Ga naar inhoud

Hulp met overstap SAT-TV , wat voor LNB's , welke set-up?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, ik ben nieuw hier , maar ik ben hier toch al enkele weken aan het rondneuzen geweest. Ik weet wat een LNB is , hoe het in mekaar zit en kan me een beeld vormen over een basis set-up. (Ik heb enkele uren hier gesurft en nog niemand tegengekomen met vergelijkbaar probleem)

Ik woon in België in ik wil graag TVV. Ik beschik over 3 TV's , en op elke plaats is één coax aansluiting. Ook is er een ethernet-aansluiting. Wat heb ik nodig om op 2 TV's alle satellieten te kunnen bekijken en op 1 TV te kunnen kijken + opnemen. Ik heb me laten vertellen dat dit mogelijk is met 4 QUATRO LNB's met een multiswitch. Klopt dit?

Ik weet nu niet of ik echt astra 2 of HOTBIRD of god weet welke sat nodig heb? Ik wil gewoon de Vlaamse zenders kunnen kijken zoals EEN, KETNET, CANVAS, VT4 , VTM en toch ook nog kunnen genieten van de zoveel gratis zenders ( dit sprak me net aan ).

Kan iemand me duidelijk zeggen wat ik nodig heb om:

- SAT TV kijken op 2 TV's

- SAT TV kijken + opnemen op 1 TV

- Wat voor LNB's , grootte van schotel , hoeveel coaxen , ...

Ik zie door het bos de bomen niet echt meer.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Voor het hoe en wat, lees dit draadje eens door.

Wat heb je nodig:

* Je wilt Belgische tv ontvangen, dus Astra1 (19.2E) en Astra3 (23.5E). Misschien ook BBC - Astra2 (28.2E) en wellicht Hotbird (13.0E).

* Per te ontvangen satelliet een Quad LNB, 4 stuks dus.

* Per tuner een 4/1 DiSecq switch, 4 stuks dus.

* Vanaf elke TV een coax verbinding naar de schotel.

* Vanaf de plek waar je ook wilt opnemen twee coax verbindingen naar de schotel.

* TV kijken - single tuner. 2 stuks dus.

* TV kijken en opnemen - twin tuner. 1 maal.

Dit is het beginnetje van je boodschappenlijst.

Geplaatst:

Als 4 outputs voldoende zijn dan zou ik gewoon gaan voor quad lnb's met 4 normale diseqc switch ipv quad Quattro lnb's met multiswitch. Hotbird zou ik laten vallen maar Astra2 met een 10-tal BBC's/ITV's en een resem gratis filmzenders zou ik niet meer kunnen missen.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Tha Great Mac
Voor het hoe en wat, lees dit draadje eens door.

Wat heb je nodig:
* Je wilt Belgische tv ontvangen, dus Astra1 (19.2E) en Astra3 (23.5E). Misschien ook BBC - Astra2 (28.2E) en wellicht Hotbird (13.0E).
* Per te ontvangen satelliet een Quad LNB, 4 stuks dus.
* Per tuner een 4/1 DiSecq switch, 4 stuks dus.
* Vanaf elke TV een coax verbinding naar de schotel.
* Vanaf de plek waar je ook wilt opnemen twee coax verbindingen naar de schotel.
* TV kijken - single tuner. 2 stuks dus.
* TV kijken en opnemen - twin tuner. 1 maal.

Dit is het beginnetje van je boodschappenlijst.

Bedankt! Even recapituleren en nog wat vraagjes. De triax opstelling die je me linkte alleen met quad lnb's?

Moet ik van 1 uitging LNB astra 1 , LNB astra 2 , LNB astra 3 , LNB HOTBIRD naar een switch , en zo 4 keer zodat elke switch een 4 verschillende LNB's bundelt.

OF

Moet ik de 4 aansluitingen van LNB astra 1 naar een switch , 4 aansluitingen van LNB astra 2 naar een switch , enz.?

De switchen snap ik dan wel:
Van switch 1 -> coax -> tuner 1 in non-pvr decoder.
Van switch 2 -> coax -> tuner 2 in non-pvr decoder.
Van switch 3 en 4 -> 2 coaxen -> 2 tuners in PVR decoder.

En hoe zit het dan met dat diseqc verhaal? Kan ik dan elke zender krijgen, en welke decoder moet ik dan nemen voor die diseqc? smile

edit: lnb astra 4 bedoelde ik de LNB die HOTBIRD oppikt smile
Geplaatst:

Zie plaatje, waarbij een "kijk&opneem ontvanger" een twintuner

ontvanger moet zijn, eigenlijk 2 ontvangers dus.

vGnp

post-40989-1318262211,6468_thumb.jpg

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
Origineel bericht van: Addie88
Moet ik van 1 uitging LNB astra 1 , LNB astra 2 , LNB astra 3 , LNB HOTBIRD naar een switch , en zo 4 keer zodat elke switch een 4 verschillende LNB's bundelt.

Inderdaad, elke switch is aangesloten op alle LNB's.
Geplaatst:
Origineel bericht van: vGnp
Zie plaatje, waarbij een "kijk&opneem ontvanger" een twintuner
ontvanger moet zijn, eigenlijk 2 ontvangers dus.

vGnp

Duidelijk! Hartelijk bedankt!
Voor decoders dacht ik aan 2 x dreambox 800 HD en 1 x 8000HD (ik dacht dat hier 2 tuners in zaten?)

Mijn vraag is of deze werken met 1 TVV- smartcard en of ik CCcam kan gebruiken dan? laugh
Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
En hoe zit het dan met dat diseqc verhaal? Kan ik dan elke zender krijgen, en welke decoder moet ik dan nemen voor die diseqc?

Bijna elke ontvanger voldoet wel voor genoemde opstelling. Het is maar net wat je wilt.

Plug&Play, no nonsense - gewone ontvanger
Hobby-ding - Vu+ / Dreambox
Geplaatst:
en 1 x 8000HD (ik dacht dat hier 2 tuners in zaten?)

Ja, en d'r kunnen er nog twee bij in.

Mijn vraag is of deze werken met 1 TVV- smartcard en of ik CCcam kan gebruiken dan? laugh

Natuurlijk.

vGnp

Satlook Digital NIT

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
Voor decoders dacht ik aan 2 x dreambox 800 HD en 1 x 8000HD (ik dacht dat hier 2 tuners in zaten?)

Dat is een heel mooi setje, dat gaat werken met 1 TVV kaart + CCCam. Geen twijfel over mogelijk.
Geplaatst:

Als je het wilt houden bij wat je wensen zijn, dus alleen de Astra 1 en 3 ontvangen, dan kan het ook een stuk eenvoudiger. Je neemt dan een Triax 78cm schotel en zet daar een duo-lnb op met 4 uitgangen, bijv. de “Maximum Duo LNB Astra 1/3 Quad AMBQ 24”. Dit kun je opzoeken op Google afbeeldingen. Deze kost ongeveer 60 euro. Je bent dan voor 100 euro helemaal klaar inclusief schotel. Als je voor deze duo-lnb gaat, dan de hals van de Astra 3 in de klem zetten en de schotel op de Astra 3 uitrichten. Wil je later alsnog meerdere satellieten ontvangen, dan gaat dat met een duo-lnb lastig en moet je alsnog overgaan naar 4 losse lnb’s met 4 diseqc-switchen. Een duo-lnb quad ziet er wel een stuk netter uit dan 4 losse quad-lnb’s waar dan 16 stuks coaxkabels op aangesloten moeten worden, maar goed hierover kun je zelf beter beslissen.

Op de Astra 1 kun je erg veel vrije zenders bekijken, het merendeel Duitstalige zenders.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Tha Great Mac

Dat is een heel mooi setje, dat gaat werken met 1 TVV kaart + CCCam. Geen twijfel over mogelijk.

Hartelijk bedankt iedereen! Een uur geleden snapte ik amper hoe, wat ,... en nu heb ik hier plots mijn hele set-up. Natuurlijk nog even zoeken naar een schotel , maar ik denk dat ik niet veel mis kan doen met een triax en multiblock houder. Enkel de diameter nog (tips?:) ) , abonnement afsluiten en er is weer een nieuwe satelliet-kijker bij! Zeer mooie site, behulpzame mensen en de revieuws die ik las, schitterend! laugh
Geplaatst:
Enkel de diameter nog (tips?:) )

De setup zoals die link naar de setup van een 78 cm Triax met 4 LNBs is dus ook echt bedoeld voor een 78 cm Triax schotel.

vGnp

Satlook Digital NIT

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Ja, 78 cm is een mooie maat.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen