Ga naar inhoud


CO2 heffing op electriciteit?


AEO

Aanbevolen berichten


  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: verkerkbr
Nee, dat is methaan. Denk hierbij aan het verhaal van de dierenarts, die een aansteker achter een koe aanstak en vervolgens brandde de boerderij af.

Groet,
Bram


Zoiets hebben we bij Jackass ook gezien die deden dat bij zich zelf, resultaat:
alle haren van hun hol verbrand. lol3.gif

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fossiel wordt de komende jaren duur. Europa wil 20% minder CO2 in 2025 en dat gaan ze met harde hand afdwingen: Om CO2 uit te stoten heb je emissierechten nodig en die worden op de vrije markt verhandeld. Ieder jaar zijn er minder emissierechten beschikbaar, zodat de uitstoot vanzelf daalt. Geldt uiteraard alleen voor grootuitstoters, het kleinverbruik gaat wel omlaag door o.a. groeilampenverbod, standbystroombeperking, zuiniger auto's e.d.

 

Dat betekent dat producenten van fossiele elektriciteit straks bakken met geld kwijt gaan zijn aan emissierechten en de stroomprijs daardoor omhoog zal gaan.

 

Gezien ik nucleaire stroom gebruik zou ik haast dubbel gaan liggen van het lachen, ware het niet dat het geen bal uitmaakt wat voor stroom je gebruikt; nucleaire en groene stroom wordt door aanbieders van grijze stroom net zo lief ingekocht als de prijs maar goed is, daardoor is de prijs van alle typen stroom ongeveer gelijk en gaat 'ie omhoog door de CO2-emissierechten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: ceesv
Ik koop mijn stroom gewoon in Frankrijk. :D

Het wordt nog mooier qua uitstoot en de eventueel daaraan gelieerde kostenpost.

Renault heeft (binnenkort) een viertal electrische auto's in het gamma zitten, waaronder de Renault Fluence. Prachtig. Kijk je nu op de franse site, dan ontdek je dat de CO2 uitstoot 12g/km is en op de nederlandse site wordt 62g/km vermeld.

De in Nederland geleverde auto is natuurlijk identiek, maar ja... In Frankrijk gaan ze er inderdaad vanuit dat de auto per kern-centrale wordt opgeladen, superschoon...

Laten we zeggen dat het niet makkelijk meetbaar is hoeveel CO2 uitstoot je 'veroorzaakt', het is niet eenduidig te berekenen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Origineel bericht van: ceesv
Ik koop mijn stroom gewoon in Frankrijk. :D

De in Nederland geleverde auto is natuurlijk identiek, maar ja... In Frankrijk gaan ze er inderdaad vanuit dat de auto per kern-centrale wordt opgeladen, superschoon...



Zolang er geen ongelukken gebeuren met de kern-centrale!

CU

Lambik

 

VU+ DUO2, Triax88, 13E,19E,23E,28E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Lambik61
Zolang er geen ongelukken gebeuren met de kern-centrale!

Uiteraard, maar we leven hier dan ook niet op breuklijnen zoals Japan, dus dat zal wel wat meevallen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Origineel bericht van: Lambik61
Zolang er geen ongelukken gebeuren met de kern-centrale!

Uiteraard, maar we leven hier dan ook niet op breuklijnen zoals Japan, dus dat zal wel wat meevallen.


Bij een kern centrale kan veel meer mis gaan
De kernspilsing kan je niet stoppen alleen maar laten
uitbranden wat tig jaren duurt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Zuppelan
Zal best een hoop mis kunnen gaan, ook inclusief ongelukken is kernenergie nog steeds vriendelijker voor de natuur dan fossiele brandstoffen.

... en uiteindelijk ook voor de portemonnee smile
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent zeker vergeten dat we in Nederland wonen.

Dat geld dat ermee verdient zou worden verdwijnt gewoon naar de grootgraaiers, daar zie jij niks van terug.

