Ga naar inhoud

Advies nieuwe set Triax 78 en Dreambox DM 800 HD SE PVR

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben van plan mijn huidige installatie (standaard HD set van TV Vlaanderen met 65 cm schotel) te vervangen door een Dreambox DM 800 HD SE PVR in combinatie met deze componenten die als set worden aangeboden:

1x Triax 78 cm

1x Multiblock triax 35 cm

4x Smart Titanium 0,1 db

1x Chess Disqec switch 4in1

8x Tratec F-connectoren

4x Rg6 Hoogwaardige coax kabel.

De andere mogelijkheid is deze set:

1x Triax 78 cm

1x Multifeedhouder 35cm.

4x Alps single universele LNB.

1x EMP-Centauri 4/1 diseqc switch.

1x 4 meter Koka 799

8x F-connector

Ik vind over de LNBs in het algemeen en de Chess Disqex switch weinig informatie op het internet. Heeft iemand daar ervaring mee? Is dit goed materiaal met goed resultaat? Graag zou ik vooral willen om dit maal degelijk materiaal te kopen, want van de TV Vlaanderen set wat ik niet echt tevreden. Is er kwaliteitsverschil tussen beide sets of zijn ze vergelijkbaar?

Bedankt voor jullie advies.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Qua eigen ervaringen, zou ik set twee met EMP switch en Alps LNB's de voorkeur geven.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Tha Great Mac
Qua eigen ervaringen, zou ik set twee met EMP switch en Alps LNB's de voorkeur geven.

Als ik rondkijk zie ik de Alps in combinatie met EMP componenten uit de tweede set vaker gebruikt worden dan de eerste. Daarom zou ik gevoelsmatig daaraan toe geven, maar langs de andere kant is het niet omdat ik de LNB en switch niet vaak zie dat ze daarom minder goed zijn.

Hopelijk heeft iemand er ervaring mee.
Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Sommige Dreamboxen zijn een beetje eigenzinnig als het om switches gaat, vandaar dat EMP hoe dan ook een goede keuze is.

Geplaatst:

Voor de schotel zelf. Nu hebben we een schotel van 60 cm. Ik zie vaak de 78 cm schotel gebruikt worden. Mijn vraag is echter dat groter altijd beter is? Of werkt dit zo niet?

Geplaatst:

Een grotere schotel heeft het voordeel, dat hij meer regenreserve heeft. Als er een flinke bui valt, dan zal het beeld bijv. bij een 64cm schotel al weg vallen terwijl je met een 78cm schotel nog steeds beeld hebt. Gaat het nog harder regenen, dan valt ook het beeld weg van een 78cm schotel maar heb je waarschijnlijk nog steeds beeld op een 88cm schotel enz.

Een 60cm schotel is voldoende als de signalen sterk genoeg zijn, zijn de signalen zwakker, dan zul je een grotere schotel moeten nemen. In Nederland kun je de meest gangbare satellieten zoals de Hotbird, Astra 1, 2 en 3 met een 60cm schotel ontvangen.

Als je meerdere losse lnb’s naast elkaar wilt zetten, dan is dat eigenlijk niet te doen met een 64cm schotel. Ze kunnen dan niet dicht genoeg tegen elkaar staan. Daarvoor heb je normaal gesproken minimaal een 78cm schotel voor nodig maar als de satellieten erg dicht bij elkaar staan (bijv. 2 graden verschil), dan heb je een 88cm schotel nodig of speciale schotels die voor meerdere losse lnb’s gemaakt zijn.

Een grotere schotel is ook richting gevoeliger. Staat twee satellieten dicht bij elkaar en gebruiken ze transponders met dezelfde frequentie, dan kunnen deze signalen elkaar storen als de signalen nagenoeg even sterk zijn. Dan moet je een grote schotel nemen om dit probleem te voorkomen, bijv. een Triax 110cm maar in Nederland doet zich dit probleem eigenlijk niet voor.

Geplaatst:

Het viel me op dat zeer veel online shops in Nederland en Belgie bijna geen Alps LNBs verkopen. Het is vaak Inverto, maar daar lees ik hier dan weer over dat ze slechte ontvangst zouden hebben bij slecht weer. Is een Alps LNB dan wel een goede keuze? Ook zie ik vaak de Maximum en Smart Titanium, die laatste wordt dan van gezegd dat hij van zeer hoge kwaliteit is, maar ik zie hem hier bij nergens gebruikt worden. Wat raden jullie aan? Het zou gaan over 4 LNBs op een schotel (78 cm), vermoedelijk Quad LNBs.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

De LNB's van Alps, ook de quad LNB's, zijn mooi smal zodat je die vrij dicht tegen elkaar aan kunt monteren. Ik denk dat dat de beste keuze is voor op je Triax.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen