Ga naar inhoud


CO2 heffing op electriciteit?


AEO

Aanbevolen berichten

Of laat ik het anders zeggen. Als er lamp bij je in huis stuk gaat, schroef je er dan weer een gloeilamp in? Gebruikt je TV nog steeds 15W in standby? Rij je nog steeds in een auto die 1 op 10 doet? Heeft je nieuwste computer nog steeds een voeding met maar 60% rendement?

 

Jouw gedrag verandert zich door toedoen van Brussel. Omdat je geen keus hebt. Datzelfde keuzegebrek staat de elektriciteitsproducenten te wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Zuppelan
. . . Datzelfde keuzegebrek staat de elektriciteitsproducenten te wachten. . .


We zitten met z'n allen in een vicieuze cirkel waar we volgens
mij niet uitkomen.

De fabrikanten maken producten die (duidelijk) steeds minder
energie verbruiken. Wij kopen die producten omdat iets anders
niet meer te koop is. Vervolgens nemen we dus met z'n allen
minder energie af en de omzet daalt bij de energieleveranciers.
De omzet moet minimaal gelijk blijven en nominaal stijgen
bij de energieleveranciers (stilstand is achteruitgang) enerzijds.
Anderzijds wordt bij de energieleveranciers geëist dat zij
investeren in duurzamer energie leveren.

En al die kosten worden weer bij ons, als consument, neergelegd.

Ik vraag me af wie uiteindelijk alles betaald . . . wij, de consument dus.

Omdat de stroom op deze manier onbetaalbaar wordt krijgen we
vervolgens weer hetzelfde riedeltje, de vicieuze cirkel.

Toch?

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zuppelan
Dat lijkt mij juist ja. Alhoewel ik niet direct vrees voor de omzet van de elektriciteitsproducenten i.v.m. de te verwachten stijging van de prijzen.


Één ding is voor mij wel duidelijk, investeren in je eigen
energievoorziening wordt steeds lucratiever omdat het
rendement is afgestemd op de huidige energie-prijzen die
alleen maar hoger worden.

Ik zou bijna iedereen oproepen een paneeltje te nemen en
aankijken wat het resultaat is bij de energie-maatschappijen.
Volgens mij hebben zij daar best wel een broertje dood aan.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer goed geredeneerd!

Deed iedereen dat maar!

Want zonnepanelen kunnen een grote bijdrage leveren.

En je kan de aanschafkosten best wel laag houden door ze niet nieuw te kopen, maar net als ik via marktplaats.

Ik heb over een periode van ongeveer 22 maanden in totaal € 550 uitgegeven aan diverse zonnepanelen, inverters en bekabeling.

Met dit zonnige weer komt er soms wel 3 kWh per dag binnen.

Zo kan de aanschaf snel worden terugverdiend!

Het levert meer rendement dan je geld op de bank zetten.

Op sommige dagen komt ruim de helft van mijn elektriciteit van mijn zonnepanelen.

Ik heb één dag zelfs 72% gemeten!

En ik ben ervan overtuigd, dat als ik echt alle beschikbare ruimte op mijn dak ga benutten, mijn gehele verbruik van zonnepanelen kan komen!

 

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: AEO
Ik heb over een periode van ongeveer 22 maanden in totaal € 550 uitgegeven aan diverse zonnepanelen, inverters en bekabeling.
Met dit zonnige weer komt er soms wel 3 kWh per dag binnen.
Zo kan de aanschaf snel worden terugverdiend!
Het levert meer rendement dan je geld op de bank zetten.


Laat ons eens rekenen, of je de investering snel terug verdient.

Je schrijft dat er met zonnig weer soms wel 3 kWh per dag binnenkomt.
Met een prijs van ongeveer Euro 0,25/kWh. voor komt er dan 75 cent per dag binnen.
Gaan we ervan uit dat het niet altijd zonnig is, en dat er in de winter kortere dagen zijn, waardoor je gemiddeld mag rekenen op 30 cent / dag.
Bedenk, dat de panelen door veroudering ook nog steeds minder energie gaan opleveren.

Je hebt dan je investering van Euro 550,-- in 1.834 dagen terug verdiend,dus in ongeveer 5 jaar.
Dit is exclusief je rente verlies, onderhoud en afschrijving.
Wanneer je dat gaat meerekenen zal je terug verdien tijd ongeveer op 8 jaar uitkomen.

Dat is niet bepaald snel.

Het produceren van de zonne panelen kost behoorlijk veel energie (vandaar de hoge aanschafprijs), je gaat pas een voordeel voor onze energiebalans zien, wanneer de zonne panelen met zonne energie gemaakt zouden worden.

Wanneer je al CO2 zou willen reduceren (het is voedsel voor planten en in kassen zijn er speciale CO2 producerende branders in gebruik) kan je in onze omgeving alleen met hele hoge kosten een klein beetje reduceren.

Je kan veel beter investeren in projecten die sterk verouderde centrales en fabrieken in ontwikkelingsgebieden vervangen voor moderne zuinigere installaties.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vergeet iets belangrijks vind ik: arbeidsloon. Dat moet je ook meerekenen want het zelf aanleggen is voor bijna niemand haalbaar. Het zijn nog niet bepaald doe-ut-zelluf bouwpaketten.

 

Daarnaast moet je een contract afsluiten dat je netspanning terug mag leveren aan het net van de energiebeheerder. Vraag me af of dat allemaal "gratis" aangevraagd kan worden.

 

Ik betaal persoonlijk liever wat extra's als mijn energieleverancier vervolgens voor mij maar investeert in nieuwe techniek met hoger rendement, daar hebben meer medemensen profijt van dacht ik zo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Wanneer je dat gaat meerekenen zal je terug verdien tijd ongeveer op 8 jaar uitkomen.


