tajvdz Geplaatst: 2 juli 2011 Auteur Geplaatst: 2 juli 2011 Origineel bericht van: satencom Dan zal deze wel passen, Multiblock universal lnb houder MFU3 Heeft iemand deze lnb houder? Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen dan! Lijkt er op dat dit is wat ik moet hebben. Ik wil dus Astra 1, 2 en 3 er mee kunnen ontvangen op de schotel van 78 cm waar ik de foto's van heb geplaatst. ziet er ongeveer hetzelfde uit als die van Triax. Alleen de bevestiging past zo te zien wel op mijn schotel. MFTS3 is er ook en daar staat bij voor Traix en Sab. Daar zie je ook duidelijk dat die bevestiging breder is dan van de MFU3 (U staat voor universeel). De 3 voor het aantal lnb's. er is ook een uitvboering met 4 maar die is voor mij niet nodig omdat ik toch een rotor op de andere tuner heb aangesloten.
tajvdz Geplaatst: 2 juli 2011 Auteur Geplaatst: 2 juli 2011 Origineel bericht van: satencom Aan de prijs zal niet liggen ,je hebt er al een voor € 15, de schroefjes zal je even op nieuw moeten boren, zitten toch net even wat anders, maar dat zal wel lukken ik heb hem zelfs al gevonden voor 11 euro. maar kan zijn inderdaad dat ik even wat moet boren om de schroefjes er door te krijgen. Maar bedankt voor de tip in ieder geval. Ik hoop dat iemand deze succesvol in gebruik heeft en dan ga ik hem ook wel kopen. Scheelt toch weer de aanschaf van een Triax schotel dan terwijl deze net zo groot is.
Ventura Geplaatst: 2 juli 2011 Geplaatst: 2 juli 2011 Origineel bericht van: tajvdz Ik hoop dat iemand deze succesvol in gebruik heeft en dan ga ik hem ook wel kopen. Hoe lang wilt u dan wachten .
tajvdz Geplaatst: 3 juli 2011 Auteur Geplaatst: 3 juli 2011 nou ik wil niet te lang wachten, maar ik had gehoopt dat een bezoeker hier zou zeggen ik gebruik deze ook..
tajvdz Geplaatst: 10 juli 2011 Auteur Geplaatst: 10 juli 2011 Nou ik heb de beugel en 3 lnb's. Ik heb even gekeken naar deze post: http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads...nb_#Post1706380 De beugel ziet er op zich hetzelfde uit. Het middenstuk wat de bevestiging naar de schotel is is wat smaller en de beugels voor de lnb's zien er anders uit. Bij Triax lijkt de bevestiging naar de beugel in het midden onder de lnb te zitten bij mij is dat aan de zijkant. Dan kan je hem dus op 2 manieren er op schuiven. Met de bevestiging aan de binnenkant of aan de buitenkant. Op die manier komen de lnb's dus wel dichter of verder van elkaar af te staan. Ik ga er maar 3 lnb's opzetten dus op zich niet zo'n probleem. In de uitleg die ik hierboven plaatste zie je dat lnb's voor de 19,2 en 23,5 met de koppen tegen elkaar komen zeg maar. Zo kan ik ze er op schuiven. Dan zit de bevestiging aan beide kanten aan de buitenkant en komen ze in het midden aan de bovenkant tegen elkaar. Aan de onderkant zit er dan een centimter tussen de beugel en het middenstuk. Is denk ik dan het beste om die tussenruimte gelijkmatig te verdelen? dan hou je ook genoeg ruimte over om de beugel te hellen. De lnb (twin) voor de Astra 2 kijk ik dan wel hoe die het beste kan want de afstand die hierboven wordt gegeven in cm klopt bij mij niet. Wat is die twin lnb van alps trouwens groot! Ik zit nog met 1 ding. De elevatie van de schotel. Is daar een vaste waarde voor of gewoon een beetje proberen? Op de schotel zit nu een lnb voor Astra 2 op de dubbele beugel. zie foto´s. Of zou ik hem dan zo laten staan? Dit is denk ik het begin en vanaf daar lukt het dan wel. Zijn er nog handige dingen om te gebruiken bij afstellen? mobiele telefoon ofzo? Of gewoon de signaal meter van de Dreambox? Dus mijn belangrijkste vragen zijn, 2 lnb´s voor astra 1 en 3 tegen elkaar en de beugel naar de arm precies in het midden? De lnb´s komen dan precies hetzelfde tegen elkaar als op de foto´s in het voorbeld. En wat is de beste elevatie? ik kan wel een foto plaatsen van de beugels als dat misschien duidelijker is, maar op de foto van de beugel een paar posts naar boven is al te zien wat ik bedoel dat de zwarte lnb houders er op 2 manieren op kunnen Ik weet niet of ik er vandaag nog aan ga beginnen want ik heb de astra 2 vast eigenlijk om 5 uur nodig. vrees dat ik dan nog niet klaar ben..
