo werkt de pitotbuis van een vliegtuig. Het gaat dus om de drukverlaging die je weet te creëren en die is volgens de wet van Bernoulli afhankelijk van het snelheidsverschil en de dichtheid. Een pitot buis heeft weinig tot niets met het venturi effect te maken! De pitot buis staat niet haakt op de stroom maar er recht tegen in en meet de toename (!)van druk ten opzichte van de statische druk. De statische druk meet je door een opening waarbij je zo veel mogelijk verturi effect wil vermijden.
caveman Geplaatst: 18 juni 2011 Geplaatst: 18 juni 2011 Venturi effect krijg je uiteraard alleen als je ook een venturi installeert, de maatvoering word bepaald door de drukval over de straalbuis (oftewel venturi) en de ingangscondities (temp/druk) en diameter van de pijpleiding. Een venturi of stoomjet is qua rendement niet echt een gunstig instrument, als je restwarmte in de vorm van stoom hebt kan het een oplossing zijn. Druk en temperatuur kunnen niet gelijk blijven daar er een warmteval over de straalbuis plaatsvind. Je kan zowel verzadidgde als oververhitte stoom gebruiken, dit maakt voor de werking niet veel uit, als de venturi maar op vaste condities is berekend. Als je drukken en temperaturen voor en na gaat veranderen gaat de werking sterk achteruit. Ik begrijp uit je vraag niet precies wat het doel is wat je wil bereiken? Hoeveel onderdruk wil je creeeren? Waterslag treed vrijwel alleen op als er condens in een stoomleiding verzameld is en er een plotselinge temperatuurverhoging optreedt, bijvoorbeeld door het in bedrijf nemen van een leiding. Voldoende drainen en geleidelijk opwarmen voorkomen waterslag. Ook de term natte of droge stoom is vaak wat misverstand over, je hebt verzadigde stoom, oververzadigde stoom en oververhitte stoom. De laatste gedraagt zich inderdaad als een gas en heeft totaal andere eigenschappen als verzadigde stoom. Oververhitte stoom kan energie afgeven zonder dat condensatie optreedt, verzadigde stoom kan dat niet, een drukval heeft condensatie tot gevolg. Als je de toepassing kan geven kan ik je misschien wel wat verder helpen. DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad
lock Geplaatst: 18 juni 2011 Geplaatst: 18 juni 2011 Origineel bericht van: Terror Stel dat er door de hoofdleiding stoom loopt, Deze stoom moet dan een vloeistof door de zij-vertakking aanzuigen. welke stoom zal dan beter werken? voor de aanzuiging van de vloeistof? A) "droge" stoom waarbij het water voor het meest verdampt is? "natte" stoom waarbij niet al het water verdampt is? Natte stoom of droge (oververhitte stoom) zal niet veel verschil maken voor de venturiwerking, maar welke vloeistof wil je laten aanzuigen? De vloeistof die je aanzuigt zal zich vermengen met de stoom, dus moet dat een vloeistof zijn op waterbasis, een olie komt bijv. al niet in aanmerking. Overigens denk ik dat je vraag zuiver theoretisch is. "That's another fine mess you've got me into"
waveman Geplaatst: 18 juni 2011 Geplaatst: 18 juni 2011 Zelf werk ik met Venturies (flow metering) in de petrochemie, hierin dien je altijd met de "keel" en de schedule maat rekening te houden, ofwel kleine d en D Hierin zijn altijd meetpunten geplaatst. Het laatste hycom project van Shell Pernis geeft hier een beetje inzicht in. Meer detail kan en mag ik niet prijsgeven
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen