Gast Geplaatst: 26 augustus 2002 Geplaatst: 26 augustus 2002 Is het mogelijk om eindschakelaars te monteren op een oude actuar-motor. De vorige keer is dat bij mij mis gegaan, de as is gereviseerd en wil dat zo graag houden. Ik kan wel limieten instellen op de v-box, maar ik weet niet wat deze doet als er stroom uitval is (geheugen kwijt?) Het betreft een optisch systeem d.m.v. een 8-polig vaantje, merk: Linax bvd clim
prutsie Geplaatst: 26 augustus 2002 Geplaatst: 26 augustus 2002 Normaalgesproken zitten er 2 einschakelaars in je actuatormotor in de vorm van 2 microswitches. Haal het kapje er eens af en kijk eens goed. Je kan ze normaalgesproken afstellen met de nokken die op een soort wieltje zitten. door het schroefje bovenop dit wieltje los te draaien en dit wieltje zo te zetten dat het desbeterffende nokje de microswitch verbreekt stel je de eindcontacten af. Je moet dus de oost en west limiet onafhankelijk van elkaar afstellen. heb je geen eindschakelaars in je actuatormotor dan moet je er zelf iets op verzinnen. succes, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Gast Geplaatst: 28 augustus 2002 Geplaatst: 28 augustus 2002 Peter, Dat iets verzinnen heb ik dus gedaan. Er zaten geen eindschakelaars op, om ze te maken was ook geen optie, dan zou ik een stang of iets dergelijks aan de buitenkant moeten maken, wat waarschijnlijk toch geen stevig geheel zou worden. De oplossing is achteraf eigenlijk vrij simpel. Ik had nog een motorbeveiliging liggen (een soort automatische zekering) van 0,24A. welke eigenlijk geschikt is voor 220 v Dus heb ik verschillende amperages doorgemeten met de motor in werking. 0,5 A was de aanloopstroom 0,3 A is de stroom als de motor onbelast loopt. 0,45 A was de stroom die je krijgt als men de as met de hand tegenhoud 0,8 A was de motor in werking met een tegendruk van 70 kg (gemeten door de as te laten draaien op een digitale weegschaal met tegendruk van de andere kant. Op de deze manier beveiligen heeft dus voordelen. 1. Bij +- 1 Ampere springt de beveiliging uit; motor krijgt geen spanning; v-box geeft dan no-puls, kan dus niet verder lopen. waarom pas bij 1 ampere zou je zeggen, dat heeft te maken met de opwarmtijd van de beveiliging, hij schakelt dus niet accuut uit maar: voordeel 2. Bij hoge belasting dient de beveiliging als een soort weerstand: de spanning daalt dus en levert niet meer de vereiste 36 volt. De v-box springt dan weer op no-puls en kan dus weer niet verder lopen. Ik heb het uitvoerig getest en of de beveiliging springt uit, of de v-box springt op no-puls. Er zit een potmeter op, om de gevoeligheid in te stellen, ik heb hem nu ingesteld op 0,2 ampere. Stel nu voor dat hij geregeld uitspringt bij bijvoorbeeld flinke windkracht, stel je gewoon het amperage iets hoger in. Moraal van het verhaal: Stel je hebt dus een goede ouderwetse actuarmotor zonder eindschakelaars erop, kun je hem dus op deze manier perfect op de eindpunten beveiligen. Het is gewoon een kwestie van een motorbeveiliging in serie zetten met de motor, oftwel 2 draadjes aansluiten, klaar is kees. L1 van de beveiliging op motor+ van de v-box T1 aan de draad van de motor+ Mischien was het oud nieuws, maar ik wilde mijn bevindingen toch even plaatsen. Oh ja, nog 1 ding. Genoemde motorbeveiliging is normaal gesproken vrij duur (ik schat 40 euro), echter als je een installatie-bedrijf binnen loopt, hebben ze vaak wel types die niet meer in de handel zijn, of die al opvolgers heeft, je kunt ze dan wel voor weinig geld kopen. Voor deze toepassing zijn ze in ieder geval perfect. groeten clim
trust Geplaatst: 28 augustus 2002 Geplaatst: 28 augustus 2002 't is een leuke optie , met dat principe (instelbaar I-relais) werken in veel auto's de elektrisch bediende ramen / schuifdaken en zonneblenden . Bij een schotel echter kan hij alleen toegepast worden , als je schotel vrij van de muur of andere obstakels , kan draaien . Als bij jou de situatie zo is , dan is het een prima oplossing . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
prutsie Geplaatst: 29 augustus 2002 Geplaatst: 29 augustus 2002 Ik werk bij zo'n installatiebedrijf en weet dus precies waarover je het hebt. hier had ik nog niet aan gedacht, een goed idee. misschien nog een idee, zo'n motorbeveiligingsschakelaar (PKZM) is nogal een lomp groot ding. er zijn in de electronicahandel ook zelfherstellende zekeringetjes voor zwakstroom te koop. deze zekeringetjes zijn ongeveer zo groot als een 20 erocent munt met 2 draadjes eraan. deze "zekeringen" hebben wel een vaste maximale stroom, dat is misschien een nadeel, maar ze zijn zo klein dat je er zo eentje in je V-box kan monteren. als er dan een overstroom is doordat de motor op zijn eindpunt staat wordt deze zelfherstellende zekering warm waarna de weerstand van een paar tienden van ohms oploopt naar een paar kilo ohm. vandaar ook dat de werkspanning beperkt is. Misschien ook een idee? Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Gast Geplaatst: 29 augustus 2002 Geplaatst: 29 augustus 2002 Dat is ook een goed idee, echter die vaste stroomwaarde is inderdaad een nadeel, je moet dan eerst van te voren precies "uitvogelen" welke je er exact in kunt zetten. Verder vind ik het van mijn systeem wel praktisch, dat je meteen ziet dat er overbelasting is omdat de schakelaar om de nul-stand springt De grote van de pkzm is inderdaad fors, maar ik leg hem ook niet in het zicht. Het is tenslotte maar een eindbeveiliging en ik vertrouw dan ook op de limieten die je in de v-box kunt programmeren. Weet iemand trouwens hoe lang of een v-box bij stroom-uitval zijn ingestelden waarden behoud (worden die naar een e-prom of een back-up batterij gestuurd?) groeten clim
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen