Angeline Geplaatst: 17 juli 2011 Geplaatst: 17 juli 2011 Momenteel heb ik een draaibaar systeem (voor astra 1 2 en 3) en een VU+ duo waar 2 kabels op aangesloten zijn. Op mijn (64cm) schotel zit een quad LNB waar dus 2 kabels naar de VU+ gaan - en 1 naar een andere ontvanger. Ik kan alleen met de VU+ draaien - want er is maar 1 kabel aangesloten op de motor (daar is maar een aansluiting). Een draaibaar systeem is leuk, maar als je wilt kijken naar een zender op een andere satelliet terwijl je iets opneemt is dit niet haalbaar. Daarom wil ik kijken naar andere opties - maar daar weet ik niet genoeg van. Vandaar een paar beginnersvragen: Ik las ergens op het forum dat je een gewone ronde schotel van triax met een multifeed kan gebruiken. - Maar hoe werkt dat met een twin ontvanger? Kan je daar ook 2 of meer ontvangers op aansluiten? -en als je kijkt op 1 satelliet (of opneemt) kan je de andere satelliet dan wel aanspreken? Is een multifeed beter / makkelijker / goedkoper / etc dan een technisat systeem bijvoorbeeld? wat zijn andere opties nog om van draaibaar naar vast te gaan? Ik heb het al die tijd niet gedaan omdat het zo een werk is. Misschien kunnen jullie mij wat tips / ideen / voorstellen geven.
Moderator ceesv Geplaatst: 17 juli 2011 Moderator Geplaatst: 17 juli 2011 Met een multi-focus schotel kan je voor meerdere satelliet posities LNB's plaatsen. Het omschakelen tussen de satelliet posities vindt met Diseqc schakelaars plaats. Door het gebruik van quad LNB's kan je per Satteliet positie 4 ontvangers of ontvanger antenne aansluitingen voorzien van signaal. Elke ontvanger heeft dan een eigen Diseqc schakelaar welke op meerdere LNB's aangesloten is. Je kan nu zonder dat er gedraaid moet worden afzonderlijk met verschillende ontvaners naar verschillende posities kijken. Ikzelf gebruik een Wavefrontier T-90 met totaal 12 LNB's en kijk daarmee naar satellieten tussen 8 graden west en 28 graden oost. Kijk eens >hier< bij de opstelling van andere leden. Keuze genoeg. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Gerard 76 Geplaatst: 17 juli 2011 Geplaatst: 17 juli 2011 Kijk hier eens. Je kunt idd een gewone Triax daarvoor gebruiken. Wellicht dat een 78 cm net iets beter is,helemaal als je een multifeed rail gaat gebruiken. Je kunt probleemloos een VU+ duo,en 2 andere decoders aansluiten. Neem dan wel quad LNB's waar je 4 kabels in kan doen. Elke kabel voor een decoder. Je zult dan ook zgn DiSEcQ switches moeten hebben. Lees bovenstaande draad maar es rustig door
clemens2 Geplaatst: 17 juli 2011 Geplaatst: 17 juli 2011 ik zou dus een vaste schotel nemen en op de 3 satposities een lnb monteren met 4 uitgangen. Dan 3 diseq switchen monteren 2 van deze worden aangesloten op je VU en 1 naar je andere ontvanger. Ik zou wel een triax 78 cm nemen of een schotel die gebouwd is voor multi lnb opstelling (visiosat etc) Neem trouwens een goede switch ik heb veel problemen meegemaakt met switchen dat ze niet goed schakelen bij een lnb met meerdere uitgangen. Spaun is in mijn ogen een goede. Na plaatsing zag ik dat er al 2 meer hadden geantwoord met het zelfde verhaal dus lijkt me duidelijk wat je moet doen. sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie) samsung dvbt
Gerard 76 Geplaatst: 17 juli 2011 Geplaatst: 17 juli 2011 deze switches werken uitstekend en zijn goed betaalbaar.
Angeline Geplaatst: 17 juli 2011 Auteur Geplaatst: 17 juli 2011 - die opzet van die 78cm triax met die multifeed houder heb ik gezien. Daarom begon ik mij dus deze dingen af te vragen. - kan je met die switchen dan wel opnemen op verschillende satellieten? of opnemen op de ene satelliet, en kijken vanaf de andere? - zijn dit soort dingen moeilijk te doen (ben niet de allerbeste knutselaar namelijk) - kan dit overigens ook met een 64cm triax? (want die heb ik nu eenmaal al)
aaannk Geplaatst: 17 juli 2011 Geplaatst: 17 juli 2011 - die opzet van die 78cm triax met die multifeed houder heb ik gezien. Daarom begon ik mij dus deze dingen af te vragen. - kan je met die switchen dan wel opnemen op verschillende satellieten? of opnemen op de ene satelliet, en kijken vanaf de andere?- zijn dit soort dingen moeilijk te doen (ben niet de allerbeste knutselaar namelijk) Zoals de vorige schrijver al aangaf de Diseqc switch te installeren, wil je kunnen kijken en opnemen tegelijk dan is het handig om op de schotel twinLNBS te plaatsen op de multifeedrail vd satellieten die jij wenst te ontvangen. En dan 2 coaxkabels via twee Diseqc Switches naar binnen trekken, per LNB uitrichten tot maximaal signaalontvangst. nog mer vragen/ succes mvg Wiljo
Gerard 76 Geplaatst: 17 juli 2011 Geplaatst: 17 juli 2011 Origineel bericht van: Angeline - die opzet van die 78cm triax met die multifeed houder heb ik gezien. Daarom begon ik mij dus deze dingen af te vragen. - kan je met die switchen dan wel opnemen op verschillende satellieten? of opnemen op de ene satelliet, en kijken vanaf de andere? Probleemloos Origineel bericht van: Angeline - zijn dit soort dingen moeilijk te doen (ben niet de allerbeste knutselaar namelijk) Ik kan het ook,en ik ben ook niet handig... Origineel bericht van: Angeline - kan dit overigens ook met een 64cm triax? (want die heb ik nu eenmaal al) een 78 cm is beter....64 is te klein.
Angeline Geplaatst: 17 juli 2011 Auteur Geplaatst: 17 juli 2011 Duidelijk. Ik ben met het zelf doen gewoon bang dat ik het scheef hang - en dan een slechter systeem krijg dan voorheen. Daarom ben ik bang er wat aan te doen - terwijl het draaibare systeem me wel mateloos irriteert
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 17 juli 2011 Geplaatst: 17 juli 2011 Origineel bericht van: Angeline Ik ben met het zelf doen gewoon bang dat ik het scheef hang - en dan een slechter systeem krijg dan voorheen. Daarom ben ik bang er wat aan te doen - terwijl het draaibare systeem me wel mateloos irriteert Aangezien je toch met een nieuwe schotel aan de gang gaat, kun je je draaibare opstelling natuurlijk mooi laten hangen tot je de nieuwe helemaal werkend hebt. Hoe ideaal kun je het hebben.
Gerard 76 Geplaatst: 17 juli 2011 Geplaatst: 17 juli 2011 De irritatie en de jeuk aan je handen worden vanzelf groter dan de behoefte om het te laten zoals het nu is. Je staat er iig niet alleen voor, wij loodsen je er gewoon doorheen
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 17 juli 2011 Geplaatst: 17 juli 2011 Origineel bericht van: Gerard 76 De irritatie en de jeuk aan je handen worden vanzelf groter ... en dat gaat niet weg met een zalfje...
Angeline Geplaatst: 17 juli 2011 Auteur Geplaatst: 17 juli 2011 zou inderdaad kunnen - maar die nieuwe schotel - moet ipv de oude komen, dat is namelijk de beste plek!
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 17 juli 2011 Geplaatst: 17 juli 2011 Hoe is je draaibare schotel bevestigd? Op een muurbeugel, een mast of een tegelvoet?
Angeline Geplaatst: 17 juli 2011 Auteur Geplaatst: 17 juli 2011 muurbeugel. Dus op zich zou een nieuwe schotel daar gewoon aan moeten kunnen. Dan is het dus een kwestie van alles goed aan die beugel hangen. (wat nog lastig klinkt op zich....)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen