Ga naar inhoud


[Binnenland] Radiomast smilde na brand ingestort


Maxzz

Aanbevolen berichten

Als ik het goed heb begrepen zend radio 1 in het midden van het land vanaf zowel Lopik als Hilversum op 98.9 uit. Ik merk dat als ik in de buurt van ede rijdt ik geregeld last heb van inteferenties en ik merk het stotter achtige effect of mis soms stukjes. Ik vermoed dat dit fenomeen te maken heeft met de noodoplossing. Overigens is op plekken waar de ontvangst van Lopik minder is nu ineens wel een behoorlijke ontvangst die waarschijnlijk dan vanaf Hilversum komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 162
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De oorzaak van het dubbele audio of skippen is als volgt.

 

Normaal gesproken (voor de branden) werden alle publieke radio staions naar de torens getransporteert via glasvezel. Men zend nu uit via een paar masten die (nog) niet zijn voorzien van een glasvzel en men gebruikt men nu een satelliet hiervoor. Dat signaal doet er net wat langer over om bij de toren te komen en heb je dus een verschil in tijd en dat horen jullie.

 

Eutelsat Sesat 16E

11070H, Symb rate: 795, FEC 3/4.

Met een beetje geluk kan een consumenten ontvanger het ook ontvangen.

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)

AMSTERDAM - De oorzaak van de brand in de zendmast in Hoogersmilde is al bekend, maar zendmastbeheerder Novec houdt die informatie voorlopig voor zichzelf.


Ik weet genoeg... dood door eigen schuld en ik gok/roddel: achterstallig onderhoud jarenlang geblokkeerd door managment van Novec.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gezien het huidige lage zendvermogen tip ik op teveel HF signalen gecombineerd met hoge vermogens die voor doorslag in de kabel heeft gezorgd.

 

Eens zullen we de werkelijke oorzaak wel te weten komen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Kortom, ik werd 's morgen met een ruisbak naast mijn hoofd wakker en heb inmiddels de antenne van de wekkerradio aangepast.

Een wekkerradio is nou niet echt een referentie ontvanger die uitmunt kwa ontvangstprestaties.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

dat niet nee, maar het is wel een mooi apparaat om vast te stellen dat de ontvangst inmiddels dusdanig bedroevend is dat het ding er helemaal niets meer van kan maken.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

De brand en het instorten van de zendmast in Smilde, op 15 juli 2011, hebben te maken met de brand in de zendmast in IJsselstein, eerder dezelfde dag.

 

Dit is de uitkomst van een onderzoek van de NOVEC.

 

 

Korte samenvatting: Na het uitvallen van Lopik heeft men geprobeerd om het zendvermogen van Smilde op te voeren.

 

 

 

Bron : NOS.nl

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer precies: Volgens de onderzoeker (dr ir Remkes) van Novec heeft de beveiliging op de zenders van Broadcast Partners niet gewerkt. De energie van de zenders werd niet afgestraald door de antennes dus werd omgezet in warmte, met brand als gevolg. Normaal grijpt dan een beveiliging in en worden de zenders uitgeschakeld. Bij de KPN werkte de beveiliging wel :-)

Theorie van de onderzoeker: Vermogen in Hoogersmilde werd opgevoerd, nadat er in IJsselstein een probleem was geconstateerd om toch goede radio dekking te houden.

Broadcast Partners heeft (op advies van haar verzekeraar) niet meegewerkt aan dit onderzoek.

De rapporten staan op de NOS site, leuk en toegankelijk leesvoer, aanrader!

Link naar reactie
Delen op andere sites

'Toch link tussen brand zendmasten'

 

HILVERSUM - De brand en het instorten van de zendmast in Smilde hebben wel degelijk te maken met de brand, op dezelfde dag, in de zendmast in IJsselstein. Dat meldt de NOS op basis van een onderzoek van beheerder Novec.

 

De brand in IJsselstein, op 15 juli vorig jaar, kwam door oververhitting. Deskundigen probeerden vervolgens de ontvangst van de antennes te verbeteren vanuit de toren in Smilde. Daardoor raakten volgens de onderzoekers ook daar de antennes oververhit, waarna brand uitbrak.

 

'Deskundigen', ja ja :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi , Vanmorgen is het laaste stuk, de digitenne antenne van KPN geplaatst en is de mast weer helemaal opgebouwd en nu 303 meter hoog.

Hier de fotoreportage,

http://fmtvdx.eu/zendmast/smilde/herstel/hoogersmilde_toren_89.html

 

Nu alles nog ff aansluiten ....

Groetjes.....................

aangepast door Terradon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal blij zijn als alles weer operationeel is. Ik heb toch nog steeds een beetje ontvangstproblemen in de auto. Ze hebben wel snel alle vakwerkdelen geplaatst. Mooi om dat via de livestream te volgen. Helaas net te ver weg om een keertje live te kijken.

Groeten Maxzz

-------------

Vu Duo met Pli

1 Bisat schotel met 4xlnb en 1 Big Sat met 7xlnb

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Nog 1 week wachten.....

 

De zenders die gebruik maken van de zendmast in Hoogersmilde worden in de nacht van 14 op 15 september in gebruik genomen. Dat zegt directeur Robert-Jan van der Hoeven van Broadcast Partners, de vertegenwoordiger van radiozenders.

Bouwer VolkerWessels Telecom draagt vrijdag 14 september de gereedgekomen antennesystemen van de driehonderd meter hoge zendmast over aan de eigenaren en gebruikers.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...