 

En straks als de kosten pas echt komen als het afval definitief opgeborgen moet worden, zal de portemonnee toch ook weer getrokken moeten worden.

 

Maar dat verzwijgen ze liefst zo lang mogelijk.

 

Al 2 pogingen mislukt om CO2 de grond in te krijgen onwaarschijnlijk dat dat met kernafval dan wel gaat lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom... als we CO2 niet meer uit kunnen stoten omdat dat te schadelijk is en het onder de grond moeten stoppen... dan toch liever kernafval onder de grond stoppen. Het eerste gaat namelijk over megatonnen, het tweede over 10-100 vaatjes per jaar (als we stroom 100% nucleair zouden opwekken). Ik weet ook wel wat goedkoper gaat zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schatkist moet gevuld worden, niets meer en niets minder.

Door die extra heffingen bereik je niet minder uitstoot.

 

Als de regering boetes uitdeelt voor het verkwisten van

energie zou dat meer effect hebben, alleen dat levert

gewoon te weinig (schatkisteffect) op (de sukkels).

 

Neem nou de centrales, die wekken elektra op met een rendement

dat echt om te janken is, vervolgens heb je transportverliezen en

last but not least stoppen we met z'n allen die elektra in een

lamp van 1% rendement (als je het al redt). Geen wonder dat je

veel CO2 uitstoot hebt.

 

Gelukkig zijn de lampen wat beter geworden ondanks o.a. de LED

waarvan ik inmiddels voor 40% gebruik van maak. Toch is het

goed beschouwd belachelijk dat een centrale, met , wat zal ik

zeggen 30% rendement? mijn LED moet voorzien van energie.

 

Ik hoop een tijd mee te maken dat alles hier LED verlichting

is, dan kan ik met een zonne-paneeltje mezelf voorzien van

verlichting. Dat zou een mooie bijdrage zijn.

 

HG CC

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
De schatkist moet gevuld worden, niets meer en niets minder. Door die extra heffingen bereik je niet minder uitstoot.


Jij denkt zeker dat het vrijblijvend is... zet dat maar uit je hoofd. Als jij zonder emissierechten in te kopen gaat uitstoten, dan gaat je tent dicht. Het is Europa ernst. Er is een nieuwe instantie opgericht, de Nederlandse Emissieautoriteit. Die gaat de zaak handhaven, met ijzeren hand. Ieder jaar zijn er minder emissierechten te koop. Als je op dezelfde voet wilt doorgaan, sterkte!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zuppelan
. . .Jij denkt zeker dat het vrijblijvend is...
Zeker niet. Ik zeg alleen dat de schatkist moet worden
gevuld en dat dit nauwelijks effect heeft op het gedrag van
de mensen (lees gebruiker).

Daarnaast moet die o, zo dure (verslindende) EU ook betaald
worden, aanzien Nederland altijd het "braafste jongetje van
de klas is" zijn wij Nederlanders vaak meer de dupe dan andere
landen, in ieder geval meestal de eerste.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Zeker niet. Ik zeg alleen dat de schatkist moet worden
gevuld en dat dit nauwelijks effect heeft op het gedrag van
de mensen (lees gebruiker).


Dan snap je nog steeds niet waar om gaat. Inderdaad helpen belastingen op bijv. benzine niet. Die dienen dan ook niet voor het milieu, maar voor de schatkist.

Maar jij als uitbater van een kolencentrale nauwlijks je gedrag wilt aanpassen... dan ligt je centrale straks dus stil. En een stilligende centrale betekent rap een faillissement. Ik deel je suggestie dat het geen effect gaat hebben dan ook niet. De uitstoot gaat dalen, want meer dan je vergunning uitstoten is geen mogelijk meer. Men zal Brussel op de kniëen smeken meer emissierechten toe te staan, wie weet nog wel in beperkte mate krijgen, maar het gedrag nauwlijks aanpassen is geen optie meer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...