stef1 Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Hallo een vraagje... Analoge TV signalen (van vroeger) worden ontvangen door een antenne. Eventuele zwakke signalen, na de antenne, konden versterkt worden vooraleer ze naar de ontvanger werden doorgestuurd.... Heden den dage zijn het digitale signalen.... Ik had op internet gelezen dat zwakke "digitale" signalen echter niet versterkt kunnen worden.... is dat juist ? groeten stef1
Alexander88 Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 elk signaal kan versterkt worden, dus ook de digitale signalen. maar men zal hier waarschijnlijk bedoelen dat een zwak signaal versterken niet altijd goeie decodering geeft. bij digitale signalen is de sterkte niet zo zeer van belang maar wel de kwaliteit. uiteraard heb geen kwalitatief signaal bij sterkt O, versterken kan dus de kwaliteit(aantal bitfouten of BER) verbeteren. het omgekeerde kan ook optreden, dan moet je de versterker uitschakelen of zelfs verzwakkers plaatsen.
EdjeKroketje Geplaatst: 8 juli 2011 Geplaatst: 8 juli 2011 Die zwakke "digitale" signalen zijn nog steeds analoge signalen hoor. Het is zelfs een speciale vorm van Amplitude modulatie, QAM geheten. Google er maar eens op.
stef1 Geplaatst: 8 juli 2011 Auteur Geplaatst: 8 juli 2011 dank kzal effe googelen (en tevens zal ik mij eens verdiepen in de theorie van de DVB-T signalen....dat zal ik ook wel vinden op internet) groeten stef1
Eduard07 Geplaatst: 9 juli 2011 Geplaatst: 9 juli 2011 Origineel bericht van: EdjeKroketje Die zwakke "digitale" signalen zijn nog steeds analoge signalen hoor. Het is zelfs een speciale vorm van Amplitude modulatie, QAM geheten. Google er maar eens op. Dus DVB-T is analoog? Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
satcat Geplaatst: 9 juli 2011 Geplaatst: 9 juli 2011 De draaggolf toch wel? Daarnaast is ook elke blokvorm wiskundig gezien een reeks sinusvormen.
EdjeKroketje Geplaatst: 9 juli 2011 Geplaatst: 9 juli 2011 Origineel bericht van: Eduard07 Origineel bericht van: EdjeKroketje Die zwakke "digitale" signalen zijn nog steeds analoge signalen hoor. Het is zelfs een speciale vorm van Amplitude modulatie, QAM geheten. Google er maar eens op. Dus DVB-T is analoog? Ja natuurlijk, Digitaal bestaat niet in de natuur. Het digitale singaal wordt analoog gemoduleerd, dan in super lineaire versterkers versterkt en de ether ingeslingerd. Signalen via de "digitale" glasvezel gaan toch ook via analoog licht? Of je CD/DVD speler, harde schijven via analoog magnetisme. De demodulator in een DVB-T ontvanger begint met een analoog naar digitaal converter.Hier kan je een blockdiagram vinden, maar op google is er zeker meer te vinden, als het je interesseert.
EdjeKroketje Geplaatst: 9 juli 2011 Geplaatst: 9 juli 2011 Origineel bericht van: satcat De draaggolf toch wel? Daarnaast is ook elke blokvorm wiskundig gezien een reeks sinusvormen. Eén DVB-T carrier bestaat uit bijna 8000 analoog gemoduleerde carriers die op 1 KHz van elkaar staan.
stef1 Geplaatst: 13 juli 2011 Auteur Geplaatst: 13 juli 2011 kben bezig met het zoeken naar een electronica zaak in belgie (of op internet) waar ik een dbv-t antenneversterker kan kopen met welk merk en type van versterker heeft men goede resultaten? groeten stef1
Drs. IJzerbout Geplaatst: 13 juli 2011 Geplaatst: 13 juli 2011 Het hoeft echt geen dvb-t antenne versterker te zijn hoor. Zoek op: UHF antenne versterker, kanaal 21-60. that´s all. En overtuig je ervan of het echt wel nodig is. Een goede antenne (op het dak en niet op de zolder/vliering) is 100 x beter dan zo´n nageschakelde versterker. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
EdjeKroketje Geplaatst: 13 juli 2011 Geplaatst: 13 juli 2011 Origineel bericht van: Drs. IJzerbout Het hoeft echt geen dvb-t antenne versterker te zijn hoor. Zoek op: UHF antenne versterker, kanaal 21-60. that´s all. En overtuig je ervan of het echt wel nodig is. Een goede antenne (op het dak en niet op de zolder/vliering) is 100 x beter dan zo´n nageschakelde versterker. Een versterker die niet teveel versterkt en dat een lager ruisgetal heeft dan de som (in dB) van het ruisgetal van je ontvanger en het verlies van je coax/pluggen, zou je ontvangst toch een aardige boost kunnen geven.
stef1 Geplaatst: 13 juli 2011 Auteur Geplaatst: 13 juli 2011 ik heb een Yagi antenne staan met volgende gegevens KÖNIG UHF ANTENNE Referentie: ANT-UHF52-KN Versterking: 15 dB(A) Frequentieband: UHF Afmeting: 106 x 67 x 54 cm Locatie: Buitendeurs ik ontvang +_ 19 franse zenders ! op sommige posten heb ik soms onvoldoend signaal en soms mozaieken waarschijnlijk zal dat verbeteren met een versterker erbij.... groeten stef1
stef1 Geplaatst: 13 juli 2011 Auteur Geplaatst: 13 juli 2011 ik heb eens de handleiding nagezien van mijn Zapbox EH-M5 er staat praktisch niets in van technische info kzal dus even moeten googelen om het ruisgetal te vinden.... het verlies in de coaxkabel zal ik eens berekenen.... toch al dank voor de info groeten stef1
columbo Geplaatst: 14 juli 2011 Geplaatst: 14 juli 2011 Neem bij voorkeur een ruisarme UHF versterker,als je goede coax hebt hoef je niks te berekenen.Houd wel rekening met de polarisatie van de antenne H/V voor je ontvangen signalen.
EdjeKroketje Geplaatst: 14 juli 2011 Geplaatst: 14 juli 2011 Origineel bericht van: columbo Neem bij voorkeur een ruisarme UHF versterker,als je goede coax hebt hoef je niks te berekenen.Houd wel rekening met de polarisatie van de antenne H/V voor je ontvangen signalen. Sterker nog, als je een goede versterker hebt, dan kan je best wat mindere coax gebruiken.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen