Ga naar inhoud

welke media bestanden kan VU ondertussen aan?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb openpli op mijn vu+ duo staan (de nieuwste versie) en weet dat MKV en MP4 bestanden goed afspelen.

Avi (divx en xvid) speelden destijds niet goed af. Is dit ondertussen veranderd? Welke bestanden kunnen ondertussen wel? En als het maar bepaalde avi's zijn - welke instellingen moeten deze dan hebben?

Geplaatst:

je antwoord moet ik schuldig blijven angeline,

want het is erg pover gedocumenteerd door de mensen die dergelijke bestanden gebruiken

en van die bestanden ook helemaal geen specificaties geven. (tenminste met enkele uitzonderingen daargelaten, het merendeel van de klagers geeft geen informatie over het type avi)

m.a.w.

heb je correct spelende media containers (hoe is die opgebouwd)

heb je niet correct spelende media containers (hoe is die opgebouwd)

?

besef wel dat dergelijke (specifieke) media bestanden ook niet werken op soortgelijke receivers

ciao

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst:

Ja je kan er inderdaad weinig over vinden. Over de klachten dat het niet werkt hoor je veel, maar als het (misschien) wel werkt - dan laten mensen dat niet weten. Jammer eigenlijk.

Geplaatst:

Dan is het ook nog van belang met welke mediaplayer het afgespeeld wordt.

Zelf heb ik goede ervaringen met Enhanced Movie Center.

Wel heb ik gezien dat oude meuk zoals DivX 3 gegarandeerd hier vastloopt.

Hoewel ik ook een verdwaalde Xvid heb gezien die niet al te lekker liep.

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Geplaatst:
Origineel bericht van: JosFop4Sat
Dan is het ook nog van belang met welke mediaplayer het afgespeeld wordt.
Zelf heb ik goede ervaringen met Enhanced Movie Center.
Wel heb ik gezien dat oude meuk zoals DivX 3 gegarandeerd hier vastloopt.
Hoewel ik ook een verdwaalde Xvid heb gezien die niet al te lekker liep.
Een plugin als die voegt geen extra afspeelmogelijkheden toe: hij maakt gewoon gebruik van de ingebakken afspeler (of ik moet me al heel erg sterk vergissen).
En zeker bij Xvid worden alle mogelijke codecs gebruikt: uiteraard zitten er daar ook bij die niet in de chipset zijn ingebakken.
Geplaatst:

Dan heb ik het altijd verkeerd begrepen aan de hand van de beschrijving van een van de fora :

FeatureList V.2.0.2

Viele Dateitypen werden gelistet und bei entsprechender Hardware abgespielt:

Video: [".ts", ".avi", ".divx", ".f4v", ".flv", ".img", ".iso", ".m2ts", ".m4v", ".mkv", ".mov", ".mp4", ".mpeg", ".mpg", ".mts", ".vob"]

Audio: [".ac3", ".dts", ".flac", ".m4a", ".mp2", ".mp3", ".ogg", ".wav"]

EMC hat einen eigenen Player Frontend "EMCMediaCenter" mit der alle Formate, die eure Dreambox kann, auch abgespielt werden können.

Für das Backend werden der E2 MoviePlayer, das GStreamer Plugin und das DVD-Player Plugin verwendet.

(Deshalb muss für DVD-Formate das DVD-Player Plugin auch installiert sein.)

(Natürlich kann das "EMCMediaCenter" voll geskinnt werden es wurden nur eigene Converter verwendet, so das er in einen bestehenden Skin integriert werden kann.)

Als je goed leest staat dat EMC inderdaad gebruik maakt van de al aanwezige codecs. EMC levert wel afspeelgemak op t.o.v. de bestaande mediaplayer en dan bedoel ik niet degene die in VIX zit.

Maar goed, het ging om de codecs en dat is inmiddels een oerwoud geworden.

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Geplaatst:

In ieder geval als je DTS moet/wilt downmixen dan kan dat nu met de VU+ ook zonder dat je ze op een PC eerst moet omzetten...

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Geplaatst:

Daar staat dus idd heel duidelijk dat er geen extra afspeelmogelijkheden worden geboden.

En inderdaad: PLi en de daarop gebaseerde images (HD-freaks & ViX) hebben standaard nagenoeg alle functionaliteit die EMC biedt. En meer.....

Geplaatst:

Ik ben er nog steeds niet achter welke en waarom niet afspeelden.

Een avi die wel afspeelde was er een met een H264 codec. Verklaart het op zich wel, want dat is ook wat MP4 en MKV gebruiken, en dat vreet hij ook.

Maar ja.. avi's die je van bijvoorbeeld series hebt, zijn vaak gewoon Xvids - en die zijn kennelijk wat vervelend.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Angeline
Maar ja.. avi's die je van bijvoorbeeld series hebt, zijn vaak gewoon Xvids - en die zijn kennelijk wat vervelend.
Ook Xvid zegt niets over de gebruikte codec.
Eigenlijk is het heel simpel: de chipset ondersteunt een aantal "officiële" codecs, iets anders lust hij niet. Een "echte" multi media speler kan, net zoals een PC, in software decoderen. Daar kan je dus eenvoudig codecs aan toevoegen. Daarvoor heeft een STB echter niet voldoende rekenkracht.
Geplaatst:

het verhaal is complex;

Video

Video resolution CCIR 601 (720 x 576 lines), 576p, 720p, 1080i

Video decoding MPEG-2, MPEG-4 compatible

Input data rate 2-45 MSymb/s

S/N > 53 dB

Audio

Decoding Dolby Digital, MPEG-4 (AAC-HE), MPEG-1, Layer 1, 2 and 3

Sampling rate 32/4.1/48 kHz

S/N > 65 dB

Binnen die basis moet de codec opgebouwd zijn opdat ie afgespeeld kan worden> dus en voldoen aan video + en voldaan aan audio basis.

de codec compressor-decompressor die volgens een complex algoritme de samengevoegde video/audio comprimeert en decomprimeerd zorgt ervoor dat een transport stream omgezet wordt naar een afspeelbare stream.

transport kan ook archiveren betekenen (om grote streams kompakter te doen worden)

maar er komt meer bij kijken er kunnen ook metadata (informatie over de stream) meegezonden worden en of meegearchiveerd worden.

het is dus van belang dat de relatief simpele CPU (van een sat receiver) middels demux en gebruikmakend van ISO codec de data zodanig synchroon kan uiteenrafelen dat beeld geluid en extra informatie mooi gescheiden worden en daarmee kunnen worden weergegeven.

is er bij het maken van die media bestanden dus een afwijkende stream OF een afwijkende compressie techniek gebruikt kan het zijn dat het synchroon uiteenrafelen mislukt.

die Boven door JosFop4sat werden opgesomd zijn allemaal mogelijk voor afspelen

Eigenlijk moet je per media container weten hoe die opgebouwd is, en alle specs in een lijst hebben (hetgeen er heel veel zijn) welke dan in een vergelijkende matrix kunnen weergeven Ja/Nee of die afspeelbaar is.

Dan heb je wellicht een gigantische matrix van specificaties die je als template=onderlegger kunt gebruiken indien je weer nieuwe mediabestanden hebt / krijgt en wilt analyseren of ze voldoen aan de voorwaarden.

Dat kun je eigenlijk enkel met een computer programma, analyseren hoe die opgebouwd is en dan met die grote matrix van afspeelbare bestanden laten vergelijken.

wat is een matrix

dus zo maar een lijstje aanbieden gaat gewoon weg niet.

Hoe vindt je uit welke specs in dat media bestand zijn ondergebracht en hoe analyseer je dat...> ?

Er zijn video en audio bewerking programma's voor je PC die de eigenschappen van een media bestand mooi kunnen weergeven.

hopelijk is het complexe verhaal een beetje duidelijker geworden.

ciao

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

• 4 maanden later...
Geplaatst:

Graag wil ik dit draadje weer even oppakken want misschien is er intussen weer iets gewijzigd.

Het afspelen van gewone DVD (.ts) bestanden gaat prima.

Ik heb echter ook een groot aantal WMV9 (1.920x1.080) en .m2ts (1.440x1.080) video bestanden die ik eigenlijk ook graag op mijn VU zou willen afspelen zodat ik misschien mijn Multi Media Player vaarwel kan zeggen.

T.a.v. het afspelen WMV9 files maak ik mij geen illusie maar in een ander draadje las ik een bijdrage van Tonskidutch waarin stond dat .m2ts wel afgespeeld zou kunnen worden.

Met de huidige DVD Plugin functioneert dit echter niet.

Wellicht moet ik de WMV9 en .m2ts bestanden naar een passend formaat converteren die wel op de VU afspeelt.

Heeft iemand een passend advies?

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen