Ga naar inhoud


hulp nodig bij opstelling met 2 accespoints


renzie

Aanbevolen berichten

Een vriend van mij zit thuis met het volgende. Bij hem in huis wordt er door meerdere gezinsleden gebruik gemaakt van ipads, iphones en laptops. de apparaten gaan steeds van 1e en 2de etage mee naar beneden en andersom. de router, een Linksys E4200, zit beneden in de meterkast. beneden is het bereik uitstekend, op de 1e etage op 2,4 ghz middelmatig en 5 ghz nihil en op de tweede etage op 2.4 ghz vaak nihil anders maar 1 streepje.

 

Hoe kan dit het beste verbeterd worden? ik had hun een repeater geadviseerd van AVM Fritzlan op de 1e etage welke op zich goed werkt maar weer een nieuw "probleem" oplevert. Als je namelijk verbonden bent op de 1e en 2de etage met de Fritzlan en je gaat naar beneden dan blijf je verbinding met de repeater houden en ga je niet automatisch over op de E4200. De repeater wordt dor de apparaten als een apart accespoint gezien in het netwerk met een eigen mac adres. je moet dan om beneden een optimaal snelle verbinding te hebben weer handmatig verbinding maken met de E4200. de apparaten maken dus niet automatisch verbinding met het sterkste signaal.

 

Ik dacht dat een repeater niet meer was dan een domme signaal versterker die niet een eigen SSID heeft in het netwerk.

 

Wat moeten zij doen om voor elkaar te krijgen dat je verbinding maakt met 1 SSID en op alle etages een optimale verbinding behoudt zonder dat je steeds handmatig van SSID moet veranderen.?

 

is het een idee dat op de 1e etage een tweede E4200 erbij komt welke op hetzelfde kanaal en met dezelfde SSID uitzend? moet dan het mac adres van de E4200 router in de tweede gekloond worden zodat de tweede router niet als een nieuw apparaat wordt gezien? of is het onzin wat ik zeg?

 

 

renzie

 

 

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: renzie
is het een idee dat op de 1e etage een tweede E4200 erbij komt welke op hetzelfde kanaal en met dezelfde SSID uitzend? moet dan het mac adres van de E4200 router in de tweede gekloond worden zodat de tweede router niet als een nieuw apparaat wordt gezien? of is het onzin wat ik zeg?

Wat zullen we daar nu eens op zeggen... Dit gaat niet lukken is de beste uitspraak in deze.

Nu heb ik niet gekeken naar betreffende router, maar... Bij veel routers zijn versterkende antennes verkrijgbaar, welke voor een sterker signaal zorgen. Daarmee zou je uit de problemen zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

De E4200 heeft 3 ingebouwde antennes en voor zover ik weet geen mogelijkheden voor externe antennes.

 

renzie

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Hmmmm... Daar gaan we al... Ingebouwde antennes...

 

Mijn adsl-modem heeft dat ook, wat mij uiteindelijk noopte tot het weer in gebruik nemen van een router met externe antennes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je de e4200 niet op de een of andere manier ergens op de middelste etage krijgen? Het is maar 1 kabel. Trouwens hij heeft 6 antenne's 3 voor 2.4 en 3 voor 5 Ghz

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Hmmmm... Daar gaan we al... Ingebouwde antennes...

Mijn adsl-modem heeft dat ook, wat mij uiteindelijk noopte tot het weer in gebruik nemen van een router met externe antennes.


Mijn E4200 heeft een verder bereik dan menigeen met een externe antenne.

Soms moet je wel eens wat draaien om het signaal daar te krijgen waar je het wil hebben. Zo'n apparaat heeft nu eenmaal geen bolvormig stralingspatroon. De plaatsing is zeer belangrijk. Ergens in de meterkast is meestal ergens bij een buitenmuur. Dit geeft dus meteen aan dat de helft van je bereik buiten is, waar je het niet nodig hebt!!

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: winwiz
Mijn E4200 heeft een verder bereik dan menigeen met een externe antenne.

Kijk aan, ik refereerde dan ook niet naar de E4200 mbt ingebouwde antennes, doch in het ganse algemeen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je reageerde op:

Citaat:

De E4200 heeft 3 ingebouwde antennes en voor zover ik weet geen mogelijkheden voor externe antennes.

met:

Citaat:

Hmmmm... Daar gaan we al... Ingebouwde antennes...

 

Mijn adsl-modem heeft dat ook, wat mij uiteindelijk noopte tot het weer in gebruik nemen van een router met externe antennes.

dus, volgens mij wel wink

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is dus blijkbaar niet mogelijk om een tweede router d.m.v. een cat5e verbinding als een soort van antenne te gebruiken. kan het gebruiken van Open WRT of DD-WRT firmware uitkomst bieden door het signaal te versterken?

 

renzie

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: renzie
het is dus blijkbaar niet mogelijk om een tweede router d.m.v. een cat5e verbinding als een soort van antenne te gebruiken.
Dat kan dus wel. Je kan een router gebruiken als accesspoint. DHCP server uitzetten op de router die access point wordt, en dan de cat5 kabel aansluiten op een van de LAN poorten. De router/access point dan wel een statisch IP adres geven...
Als je het "handig" aanpakt dan geef je ze allebei dezelfde SSID, maar op verschillende kanalen. Op 2.4GHz kan je het beste gebruik maken van kanaal 1,6,11. Die overlappen namelijk niet. Zorg ervoor dat de twee niet op hetzelfde kanaal staan!
Als de SSID hetzelfde is dan zal de client het zien als een netwerk, en derhalve het beste signaal (access point) gaan gebruiken. De client kan dus gewoon hoppen tussen de verschillende access points.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zal zeker werken, maar heeft nadelen. Je hebt dus 2 routers nodig en je moet kabels trekken... Als je toch kabels trekt kun je beter eerst proberen of je toch met 1 router af kunt op de middelste verdieping. Gaat dat niet goed is een 2e zo bijgeplaatst.

 

Je kunt ook gebruik maken van WDS. Je zet een extra router op de 1e verdieping die draadloos verbinding maakt met de begane grond en zelf ook verbindingen accepteert. De firmware moet het wel ondersteunen (DD-WRT of open-WRT). De zogenaamde range extenders werken ook op dat principe.

 

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Big fellow
Dat kan dus wel. Je kan een router gebruiken als accesspoint. DHCP server uitzetten op de router die access point wordt, en dan de cat5 kabel aansluiten op een van de LAN poorten. De router/access point dan wel een statisch IP adres geven...
Als je het "handig" aanpakt dan geef je ze allebei dezelfde SSID, maar op verschillende kanalen. Op 2.4GHz kan je het beste gebruik maken van kanaal 1,6,11. Die overlappen namelijk niet. Zorg ervoor dat de twee niet op hetzelfde kanaal staan!
Als de SSID hetzelfde is dan zal de client het zien als een netwerk, en derhalve het beste signaal (access point) gaan gebruiken. De client kan dus gewoon hoppen tussen de verschillende access points.


Maar gaan de verschillende mac adressen van de E4200's er niet voor zorgen dat hij gelocked blijft op 1 van de routers en niet automatisch overgaat naar de router met het sterkste signaal? Dat was namelijk de praktijk met de Fritzlan repeater. Deze had dezelfde SSID als de router beneden maar de apparaten blijven de verbinding met de repeater vasthouden als je van de etages naar beneden loopt waardoor je dan beneden blijft zitten met ipad die met nog maar 1 streepje verbinding nog steeds gelocked is op de repeater i.p.v. over te gaan op de E4200 beneden.
vandaar mijn vraag of er ook niet iets met de mac adressen dient te gebeuren.

renzie

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz
Dit zal zeker werken, maar heeft nadelen. Je hebt dus 2 routers nodig en je moet kabels trekken... Als je toch kabels trekt kun je beter eerst proberen of je toch met 1 router af kunt op de middelste verdieping. Gaat dat niet goed is een 2e zo bijgeplaatst.

Je kunt ook gebruik maken van WDS. Je zet een extra router op de 1e verdieping die draadloos verbinding maakt met de begane grond en zelf ook verbindingen accepteert. De firmware moet het wel ondersteunen (DD-WRT of open-WRT). De zogenaamde range extenders werken ook op dat principe.



de router staat in de meterkast samen met het kabelmodem, een NAS, dect centrale etc. verhuizen wordt lastig. Daarnaast blijf je dan op de 1e etage met een optimale verbinding zitten en een "mindere" verbinding op de 2e en beneden verdieping. Ik weet dat er al een kabel ligt op de 1e verdieping dus de dat is het probleem niet .

renzie

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...