Ga naar inhoud


versterken van DVB-T signalen


stef1

Aanbevolen berichten


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hello,

 

In de eerste plaats ben ik een schotelliefhebber maar dit neemt niet weg dat ik af en toe eens bezig ben met DVB-T ontvangst.

 

De ontvangst met een schotel is praktisch overal hetzelfde in de Benelux. Echter bij ontvangst van DVB-T signalen is dit heel anders. Het is een groot verschil als je in Groningen woont dan bvb. mijn woonplaats in Belgie. Daarom vind ik het ontzettend spijtig dat praktisch niemand in dit draadje zijn woonplaats aangeeft. Sommigen spreken van "ik woon zoveel km. van deze of andere zender maar daarmee is ook alles gezegd. Op de gekende Noord Franse site voor DVB-T discussie is het verplicht je locatie in te vullen in je profiel en dit vind ik maar juist ook.

 

Nu,vanaf mijn woonplaats ontvang ik met een GT-U3X32 antenne héél gemakkelijk de zenders van Oostvleteren en Egem + de Franse zenders uit Bouvigny + de zenders van Doornik.

 

Nu woon ik toevallig in de stad waar de Johansson versterkers worden gemaakt en ken ik die mensen daar heel goed. Ik heb ook al even getest met een 7315 - DTT preamplifier en als ik die ertussen plaats heb ik (bij goede weersomstandigheden) ook de zenders van Goes en Dover. Dus het gebruik van een versterker heeft wel zijn nut.

 

Groeten

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ed, ijzerboud, johan45....

 

 

Drs. IJzerbout

Een zinvolle beslissing. De elektronen hoeven nu immers niet meer een haakse bocht om te jagen met alle gevolgen van dien, zoals bijvoorbeeld uit de bocht vliegen.

 

 

 

 

 

 

u hebt gelijk.....!!

het gaat inderdaad over de reflektie demping van een stekker

(deze info heb ik van een kollega zendamateur)

 

 

zie ook de kataloog van bv Hemminck

 

een rechte coax plug

reflektie demping (bij 5 - 860 mHz): > 28 dB (hoe hoger dit getal hoe beter)

doorgangs demping: < 0,1 dB

 

een haakse stekker

reflektie demping (bij 5 - 860 mHz): > 24 dB

doorgangs demping: < 0,1 dB

 

dus een rechte stekker is beter ......

(alle winst is meegenomen....hoe klein ook....)

 

 

stef1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: stef1
ed, ijzerboud, johan45....
een rechte coax plug
reflektie demping (bij 5 - 860 mHz): > 28 dB (hoe hoger dit getal hoe beter)
doorgangs demping: < 0,1 dB

een haakse stekker
reflektie demping (bij 5 - 860 mHz): > 24 dB
doorgangs demping: < 0,1 dB

dus een rechte stekker is beter ......
(alle winst is meegenomen....hoe klein ook....)
stef1

Waarom krijg ik toch het gevoel dat je absoluut niet weet waar je over praat? 24dB is al goed genoeg in zendsystemen, laat staan voor de ontvangst. Het is een andere aanduiding voor de VSWR. Dus tja 4 dB beter, maar is absoluut niet merkbaar in de ontvangst.

Hier Kan je het berekenen en je ziet dat het 0,01dB minder verlies geeeft.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook tevreden van die Johansson versterker, zonder slaag ik er niet in om Goes (70km) te ontvangen maar met lukt het altijd. Sinds een paar dagen heb ik 's avonds ook beeld op Aachen-Stolberg (155km) maar dat heeft natuurlijk eerder met de atmosferische condities te maken.

Bouvigny heb ik nooit kunnen ontvangen maar dat komt omdat een joekel van een watertoren het signaal verspert, misschien kan het signaal er rond met een paar haakse coaxstekkers :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

stef...ik heb dit met een korrel zout geplaatst...ga er vanuit dat het echt niets uitmaakt.

Nog beter is het om de antenne op het dak te optimalisen. Daar zit de echte winst. Dus hoger en zo vrij mogelijk van obstakels.

In je ontvanger zal je signaal zeker ook nog enkele haakse bochten moeten doorlopen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...