Ga naar inhoud


[Binnenland] Radiomast smilde na brand ingestort


Maxzz

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: blake7
Anders moeten ze maar een paar PIRATEN vragen om een mastje neer te zetten, van 80 tot 100 meter die hebben ze wel ergens liggen of staan en zenders met flink wat vermogen hebben ze ook wel.


Ik kwam vanmorgen al een aardige piraat tegen op de 101FM.
In de RDS: Sky Radio vanuit ZO Drenthe voor reactie of groet 06---- en met flitser melding voor op de rondweg :-)

En de muziek, tja anders :-)
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 162
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Tha Great Mac
Buiten dat zullen de getroffenen weer eens ouderwets een avondje spelletjes spelen en ervaren hoe leuk dat kan zijn.

En niet te vergeten de golf die over 9 maanden te verwachten is... whistle

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: vGnp
En niet te vergeten de golf die over 9 maanden te verwachten is...

Ah ja... De Smildeboomers...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: Oldereast
Ik hoop wel dat er weer een nieuwe stok van 200 meter op komt, het was zo toch wel een aardig icoon in het landschap.

Nou ik denk niet dat die er gauw komt, misschien wel nooit meer sick
Waarom niet Sjaak(k)?
Jij als radioamateur weet toch wel waarom die dingen zo hoog zijn?
Lager opbouwen betekend domweg meer masten en meer zenders.
Dus meer kosten.
Ik denk dat die zooi weer vlotjes opgebouwd gaat worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jim REA
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: Oldereast
Ik hoop wel dat er weer een nieuwe stok van 200 meter op komt, het was zo toch wel een aardig icoon in het landschap.

Nou ik denk niet dat die er gauw komt, misschien wel nooit meer sick
Waarom niet Sjaak(k)?
Jij als radioamateur weet toch wel waarom die dingen zo hoog zijn?
Lager opbouwen betekend domweg meer masten en meer zenders.
Dus meer kosten.
Ik denk dat die zooi weer vlotjes opgebouwd gaat worden.


Anders blijft de KPN zitten met een leegstaande grondstuk, en Alticom met een leegstaande betonnen gedeelte van de zendmast achter.
KPN en Alticom zullen dus wel graag willen dat Novec er weer een mast op laten zetten.

KPN is eigenaar van de grond, Alticom van het betonnen gedeelte van de mast en Novec van de mast er boven.
De apparatuur in de mast; van vele aanbieders.
BRON: NOS Journaal
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De gebeurtenissen in de afgelopen dagen maken een heroverweging van de architectuur van ons zenderpark noodzakelijk.

 

Een systeem, waarvan men dacht dat het ontworpen was voor 24/7/365 gebuik, is warm gelopen en uiteindelijk in brand gevlogen.

 

Er zit nogal wat redundancy in het systeem, maar die eindigde aan de bovenkant van de betonnen toren.

 

De vraag is of de kabelbrand in de stalen mast is ontstaan door inwerkingen van buitenaf,(er waren werkzaamheden)of door eigen defect van een kabel, connector, power divider.

Ook kan in een eerder stadium schade ontstaan zijn door bijvoorbeeld een bliksem inslag op een van de antenne's wat doorslag in een kabel opgeleverd kan hebben.

Daardoor kan een kabel zodanig beschadigd zijn, dat uiteindelijk brand het resultaat was.

 

Feit is, dat men deze toren sneller herbouwt, dan dat men een fijnmazig netwerk van kleinere en lagere steunzenders gaat uitbouwen.

Allereerst zullen er veldmetingen verricht moeten worden op de plaats van deze zenders te bepalen en een goede regionale dekking te kunnen garanderen.

 

In tegenstelling met digitenne, waar meerdere zenders(locaties) hetzelfde programma storingsvrij op dezelfde frequentie kan uitzenden, zal er voor de FM omroep zenders elke zender een eigen frequentie moeten krijgen, in een raster, wat storingen door andere zenderposities voorkomt. Of er voor Nederland zoveel frequenties beschikbaar zijn valt te betwijfelen, men zit daar relatief dicht op duits grondgebied.

 

En tenslotte zal de uitbouw jaren gaan duren doordat de benodigde (bouw)vergunningen jaren op zich laten wachten, mede door de te verwachten actie groep "Not in my backyard". (Niet in mijn achtertuin.)

 

De tijd zal het leren, maar ik ga uit van herbouw.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
En tenslotte zal de uitbouw jaren gaan duren doordat de benodigde (bouw)vergunningen jaren op zich laten wachten, mede door de te verwachten actie groep "Not in my backyard". (Niet in mijn achtertuin.)

De tijd zal het leren, maar ik ga uit van herbouw.


De vergunningen zijn er toch al. Ik neem aan dat je na een brand de boel weer mag herstellen naar het punt van voor de brand.
Acties van de groep "Not in my backyard" lijken mij onterecht want de situatie bestond al.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een kabel beschadiging aanwezig was hadden ze dat geweten

Alles wordt remote bediend dus extern zien ze ook de swr

(staande golven).

Ik denk dat een oen een antenne afgekoppeld heeft maar niet

het vermogen ontkoppeld.

Bij een open leiding ontstaan zeer hoge spanningen->doorslag->brand

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mojo, ik bedoel de vergunningen die men nodig heeft voor kleinere local masten i.p.v. de Smilde mast.

 

Pukje, tot zover ik weet, worden er meerdere zenders en frequenties via power combiners op een kabel/antenne gekoppeld.

 

Daardoor kan er een situatie ontstaan, waarbij een kabel structureel op het randje van het toelaatbare vermogen belast wordt.

 

Een slechtere swr kan dan zonder afschakelen tot een hogere temperatuur leiden, met op een zeker moment brand tot gevolg.

 

Het afkoppelen van een antenne, terwijl er hoog vermogen HF. power op staat merk je. Ik kan mij de forse blaren op mijn vingers nog herinneren, terwijl ik die ervaring toch al weer ruim 40 jaar geleden heb opgedaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...