Sprietje Geplaatst: 31 juli 2011 Geplaatst: 31 juli 2011 @SIMBAke Het is niet alleen zo dat bij een verticale mast de buitenste lnb’s niet in het brandpunt van de schotel staan, ook de skew voor alle vier de lnb’s die in de kop gemonteerd zitten, staat in jouw woonplaats 4 graden verkeert. Nu zal je misschien zeggen, een skewafwijking van 4 graden is maar weinig, maar het zijn al die kleine beetjes bij elkaar die er voor zorgen dat hoe verder je de Multytenne van het ontwerpgebied gebruikt, met name oostelijker of westelijker, hoe minder dat hij gaat presteren. Als je Multytenne echt door een professioneel bedrijf al twee keer is afgesteld, dan hebben ze de signalen van alle 4 de satellieten gelijktijdig uitgelezen. Je kunt dan zien dat als je bijvoorbeeld uitricht op de Astra 1, de overige satellieten niet maximaal doorkomen. Als je de Multytenne uitricht op de Astra 3, dan komt o.a. de Astra 1 weer iets minder door en dit komt allemaal door de niet juiste stand van je mast. Wil je dus echt het optimale uit je Multytenne halen, dan zal je de mast iets aan moeten passen. Ik adviseer dit overigens pas voor iedereen die westelijker woont dan Utrecht omdat het anders niet loont. Een eenvoudige manier om je mast iets schuin te zetten is gebruik te maken van twee balkonklemmen of ook wel U-klemmen genoemd. Zet deze in oostelijke richting en zet er een stuk buis van ongeveer 50cm in. Door tussen de bovenste klembeugels een blokje te plaatsen van een bepaalde dikte of een flink aantal sluitringen, kun je de mast 4 graden schuin krijgen. Ik meet de schuinstand altijd met een elektronische waterpas die tot 0,1 graad nauwkeurig aan geeft.
SIMBAke Geplaatst: 1 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2011 straf dat die pro dat niet weet , hij verkoopt zelf ook multytennes bedankt voor de tips met multytenne hangt aan een balkon met zulke U-klemmen , dus ik kan er makkelijk iets tussen steken , ik ga dan wel zo`n waterpas moeten halen VU+ ultimo en ultimo 4K Dreambox DM8000 ( stofverzamelaar ) Gigablue Quad HD ( stofverzamelaar )
alleyoop Geplaatst: 1 augustus 2011 Geplaatst: 1 augustus 2011 Misschien zit je bevestiging al een graadje (of meer) in de verkeerde richting gedraaid en verklaart dit een deel van het probleem?
Sprietje Geplaatst: 1 augustus 2011 Geplaatst: 1 augustus 2011 @SIMBAke Jij schrijft: “straf dat die pro dat niet weet , hij verkoopt zelf ook multytennes”. Veel installateurs weten alleen het meest gangbare in de satellietbusiness, zeker de knechtjes die schotelantennes plaatsen. Het gaat immers alleen om geld te verdienen. Ik heb als zelfstandige meer dan 40 jaar antennes en schotels geplaatst en heb me jarenlang verdiept in hoe het werkelijk zit. Zo’n elektronische waterpas is niet goedkoop. Ik heb hem ooit eens gekocht bij de *eenofanderewinkel* voor 19,95euro maar in de reguliere handel betaal je er toch al snel 45-50 euro voor. Je kunt het natuurlijk ook met een gewone waterpas doen, het is alleen iets meer werk. De tangens van 4 graden is 0,07. Dus als je over een afstand van bijv. 50cm de mast 35mm schuin naar het oosten hebt staan, staat hij 4 graden scheef.
SIMBAke Geplaatst: 1 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2011 Origineel bericht van: alleyoop Misschien zit je bevestiging al een graadje (of meer) in de verkeerde richting gedraaid en verklaart dit een deel van het probleem? denk ik niet , ik heb die zelf geplaatst en toen nagemeten met waterpas . omdat de ontvangst niet zo goed was heb ik toen die pro gevraagd , maar met weinig verbetering dus VU+ ultimo en ultimo 4K Dreambox DM8000 ( stofverzamelaar ) Gigablue Quad HD ( stofverzamelaar )
SIMBAke Geplaatst: 1 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2011 zou het hiermee gaan ? VU+ ultimo en ultimo 4K Dreambox DM8000 ( stofverzamelaar ) Gigablue Quad HD ( stofverzamelaar )
SIMBAke Geplaatst: 1 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2011 die kost 35 euri incl verzending op de bekende veilingsite gevonden en komt van verwegistan VU+ ultimo en ultimo 4K Dreambox DM8000 ( stofverzamelaar ) Gigablue Quad HD ( stofverzamelaar )
Sprietje Geplaatst: 1 augustus 2011 Geplaatst: 1 augustus 2011 Geweldig, deze electronische waterpas, mooi compact, een must voor iedereen die Multytennes of Triplesats plaatst westelijker dan Utrecht. Eerst goed ijken op een zuiver verticale mast. Links er tegen aan, dan rechts er tegenaan en dan moet er dezelfde waarde uit komen. Dan heb je de referentie voor zuiver haaks.
SIMBAke Geplaatst: 1 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2011 heeft V groef voet met 12 magneten , handig als je stalen beugel hebt , mijne is echter in alu , maar dat geeft niet , met die V zal het wel lukken , alleen moet ik die water pas wel vashouden VU+ ultimo en ultimo 4K Dreambox DM8000 ( stofverzamelaar ) Gigablue Quad HD ( stofverzamelaar )
Sprietje Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 @SIMBAke Ik laat je nog even een afbeelding van Technisat zien dat de Multytenne ontworpen is voor 8 graden oost. Nadat je je mast met een vulblokje tussen de balkonklem 4 graden schuin naar het oosten hebt gezet, zou ik altijd eerst zelf je Multytenne uitrichten voordat je er een vakman bij haalt. Vooral in jou situatie is dat eenvoudig te doen. Plaats je ClarkeTech satelliettuner samen met een kleine flatscreen op het balkon bij je Multytenne en zet je tuner op een transponder van de Astra 1. Stel hem in op maximale signaalkwaliteit. Om de richting van je schotel niet kwijt te raken tijdens het schuin zetten van de mast, zou ik eerst een houten lat op de balkonvloer leggen precies evenwijdig aan de lnb-arm voordat je de zaak los gaat maken. Markeer deze lat even op je balkonvloer voor het geval je tegen de lat aan schopt.
Gast Togan Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 Ik weet, van foto´s van zo´n antenne, dat de LNB´s zijn "ingebouwd". Openmaken zal de garantie wel verloren laten gaan. Maar als je hem toch wilt openen, zijn de LNB´s dan niet afzonderlijk draaibaar om hun as, zogenaamde "skew". Dan kan de antenne recht bevestigd worden en pas je de skew aan.
Sprietje Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 Nee, @Togan. Ten eerste zijn de 4 lnb niet draaibaar in de kop van de Multytenne want ze zitten in vierkante uitsparingen en ten tweede los je daar het probleem niet mee op bij gebruik te ver van 8 graden oost omdat de buitenste lnb’s niet meer op de juiste hoogte staan en dus minder ontvangst hebben. De enigste manier voor optimale ontvangst is de gehele antenne ietsje kantelen.
Gast Togan Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 OK, Dan weten we dat ook weer. Wel duidelijke foto´s, dank daar voor.
Sprietje Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 Bedankt Togan Niet om me zelf op de borst te kloppen maar ik ben heel erg goed op de hoogte van de Multytenne omdat ik die zelf ook al 6 jaar gebruik en ik echt alles daarover heb geraadpleegd en heb beredeneerd om hem zelf ook 100% optimaal af te stellen. Nog een paar duidelijke foto's van de Multytenne.
SIMBAke Geplaatst: 17 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2011 ik heb het eens uitgerekend , en dat zou gaan om een blokje van 2 0 mm dat er tussen moet , kan dat ? is wel veel vind ik btw , heb je die diseq switch veranderd binnenin ? VU+ ultimo en ultimo 4K Dreambox DM8000 ( stofverzamelaar ) Gigablue Quad HD ( stofverzamelaar )
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen