Ga naar inhoud

Onweer, wat dan???

Aanbevolen berichten

Gast MX251088
Geplaatst:

Beste forummers,

ik heb onlangs een receiver aangeschaft van het merk SAB, exacte naam en versie = SAB Titan II HD Combo (waarbij er 2 kaartlezers aanwezig zijn)

Ik woon in het Belgische Limburg en ik kijk Turksat 42C graden free to air channels.

Ik ben namelijk van plan om een abonnement aan te schaffen (ofwel Digitürk ofwel D-Smart) om Turkse voetbal competitie kunnen bekijken maar hierbij heb ik een vraag die constant in mijn hoofd zit te zweven, misschien ook wel een domme vraag...

Als het slecht weer is dan heeft men meestal geen signaal, is daar iets aan te doen?

Als men rekening houd dat we minstens 3 à 4 maanden slechte weeromstandigheden hebben, dan vraag ik mij af of het de moeite waard is om zo'n dure kaart (abonnement) aan te schaffen???

Graag hoor ik jullie tips & adviezen hierover

Alvast bedankt en vriendelijke groeten

Geplaatst:

Als het echt zo erg was, dan hield je weinig kijkers meer over.

Of te wel alleen bij een heel extreme regen/ sneeuw bui valt het beeld uit. En meestal is het niet langer dan een paar minuten.

Easyvdr based VDR 1.7.29 server met als clients S100 & Kreatel vip 1710 / 1960 en hopelijk snel een Raspberry Pi

Geplaatst:

En een regel die altijd op gaat is, hoe groter de schotel, hoe minder kans dat je hebt op beelduitval door een regenbui. Ook het nemen van een uitstekende lnb, bijvoorbeeld de “MTI High Line Pro Single LNB” doet wonderen t.o.v. een gewone lnb.

Geplaatst:

We hebben hier aardig wat regen gehad de afgelopen dagen,

en het beeld is geen enkel moment uitgevallen.

Bovenstaande tips icm met goed uitrichten van je schotel zorgt ervoor dat het beeld uitval echt meevalt.

Wat ik persoonlijk wel vervelend vind is sneeuw.

Dat moet je echt verwijderen, ander heb je geen beeld !

Dat kan vervelend zijn als je niet makkelijk bij je schotel kan....

Mijn ervaring is voornamelijk met de Astra 1 & 3 satelliet, en ik heb een Visiosat Bisat schotel.

Ik weet natuurlijk niet of de Turksat 42C minder krachtig is, of minder goed te ontvangen is, waardoor een grotere schotel raadzaam is.

ET8000

Geplaatst:

Ik woon in het Belgische Limburg en ik kijk Turksat 42C graden free to air channels.

Ik ben namelijk van plan om een abonnement aan te schaffen (ofwel Digitürk ofwel D-Smart) om Turkse voetbal competitie kunnen bekijken maar hierbij heb ik een vraag die constant in mijn hoofd zit te zweven, misschien ook wel een domme vraag...

Als het slecht weer is dan heeft men meestal geen signaal, is daar iets aan te doen?

Als men rekening houd dat we minstens 3 à 4 maanden slechte weeromstandigheden hebben, dan vraag ik mij af of het de moeite waard is om zo'n dure kaart (abonnement) aan te schaffen???

Graag hoor ik jullie tips & adviezen hierover

Alvast bedankt en vriendelijke groeten

Staat de schotel goed uitgericht, hoe groot is de schotel/is het een draaibare schotel?? een 120 cm schotel met een inverto black ultraLNB zal een betere/voldoende ontvangst hebben.

Wiljo

Geplaatst:

als jij 3-4 maand per jaar geen beeld hebt wegens slechte weersomstandigheden, dan zou ik toch nog eens naar de schotelafstelling gaan kijken, want da's niet meer normaal, zelfs bij turkset 42E.

merk wel dat de oost-beam hier slecht te ontvangen is, dat je daar veelvuldig beelduitval hebt kan normaal zijn. maar de westelijke beam is hier goed te ontvangen, hier mag uitval wegens slechte weersomstandigheden slechts uitzonderlijk voorkomen (stel een paar keer per jaar 5 à 10 minuten - meer is niet meer normaal).

ik heb hier een 90cm schotel staan, en het moet écht al uitzonderlijk hard regenen voordat bij mij het beeld wegvalt.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Geplaatst:

De signaalsterkte in Limburg is voor de westbeam 53 dBW. Hiermee zou je zelfs met een 50cm schotel toe kunnen.

De signaalsterkte voor de oostbeam is 42 dBW. Hiervoor heb je minimaal een 110cm schotel nodig.

Een Triax 110cm met een “MTI High Line Pro Single LNB” of een “Inverto black ultra LNB” die beide even goed zijn, zou voldoende moeten zijn. Een grotere schotel heeft natuurlijk nog meer regenreserve. Nu is Triax natuurlijk een kwaliteitsschotel waarvan de parabolische vorm prima is en het is maar de vraag of een ander merk schotel van 120cm dezelfde kwaliteit heeft en beter presteert.

De elevatie van de signalen die onder een hoek van 22 graden binnen komen, zorgt er natuurlijk wel voor dat de signalen 30km door een mogelijk storende aardse atmosfeer gaan. De schotel 100% goed uitrichten is heel belangrijk.

Gast MX251088
Geplaatst:
Origineel bericht van: Jean-Claude
als jij 3-4 maand per jaar geen beeld hebt wegens slechte weersomstandigheden, dan zou ik toch nog eens naar de schotelafstelling gaan kijken, want da's niet meer normaal, zelfs bij turkset 42E.

Hey,

neen ik zeg niet dat ik 3-4 maanden geen beeld heb, ik zei gewoon dat men in West-Europa toch wel 3-4 maanden slechte weeromstandigheden hebben, toch?

Ik woon sinds kort alleen en daarom heb ik mijn schotel zelf gemonteerd en alles is nieuw voor mij en dus heb ik weinig ervaring met al dit gedoe eerlijk gezegd smile

Over de schotelantenne gesproken, wel het is een schotel die toch al 3-4 jaar oud is met een draai-motor die ik in der tijd eens had gekocht maar nooit heb gebruikt. De LNB is ook oud en waarschijnlijk een goedkope...

Ik heb totaal geen handleidingen of iets dergelijks waar ik de gegevens van mijn schotelantenne en de lnb kan opsporen. Nu is mijn vraag hoe ik te weten kan komen hoe groot mijn schotelantenne is? En hoe kwalitatief mijn lnb is?

Iemand tips hierover?

Ik moet wel zeggen dat het heel moeilijk was om deze schotelantenne (met motor) af te stellen op de juiste frequentie, namelijk Turksat 42C

Iemand heeft gezegd dat een "MTI High Line Pro Single LNB" wonderen doet, je brengt nu mij in twijfels smile hoeveel kost zo'n lnb ongeveer? Zou ik zo iets kopen?
Gast MX251088
Geplaatst:

Hier ben ik terug, ik heb net een aantal foto's gemaakt hoe en waar mijn schotelantenne is geplaatst. Ik woon in een klein huisje op de gelijkvloers (benedenverdieping).

Zoals jullie op de foto's ook kunnen zien is mijn schotel bij wijze van spreken volledig blanco, dus er staat nergens gegevens ofzo op...

Ik heb de schotelantenne wel even gemeten (horizontaal) en ik kwam op 80-85cm

Als ik even terug kijk naar de vorige reactie dan las ik ergens dat men minstens een schotel van 110cm nodig heeft om Turksat te kunnen bekijken...

Maar ik heb wel een klein probleempje, ik kan namelijk alle free to air channels probleemloos bekijken maar er is echter 1 zender namelijk Show TV, waar ik geen signaal van heb, en de laatste keer dat ik de channels opnieuw heb gescand is Show TV definitief verdwenen. Voor de rest heb ik geen problemen bij het ontvangen van de zenders...

Maar dit probleem heb ik aan een Turkse sat winkel meegedeeld en gevraagd hoe dit komt. Ik kreeg als antwoord: "dit kan 3 redenen hebben, 1) ofwel is je schotel niet goed afgesteld, 2) ofwel zijn er problemen met de kabels, 3) ofwel is er een probleem met de LNB.

En daar kunnen we waarschijnlijk ook nog een 4de reden aan toevoegen, namelijk een te kleine schotel? Of toch niet? (Want ik vind het raar dat ik alle zenders wel kan bekijken en dan plots allen Show TV niet!) smile

Kort gezegd zal ik mijn vragen nogmaals onder elkaar stellen voor een duidelijke zicht:

1) Kunnen jullie aan de hand van de foto's die ik hier heb gezet een conclusie trekken of een groter antenne inderdaad beter zal zijn, of toch beter zo houden?

2) Zoals jullie zien is mijn schotel niet hoog genoeg gemonteerd en er is een haag net onder de schotelantenne. Kan dat kwaad?

3) Zou er een grotere schotelantenne geplaatst kunnen worden op de plaats waar mijn schotel nu is gemonteerd om beter signaal te kunnen bekomen? Ik vraag mij gewoon af of de hoogte en de haag die er nu staat een probleem zou veroorzaken indien ik voor een grotere schotelantenne zou gaan... Of maakt dat in dit geval niet uit?

4) Nu is alles netjes gemonteerd, zou ik toch voor een groter schotelantenne en een "MTI High Line Pro Single LNB" gaan of niet? Zou het echt veel beter worden dan dat ik het nu heb?

5) De schotelantenne is nu zeer goed afgesteld op Turksat, als ik de schotel eraf haal en een groter monteer, moet ik dan alles weer perfect en millimeter afstellen of is een deels in de instellingen van de receiver opgeslagen, hoe zit dat eigenlijk???

Als ik domme vragen heb gesteld, vergeef het me a.u.b. :S smile

P.S.: zie de foto's even hieronder a.u.b.

20110719161427.jpg

20110719161438.jpg

20110719161459.jpg

20110719161706.jpg

20110719161848.jpg

20110719161917.jpg

20110719162047.jpg

Geplaatst:

1 ding is zeker: De aansluiting van de kabel op de LNB is niet waterdicht afgewerkt. Regenwater zal dus in de connector en daarna de kabel dringen met slechte ontvangst tot gevolg.

De schotel hangt hoog genoeg, maar waar is die 4e bout van de schotel gebleven?

Haal eerst maar een flink stuk van het kabeleinde, monteer de F-connector opnieuw en werk de aansluiting waterdicht af.

Geplaatst:

Zo te zien is het een 80cm schotel die rond is en niet zoals gebruikelijk ovaal. Een “MTI High Line Pro Single LNB” kost ongeveer 25 euro (toets een “MTI High Line Pro Single LNB” maar op Google in).

De schotel is hoog genoeg gemonteerd want de ontvangst komt van 22 graden schuin omhoog en gaat dus ruimschoots over de haag heen.

Of je een grotere schotel wilt nemen moet je zelf bepalen. De oost beam van de Turksat 42 graden oost is vrij zwak. Je kunt het natuurlijk eerst met een “MTI High Line Pro Single LNB” of een “Inverto black ultra LNB” proberen maar het beeld zal met regen wel regelmatig weg vallen. Welke zenders er op de oostbeam zitten kun je op deze site zien:

http://www.lyngsat.com/turk42.html

Alle zenders waar een F bij staat in de kolom “System Encryption” zijn vrij te ontvangen.

