qwyrp Geplaatst: 25 juli 2011 Geplaatst: 25 juli 2011 Ik wil de ET 9000 gaan kopen maar twijfel een beetje want je leest veel dat die loeiwarm word. Is het handiger/beter om een ventilator in te bouwen? Zo ja, welke ventilator is daarvoor het geschikst en heeft er iemand een handleiding voor? 1x OpenPLI @VU+DUO en 1x VIX @ET9000
Gast 1664 Geplaatst: 25 juli 2011 Geplaatst: 25 juli 2011 HIER kun je e.e.a. lezen. Even googlen op "fan et9000" levert ook een schat aan informatie. Of het werkelijk nodig/beter is, daar zijn de meningen over verdeeld. Geen fan = heerlijk stil en daar heeft de fabrikant voor gekozen. Als uitgangspunt blijft staan dat je van een koelere box een langere levensduur mag verwachten. Er is een plugin waarmee de 5 volt aansluiting voor de fan geactiveerd wordt met een "auto" stand waarin de fan uitgezet wordt in standby als er geen opname loopt. Aansluiten op de molex aansluiting van de disk op 5 of 12 volt kan natuurlijk ook, dan draait ie altijd. Kies in ieder geval een type van 60*60 mm en 10 mm dikte zodat er voldoende ruimte is voor een luchtstroom. Dit soort ventilatoren zijn in China al voor enkele luttele euro's te koop, inclusief verzendkosten.
qwyrp Geplaatst: 25 juli 2011 Auteur Geplaatst: 25 juli 2011 Oke bedankt voor de info. Maar op zich wil ik liever niet sleutelen (2 linkerhanden) maar wil wel een lange lange levensduur Is een USB Notebook koelplaat dan niet dé oplossing (Geluid 21 db en maar 1,5 watt verbruik) 1x OpenPLI @VU+DUO en 1x VIX @ET9000
Gast 1664 Geplaatst: 25 juli 2011 Geplaatst: 25 juli 2011 Ik heb ergens op een forum gelezen (geen idee meer welke) waar iemand erg blij was met zo'n oplossing. 't was wel een andere, met twee ventilatoren en die gaf ook nog een mooi blauw schijnsel van de LED verlichting onder zijn ET9K.
Beheerder Michel Geplaatst: 27 juli 2011 Beheerder Geplaatst: 27 juli 2011 Als je niet wilt sleutelen, koop je beter gewoon en VU+ DUO. Qua hardware en functionaliteit vergelijkbaar, kost hetzelfde maar heeft een veel beter ontwerp en betere behuizing. Mvg, Michel Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Littlesat Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 Veel beter kan ik echt niet zeggen hoor. Ik heb beide boxen en vind de ET9K duidelijk beter. Koeling is echt niet nodig!!! Lekker stil zo... En de ET9K wordt bij mij niet warmer dan de VU_DUO... Ik weet echt niet waar deze geruchten vandaan komen? Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Beheerder Michel Geplaatst: 27 juli 2011 Beheerder Geplaatst: 27 juli 2011 Dat zijn echt geen geruchten maar is gewoon met een geijkte thermometer gemeten. Hij werd zonder ventilator en met seagate 500GB schijf en 2 lopende opnames op een HD zender na 30 minuten 67 graden precies in het midden van de gesloten behuizing (en direct rondom diverse componenten nog veel warmer) en dat is veel te warm! De vu+ duo blijft met dezelfde schijf in exact dezelfde omgevingstemperatuur en ook met 2 HD opnames, vele malen koeler. +/- 38 graden. Zowel in de VU+ DUO als in de ET9000 zitten elco's van minder goede kwaliteit (even voorzichtig uitdrukken) die slechts 85 graden kunnen verdragen. Als je die steeds van kamertemperatuur op 70-75 graden en weer terug naar kamertemperatuur brengt, zal je de toch al wat twijfelachtige verwachte levensduur behoorlijk naar beneden bij moeten stellen. Je kunt praten als brugman, maar er zit simpelweg een enorm verschil in kwaliteit tussen de 105 graden Rubicon elco's die bijvoorbeeld in een Dreambox 800 zitten (Japanse fabrikant) en de elco's in de ET9000 die van G-luxon (Taiwanees) en SamYoung (Koreaans) komen. Het is bewezen dat elco's die tot 85 graden getest zijn, veel minder lang meegaan als die steeds tot bijna die temperatuur worden opgewarmd en weer afkoelen. Als dan ook de kwaliteit van die elco's nog eens beduidend minder is, kan je 1+1 tellen nietwaar? Ook voor de HDD en andere componenten is het niet goed als de temperatuur zo hoog oploopt. Ze hebben gewoon een ontwerpfout gemaakt. Een veel te krappe slappe plastic behuizing zonder actieve en vrijwel zonder passieve ventilatie met twijfelachtige elco's is vragen om problemen. De VU+ DUO en UNO zijn wel actief gekoeld, in het geval van de UNO hoor je die fan zelfs van dichtbij niet eens en blijft het toestel heerlijk koel en zal dus ook langer meegaan. Bovendien is de behuizing van de VU+ DUO en UNO ook veel steviger. Als je dan voor beide receivers hetzelfde bedrag betaald en de receivers dezelfde functionaliteit bieden, kan ik maar één conclusie trekken. Al dat gelul over meer RAM geheugen in de ET90000 snijd geen hout want 256MB DDR of 512DDR maakt geen bal uit. Daar wordt de receiver niets sneller en niets beter van. Je kunt beter 256MB DDR2 hebben dan 512MB DDR, want dat verschil merk je ten minste! Een DM8000HD-DVD heeft 256MB DDR2 en daar kan ik met 3 tuners 15 opnames op draaien en reageert hij nog steeds goed op de afstandsbediening. Mvg, Michel Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Gast 1664 Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 Dat je thermometer goed is geloof ik direct. Maar dat is niet de manier om de temperatuur van componenten te meten. Je hebt apparatuur nodig (vroeger mee gewerkt, ben de naam kwijt) waarmee je een laserstraal richt op de component waarna de temperatuur van de component direct afgelezen kan worden. Om de omstandigheden goed te houden moet je de kap vervangen door 1 van plexiglas zodat door de kap heen gemeten kan worden. Dat je die apparatuur niet hebt snap ik, maar dan mag je ook niks concluderen. Meetmethode fout=conclusie fout. Let wel, als ik m'n hand op de kap leg vind ik 'm ook heet, maar ook dat zegt niks over de temperatuur van de componenten. De DM8000 is wel 3 keer zo duur en het ontwerp inmiddels "oud".
Littlesat Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 Er is echt geen ontwerpfout gemaakt wat betreft de ET9000 en hier wordt hij zelfs minder warm dan de VU onder de omstandigheden die jij beschrijft... Ik snap er echt niets van dat het bij jouw zoveel warmer wordt??? Welke meter heb jij gebruikt? Ik begrijp echt niet waarom je zo negatief over de ET9000 doet? Citaat: Al dat gelul over meer RAM geheugen in de ET90000 snijd geen hout want 256MB DDR of 512DDR maakt geen bal uit. Dat maakt inderdaad momenteel praktisch niets uit... maar wie weet komen er nog applicaties waar dit wel uitmaakt? De DM800HD had ook andere elco's nodig, want dat ding wordt pas echt heet!!! Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Gast 1664 Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 Ehh, ik denk dat je reageert op Michel en niet op 1664? Ik ben namelijk helemaal niet negatief over de ET9K, 't is een geweldig aparaatski.
Littlesat Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 Ik vind de VU ook een geweldig apparaat hoor... maar ik vind dat de ET9000 hier op een niet objective manier enigsinds wordt afgekraakt... en dan meen ik dat ik daar mijn mening op kan geven... (Daar is toch een forum voor?) Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Gast Duolist Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 Ik kan alleen maar afgaan op de temperatuur van de kast: de DUO en de UNO zijn nooit warmer dan net-niet-koud, op de ET5000 kan ik vaak mijn hand niet leggen vanwege de hitte. En heel merkwaardig: als ET in deep sleep is, wordt de kast boven de CPU nog warm. Met een standby verbruik van <1W kan dat natuurlijk helemaal niet......
Gast 1664 Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 Origineel bericht van: Duolist Ik kan alleen maar afgaan op de temperatuur van de kast: de DUO en de UNO zijn nooit warmer dan net-niet-koud, op de ET5000 kan ik vaak mijn hand niet leggen vanwege de hitte. In theorie zou dat betekenen dat de ET's goed koelen en de Vu's niet. Als je je huis slecht isoleert is het dak ook veel warmer-hoef je nooit sneeuw van je dak te ruimen. De Vu kan best koeler zijn, maar ik heb nog nergens een correcte meting gezien. "voelen' aan de kast of een thermometer in de kast leggen zijn onjuiste methodes om de temperatuur van componenten te meten-het bewijst helemaal niks. Alleen dat de temperatuur van een passieve component op die locatie die temperatuur zou hebben als daar een component zou zitten. Maar die zit er niet, want daar zit de thermometer, of je vinger.
Beheerder Michel Geplaatst: 27 juli 2011 Beheerder Geplaatst: 27 juli 2011 Origineel bericht van: 1664 ...Je hebt apparatuur nodig (vroeger mee gewerkt, ben de naam kwijt) waarmee je een laserstraal richt op de component waarna de temperatuur van de component direct afgelezen kan worden. Om de omstandigheden goed te houden moet je de kap vervangen door 1 van plexiglas zodat door de kap heen gemeten kan worden. Dat je die apparatuur niet hebt snap ik, maar dan mag je ook niks concluderen. Meetmethode fout=conclusie fout... Dat is een beetje flauwekul wat je nu schrijft. Als ik een geijkte thermometer op de koelste plek in de ontvanger leg en ik na 30 minuten 67 graden meet, mag ik er vanuit gaan dat het in de buurt van de veroorzakers van die warmte nog heter is. 67 graden op de koelste plek is gewoon al belachelijk heet. Verder zeg ik niets over andere ontvangers, ik beweer alleen dat de ET9000 (te) heet wordt en niet hele beste elco's heeft en heb verder niet de behoefte om te gaan vergelijken met andere slechte ontwerpen. Dat veranderd namelijk niets aan de ET9000 en heeft dus ook geen zin. Mvg, Michel Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Gast Duolist Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 Origineel bericht van: 1664 Origineel bericht van: Duolist Ik kan alleen maar afgaan op de temperatuur van de kast: de DUO en de UNO zijn nooit warmer dan net-niet-koud, op de ET5000 kan ik vaak mijn hand niet leggen vanwege de hitte. In theorie zou dat betekenen dat de ET's goed koelen en de Vu's niet. Als je je huis slecht isoleert is het dak ook veel warmer-hoef je nooit sneeuw van je dak te ruimen. De Vu kan best koeler zijn, maar ik heb nog nergens een correcte meting gezien. "voelen' aan de kast of een thermometer in de kast leggen zijn onjuiste methodes om de temperatuur van componenten te meten-het bewijst helemaal niks. Alleen dat de temperatuur van een passieve component op die locatie die temperatuur zou hebben als daar een component zou zitten. Maar die zit er niet, want daar zit de thermometer, of je vinger. Laat ik dit dan aanvullen met de informatie dat de 6 onboard temperatuursensors van de UNO (waarvan je de temperatuurgestuurde ventilator zelden hoort; bovendien schakelt die in standby de fan uit) altijd tussen de 32 en (maximaal) 49 graden aangeven. Dat geeft me een goed gevoel.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen