Ga naar inhoud


vreemde stroomstoring bij inschakelen PC


Busje komt zo

Aanbevolen berichten

@ Big Fellow , zou een op 0-punt schakelend solid-state relais hier uitkomst kunnen bieden ?

Na aanschaf van een nieuwe PC had ik ook last van het uitspringen van de automaat .

Deze zat met een 2e pc en nog wat sat-apparaten ook in zo'n schakelbare stekkerdoos . (nu even anders gedaan)

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

@ Big fellow

 

Door de condensatoren krijg je een verschilstroom,

hierdoor zou de "aardlek" schakelaar kunnen aanspringen.

 

maar niet de normale zekering

 

(of er zijn nog andere gebruikers op die zekering, want alleen de aangegeven gebruikers kunnen niet z'n piekstroom veroorzaken)

 

greets guykers

 

nobody is perfect, I ain't nobody

 

feedback doet wonderen
vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k,  ultimo voor hobby

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Busje komt zo
Dat begrijp ik, maar ik denk dat het niet zal meevallen om hier een aardedraad door de bestaande leidingen te trekken.
Ik zou ook graag willen dat het anders was.


als je een blanke 3mm koperdraat neemt,zo een die ook voor aarding van radiatoren en badkuipen word gebruikt ,kun je hem ook buiten de buis leggen,rechtstreeks naar de meterkast.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Door de condensatoren krijg je een verschilstroom,
hierdoor zou de "aardlek" schakelaar kunnen aanspringen.

Huh..een verschilstroom..? Wat is dat nou weer?
De twee PC´S veroorzaken een hoge inschakelstroom, waardoor de automaat uitschakelt.
Je kunt dit ondervangen door er een automaat met een hogere waarde in te zetten.
Of nog beter, zorg ervoor dat de 2e PC vertraagd inschakelt. Hetzij automatisch of met de hand.
En nog een bijkomend advies, zorg dat alle WCD´s een echte goede randaarde hebben. Dat is wel zo veilig vandaag de dag.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Busje komt zo
maar ik denk dat het niet zal meevallen om hier een aardedraad door de bestaande leidingen te trekken.

Dat lukt alleen als je eerst de leiding leegtrekt en dan alles incl. een aardedraad er weer in trekken. Als de afstand niet heel groot is en ook niet teveel bochten, dan is dat goed te doen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Natuurlijk, eerst weten in welke centraaldoos je moet zijn en dan de beslissing nemen: wel/niet doen. Misschien zit er al wel een randaarde draad in betreffende centraaldoos?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschilstroom --- aardlekschakelaar --- duits --FI schutz (Fehl Strom)

Wilde daar mee aangeven dat de aardlek daarmee zou aanspringen en dat niet daardoor een zekering omspringt

 

2 pc en randapp gok ik op 1000W tot 1200W, daar springt een zekering alleen niet van.

 

lees aub nogmaals de beginposting

 

Citaat:
Voor ik deze stekkerschakelaar had, zette ik mijn PC uit door de stekker er uit te trekken, maar toen had ik hetzelfde probleem als ik mijn PC wilde inschakelen: regelmatig als ik de stekker in de wcd stopte vloog de stop eruit.

 

Het is niet alleen mijn PC die ik hiermee schakel, maar ook een tweede PC en diverse randapparatuur.

 

Op de groep in kwestie zit zo'n beetje de hele bovenverdieping, dus het kan niet alleen aan de groep liggen, want dan zou ik het met bijvoorbeeld het inschakelen van het licht ook hebben.

 

Heeft een van jullie een idee wat er aan de hand kan zijn?

 

@ ts

Zoals eerder gememoreerd, er zijn nog andere verbruikers.

 

Heb je een waterbed

droger

wasmachine

heater op badkamer

zonnebank

elektroboiler

of andere grootverbruiker dan ook aanstaan op die groep waar de zekering van aanspringt ?

 

 

Citaat:
Ik zou dolgraag randaarde hebben, maar ik ben bang dat als bij een doos aan de kabels ga trekken dat ik ze ergens uit een centraaldoos trek. Die zitten weggewerkt op de meest onmogelijke plekken.

Dan zou ik er voor moeten kiezen om alle electra opnieuw te trekken.

 

Het beste is natuurlijk om op iedere wcd aarde aanwezig te hebben(zoals fred ook al aangaf).

Misschien is het toch raadzaam om jouw installatie eens door een vakman te laten meten.

Anders als tijdelijke oplossing een extra groep plaatsen, kan nooit kwaad.