In de kolom “Beam” kun je zien of de zender op de west- of oostbeam uitzendt.

Als je een grotere schotel gaat monteren, is het verstandig de richting van de huidige schotel eerst te markeren. Doe dat als volgt. Leg een lat op de grond onder de schotel (ongeveer 1 meter lang) en leg die precies evenwijdig aan de arm waar de lnb op zit bevestigd. Dit kun je heel precies zien als je op een trap staat en van boven de lnb-arm naar de lat kijkt die op de grond ligt. Markeer de lat op de grond zodat je hem altijd weer goed terug kunt leggen als je er per ongeluk tegenaan loopt. Nu is het afstellen van een nieuwe grotere schotel een fluitje van een cent want je kunt hem nu exact in dezelfde richting zetten.

Probeer wel of je de motor er tussenuit kan halen als je die toch niet meer gebruikt.

Geplaatst:
Origineel bericht van: MX251088
Als ik even terug kijk naar de vorige reactie dan las ik ergens dat men minstens een schotel van 110cm nodig heeft om Turksat te kunnen bekijken...

Op 42° oost zitten 2 satellieten: Turksat 2A en Turksat 3A.
Beide satellieten hebben een oost en een west-beam, de west-beam van beide satellieten is hier gemakkelijk te ontvangen met een kleine schotel (56cm). De oost-beam van Turksat 3A is niet naar west-europa gericht dus je moet al een grote schotel hebben (ca. 100cm) om hier iets van te ontvangen. Misschien kan je sommige stations van deze oost-beam wel ontvangen met je 80cm schotel maar het is op het randje en met wat dikke bewolking of regen verlies je snel het signaal. De oost-beam van Turksat 2A is hier normaal gezien niet te ontvangen, in zuid-duitsland lukt het nog net met een schotel van 1,80m.
Op de site van Lyngsat kan je opzoeken welke stations op welke beam zitten en Show-TV zit op de oost-beam van Turksat 2A die hier dus niet te ontvangen is.
Geplaatst:
Citaat:

beste MX251088,
ook zonder dat je nu een abonnement hebt en dus geen beeld, kun je wel de huidige zender aansturen en kijken naar de ontvangst waarden van je schotel installatie buiten.

dus de signaalwaarden + ontvangstwaarden op een van die Turkse voetbal sportzenders kun je op je nieuwe SAB receiver bekijken.
en die vergelijk je met een andere satellietpositie en zender.

dan volgt x % AGC en SNR en BER in vergelijking met die twee.

dat kan betekenen dat je de gain / opbrengst van de schotel zou kunnen verbeteren
dat onweder, dat stopt alles
maar een grotere opbrengst / gain door een betere antenne kan je weer-reserve verhogen en DIE paar incidenten dat je geen beeld hebt verkleinen.

is niet gelijk aan groter qua diameter, maar een betere antenne.

ciao

Eleanor

Blancmange

Geplaatst:

Als ik de laatste foto zie, lijkt het wel of de polarisatie offset op nul staat, terwijl je voor Turksat 42E toch ~26gr in Belgie zou verwachten, wellicht zijn hier nog een paar dB-tjes te winnen?

Greetz,

Heyes.

post-2648-1318262191,0924_thumb.jpg

Geplaatst:

Die schotel en LNB ken ik wel. Is een 60cm schotel, plusminus 7 jaar oud. Heb er zelf ook eentje gehad, toen ik een paar maanden van huis was, gekocht bij die duitse supermarkt. Het is echt rommel en zeker niet geschikt om de zwakke transponders van de turksat te ontvangen. Als je alles wat op europa is gericht wilt ontvangen, zou ik een 120 cm kwaliteits schotel nemen en een goede LNB.

Toshiba 46RV555D

Pioneer VS-922 + Wharfedale
DM8000 S-C-T OpenATV 4.1
Archsat 85 triple Astra plus Hotbird en een draaibare Triax 88cm

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen