Ga naar inhoud

Kan ik straks nilesat ontvangen met een 130 cm schotel?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik heb nu een 78 Triax schotel met 4 lnb's die ik zelf heb uitgericht op hotbird, astra 1, 2 en 3. Nu staat mijn schotel in de tuin en is die best wel dichtbij mijn huis (ik heb maar een klein tuintje). Als je zo met het blote oog kijkt denk je dat de schotel gericht staat tegen mijn dak.

Nu werkt alles ok, maar ik wil misschien over naar een 130 cm schotel die ik kan ruilen met iemand. Maar voor ik dat doe vraag ik mij af of het theoretisch gewoon zou moeten werken omdat ik nu ook gewoon hotbird en de astra sats kan ontvangen met goed signaal (tussen de 75 en 100)? Of zit nile sat heel ergens anders waardoor de kans groot is dat mijn dak in de weg zit?

ps. Je kan toch wel gewoon zowel hotbird, astra 1, 2, 3 en nile sat ontvangen op een 130 cm schotel? Of moet je een motor hebben?

Dank..

Geplaatst:

Met mijn 120cm schotel ontvang ik ook Nilesat (ook draaibaar).

Je zal niet alle transponders kunnen ontvangen maar wel heel veel.

Kijk maar op Satbeams welke satellieten je op die positie kan ontvangen en vervolgens kan je op King of Sat weer zien wat daarop uitgezonden wordt.

Je zal die 130cm schotel wel exact op 7°West moeten uitrichten en dan is dus nog maar de vraag of je nog voldoende signaal hebt op de andere vier posities.

Een ander verhaal is of je wel vrij zicht hebt die kant op, zoals je het omschrijft is het te onduidelijk hoe de schotel t.o.v. je huis staat, als je achter de schotel gaat staan dan is 7°West rechts van hoe je schotel nu staat uitgericht. Als je die kant op vrij zicht hebt dan zal het wel lukken.

Je kan dit voor jezelf bepalen op Dishpointer.

Succes.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties. Maar ik hoop wel dat jullie hebben gelezen dat ik nu geen motor heb en het ook graag zo wil behouden.

Daarnaast geloof ik best wel dat ik nilesat kan ontvangen, maar ik wil wel de hotbird en de 3 astra zenders behouden. Gaat dat wel samen of is of of?

Geplaatst:

Het gaat alleen lukken met 2 schotel de satellieten liggen te ver uit elkaar

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

Ik zou de huidige opstelling behouden en de 130 schotel erbij plaatsen en niet ruilen. Je zult wel een diseqc switch moeten nemen met meer dan vier ingangen.

bv een 8x1 diseqc switch, kun je ook nog later verder uitbreiden.

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Geplaatst:

@ Jax

Is deze 130cm schotel een offsetschotel of een prime focus-schotel en welk merk is dat? Op een prime focus-schotel kun je nooit meer dat 1 lnb plaatsen

Geplaatst:
Origineel bericht van: Satkijker
@ Jax
Op een prime focus-schotel kun je nooit meer dat 1 lnb plaatsen

Echt wel !!!

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

@ trust

Normaal gesproken kan dat niet. Met het nodige hobby- en knutselwerk is natuurlijk alles te maken maar zover ik weet is hier geen standaard materiaal voor verkrijgbaar. Ik nodig je dat ook uit aan te geven met welke gekochte onderdelen dat wel kan en er een foto van te laten zien.

Geplaatst:

@satkijker,

Echt wel. Ik heb een 160 cm. prime focus met in het midden een flens lnb voor ontvangst van de NL (SD) zenders en natuurlijk Duitse en andere op Astra 1 te ontvangen kanalen. Mijn rotor ging na 15 jaar goede arbeid stuk en heb de boel wat aangepast.

Naast die flens LNB een gewone geplaatst en op Astra 2 gericht, voor muziekkanalen als bijv. Bliss en NME.

Ondanks de bijna 8 graden verschil, toch nog goede ontvangst.

Voor de rest zie je hier in o.a. Alanya en Antalya Prime focus schotels van wel 4 meter of meer, altijd met Astra LNB in het midden en rechts er naast Hotbird.

Als het weer wat koeler is, ga ik in mijn 120 cm. prime focus, nu in gebruik voor NL (HD) zenders, beginnen met een LNB voor Arabsat en zie daarna wat er nog gaat lukken.

Geplaatst:

Ik heb een 1.80 schotel primefocus draaibaar. Ik heb er 4 satellieten op gehad. 13E 19.2E 23.5E en 28E en het werkte perfect. Zelf de beugels gemaakt. Het kan dus heel goed.

Geplaatst:

Maar de Topic Starter heeft hier niet aan want de afstand van de Nilesat is te ver van de Astra's zoals Satencom reeds schreef.

Origineel bericht van: satencom
Het gaat alleen lukken met 2 schotel de satellieten liggen te ver uit elkaar

Ik raad zelfs af om via een beugel een extra Lnb op de 130cm schotel te zetten als dit een prime-focus schotel is. De extra lnb en beugel zullen dan altijd iets signaal tegen houden die je bij de Nilesat echt wel nodig hebt.

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Geplaatst:
Origineel bericht van: Satkijker
@ trust

Normaal gesproken kan dat niet. Met het nodige hobby- en knutselwerk is natuurlijk alles te maken maar zover ik weet is hier geen standaard materiaal voor verkrijgbaar. Ik nodig je dat ook uit aan te geven met welke gekochte onderdelen dat wel kan en er een foto van te laten zien.

Toegegeven dat je er iets voor moet doen en dat het geen oplossing voor de topic-starter is (als het al een PF schotel is die hij heeft) maar het is hier een hobby board en dat houd voor mij en waarschijnlijk vele anderen in , bestaat het niet , dan maken we het !

Je had ook i.p.v. het woord nooit , moeilijk kunnen gebruiken .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Zou het ook mogelijk zijn om zo'n Wavefront (T55 of T90) te gebruiken om hotbird, astra en nilesat te ontvangen?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen