scarlette Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Hallo, Is het mogelijk om ned. zenders te ontvangen in Spanje met een philips receiver en hoe moet ik de schotel of lnb afstellen. B.v.d. humax 5400,xcam, Vu+Duo
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Dat kan natuurlijk, eerst moet je je schotel in de juiste richting zetten en de elevatie goedzetten. Dit kun je heel makkelijk vinden op dishpointer
schapi Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 bijna alles is hetzelfde als in nederland alleen is de elevatiehoek anders dit is ook heel snel te vinden op n eerder genoemd topic waar n link bijstaat. Barcelona is bijvoorbeeld 39.2 graden, is te vinden met google groet schapi 8000hd, 800se hd pvr,800hd pvr,7020se,7000s 2 * philips plus n pccard. 1 triax met duolnb.2 flatscreens
Sprietje Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Beste scarlette Natuurlijk is het mogelijk om in Fuengirola in de buurt van Marbella de Nederlandse zenders te ontvangen maar dat gaat zeker niet zo gemakkelijk als bovenstaande reacties aangeven. Ik ga er van uit dat je behalve de Astra 1 ook de Astra 3 wilt ontvangen waar alle HD-zenders op zitten die je met de CanalDigitaalkaart kunt ontvangen. En voor de Astra 3 geeft het in zuid-Spanje flink wat meer problemen om die te ontvangen dan in Nederland. Uit eigen ervaring weet ik dat je daarvoor een Triax 110cm schotel voor nodig hebt. Neem je een 80cm schotel, dan kun je de Astra 3 meestal niet ontvangen, ook niet bij onbewolkt weer. Koop je een merkloze schotel in Spanje van 100cm, dan heb je regelmatig op de zwakke transponder 12.109 MHz Hor. van de Astra 3 waar Eurosport-HD en History-HD op zitten geen beeld. Een Triaxschotel van 110cm is een must om alle zenders van de Astra 3 probleemloos te ontvangen. Dan de lnb die je gaat gebruiken. Om de Astra 1 en 3 op een eenvoudige manier te kunnen ontvangen, adviseer ik je een duo-lnb te nemen die eigenlijk bedoeld is voor de Astra 1 en de Hotbird. Een duo-lnb voor Astra 1 en 3 werkt niet goed op een 110cm schotel omdat deze te ver van de schotel af staat. De duo-lnb die je kunt gebruiken is bijv. de: - Inverto Monoblock Quad waar je 4 tv’s of opnameapparatuur op aan kunt sluiten. Kost ongeveer 90 euro. - Maximum Universele Monoblock Quad LNB, ook met 4 aansluitingen. Kost ongeveer 130 euro. Deze gebruik ik zelf in zuid-Spanje. Is een duo-lnb met 1 aansluiting voldoende, dan zijn er goedkopere duo-lnb te koop. De lbn van de Hotbird moet in de klem van de schotelarm worden gezet, de lnb van de Astra 1 komt er rechts van vrij te hangen als je met je gezicht naar de binnenzijde van de schotel kijkt. De elevatie van de schotel stel je in op 38,3 graden op een zuiver verticaal geplaatste mast. Het monoblock moet 22 graden schuin omlaag staan zodat de lnb van de Astra 1 flink wat lager staat. Maak hiervoor een markering met viltstift op de achterzijde op het monoblock onder 22 graden. Deze streep moet dan horizontaal komen te staan. Richt de schotel nu uit op de Astra 3. Dit is waar de zon om 12.54 uur zomertijd staat in Fuengirola.
duske Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 Satkijker, Is het ook mogelijk om met een dou LNB astra3 en hotbird te ontvangen duske GELUKKIG ZIJN ER NOG SAT-VRIENDEN DIE JE WILLEN HELPEN .. Als je het weet is het gemakkelijk. Beter 2 keer vragen dan 1 keer fout doen. Dreambox600 800Hd strong 8000
Sprietje Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 Hallo Duske Nee, dergelijke duo-lnb zijn niet op de markt voor 85cm schotels. Misschien is het wel mogelijk om een Astra 1-Hotbird duo-lnb te nemen en die op een 64 of 78 cm schotel te plaatsen om de Astra 3 en Hotbrid te ontvangen maar de vrijhangende lnb staat dan niet goed naar het brandpunt van de schotel gericht en zal daarom niet echt optimaal presteren. Ik zou het uit moeten rekenen of dat kan voor Nederland maar zover ik je ken, gaan jou vragen meestal over ontvangstmogelijkheden in Spanje en daar voldoet een 64 of 78cm schotel niet voor de Astra 3.
Gast 1664 Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 De meest eenvoudige methode is volgens mij nog steeds om gewoon twee aparte schotels te gebruiken: 1 voor Astra19.2 en 1 voor Astra23.5. Beide kunnen dan optimaal, zonder compromissen, en eenvoudig afgeregeld worden op de eigen satelliet. Natuurlijk kan het anders en is dit niet per se nodig, maar het is wel zo simpel dat elke 'leek' het kan.
Gerdy Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 Origineel bericht van: Satkijker Om de Astra 1 en 3 op een eenvoudige manier te kunnen ontvangen, adviseer ik je een duo-lnb te nemen die eigenlijk bedoeld is voor de Astra 1 en de Hotbird. Een duo-lnb voor Astra 1 en 3 werkt niet goed op een 110cm schotel omdat deze te ver van de schotel af staat. Gebruik aub de juiste termen om geen verwarring te stichten: - een MONOBLOC is een dubbele lnb op 6° om Astra1 en Hotbird te ontvangen. - een DUOBLOC is een dubbele lnb op 4° om Astra1 en Astra3 te ontvangen. Het is correct dat een CanalDigitaal/TV Vlaanderen duobloc alleen maar goed werkt op een 64cm schotel. Voor grotere schotels (80/90cm) bestaan er andere duobloc's die het goed doen op een 80/90cm schotel maar dan weer niet werken op een 64cm schotel... Gerdy
Gerdy Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 Origineel bericht van: Satkijker Nee, dergelijke duo-lnb zijn niet op de markt voor 85cm schotels. Die zijn er wél! de GT MDT43 is er zo een. Gerdy
Sprietje Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 @ Gerdy Het spijt me verschrikkelijk voor je maar de GT MDT43 is een duo-lnb van 4,3 graden voor de Astra 1 en Astra 3. De vraag van @duske was of er een duo-lnb was voor de Astra 3 en Hotbird. Deze twee satellieten staan geen 4,3 graden uit elkaar maar 10,5 graden. Deze bestaan niet zoals ik al eerder schreef.
Gerdy Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 Origineel bericht van: Satkijker Een duo-lnb voor Astra 1 en 3 werkt niet goed op een 110cm schotel omdat deze te ver van de schotel af staat. Ik had het over bovenstaand citaat. Natuurlijk bestaat er geen dubbele lnb voor Astra3 en Hotbird! Ik had de verkeerde quote gebruikt. Gerdy
Sprietje Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 @ Gerdy schreef: “een MONOBLOC is een dubbele lnb op 6° om Astra1 en Hotbird te ontvangen”. Op Wikipedia lees ik het volgende bij Monoblock: “Een monoblock is een ontvangstkop voor een satellietinstallatie waarmee meerdere satellietposities ontvangen kunnen worden op een schotelantenne van 80 á 90 cm Een monoblock bestaat uit twee feedhorns (LNB’s), met daaronder een kastje waar de signalen samen komen in een DiSEqC-switch. Vaak is voor een monoblock een 80 cm schotel nodig, want dan is de openingshoek niet te klein en niet te groot, met uitzondering van de Duo LNB 60 voor Astra 19,2 graden oost en Astra 23,5 graden oost, welke speciaal is gemaakt voor een schotelantenne met een diameter van 60 cm. De keuze welke satellietposities men wil ontvangen is met een monoblock beperkt/ Monoblocks worden vrijwel altijd gemaakt voor twee satellieten die dicht bij elkaar liggen, bijvoorbeeld de comb Astra 19,2 graden oost en Hotbird (13 oost).” Ik lees nergens dat dit expliciet voor de Astra 1 en de Hotbird is, ze schrijven: BIJVOORBEELD voor de Astra 1 en Hotbird en worden altijd gemaakt voor twee satellieten die dicht bij elkaar liggen.
Sprietje Geplaatst: 12 juli 2011 Geplaatst: 12 juli 2011 @ Gerdy schrijft: “Ik had de verkeerde quote gebruikt.” OK, maar dan nog is deze duo-lnb geen goede keuze voor een 110cm schotel want duo-lnb’s zijn berekend voor een schotelmaat van 85cm uitgezonderd de CanalDigitaal-lnb’s. Een 110cm schotel is 30% groter dan een 85cm schotel. Je moet dan ook een duo-lnb hebben waarvan de hartafstand van de twee feedhorns ook 30% verder uit elkaar staan. Een Astra 1 - Astra 3 combinatie staat 4,3 graden uit elkaar. Een Astra 1 – Hotbird combinatie staat 6,2 graden uit elkaar. 130% van 4,3 graden is 5,6 graden. Zo’n duo-lnb zou je dus moeten hebben maar die bestaan niet. Het verschil tussen 5,6 en 6,2 graden is 0,4 graden afwijking. Het verschil tussen 5,6 en 4,3 graden is 1,3 graden afwijking. Dan ga je natuurlijk voor de duo-lnb waarvan de twee feedhorns de minste onderlinge afwijking in afstand hebben en dat is dus de combinatie Astra 1 – Horbird. Hiermee wil ik niet zeggen dat een duo-lnb die gemaakt is voor een 85cm schotel (zoals o.a het type wat jij aangaf) niet zal werken, maar ideaal is het zeker niet. Het is dan net zoiets als dat je een CanalDigitaal duo-lnb gebruikt die voor een 64cm schotel gemaakt is die je op een 85cm schotel plaatst. Dat is ook niet ideaal.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen