Ga naar inhoud


[Binnenland] Radiomast smilde na brand ingestort


Maxzz

Aanbevolen berichten

Voorlopig zitten wij wel zonder de TV-zenders Nederland 1/2/3.

Ook de publieke radiozenders zijn via de FM hier niet te ontvangen.

 

Een mast in Assen is nog verder weg dan Smilde en ik verwacht niet dat wij dat signaal hier kunnen ontvangen.

 

Benieuwd hoe ze dat gaan oplossen in de komende dagen.

 

 

 

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 162
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Johan45
Jij denkt dat er een vlamboog is ontstaan bij het loskoppelen.?


ja

een andere theorie de kabel was al beschadigd dus minder vermogen
bij antenne ,het vermiste vermogen is in de kabel
in warmte gegaan .
om dit de compenseren vermogen opschroeven resultaat nog
meer warmte in de kabel
(deze theorie in onwaarschijnlijk zo dom kan niemand zijn)
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor diegenen die zich wat willen inlezen in deze materie...

 

>Klik< Kathrein catalogus Broaadcast systemen.

 

 

>Klik< Uitgebreide reportage ombouw Smilde voor digitale TV.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht geen herbouw van de top van deze mast. KPN krijgt nu de kans om Digitenne in masten in de buurt van de grotere plaatsen neer te zetten. Waarschijnlijk zijn die masten bij elkaar minder kostbaar als het opnieuw opbouwen van een stalen constructie op het nog overeind staande deel. Misschien nog een open vakwerk mast van een meter op 80 erop voor FM verzorging en klaar is men. Voor straalverbindingen is de bestaande betonnen toren voldoende en houd er rekening mee dat veel verbindingen tegenwoordig via glasvezel of satelliet lopen.

Ik denk dat we Digitenne masten er bij gaan krijgen in de omgeving van Steenwijk met extra vermogen richting Heereveen en Meppel. Een ten zuiden van Assen en nog een in de driehoek tussen Hoogeveen, Coevorden en Emmen. Misschien dat men dan nog iets moet doen met de zender in Zwolle dat die met meer vormogen het noorden van Overijssel kan bedienen. TV torens van 300 meter zijn echt uit de tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moeder woont ook in Emmen,

en maakt ook gebruik van Digitenne voor 1,2,3 en Drenthe,

ik weet nog dat bij installatie het signaal vanaf Smilde

op het randje was met een dakantenne (helaas huis met plat dak,

begane grond woning), maar 1,2,3 ging prima.

 

Ik begrijp van jou dat ondanks het opschroeven van

het signaal van Zwolle en Groningen, 1,2,3 ook daar vandaan

niet te ontvangen is? En TV Drenthe dan, heb je daarvoor

opnieuw moeten zoeken?

Pluk een roos, die is rood.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat hem voor FM niet weg komt met een mast van 100 meter. Vergeet niet dat Smilde een aanzienlijk groot gebied af moet dekken! Frequenties zijn schaars en ik weet zeker dat er geen ruimte meer is om een kleiner, fijnmaziger, netwerk op te bouwen.

 

Ik verwacht dat na renovatie van de betonnen toren er weer een hoge paal op komt te staan, zij het vermoedelijk niet meer zo hoog als eerst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor digitale transmissie kan je op dezelfde frequentie met meerdere steunzenders een groot gebied dekken.

 

Voor de verspreiding van fm radiozenders gaat dit niet. Daar ben je gebonden aan een hoge mast voor een groter gebied. Meerdere kleine FM zenders met hetzelfde programma op een en dezelfde frequentie gaat niet lukken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Voor digitale transmissie kan je op dezelfde frequentie met meerdere steunzenders een groot gebied dekken.

Voor de verspreiding van fm radiozenders gaat dit niet. Daar ben je gebonden aan een hoge mast voor een groter gebied. Meerdere kleine FM zenders met hetzelfde programma op een en dezelfde frequentie gaat niet lukken.


Exact, dat bedoel ik. Digitaal zijn hoge masten niet meer zo druk nodig, voor FM des te meer..
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie
Origineel bericht van: ceesv
Voor digitale transmissie kan je op dezelfde frequentie met meerdere steunzenders een groot gebied dekken.

Voor de verspreiding van fm radiozenders gaat dit niet. Daar ben je gebonden aan een hoge mast voor een groter gebied. Meerdere kleine FM zenders met hetzelfde programma op een en dezelfde frequentie gaat niet lukken.


Kan iemand aan een leek zoals ik uitleggen waarom dat niet kan terwijl dat voor digitale uitzendingen wel kan?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Harry_Nak
Mijn moeder woont ook in Emmen,
en maakt ook gebruik van Digitenne voor 1,2,3 en Drenthe,
ik weet nog dat bij installatie het signaal vanaf Smilde
op het randje was met een dakantenne (helaas huis met plat dak,
begane grond woning), maar 1,2,3 ging prima.

Ik begrijp van jou dat ondanks het opschroeven van
het signaal van Zwolle en Groningen, 1,2,3 ook daar vandaan
niet te ontvangen is? En TV Drenthe dan, heb je daarvoor
opnieuw moeten zoeken?


Ook bij mij lukt ontvangst alleen met een buitenantenne.
Signaal was inderdaad niet sterk, maar het lukte net.
Zwolle en Groningen zijn hier niet te ontvangen.
Wel kanaal 28 (zenderlocatie onbekend) met nu TV Drenthe, maar daarvoor moet je opnieuw (handmatig) zoeken. Tot voor kort werd dit kanaal gebruikt voor DVB-H.


Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Pedro Newbie
Origineel bericht van: ceesv
Voor digitale transmissie kan je op dezelfde frequentie met meerdere steunzenders een groot gebied dekken.

Voor de verspreiding van fm radiozenders gaat dit niet. Daar ben je gebonden aan een hoge mast voor een groter gebied. Meerdere kleine FM zenders met hetzelfde programma op een en dezelfde frequentie gaat niet lukken.


Kan iemand aan een leek zoals ik uitleggen waarom dat niet kan terwijl dat voor digitale uitzendingen wel kan?


Ik heb altijd begrepen dat je bij analoge uitzendingen last kunt hebben van interferentie als er door meerdere zenders op één frekwentie wordt uitgezonden, ook al is de uitzending hetzelfde, er zullen altijd kleine verschillen in frekwentie zijn. Bij AM (middengolf en lange golf) kun je dat goed horen door de fluittonen die veroorzaakt worden door deze interferentie (verschil in frekwentie).
Bij digitale uitzendingen wordt het uitgezonden signaal anders opgebouwd (PSK ) en kunnen de fouten die bij ontvangst ontstaan door interferentie beter gecorrigeerd worden.

Maar alles binnen zijn grenzen en om die reden zijn mijns inziens ook alle digitale uitzendingen voor Digitenne verdeeld over verschillende frekwenties in Nederland.

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In grote lijnen is je antwoord juist.

 

Bij digitale zenders is men in staat de data pakketten van 2 verschillende zenders met elkaar te timen, waardoor men afhankelijk van de ingestelde parameters een looptijd verschil kan corrigeren wat overeenkomt met een afstand van ongeveer 60 km.

 

Bij 2 analoge zenders op dezelfde frequentie zal je allerlij stoorsignalen uit de luidspreker horen komen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Pedro Newbie
Kan iemand aan een leek zoals ik uitleggen waarom dat niet kan terwijl dat voor digitale uitzendingen wel kan?

Bij DVB-T heb je de guard interval die precies hiervoor is. De signalen van verschillende masten komen niet op hetzelfde moment op je antenne binnen, maar met de guard interval zijn deze toch weer te synchroniseren. Dit kost wel een beetje bandbreedte.

DVB-T masten mogen ook maar tot een bepaalde afstand van elkaar staan. Ik dacht zo'n 80 kilometer met GI 1/4.

Twee FM-zenders op dezelfde frequentie gaat mis afaik. Het geeft sowieso problemen met het synchroniseren van de signalen.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...