Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Origineel bericht van: kjonker1
Onlangs heb ik een Naservertje aangeschaft en nu wil ik alle pc's automatische laten back-upen van bv fot's,docuementen etc,etc

Ik zoek een goede en als het mogelijk een gratis programma die dat kan.

En dat het werkt op Xp, windows 7

Robocopy, draait bij mij elke dag, heeft heel veel opties en is gratis.

Regards,

SnijdeA.

DM8000, OpenPli Beta

DM7020, Pli

CanalDigitaal STB + HD

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.

Geplaatst:
Origineel bericht van: SnijdeA
Origineel bericht van: Tonskidutch
soms is er op de NAS al eigen backup software beschikbaar voor dat doel (merk en type afhankelijk)
dat kan ook gebruikt worden en is omdat het centraal aangestuurd wordt via het webinterface makkelijk.

zelf gebruik ik de NAS sowieso als opslag medium, er staat niets op de PC aan documenten HA :D
dat is naar mijn mening nog makkelijker whistle

ciao

Kweenie, NAS kapot, data weg.
Ik denk dat het veiliger is om de data op de PC's EN op de NAS te hebben.

Hij heeft nog een externe schijf als backup zoals eerder genoemd is.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Veel NASsen hebben gewoon een Linux filesystem en gebruiken iets van software raid. Daarmee kunnen hardeschijven uit een NAS ook in een Linux PC gelezen worden. Het is wel iets om op te letten bij het kiezen van een NAS.

Extra kopieen op verschillende plaatsen is altijd een goed idee. Liefst ook kopieen buiten huis.

Als onderdeel van het inrichten van je backupoplossing is het altijd goed om ook het terugzetten te testen. Trek dus gerust eens die schijf uit de NAS en kijk of je bij de data kan. Je wilt dit niet proberen als de originele bestanden kwijt zijn en dit je enige kans is iets terug te halen.
Geplaatst:

-als je pC stuk is staat de data op de NAS en/of pC maar kunt er niet bij totdat je een nieuwe pC hebt

-als je NAS stuk is kun je ook niet aan de data, ofwel je bouwt de hdd uit de NAS en dan?

een NAS is een beveiligd systeem ofschoon ext3 of ext4 en je kunt zeer zeker niet de hdd uitlezen met enkel een linux pC

tenminste de QNAP heeft zijn eigen ext3 systeem en nog beveiligd ook.

je zult een gelijkwaardige NAS moeten nemen ter vervanging opdat je de schijven daarin kunt bouwen en dus de data weer terug kunt krijgen

dus beiden pC of NAS hebben een probleem als er iets stuk gaat

dus beiden dienen een snelle optie te hebben voor systeem en data herstel (hoe lastig en/of tijd intensief ook)

de kwestie is hoe veilig en snel kun je dergelijke herstellen

je zult staan ape-gapen en gruwelen hoelang een terraByte disc nodig heeft bij restore.

op meerdere plekken extra kopieën kost nog meer tijd en moeite alsook geld

en zijn ze dan ook allemaal courant?

een raid 1 controller of hoger (liefst hotswapable) kan echter in pC of NAS heel wat zekerheid en snelheidswinst leveren VOOR ALS het eens mis gaat met een disc

je gaat er eigenlijk nooit van uit dat alles tegelijk stuk gaat. (hetgeen overigens wel mogelijk is bij blikseminslag)

dus je kunt paranoia worden en veel geld en tijd investeren of logisch en beheerst er mee om gaan

merendeel van de data is opnieuw te verzamelen, behalve die unieke foto's en of correspondentie die je niet ook nog eens afgedrukt had.

hardcopy is het geen enkel in de archief wet staat.

als er voor en nadelen zijn kiest de gebruiker zijn methode.

ciao

Second Life

Mungo Parker

Geplaatst:

een NAS is een beveiligd systeem ofschoon ext3 of ext4 en je kunt zeer zeker niet de hdd uitlezen met enkel een linux pC

tenminste de QNAP heeft zijn eigen ext3 systeem en nog beveiligd ook.

Vandaar mijn opmerking om hierop te letten bij het kiezen van een NAS. QNAP heeft dus blijkbaar een eigen FS (of eigen toevoegingen), daar ben ik niet bekend mee. Synology kan in ieder geval wel in een Linux PC gelezen worden. Dat heb ik al eens met succes voor een collega gedaan.

een raid 1 controller of hoger (liefst hotswapable) kan echter in pC of NAS heel wat zekerheid en snelheidswinst leveren VOOR ALS het eens mis gaat met een disc

je gaat er eigenlijk nooit van uit dat alles tegelijk stuk gaat. (hetgeen overigens wel mogelijk is bij blikseminslag)

RAID1 is geen backup! Het beschermt je tegen uitval van een schijf, maar verder niets. Als je per ongeluk iets weggooit, dan wordt het op beide schijven weggegooid! Als je een virus hebt wat files corrumpeert, dan is het op beide schijven corrupt. Sterker nog, de kans op een defecte schijf neemt toe naarmate er meer schijven toegevoegd worden. Dus de kans op een defecte schijf bij RAID is groter dan bij een enkele schijf. De impact bij een defecte schijf bij RAID(1 of hoger) is wel veel kleiner als bij een defect bij een enkele schijf waarmee RAID zeker voordelen biedt, maar toch geen backup is.

Je mag er niet vanuit gaan dat alles nooit tegelijk stuk gaat. Iedereen kent, op hun eigen manier, de wet van Murphy wel. Die backups waren er toch omdat je hier vanuit moet gaan? De kans dat het gebeurt is natuurlijk erg klein, maar toch...

Deze reaktie is niet bedoeld als welles/nietes, maar als we het toch hebben over backups, dan vind ik deze toelichting op RAID wel op zijn plaats.
Geplaatst:
Origineel bericht van: clark-kent

Veel NASsen hebben gewoon een Linux filesystem en gebruiken iets van software raid. Daarmee kunnen hardeschijven uit een NAS ook in een Linux PC gelezen worden. Het is wel iets om op te letten bij het kiezen van een NAS.

Laat ik het anders zeggen.
NAS kapot door water- of brandschade en disken ook kapot, dan is je data weg.
Daarom zei ik dat je je data beter op 2 plekken kan plaatsen, of liever nog meer natuurlijk.

Regards,

SnijdeA.

DM8000, OpenPli Beta

DM7020, Pli

CanalDigitaal STB + HD

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen