Ga naar inhoud


moteck SG 2100A via diseq of usals


jernst

Aanbevolen berichten

Ik had problemen op Amos-Sirius en Express AM 22. Mijn signaal was erg slecht op deze satellieten.Astra & Hotbird zijn prima Nu stond mijn moteck ingesteld op usals. Op advies van een kennis heb ik deze nu gezet op diseq 1.2 en de betreffende satellieten handmatig bij geregeld. Nu is mijn signaal veel beter.Het is nog niet optimaal, maar dat zal een verlopen afstelling zijn. Ik dacht echter, dat usals een beter systeem was als diseq 1.2. Kan iemand mij uitleggen waarom het met usals niet goed gaat? Ik gebruik een Invacom LNB. Is er een beter alternatief?

Xtrend ET 5000 - Dreambox 600 - Moteck SG 2100A - 1.00 dish - smart/invacom LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik heb dit ook gehad. ik heb die rotor nu 7 jaar en toen afgesteld op een DM7000. Na verloop van tijd moest ik telkens een beetje corrigeren. De instellingen in een DM7000 zijn iets anders en daar heet het nog GotoX. Na wat finetunen kon je dat gewoon opslaan.

Pas kocht ik een DM8000 en gebruikte ik Usals. Maar kreeg op geen enkele manier beeld. Bleek later dat wat je daar handmatig opsloeg niet werd gebruikt en hij telkens bleef draaien. Usals pakt vooraf ingestelde posities. Je rotor is net als bij mij vergaan en dan werkt dat niet meer.

Wat je nu doet is handmatig opslaan onder Disecq 1.2. Zo heb ik het ook gedaan en dat werkt op 13, 16, 19,2 en 28,2.

Ik ga de rotor opnieuw afstellen dus laat het even bij deze.

Het zijn overigens 2 verschillende systemen. Verschil is zoals je het nu hebt kan je handmatig corrigeren en bij Usals niet. Dan moet je rotor goed staan en pakt hij automatisch de goede posities.

 

Dit is het topic waar ik wat advies heb gevraagd, daar staat veel info in. Misschien heb je er wat aan:

http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/topics/2001091/1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gotox en usals is exact hetzelfde. Gewoon de coordinaten invullen en eventueel kun je een beetje spelen met de oosterlengte.

Je kunt de oosterlengte varieren rondom een graad onder of boven de oosterlengte, waar jezelf woont. Het één en ander heeft te maken hoe je de rotor hebt afgesteld:

 

Manier 1: de rotor afgesteld op de sirius ( 5e ), rotor zelf in nulpositie. ( Terwijl je zelf bijv. woont op 6 oosterlengte )

 

Manier 2: De rotor aangesloten op de dreambox, in dreambox de correcte waarden van usals ingevuld. Laat de schotel via de dreambox naar een sateliet toe draaien en daarop afstellen. ( Deze manier is eigenlijk het beste )

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alle instellingen gecheckt. Mast staat paar millimeter uit het lood. Schotel elevatie is 24, moet zijn 22. Motorhoek is onleesbaar,moet 52.5, dus later op de tast stellen. Exacte zuiden staat goed. Dus een klusje voor als het ooit een paar dagen droog wordt.

Xtrend ET 5000 - Dreambox 600 - Moteck SG 2100A - 1.00 dish - smart/invacom LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok..en hoe heb je de elevatie afgesteld?

ik weet niet precies wat ik nu heb maar heb maar als ik ze van elkaar aftrek kom ik rond de 15 uit.

Ik heb als advies gekregen om 45 op de rotor te nemen en 30 op de schotel. Is dus ook 15 graden verschil.

Schotel staat met roor op 0 graden dan precies recht.

Dan signaal zoeken op de sirius en het moeten werken.

Ik had mijn DM7000 altijd op 70Mamp staan maar kreeg nu het advies om 80 te nemen.

Ik ga hem misschien morgen opnieuw afstellen. Ik hoop dat ik de schroeven nog los krijg want ziet er wel wat verroest uit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat niet werken !

Elavatie van je rotor moet gelijk zijn aan de noorderbreedte van je woonplaats. Schotelelavatie kun je een beetje mee spelen, maar is ongeveer 22a 23 graden.

De goede usals waarden invullen in je dreambox, naar een sateliet laten draaien en dus op die sateliet uit gaan richten.

 

Het advies wat je gekregen hebt is vast van iemand die wel vaste schotels afsteld, maar nog nooit een draaibare installatie heeft afgesteld.

Die "maximale" stroomsterkte was alleen maar bedoeld om een enigma 1 machine ietwat eerder beeld te laten geven. Dit is totaal niet van toepassing op een enigma 2 machine. Deze instelling zit er niet eens op.

 

Zeer belangrijk is, dat de bevestingsmast, waarop de rotor is bevestigd waterpas is.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, ik lees dat je een dreambox 600 hebt, dat is nog een enigma 1 apparaat. Ik was van een enigma 2 machine uit gegaan. Maar dat heeft uiteraaard met het uitrichten niets van doen. Wat ik wel kan melden dat enigma 1 machines soms de rotor wat heen en weer laat gaan, wanneer er geen signaal is.

Daarbij zal een enigma 1 machine vast gaan lopen, wanneer er geen signaal is. Dus bij een enigma 1 machine zou ik de schotel uit gaan richten op de sirius 5 oost.

 

Bij een enigma 2 machine zou ik gaan om via usals uit te gaan richten, dit is namelijk precieser.

 

De rotor moet namelijk een kromme beschrijven. Alle satelieten zitten exact boven de evenaar en allemaal ten opzichte van de aarde op dezelfde hoogte. De diseqc rotor moet deze kromme beschrijven. Dat is de reden dat de elavatie ( latitude ) van de rotor overéén moet komen met de noorderbreedte waar jij woont.

Druten:

noorderbreedte: 51° 52’ 58” Noord = ongeveer 52 graden ( in decimalen ) noord

Oosterlengte: 5° 37’ 17” Oost = ongeveer 5,6 graden oost ( in decimalen )

 

Dus de rotor op 52 graden monteren ( latitude ) Schaalverdeling staat op één van de beugels van de rotor. Dit is zeer belangrijk, anders zal je rotor een verkeerde kromme gaan beschrijven, zodat je alleen maar beeld verkrijgt op 1 sateliet. En dat is de sateliet waarop de schotel uitgericht wordt. Dit verhaal gaat op bij alle diseqc rotors. Bijgevoegde plaatje is van een stab diseqc rotor, maar ook op die van jouw zit zo'n schaalverdeling.

 

 

Dus of je hebt het niet goed begrepen van je kennis of je kennis zit fout. Ik heb enkele tientallen draaibare schotels uitgericht, maar ook vaste schotels met meerdere LNB's ( denk aan visio bi bigsat, wavefrontier etc ). Daarbij doe ik dit ook wel in het buitenland. Momenteel verblijf ik in denemarken, als hoogste sateliet moet ik hier de eutelsat 9 graden toepassen. Dus ik richt dan op de eutelsat uit. Ook de elavatie van de motor is hier anders ( 58 graden ).

 

Ik hoop dat je mijn betoog kunt volgen. Succes met het uitrichten. Welke satelieten je kunt ontvangen is afhankelijk van je schotel grootte, van je woonplaats en van obstakels ( denk aan bomen, gebouwen etc. ) Uiteraard speelt het weer ook een rol mee. Je kunt de meeste satelieten het beste ontvangen, wanneer je via usals gaat uitrichten. Ook is een goede en recente zenderlijst in je dreambox belangrijk.

 

Nog even een opmerking, ik heb ook ervaren dat een diseqc rotor niet goed wilde draaien i.c.m. dm 500 HD. Terwijl de oude vertrouwde humax deze wel kon draaien ( ging niet altijd vlekkeloos ). Oplossing was een nieuwe diseqc rotor.

 

 

 

Met vriendelijke groet, paardengek

post-15016-1318262174,9924_thumb.jpg

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...