 

greets Guykers

 

 

 

nobody is perfect, I ain't nobody

 

feedback doet wonderen
vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k,  ultimo voor hobby

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toch de neiging om mee te gaan met de verklaring van Big Fellow ( als ik zondag geen andere bezigheden had gehad , dan had er een ongeveer gelijke verklaring van mij gestaan)

 

2 pc's met daarbij natuurlijk ook 2 monitors (+ nog andere apparaten) dat zijn bij elkaar genoeg elko's om een flinke piekstroom opname te veroorzaken .

Het feit dat niet bij elke inschakeling de automaat eruit klapt zou te verklaren kunnen zijn doordat het schakelen willekeurig gebeurd op de sinus van de wisselspanning .

Schakel je in op het moment dat de sinus op z'n top is (240 v) , dan lijkt me dat je dan een aardige piek veroorzaakt .

Zou je kunnen schakelen als de sinus door het nulpunt gaat , word de spanning (en dus de stroom) "langzaam" opgebouwd .

Niet zo heel langzaam want die sinus gaat 100 x per sek door het nulpunt .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de andere gebruikers zijn kleinverbruikers (wekker, verlichting etc.).

Alle grootverbruikers hebben een eigen groep.

 

Ik heb 12 groepen in huis, waarvan de meeste met randaarde. De oudste groepen hebben dat niet, omdat dat toen niet gebruikelijk/verplicht was.

 

Het probleem zit echt in de PC-groep. Ik zal het hele spul zsm doormeten en controleren en ik hoop dat ik dan wat vind.

 

Het zou gemakkelijker zoeken zijn als het probleem zich altijd voordeed, maar het gaat 20 x goed en 1x fout (bij wijze van spreken).

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: trust
@ Big Fellow , zou een op 0-punt schakelend solid-state relais hier uitkomst kunnen bieden ?
Ja, dat zou in principe een verbetering moeten geven. Een geschakelde voeding heeft een power factor van bijna 1, dus de stroom is nagenoeg in fase met de spanning. (Dit is het geval bij een startende voeding en een voeding onder vollast trouwens. Bij elke waarde daar tussen in kan het heel erg verschillen)

Lekstromen etc hebben niets met dit fenomeen te maken. Een automaat schakelt alleen af op overbelasting.

@TS;
Gebruik eens een normale stekker doos voor de "helft" van de apparaten. Kijk dan eens of de automaat nog steeds afschakelt. Zo niet, dan weet je dat het met de "hoeveelheid" apparaten te maken heeft, m.a.w. de door mij aangehaalde mogelijke oorzaak.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Het is al weer even geleden, maar hier zijn mijn bevindingen:

 

Ik heb helaas nog steeds geen randaarde.

 

Wat ik nu heb gedaan is: de twee computergroepen "gesplitst" en ieder op een eigen schakelaar gezet. Dus ze zitten beide op dezelfde groep, maar PC1 is met zijn randapp. apart geschakeld en PC 2 ook.

Ik schakel de PC's nu dus met een tussenpoze van ongeveer een seconde in en het probleem is volledig over.

 

Het was dus toch de hoge inschakelspanning (waarom hij het de ene keer wel en de andere keer niet deed, blijft mij een raadsel).

 

Bedankt voor het meedenken allemaal!

 

Gr. Remo

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe kun je heel makkelijk in elke kamer "randaarde" krijgen.

De geschakelde voedingen van PC's hebben nu eenmaal randaarde nodig, ivm het filter wat ingebouwd zit. De meeste printers ook tegenwoordig.

Dit is echt beter als de PC's met randaarde is verbonden, geen rare (rest)spanningen op het chassis van de voedingen.

 

Maak een WCD in je kamer, en sluit de aardpunt aan op je verwarmingsradiator in die kamer.

In mijn geval zit er ook een radiator in de gang, naast de meterkast. Vanaf daar heb ik ook een draad (2.5mm^2) aangesloten op het aardpunt in de meterkast.

 

Zo heb ik vrij eenvoudig de mogelijkheid om op elke kamer in mijn huis een WCD met "randaarde" te krijgen.

Eigenlijk is de verwarmingsketel al standaard aangesloten op een groep met randaarde, dus de leidingen daarmee ook, maar toch voor de zekerheid die in de gang erbij aangesloten.

aangepast door joker55

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@joker55;

Dat kan levensgevaarlijk zijn wat jij voorstelt! Jij gaat er vanuit dat de gehele installatie galvanisch goed aan elkaar zit... Dat kan nog wel eens tegenvallen... Wat nu als er een "slechte" verbinding zit tussen de verbinding bij de meterkast en waar je de WCD "aard"? Dan staat de CV installatie onder spanning!

Waarom denk je dat er een aarding zit op de radiator in de badkamer? Omdat je dat ook veel gemakkelijker kan doen bij de meterkast?????

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...