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Origineel bericht van: tajvdz Zijn er nog handige dingen om te gebruiken bij afstellen? mobiele telefoon ofzo? Of gewoon de signaal meter van de Dreambox? Dus mijn belangrijkste vragen zijn, 2 lnb´s voor astra 1 en 3 tegen elkaar en de beugel naar de arm precies in het midden? De lnb´s komen dan precies hetzelfde tegen elkaar als op de foto´s in het voorbeld. En wat is de beste elevatie? De signaalmeter van de dreambox voldoet prima natuurlijk. De correcte elevatie voor jou is die van de satelliet waar je de schotel (LNB in het midden) op uitricht. De elevatie kun je vinden op de dishpointer site, jou wellicht bekend.
tajvdz Geplaatst: 10 juli 2011 Auteur Geplaatst: 10 juli 2011 bij mij zit er niet echt een LNB in het midden. Zoals ik het eerder heb uitgelegd zitten de lnb's voor Astra 1 en 3 tegen elkaar aan en even ver van het midden. Dat lijkt mij in ieder geval het meest logische en lijkt ook het meeste op hoe het gedaan is in de handleiding waar ik naar heb verwezen. Mocht het op een andere manier beter zijn dan hoor ik het graag. Voor de Astra 1 is de elevatie ongeveer 28,5 bij mij. Is het misschien niet verstandig om als eerste te beginnen met de Astra 3 omdat daar de meeste HD zenders opzitten? Zodat je daar het geheel op afstelt en dan de LNB voor de Astra 1 aan de andere kant bijplaatsen en die van de Astra 2 aan de kant van de Astra 3. het voorbeeld gaat uit van 4 LNB's en daar zit ook de Hotbird op 13 graden nog bij. Die ga ik niet (ik heb de Hotbird op de draaibare schotel en deze opstelling is voor de andere tuner om de meest gebruikte posities dubbel te hebben) doen dus misschien het beste om op de middelste af te stellen?
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Ja, op de middelste afstellen is een goed plan. Maar omdat jij de LNB's voor A1 en A3 evenver van het midden plaatst, moet je het gemiddelde van de elevaties voor die twee satellieten nemen als elevatie voor je schotel.
tajvdz Geplaatst: 15 juli 2011 Auteur Geplaatst: 15 juli 2011 Vandaag de beugel op de schotel geplaatst en het ging heel makkelijk! Ik heb eerst de elevatie van 28 op 29 gezet. 2 lnb's + houders op de beugel gezet zodat ze in het midden precies tegen elkaar kwamen beiden even ver van het midden af. De lnb voor de Astra 3 aangelsoten en op de Dreambox eenvoudige configuratie gepakt voor enkelvoudige satelliet, 23,5. Er was al meteen beeld met iets van 65% ontvangst. Na wat draaien kwamen we op 98% uit. Daarna de kabel verzet naar de andere LNB en de dreambox op 19,2 gezet. Ook nu was er meteen beeld en hoefde er alleen wat kleine aanpassingen gedaan te worden zodat we uitkwamen op 95%. Ik dacht nu komt het lastigste, de Astra 2. Maar ik heb de lnb in de houder aan de kant van de Astra 3 er naast geschoven en ook nu was er meteen beeld. Was maar 39% maar dat was tenminste een richtpunt. Hier kwamen we uit op 92%. De boel vastgezet en het staat nu. Nu ga ik wat kabels op maat maken en de diseqc er tussen zetten en de Dreambox op Diseqc instellen. Maar het lastigste is gedaan denk ik! Met de handleiding en wat aanpasiingen door logisch na te denken was het echt heel simpel!
tajvdz Geplaatst: 15 juli 2011 Auteur Geplaatst: 15 juli 2011 Nou in het begin had ik foto's geplaatst van hoe het er toen uitzag. Nou na een uurtje alles werkend met nieuwe beugel! Nou en zo ziet het er nu dus uit: Van links naar rechts: Astra 1, Astra 3, Astra 2. Diseqc komt dus nog. Maar kwa afstellen is het nu in orde. Zo zie je dus dat het ook met een universele beugel kan!
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 15 juli 2011 Geplaatst: 15 juli 2011 Netjes, zie je wel dat het allemaal best meevalt als je een beetje voorbereid bent?
tajvdz Geplaatst: 15 juli 2011 Auteur Geplaatst: 15 juli 2011 maakt het nog iets uit op welke aansluiting van de Diseqc welke satelliet komt? Het is een Triax switch. 1 aansluiting blijft leeg omdat ik maar 3 lnb's heb. Kan die gewoon zo blijven of moet daar nog een afsluitweerstand op ofzo?
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 15 juli 2011 Geplaatst: 15 juli 2011 Nee, maakt niet uit. Voor de duidelijkheid kun je wel bv. kiezen voor een bepaalde volgorde, laten we zeggen 1) Astra1 (19.2E), 2) Astra3 (23.5E en 3) Astra2 (28.2E). Zo kun je je ook nooit vergissen. De lege aansluiting behoeft geen weerstand, dus daar hoef je niks aan te doen.
vGnp Geplaatst: 15 juli 2011 Geplaatst: 15 juli 2011 Origineel bericht van: tajvdz Maakt het nog iets uit op welke aansluiting van de Diseqc welke satelliet komt? Zolang je het maar net zo instelt op je ontvanger als dat het is aangesloten, maakt dat helemaal niets uit. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
tajvdz Geplaatst: 15 juli 2011 Auteur Geplaatst: 15 juli 2011 ok bedankt dan kom ik er wel uit. Met de kapjes die bij de lnb's zitten is het ook allemaal mooi afgewerkt! Ik heb nog zo'n oude Alps lnb en ik merkte net dat die kpajes daar ook op passen. Jammer dat ik er niet nog 1 heb want dan was de f-connector op de rotor ook mooi afgedicht. Toen ik vorige week de lnb's kocht zei de verkoper dat hij ze er nooit op deed dus als ik hem er 1 extra had gevraagd dan had ik die vast wel gekregen.. jammer ga er geen 40 km voor rijden. Ik had er altijd zo'n zwarte tule op maar die dingen zijn echt na een jaar al poreus. Bij de rotor zaten 2 grijze en die zijn nog helemaal goed na 7 jaar. Dus ik kom er nog 1 tekort... Iemand misschien een tip waar ik aan zo'n kapje voor Alps lnb's kan komen?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen