Ga naar inhoud

Hulp uitrichten Visiosat G4

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik richt deze schotel naar het zuiden. Elevatie berekend volgens de plaats voor Astra 19.2°= 29,...° Ik gebruik een sat zoeker op deze lnb. Naald satzoeker slaat soms volledig uit. Echter niet overal beeld of beeld en terug weg. CNN kwam er bijvoorbeeld door en BVN nu en dan... en dikwijls geen signaal. Kan ik wat hulp krijgen a.u.b.?

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Skew van de LNB wel goed?

Geplaatst:

Beste ed59

Je hebt de elevatie van de schotel volgens de site van dishpointer.com precies ingesteld schrijf je. Dat werkt natuurlijk alleen maar goed als je mast waar de schotel op bevestigd wordt zuiver verticaal staat. Controleer dat eerst even met een waterpas.

De richting waar de schotel naar toe gedraaid moet worden is met een kompas te bepalen maar beter gaat nog de site van dishpointer.com.

Toets je woonplaats in en zoom zo ver mogelijk in op je woonhuis terwijl je de Astra 19,2 graden oost gekozen hebt. Misschien is je huis niet goed zichtbaar maar dan zal de straat waar je aan woont wel goed zichtbaar zijn. Teken nu even op een velletje papier de hoek uit tussen de gevel van je huis en de richting van de Astra 1. Neem dit over op een groter stuk papier of een stuk karton en plaats dit tegen de gevel van je huis. Nu kun je precies zien waar de Astra 19,2 graden oost zich bevindt. Het moet wel gek gaan als je de Astra 19,2 nu niet optimaal kunt vinden.

Geplaatst:

Plaats de LNB's in de houders, en zet deze allemaal in de - 0 - positie.

Richt de schotel uit op Astra 1 en stel van daar uit de overige LNB's bij in de juiste hoogte.

Als de hoogte goed is, mag je de LNB's draaien om de as zodat de kruispolarisatie goed staat.

Dus zo zou je het kunnen doen

Houder en lnb's plaatsen (0-positie op de houder) uitrichten schotel horizontale as

bijstellen verticale richting (elevatie)

neem één satelliet (bv Astra 1) als uitgangspunt

overige LNB's uit de 0-positie bijstellen

kruispolarisatie bijstellen

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

Toch al resultaat, maar er moet nog aan gesleuteld worden.

Ik heb de elevatie ingesteld en dan de schotel horizontaal uitgericht met een single LNB in de houder van Astra 19,2° en met behulp van een satfinder. Als de naald volledig uitsloeg met toon heb ik de schotel mm- gewijs verder uitgericht tot dat ik beeld had op mijn TV, die op een kanaal van de Astra stond (BVN). Mijn echtgenote riep als er beeld en klank was. Schotel daarna vastgeschroefd, TWIN geplaatst in deze houder en alles aan Disecqswitch (SPAUN) gekoppeld. Daarna Disecgconfiguratie uitgevoerd op ontvanger.

Het resultaat is redelijk maar is naar mijn normen onvoldoende. Het kwaliteitssignaal bedraagt gemiddeld slechts ca. 50%.

Bij de installatie heb ik vastgesteld dat je voor het uitrichten liefst geen TWIN-LNB gebruikt. De geluidstoon die de satfinder geeft,is beduidend minder sterk. De kern van de gebruikte coax moet blijkbaar steviger zijn dan degene die ik gebruikt heb, want keer op keer plooide hij vooraleer ik hem in het gaatje kreeg van één van de aansluitingen van de SPAUN Disecq-switch.

Ik ben na een zestal jaren herbegonnen en krijg het gevoel dat dat het instllen van een schotel ook afhangt van de receiver. Lang geleden heb ik verschillende ontvangers gehad. Mijn laatste waren een Comag een een Dreambox 7000. Alhoewel de Dreambox met kop en schouder boven de Comag uitstak in verband met zijn mogelijkheden als hobbybox, toch was één van zijn zwakke punten de ontvangst. Hij kon op dat vlak niet aan de Comag tippen. Ik bezit nu een AZbox Premium HD+ en ik krijg terug hetzelfde gevoel. Als laatste punt: de Hotbird 13° en Astra 28,..° hebben een betere ontvangst dan de twee andere ????

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
Origineel bericht van: ed59
Als laatste punt: de Hotbird 13° en Astra 28,..° hebben een betere ontvangst dan de twee andere ????

Je kunt signaalsterktes niet vergelijken als je er geen zenders en frequenties bij vermeld. Om maar iets te noemen, CBS Reality op Astra2 (28.2E) is ronduit zwak, terwijl een paar andere CBS-en supersterk binnenkomen.
Geplaatst:

Wat ik mij nu nog af vraag ,heeft de schotel wel vrij uit schicht.

wat ook een beetje vreemd is ,een single lnb moet gelijk zijn als een twin lnb

qua ontvangst, wat is het type twin lnb die je gebruikt

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
Origineel bericht van: ed59
Bij de installatie heb ik vastgesteld dat je voor het uitrichten liefst geen TWIN-LNB gebruikt. De geluidstoon die de satfinder geeft,is beduidend minder sterk.

Ik zet hier even heel grote vraagtekens bij. Het mag niks uitmaken namelijk.
Geplaatst:

Ja, er zijn vraagtekens. Ik denk dat mijn schotel nog een paar mm verkeerd staat. Als ik de Astra 23,5° scan vindt mijn ontvanger slechts een viertal kanalen en als ik het goed kan volgen vindt hij die op transponders van de Astra 19,2° . Ik Denk op 10832H,... Het gaat over o.a. VOX HD, RTL HD, SPORT1HD, ???? Ik heb alles uitgeschakeld en een satfinder op de coax van de LNB van de Astra 23,5° geplaatst. Alles terug opgezet: lichtje satfinder brand en geeft signaal. Als ik mijn hand voor de LNB hou dat houdt het signaal op. Zodoende denk ik dat er niet alleen spanning op de LNB zit maar ook een signaal. Is mijn redenering juist als ik denk dat mijn schotel een paar mm verder moet uitgericht worden, rekening houdend dat de ontvangstkwaliteit van de andere LNB's rond de 50% ligt en dat normaal gezien dat rond de 80 à 90% moet zijn (als mijn geheugen mij niet in de steek laat ten minste).

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Je moet inderdaad nog even 'spelen' met de schotel en LNB's, dat wordt wel duidelijk uit je verhaal.

Geplaatst:

Satencom wat betreft het vrij uitzicht; als er kanalen op 13° en 19,2° gevonden worden, maar meer dan 10° verder geen, dan kan er toch niets schelen met het vrij uitzicht als een eventule belemmering eventueel te vrezen zou zijn op 13°( huizen op de zijkant van deze lijn), of ben ik verkeerd?

Geplaatst:

Ik heb wel vaker mee gemaakt dat er toch een boom of een struik de boos doener was .

Maak anders even een foto van af de achter kan van schotel

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen