Ga naar inhoud


Skew (LNB tilt) instellen op TravelSat UFO


Jürgen

Aanbevolen berichten

Op het Internet vind ik hierover een aantal artikelen maar die spreken elkaar tegen.

Zoals in het onderwerp al vermeld gebruik ik een Travelsat UFO (zie foto).

Om in Zuid-West Spanje of Portugal een goede ontvangst van o.a. ASTRA3 te verkrijgen moet je de LNB verdraaien.

Bij een normale Triax schotel wordt in deze regio de LNB met de klok mee verdraaid maar naar mijn mening moet dit bij de UFO net andersom gebeuren omdat de LNB naar de satelliet gericht is en niet naar de schotel.

 

Kan iemand bevestigen of mijn aanname juist is dat ik de LNB van deze schotel in West Spanje / Portugal tegen de klok in moet verdraaien?

Hierbij bedoel ik dan dat ik tegen de achterkant van de LNB aankijk, dus zoals de foto laat zien.

post-21534-1318262147,5864_thumb.jpg

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Sjaak,

 

De LB kun je heel gemakkelijk verdraaien, 3 schroefjes iets losdraaien, dsu daarvoor hoef je het niet te laten.

 

Nog even een aanvullende vraag.

Ik maak gebruik van een Shapeg HDM140 knikarmmast.

Daar zat oorspronkelijk een Kathrein BAS60 vlakke schotel op.

Elke omwenteling die ik de slinger aan de knikarmmast verdraai staat voor 12 graden Elevatie.

Dus voor Arnhem (bijna 30 graden) moest ik de slinger 5 omwentelingen verdraaien (90 graden - 29,8 graden = 60,2 graden /12) om ASTRA1 te kunnen ontvangen en dat ging met de vlaschotel altijd prima.

 

Mijn vraag is nu, is die 30 graden, dus 5 omwentelingen, ook voor de UFO van toepassing?

Ik vraag dit omdat de UFU een ander type schotel is (Cassegrain).

 

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt voor de informatie aangaande het uitrichten.

Het klopt, mijn BAS60 liet het tijdens de afgelopen vakantie voorbij Madrid afweten voor wat betreft de ontvangst van ASTRA3. Toen ik mijn Triax 64 had aangesloten en de LNB met iets meer dan 25 graden had verdraaid kreeg ik een uitstekend signaal.

 

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...