Ga naar inhoud


ideale kijkafstand voor tv,hoe berekenen?


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

Hi,

ik heb vroeger nog gekend hoe je de ideale kijkafstand van de tv was.het was het schermdiagonaal X getal=xx.xx m.

helaas,weet ik dit getal niet meer.

dus zou het voor mijn tv 107X?=? M

dank voor de hulp.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat zal dan gewijzigd zijn omdat we tegenwoordig breedbeeld hebben.

Volgens mij was het vroeger toch echt 3 x.

4:3 of zoiets dus.. :D

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Vroeger had ik een BARCO 9" projector die toen al HD kon weergeven op een scherm van 2.40meter breed en zat ik op 3,80 afstand. Heerlijk wink

 

Helaas was de WAF wat minder. frown

 

Ik zat tot voor kort op 3 meter van een 132cm LCD TV en nergens last van smile

 

Over enkele weken wordt het een 140cm plasma, maar de kijkafstand blijft gelijk.

 

Het groter hoe beter. Zeker met 3D.

 

Mvg,

 

Michel

 

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger was het altijd 5 tot 7 keer de beelddiameter

dus 66 cm (toen een meest gebruikte maat) zit rond de 3m.

Denk dat 66 cm daarom de de meest verkochte was immers een kamer is meestal rond de 4m breed en dan zat je met 66 cm meestal wel goed.

Maar ook toen waren er genoeg die met een 66 cm op 2m afstand zaten en dat prima kijken vonden.

De achterliggende gedacht was toe dat je met één oogopslag het hele beeld moet kunnen zien.

 

Ga je dan als Michel hierboven aangeeft op 3 m met een scherm van 140cm gaat zitten dan zullen je ogen moet draaien om het hele beeld te kunnen zien of moet je je hoofd draaien.

Daarnaast is gebleken dat als je naar een groter scherm kijkt dan noodzakelijk de knipper frequentie van de ogen omlaag gaat met als gevolg droge ogen, meer kans op ontstekingen enz.

Dit alles kan resulteren tot vermoeide ogen en doet men daar niets aan dan kan zelfs blijvend letsel ontstaan.

 

Dus vindt je het wel stoer om met een bril of lensen rond te moeten lopen of draag je de brillenboer een warm hart toe dan is het simpel, gewoon een veel te grote TV kopen en daar langdurig naar kijken.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B
Vroeger was het altijd 5 tot 7 keer de beelddiameter
dus 66 cm (toen een meest gebruikte maat) zit rond de 3m.
Denk dat 66 cm daarom de de meest verkochte was immers een kamer is meestal rond de 4m breed en dan zat je met 66 cm meestal wel goed.
Maar ook toen waren er genoeg die met een 66 cm op 2m afstand zaten en dat prima kijken vonden.
De achterliggende gedacht was toe dat je met één oogopslag het hele beeld moet kunnen zien.

Ga je dan als Michel hierboven aangeeft op 3 m met een scherm van 140cm gaat zitten dan zullen je ogen moet draaien om het hele beeld te kunnen zien of moet je je hoofd draaien.
Daarnaast is gebleken dat als je naar een groter scherm kijkt dan noodzakelijk de knipper frequentie van de ogen omlaag gaat met als gevolg droge ogen, meer kans op ontstekingen enz.
Dit alles kan resulteren tot vermoeide ogen en doet men daar niets aan dan kan zelfs blijvend letsel ontstaan.

Dus vindt je het wel stoer om met een bril of lensen rond te moeten lopen of draag je de brillenboer een warm hart toe dan is het simpel, gewoon een veel te grote TV kopen en daar langdurig naar kijken.

suc6

Gerrit


Dit zal ik de vrouw niet laten lezen.
Ze begint net ietsjes te wennen aan 46" (lijkt het) smirk


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger eens opgezocht.

____________________________________________________

 

Ga uit van de volgende vuistregel om de optimale kijkafstand te bepalen:

10 cm afstand per inch schermdiagonaal.

 

Bij een HD TV van 42 inch cm is het dus verstandig rekening te houden met het feit dat je het liefst op een afstand van zo’n dikke 4 meter moet gaan zitten.

 

Optimale kijkafstand bij schermdiagonaal van:

15 inch (38 cm TV) -> kijkafstand 1,5 meter

17 inch (43 cm TV) -> kijkafstand 1,7 meter

19 inch (48 cm TV) -> kijkafstand 1,9 meter

20 inch (51 cm TV) -> kijkafstand 2 meter

22 inch (56 cm TV) -> kijkafstand 2,2 meter

24 inch (61 cm TV) -> kijkafstand 2,4 meter

26 inch (66 cm TV) -> kijkafstand 2,6 meter

32 inch (81 cm TV) -> kijkafstand 3,2 meter

37 inch (94 cm TV) -> kijkafstand 3,7 meter

42 inch (106 cm TV) -> kijkafstand 4,2 meter

50 inch (127 cm TV) -> kijkafstand 5 meter

 

Uiteraard geldt dat dit een vuistregel is en nogal relatief is. Het hangt bijvoorbeeld af van je TV signaal. Bij goede digitale televisie kun je veel dichter bij zitten zonder dat je de ‘gebreken’ ziet.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees iedere maand het duitse tijdschrift AudioVision. Daar houden ze als richtlijn 2,5 tot 3 x de beeldhoogte aan. Zo kun je optimaal van HD kwaliteit genieten, verder weg zie je bepaalde details niet meer, simpelweg omdat je daarvoor dan te ver weg zit.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...