Dat is dus gerekend met de huidige prijzen. Degene op wie je reageert stelt juist dat je niet met de huidige prijzen moet rekenen.

Dat we een stijging van de prijzen krijgen is evident, maar het is lastig te schatten wat de elektriciteitsprijs over enkele jaren is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook dan kan het nog zat uit. Zelfs als de prijzen vertienvoudigen tov nu. Het is natuurlijk wel mooi concept zelf-redzaamheid maar voor 550 euro heb je niet je energiekosten afgedekt. Ik gok dat totaal investering eerder 2500 euro bedraagt. Tenminste als het daar bij blijft.

Ben ondertussen wel nieuwsgierig naar echte cijfers van een "gemiddelde" werkend opgeleverde installatie. En dan ff niet subsidie meerekenen want die is er momenteel niet meer op.

 

Hoe lang gaat zo'n installatie mee, is hij na 10 jaar versleten /defect? Wat is de vervangingstermijn? Ben je na 10 jaar uit de kosten moet je weer zo'n pak duiten op tafel leggen omdat het "helaas" defect is gegaan of rendement grenzend aan nul is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je stelt dat het 8 jaar zal gaan duren om die € 550,- terug te verdienen.

Ik denk dat het sneller zal gaan, want ik heb die € 550,- uitgegeven over een periode van twee jaar, waarvan € 150,- twee weken geleden, toen ik voor dat bedrag via marktplaats 8 amorphe zonnepanelen heb gekocht en mijn productie met 80% kon toenemen.

Als ik € 550,- tegen 4% op de bank zou zetten, dan levert me dat € 0,06 rente per dag op!

Stel dat ik gemiddeld elke dag € 0,30 aan stroom opwek, dan vang ik € 110,- per jaar.

Tot nu toe heb ik in bijna twee jaar € 60,- aan stroom opgewekt, maar vanaf nu zal het veel sneller gaan.

Mijn renteverlies over het eerste jaar was € 4,- gerekend met een rente van 4%.

Het tweede jaar was dat € 16,- maar omdat ik € 60,- heb geproduceerd is de winst nog altijd € 40,- over die eerste twee jaar.

Terwijl vanaf nu de productie nog eens flink gaat toenemen!

Voor de duidelijkheid even de uitgaven vermelden:

In 2009 was dat € 100,- (augustus)

In 2010 was dat € 300,- (augustus) en onlangs nog € 150,-.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je redenering klopt niet. Je doet alsof er een betaling per zelf opgewekte KWH plaatsvindt. Dat moet zijn: minder stroom ingekocht, dus minder uitgegeven. Je gehele verbruik bij onvoldoende zon moet je inkopen, vastrecht, infrastructuur van je energieleverancier etc. Al die kosten leg je neer bij je energiebedrijf en alle opbrengsten reken je aan jezelf toe. Zo werkt de (ongesubsidieerde) wereld niet.

 

Maak je een juiste berekening, dan moet je de elektriciteitskabel naar de buitenwereld verbreken en alles zelf opwekken. Daarbij moet je er dus voor zorgen dat je veel meer energie kunt produceren en opslaan om de periodes met te weinig productie op te kunnen vangen.

 

Als je die installatie gaat doorrekenen kom je nooit op een break-even punt, laat staan dat je ooit gaat verdienen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou dat niet kloppen?

Elke kWh die ik produceer hoef ik niet van het energiebedrijf af te nemen en derhalve spaar ik voor elke kWh die ik produceer dus € 0,22 uit.

De vaste lasten zoals meterhuur blijven natuurlijk, maar die zijn een vast gegeven, of je nu wel of niet zonnestroom produceert.

Maar elke kWh die ik van mijn dak pluk betekent minder afname van mijn leverancier.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

De fout in je redenering zit hier:

 

Citaat:
Als ik € 550,- tegen 4% op de bank zou zetten, dan levert me dat € 0,06 rente per dag op!

Stel dat ik gemiddeld elke dag € 0,30 aan stroom opwek, dan vang ik € 110,- per jaar.

 

Dan heb je dus na 5 jaar net je geld terug, terwijl je als je het op de bank gezet had én je geld én je rente zou hebben. In een periode van 5 jaar is op de bank parkeren dus winstgevender.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: AEO

Maar elke kWh die ik van mijn dak pluk betekent minder afname van mijn leverancier.
Dat gaat alleen goed zo lang het (zoals nu) om verwaarloosbaar geringe hoeveelheden gaat. Daarom hoef je nog geen hogere vaste lasten te betalen voor je nu onrendabele aansluiting op het netwerk. Jouw kosten worden afgewenteld op je buren. Maar wat gebeurt er als iedereen dit doet? Dan gaat het energiebedrijf óf failliet en moet je alsnog alle kosten zelf dragen óf het energiebedrijf moet noodgedwongen enorme bedragen vragen. In beide gevallen wordt de prijs van energie onbetaalbaar.

Vergelijk het met een bakker die brood bakt voor een dorp van 100 gezinnen en de plicht heeft dat niemand zonder zit. De bakker bakt elke ochtend ruim 100 broden, altijd een beetje te veel. Iedereen tevreden en de prijs is prima, maar dan:

1-Een aantal gezinnen gaat soms zelf brood bakken. Dat is geen probleem, de prijs per brood moet een fractie omhoog.

2-Veel gezinnen gaan op onregelmatige momenten zelf brood bakken, om rond te komen moet de prijs per brood nu flink omhoog want de bakker heeft soms veel brood over maar soms ook tekort.De leveringsgarantie komt in gevaar.

3-De overheid verplicht de bakker om het brood af te nemen die z'n klanten 'over' hebben en daar zelfs voor te betalen. Brood wordt nu onbetaalbaar en levering is niet meer gegarandeerd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...