Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Michel,

Je thermometer meet omgevingstemperatuur+stralingswarmte.

Bij de Vu is er sprake van geforceerde luchtverplaatsing.

Daar meet je dus de temperatuur van de buitenlucht+stralingswarmte.

De factor "straling" is onbekend, maar zal de meting dramatisch beïnvloeden.

Ik heb het eerder geschreven:

leg van de winter bij -10 graden maar eens een thermometer in de zon. Gaat gemakkelijk naar +30 graden.

Is het dan +30 graden?-Nee, je meet de temperatuur van de zon op een afstand van 150 miljoen km bij een buitentemperatuur van -10.

Stop je een thermometer in een ET9000 op enkele cm van het koelblok van de processor, dan meet je niet de luchttemperatuur maar de temperatuur van de processor op een afstand van enkele cm.

Dat is kennelijk 67 graden maar verder weet je niks, je weet zelfs niet hoe warm de processor echt is.

Laat staan wat de temperatuur van andere componenten is. Je mag er dan ook geen enkele conclusie aan verbinden.

Geplaatst:

@1664

Dus met geforceerde koeling lijkt het koeler omdat de warmte wordt afgevoerd (beter verspreid).... maar intern kan de chip nog net zo warm zijn? Voor hetzelde geldt voert het koelblok van de ET9K de warmte in de controller beter af...

Dus vandaar dat je het eigenlijk met zo'n laser thermometer moet lezen... En nog beter met een sensor in de chip...

Wat me ook opvalt is dat bij de ET9K in ieder geval de LNBs in standby gevoed worden. Wie weet wordt hij daarom ook warmer tijdens standby gebruik.

Met een configutatie is dat uit te zetten...

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Geplaatst:
Origineel bericht van: Littlesat
En nog beter met een sensor in de chip...
Die van de harddisk moet in ieder geval uit te lezen zijn. In de 'oude' Pli van de E1 machines was die ook gewoon uit te lezen, dus waar blijft de plugin... wink Vaak hebben CPU's en andere chips ook een ingebouwde temperatuursensor 'voor eigen gebruik' waarmee de chip zichzelf tegen oververhitting kan beschermen. Of de Broadcom chipset dat heeft weet ik niet, maar als die bestaat komt daar wellicht ook ooit een utility voor.

In standby moet m.i. zo veel mogelijk uitstaan. Tuners 'aan' laten staan vind ik zinloze verspilling. Ik heb ze dan ook uitgezet in de config. Wellicht kan dat standaard worden gezet in Pli of , beter nog, voor de gebruiker configureerbaar in de setup?
Geplaatst:

mijn complimenten 1664:

Met de uitleg die jij geeft over de meting v/d temperatuurkomt alles voor mij een stuk begrijpelijk over.

Voor mij is het nog niet zo een flauwe kul wat je zegd, zal je zeker blijven volgen

Gegroet: Doruske

Geplaatst:
Citaat:

Wellicht kan dat standaard worden gezet in Pli of , beter nog, voor de gebruiker configureerbaar in de setup?

Ik zou zeggen post dit eens op het PLi forum....
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
  • Beheerder
Geplaatst:

Ik zou zeggen neem het mee. Je hebt het nu toch gelezen?

Dar is echt geen verwijzing naar jullie forum voor nodig.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen