Gast jrvd Geplaatst: 24 juni 2011 Geplaatst: 24 juni 2011 Ik ben nog UPC klant en overweg al een tijdje satelliet maar ik vraag mij het volgende af: De UPC kabel komt nu aan de voorkant van mijn huis mijn meterkast in. Vanuit de meterkast heb ik koka799 kabels lopen naar de TV's in de huiskamer, in de slaapkamer en naar zolder. Een evt schotel zou aan de achterkant van mijn huis moeten komen dus ik vraag mij nu af hoe het in de praktijk met de bekabeling gaat. Kan ik bijvoorbeeld één nieuwe kabel van de schotel naar de meterkast trekken en kan ik vanuit de meterkast het signaal, via de bestaande coax kabels, naar de TV's krijgen? Of moet ik voor elke aansluiting een nieuwe coaxkabel vanaf de schotel naar de TV's zien te plaatsen? Dat laatste zie ik overigens niet zo zitten.
ton2207 Geplaatst: 25 juni 2011 Geplaatst: 25 juni 2011 Zou je iets meer info kunnen geven? Hoeveel TV's wil je op sat aansluiten, hoeveel en welke satellieten wil je ontvangen? Voor elke TV of tuner heb je een aparte kabel van de schotel naar je meterkast nodig. Vanaf de meterkast kan via een combiner/splitter oplossing over de bestaande kabels. Wat niet beter wordt, blijft niet goed.
Beheerder Michel Geplaatst: 25 juni 2011 Beheerder Geplaatst: 25 juni 2011 Je hebt sowieso voor iedere ruimte waar je een receiver wilt plaatsen een aparte kabel nodig. Voor een twin tuner heb je zelfs 2 kabels nodig. Als dat twee ruimtes zijn, twee kabels van de schotel naar de meterkast dus. Uit jouw verhaal maak ik op dat je 3 ruimtes hebt waar een TV komt te staan, dus zou ik in dat geval voor een 19,2E en 23,5E multiblock LNB met 4 uitgangen kiezen. Dan heb je dus 3 kabels van de schotel naar de meterkast nodig, maar in dit geval zou je er dan net zo goed 4 kunnen leggen. De kabels kan je in de meterkast wel koppelen, mits je daar een goede koppeling voor gebruikt. Koppelen moet je proberen te voorkomen, maar in dit geval kan dat prima. Ik doe het ook zo met één kabel naar de woonkamer en met één kabel naar de slaapkamer. In de woonkamer heb ik totaal 3 kabels, maar één daarvoor is de bestaande CAI kabel. Ook de kabel van de slaapkamer komt eigenlijk in de meterkast uit en heb ik daar aan de bestaande CAI kabel die naar de slaapkamer loopt gekoppeld. Mvg, Michel Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Tonskidutch Geplaatst: 25 juni 2011 Geplaatst: 25 juni 2011 jrvd, principieel is satelliet televisie kijken een 1 op 1 aansluiting dus 1 lnb <een kabel> 1 tv / receiver-tuner zoals met analoge tv voorheen de coax gewoon aan elkaar knopen en meerdere receivers of tv's bedienen kan hier dus niet. huiskamer+slaapkamer+zolder = 3 goedkoopste suggestie; 1 schotel met x quadro lnb's (per sat-positie een quadro) + (x diseqc switches om te schakelen naar sat-posities) sat-posities voor doorsnee nederlandse gebruiker 13 Oost 19,2 Oost 23,5 Oost 28,2 / 28,5 Oost levert +- 5000 radio en tv zenders waarvan ongeveer; 800 FTA (FTA = vrij te ontvangen zijn) dat resulteert dan in 4 quadro LNB's 4 4in1 diseqc switches en een hoop coax met f-connectors waarbij je een extra aansluiting over hebt die bijvoorbeeld in een twin receiver gaat (opnemen en separaat kijken) unicable systemen die over 1 coax meerdere receivers bedienen kunnen zou ook mogelijk zijn maar is wezenlijk duurder. ciao Say Your Prayers Anoushka Shankar
Beheerder Michel Geplaatst: 25 juni 2011 Beheerder Geplaatst: 25 juni 2011 Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan? De belangrijkste satellietposities voor Nederlanders of Vlaamingen zijn astra 19,2E en 23,5E. Hotbird (13E) en Astra 28,2E zijn leuk, maar er zitten over het algemeen zenders op die je toch nooit kijkt (op eventueel de BBC, zonder ondertiteling na). Dan kan je beter gewoon een duo LNB QUAD pakken. (zie foto). Dan kan je gewoon een Triax 64Cm schoteltje hangen en heb je weinig tot geen gedoe met DiSEeQ switches, extra kabels, beugels enz. Unicable moet je zeker niet aan beginnen. Dat werkt met maar selecte apparatuur en daarmee ga je jezelf heel erg beperken. Mvg, Michel Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Tonskidutch Geplaatst: 25 juni 2011 Geplaatst: 25 juni 2011 als duo-lnb toereikend is, 19,2+23,5 prima en nog goedkoper minder gedoe, ben ik met je eens weet echter nooit wat men wilt ontvangen bij zo'n overstap. ciao Say Your Prayers Anoushka Shankar
Gast jrvd Geplaatst: 25 juni 2011 Geplaatst: 25 juni 2011 Bedankt voor de reakties. Ik heb nu UPC royaal HD en dat is Vwb de zenders meer dan voldoende. De enige uitbreiding die ik momenteel heb is Sport 1 HD. In de huiskamer wil ik een receiver met opneemfunktie. We hebben nu een DVR van UPC maar omdat dit niet altijd goed werkt, maken we regelmatig gebruik van VOD van UPC zoals "uitzending gemist". Ik neem aan dat het opnemen via satelliet beter werkt zodat we VOD van UPC niet zullen missen ;-). Verder wil ik nog 2 of 3 aansluitingen met een CI+ module. We willen een zo klein mogelijke schotel en het het zou ideaal zijn als ik vanaf de schotel een nieuwe kabel naar de meterkast zou kunnen trekken (ca 15 meter) om vervolgens vanuit de meterkast (met een goede splitter en/of versterker) het signaal naar de huiskamer TV en de overige TV's te sturen.
Gast jrvd Geplaatst: 25 juni 2011 Geplaatst: 25 juni 2011 Even een correctie op mijn bericht want ik begrijp dat ik niet kan volstaan met slechts één kabel van de schotel naar de meterkast maar dat ik 3-4 kabels moet trekken van de schotel naar de meterkast.
Tonskidutch Geplaatst: 25 juni 2011 Geplaatst: 25 juni 2011 ja 1 op 1 dus 4 kabels Say Your Prayers Anoushka Shankar
Gast jrvd Geplaatst: 25 juni 2011 Geplaatst: 25 juni 2011 Ok duidelijk, bedankt. Ik zou even moeten kijken of en hoe het mogelijk is om 4 coax kabels netjes van de schotel naar de meterkast te krijgen. De schotel zou aan de achterkant van het huis op een soort erker komen te staan en het dak van de erker loopt over in het dak van de garage dus ik kan 4 kabels tot de voorkant van het huis over het dak laten lopen maar hoe krijg ik 4 coax kabels dan vervolgens de meterkast in, ik heb nu nog geen idee. Als in op CD kijk, zou ik dan voor het EntertainmentHD of het TopHD pakket gaan. Hier kan dan ook gekozen worden voor de kleine Triplesat schotel maar dan heb ik een maximum van 3 aansluitingen. Dit is later niet meer uit te breiden neem ik aan? Dus misschien toch meteen een wat grotere schotel met meer capaciteit? Bij deze pakketten is de installatie gratis maar wat kan ik hier in de praktijk van verwachten? Wat zijn de ervaringen met een dergelijke gratis installatie? Wordt het een beetje netjes gedaan?
Gast Togan Geplaatst: 25 juni 2011 Geplaatst: 25 juni 2011 @Tonskidutch, Niet om te muggenziften, maar Quadro-LNB´s bestaan niet. Wel Quatro, Deze heeft 4 uitgangen, 1 lage band en 1 hoge band horizontaal en hetzelfde voor verticaal. Dan heb je nog de Quad-LNB, deze heeft 4 gelijkwaardige uitgangen voor 4 tuners. Bijv. een ontvanger met 2 tuners,PVR. Of 4 ontvangers met elk 1 tuner. Dit om duidelijk te maken dat je met de goede naam bij de sat-boer moet aankomen, omdat je anders met de verkeerde LNB naar huis gaat. Ook Can. Digitaal doet mee aan de verwarring, met DUO-LNB, veel mensen denken aan een twin LNB, maar dat is een LNB met 2 uitgangen, goed voor een PVR-ontvanger. Een andere naam voor DUO-LNB is Monoblok, ook weer te verkrijgen in enkele, twin, Quad en Octo uitvoering.
vGnp Geplaatst: 25 juni 2011 Geplaatst: 25 juni 2011 Origineel bericht van: jrvd Verder wil ik nog 2 of 3 aansluitingen met een CI+ module Ik denk dat je dat vooral niet wilt. Leesvoer: --> KLIK <-- vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Beheerder Michel Geplaatst: 25 juni 2011 Beheerder Geplaatst: 25 juni 2011 Origineel bericht van: jrvd Als in op CD kijk, zou ik dan voor het EntertainmentHD of het TopHD pakket gaan. Hier kan dan ook gekozen worden voor de kleine Triplesat schotel maar dan heb ik een maximum van 3 aansluitingen. Dit is later niet meer uit te breiden neem ik aan? Dus misschien toch meteen een wat grotere schotel met meer capaciteit? Bij deze pakketten is de installatie gratis maar wat kan ik hier in de praktijk van verwachten? Wat zijn de ervaringen met een dergelijke gratis installatie? Wordt het een beetje netjes gedaan? Ik zou NIET gaan voor de tripple sat en ik zou NIET gaan voor de 'gratis installatie'. De tripplesat is echt te klein. Een flinke regenbui resulteert vaak al in uitval. Ik zou gewoon een triax 64cm met DUO Quad LNB nemen. De 'gratis installatie' van canaldigitaal is echt een zeer kale basis installatie. In jouw geval niet aan te raden. Als je een kleine beetje handig bent doe je het zelf en met onze perfecte hulp kom je een heel eind. Maak eens wat foto's van de situatie vanaf het dak naar waar de meterkast zit. Dan kunnen we je adviseren. De schotel moet dus op een plat dak komen, of kan hij boven dat platte dak ook met een [ beugel ] tegen een muur (met vrij zicht op het zuiden)? Je weet dat je als je wilt opnemen en tegelijk naar een ander zender wilt kijken, je een twin tuner nodig hebt en die twin tuner ook twee kabels nodig heeft? Mvg, Michel Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 25 juni 2011 Geplaatst: 25 juni 2011 Alles in ogenschouw nemende (de eerdere reacties ook), heb je 4 kabels nodig van schotel tot meterkast. Hiervoor kun je eventueel de welbekende 4-in-1 coax kunnen gebruiken. Hoef je maar 1x te trekken en klaar.
Gast jrvd Geplaatst: 26 juni 2011 Geplaatst: 26 juni 2011 Ok bedankt voor alle goede tips. Dus een triax 64cm met DUO Quad LNB voor max 4 aansluitingen zou het beste zijn. De schotel kan m.i. wel op een beugel aan de muur en ik zal vandaag een paar foto's maken. Maar met 2 kabels voor de hoofdaansluiting in de woonkamer, heb ik nog maar twee aansluitingen over toch? De aansluiting op zolder (= mijn kantoor) is eenvoudig want vanaf het dak van de garage lopen er al airco leidingen dus daar kan één coax kabel eenvoudig naar binnen. Dan heb ik nog de twee kabels naar de hoofd aansluiting in de woonkamer. Deze moeten dan via de meterkast denk ik. Ik heb nu één coax kabel vanaf de meterkast naar de andere kant van de kamer (waar de TV staat) dus daar moet ik dan een tweede kabel bij trekken. Naar de slaapkamer is niet zo'n probleem want daar loopt vanuit de meterkast al een goede coax kabel. Mijn zoon kijkt nu nog digitenne en mijn dochter analoog. Om in de toekomst hier nog twee aansluitingen voor te creëren is erg lastig zeker? Ben ik via CD gebonden aan de kant en klare pakketten of is het mogelijk om de losse delen zelf te kiezen? En dan met name de ontvanger. En ik kan toch gewoon twee CI modules gebruiken voor de zolder en de slaapkamer of is dit idd af te raden zoals vGnp aangeeft? Gr Ron
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen