Sprietje Geplaatst: 17 augustus 2011 Geplaatst: 17 augustus 2011 Tussen gent en Antwerpen zit je aan een elevatie van 29,7 graden. Dit betekent dus dat de Multytenne 0,3 graden voorover moet staan. Hiervoor moet je aan de onderzijde een blokje van 2mm tussen de schotel en de waterpas leggen en dan de waterpas precies verticaal zetten. Maar van mijn mag je de schotel ook precies verticaal zetten, dan vindt je de Astra 1 ook wel want het komt niet op 2mm op aan om de Astra 1 te vinden. Als je hem eenmaal gevonden hebt, dat moet je toch naar de signaalkwaliteit kijken en helemaal niet meer naar de elevatie volgens de waterpas.
Sprietje Geplaatst: 17 augustus 2011 Geplaatst: 17 augustus 2011 Sorry @SIMBAke Je bedoelde toch niet toevallig een blokje tussen de balkonklemmen? Dat hoef je toch niet uit te rekenen, de schuinstand van je mast doe je toch met de electronische waterpas instellen. Bovendien als je het uit wilt rekenen wat helemaal niet moeilijk is, dan moet ik wel de afstand tussen de bovenste en de onderste balkonklem weten anders valt er niets uit te rekenen,
SIMBAke Geplaatst: 18 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 18 augustus 2011 ja die afstand heb ik gebruikt om uit te rekenen hoeveel dat ongeveer zou zijn , en ik kom uit op 20 mm dat er tussen moet die waterpas heb ik nog niet , moet ik nog bestellen VU+ ultimo en ultimo 4K Dreambox DM8000 ( stofverzamelaar ) Gigablue Quad HD ( stofverzamelaar )
Sprietje Geplaatst: 18 augustus 2011 Geplaatst: 18 augustus 2011 Ach, het is gewoon uit te rekenen dus je hoeft hem niet te bestellen. Geef me even de afstand tussen de twee balkonklemmen, dan reken ik het nog even na. Het zal waarschijnlijk best wel kloppen, uitgaande dat de spijlen van je balcon prima waterpas staan. Het verbaast je zelf dat het zoveel is. Nou dat bedoel ik nu, kun je nagaan hoeveel de Multytenne eigenlijk verkeert staat t.o.v. het ontwerpgebied en dan vinden gebruikers het vreemd, dat ze geen optimale ontvangst hebben. De buitenste lnb’s in de kop staan absoluut niet op de juiste hoogte als je te ver westelijk woont.
SIMBAke Geplaatst: 19 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2011 de afstand ertussen is 300 mm ik vind het straf dat ik toch nog redelijke goede ontvangst heb , bij een schotel die zo verkeerd staat het zijn enkel wat zwakkere zenders op hotbird die ik niet kan ontvangen , de rest is goed : 8.7 db gemiddeld de schotel helt zelfs wat achterover VU+ ultimo en ultimo 4K Dreambox DM8000 ( stofverzamelaar ) Gigablue Quad HD ( stofverzamelaar )
Crazy Sat Geplaatst: 19 augustus 2011 Geplaatst: 19 augustus 2011 Hi SIMBAke, Heb hier een Multytenne single hangen voor de slaapkamer. Alles perfect "handmatig" uitgericht ( op een verticale mast ) op de 19,2°E. De rest van de sat's (13,0°E,23,5°E en 28,2°E) ontvang ik gewoon perfect. Moet wel zeggen dat de 13,0°E de zwakste is om te ontvangen , echter heb ik op een DM800 nog altijd zo een 75% aan signaalsterkte. Enkel bij zware regenval zouden enkele zenders wel eens wegvallen. Heb die nu al twee jaar hangen zonder problemen. Ik woon op +/- 2,5° E longitude , dus snap niet waarom hier zoveel gepraat wordt over een hellingsgraad naar het oosten toe. feedhunting , a crazy hobby ! Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band. DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.
Sprietje Geplaatst: 19 augustus 2011 Geplaatst: 19 augustus 2011 Beste SIMBAke Als de buis waar jij de balkonklemmen aan bevestigd hebt zuiver verticaal staan en de balkonklemmen staan 300 mm uit elkaar, dan moet er een blokje van 20mm tussen om de mast 4 graden naar het oosten te laten hellen. Pas dan zullen alle vier de satellieten optimaal door de Multytenne worden weeggegeven. Beste Crazy Sat Je snapt het niet of je wil het niet snappen. Je hebt de Multytenne optimaal uitgericht op de Astra 1. Je zegt zelf al dat de Hotbird niet echt prima presteert. Nu doe ik je een verzoek. Ga de Multytenne nu eens optimaal op de Hotbird afstellen. Zeker te weten dat je de signaalkwaliteit 10% hoger kunt krijgen maar ga je dan kijken naar de Astra 1, dan zie je dat die drastisch omlaag is gezakt. Hoe dat komt? Omdat bij jou de mast 5,5 graad scheef staat t.o.v. waar de Multytenne voor ontworpen is. Veel mensen denken dat een Multytenne net zoiets is ale een schotel met een lnb maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Ga jij maar eens de Triax met multirail 100% afstellen bij jou op een zuiver verticale mast. Dan neem je de schotel mee in de auto en gaat hen op een zuiver verticale mast monteren op 8 graden oost. Dan klopt er van de afstelling geen fluit meer van en je verwacht dat dat met een Multytenne met 4 ingebouwde lnb’s wel zo is?
Mr DVB Geplaatst: 20 augustus 2011 Geplaatst: 20 augustus 2011 Kijk ook eens in DEZE thread over het afstellen van een Multytenne. Ik heb een Multytenne destijds goed uitgericht middels de volgende werkwijze; - eerst per satelliet bepalen wat de hoogste signaalsterkte maar vooral signaalkwaliteit is via de daarvoor bedoelde (interne) lnb - deze waarden opschrijven - de Multytenne uitrichten op de Hotbird máár wel zo dat de ontvangstwaarden van de 3 Astra satellieten niet te laag worden. Het komt er uiteindelijk op neer dat alle 4 de satellieten 5 tot 10 procent onder de maximale waarden komen maar dat de ontvangstwaarden op alle vier de satelliet wél goed (genoeg) is. Tip: Meet voor het bepalen van de maximale waarden per satelliet zowel hoge als lage, en zowel horizontale als vertikale transponders! LG 42LM620S met Fransat CAM, MaxDigital 225S, Strong SRT 7805 (HD+), Next MiniX HD Punto Triax 88cm (draaibaar), Triax 78cm (6 lnb's), Triax 64cm (5gr west)
Sprietje Geplaatst: 20 augustus 2011 Geplaatst: 20 augustus 2011 Beste Mr DVB Dat heb je heel goed gedaan om van alle vier de satellieten, het maximum haalbare te bepalen. Vervolgens heb je op de Hotbird uitgericht, waarschijnlijk omdat je dat een belangrijke satelliet vindt. Ik vind het wel dapper van je dat je de Multytenne anders hebt afgesteld dan wat de gebruiksaanwijzing voorschrijft, want die zegt uitrichten op de Astra 1. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want dan kan er het minste fout gaan met de twee buitenste lnb’s. Bovendien zit de lnb voor de Astra 1 in het midden van de kop zodat je tenminste ook weet welke kant je de schotel uit moet richten. Je geeft ook aan dat zoals hij nu staat, de maximale ontvangstkwaliteit per satelliet, 5 tot 10 procent onder de maximale waardes liggen die je maximaal kon bereiken. Wat jij je niet hebt afgevraagd is, waarom je op alle vier de satellieten 5 tot 10% moet terugvallen in signaal en dat is nu eenmaal het gevolg van een schotel met vier vooraf gemonteerde lnb’s. De afstelling van de vier lnb’s in de kop van de Multytenne, kan maar op één plaats in Europa optimaal zijn. Aangezien het een Duitse fabrikant is die zijn Multytenne eigenlijk voor de Duitse markt ontwikkeld heeft, is die voor die omgeving (8 graden oost) helemaal prefect (zie de bijlage van Technisat). Een zuiver verticaal geplaatste mast is west België (laten we zeggen Gent), staat door de kromming van de aarde echter wel 4,3 graden scheef t.o.v. het ontwerpgebied, d.w.z. dat bij het uitrichten op de lnb die in het midden zit, de Astra 1, de buitenste lnb’s, de Hotbird en de Astra 2 lnb op een verkeerde hoogte staan. En dat is nu precies de reden, dat je bij een verticale mast tussen de 5 en 10% moet inleveren op de ontvangst van die twee satellieten, en dat is toch jammer? Ik geef verder altijd aan, dat als je in Utrecht woont of verder naar het oosten, het niet veel zin heeft om je mast schuin te zetten want het verschil is dan te klein om flinke resultaten te krijgen.
Crazy Sat Geplaatst: 20 augustus 2011 Geplaatst: 20 augustus 2011 @ Satkijker Citaat: Beste Crazy Sat Je snapt het niet of je wil het niet snappen. Je hebt de Multytenne optimaal uitgericht op de Astra 1. Je zegt zelf al dat de Hotbird niet echt prima presteert. Nu doe ik je een verzoek. Ga de Multytenne nu eens optimaal op de Hotbird afstellen. Zeker te weten dat je de signaalkwaliteit 10% hoger kunt krijgen maar ga je dan kijken naar de Astra 1, dan zie je dat die drastisch omlaag is gezakt. Hoe dat komt? Omdat bij jou de mast 5,5 graad scheef staat t.o.v. waar de Multytenne voor ontworpen is. Veel mensen denken dat een Multytenne net zoiets is ale een schotel met een lnb maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Ga jij maar eens de Triax met multirail 100% afstellen bij jou op een zuiver verticale mast. Dan neem je de schotel mee in de auto en gaat hen op een zuiver verticale mast monteren op 8 graden oost. Dan klopt er van de afstelling geen fluit meer van en je verwacht dat dat met een Multytenne met 4 ingebouwde lnb’s wel zo is? Ik begrijp je héél goed hoor. Niet zoals ik het uiterste uit de kan wel halen op het gebied van feedhunten , m.a.w. keuze schotel ,feedhorns, monteren van elevatiesysteem , eventueel het laten roteren van de lnb ect... wil jij dit met deze Technisat schotel. Op geen enkel gebied spreek ik je ergens tegen in de jou aangebrachte stellingen en de geboden oplossingen voor het perfect uitrichten van deze schotel. Gezien bij deze schotel de lnb's vastgebakken zitten dien je voor een maximale ontvangst op de vier satellieten naar alternatieven te zoeken. Ik breng enkel aan dat het heel goed mogelijk is om alle vier de satellieten op een "aanvaardbare" manier te ontvangen . Dat dit mogelijk is bewijst de manier die Mr DVB omschrijft en die tot prachtige resultaten kan leiden. Ikzelf heb hier ook al een vijftal van dergelijke schotels gemonteerd en afgesteld. Zelf bij mijn schoonzus in Belgisch Limburg dus zo een goeie 2° naar het oosten toe. Mijn manier is misschien rudimentair maar is eenvoudig houd wel rekening met veel geduld tijdens het uitrichten. Net als Mr DVB richt ik maximaal uit op bvb. BVN op 19,2°E. Ik weet op voorhand dat indien ik de andere drie satellieten wil ontvangen , ik zal moeten inboeten qua signaal sterkte op de 19,2°E. Eens dit gedaan ga ik naar een zwakke zender op de 28,2°E , ik neem altijd de zender movies4men+1 en richt hierop maximaal uit. Vervolgens stem ik af op een zwakke zender van de 13°E. Hier neem ik er ene van het erotische pakket , bijna altijd een zender van SCT en richt hier ook maximaal uit. Vervolgens ga ik terug naar BVN op de 19,2°E en kijk hoeveel ik daar heb van signaal. Feit is dat ik terug wat zal moeten bijsturen. Vervolgens overloop ik nogmaals een drietal keer de drie opgenoemde zenders. Als ik die drie zenders goed ontvang , weet ik dat de schotel prima staat en dat ik alle andere zenders ook zal ontvangen. Het is uiteraard een werk van lange adem waar je de nodige tijd moet voor uittrekken. Het is toch maar een schoteltje van ongeveer 45 cm op 40 cm hé. Echter doe ik niets af van jou manier van uitrichten want dat zal wel de perfectie zijn. Groeten feedhunting , a crazy hobby ! Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band. DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.
Mr DVB Geplaatst: 20 augustus 2011 Geplaatst: 20 augustus 2011 Origineel bericht van: Satkijker Wat jij je niet hebt afgevraagd is, waarom je op alle vier de satellieten 5 tot 10% moet terugvallen in signaal en dat is nu eenmaal het gevolg van een schotel met vier vooraf gemonteerde lnb’s. De afstelling van de vier lnb’s in de kop van de Multytenne, kan maar op één plaats in Europa optimaal zijn. Aangezien het een Duitse fabrikant is die zijn Multytenne eigenlijk voor de Duitse markt ontwikkeld heeft, is die voor die omgeving (8 graden oost) helemaal prefect (zie de bijlage van Technisat). @Satkijker: Het klopt dat ik me dat destijds niet afvroeg ... aangezien ik dat ook toen al wist De betreffende Multytenne is dan ook enigzins 'scheef' aan de muur bevestigd. Wat, volgens mij, een reden van de iets lagere signaalwaarden t.o.v. de maximaal te behalen waarden is is het feit dat de onderlinge afstand tussen de 4 satellietposities ogenschijnlijk anders is aangezien er vanuit Nederland vanuit een 'andere hoek' naar wordt 'gekeken'. Aangezien alle vier de satellietposities zich ten oosten van Nederland bevinden lijken ze vanuit Nederland dichter bij elkaar te staan dan vanuit Duitsland. De onderlinge afstand tussen de 4 interne Multytenne lnb's ligt echter vast. Kun jij je hier in vinden? LG 42LM620S met Fransat CAM, MaxDigital 225S, Strong SRT 7805 (HD+), Next MiniX HD Punto Triax 88cm (draaibaar), Triax 78cm (6 lnb's), Triax 64cm (5gr west)
Mr DVB Geplaatst: 20 augustus 2011 Geplaatst: 20 augustus 2011 @Satkijker Om mogelijke onbedoelde onderlinge irritaties te voorkomen denk ik dat ik kan stellen dat zowel 'Crazy Sat' als ik absoluut blij zijn met de goed onderbouwde posts en know-how welke jij met ons allen deelt op dit forum, en waarderen dit dan ook zeer! LG 42LM620S met Fransat CAM, MaxDigital 225S, Strong SRT 7805 (HD+), Next MiniX HD Punto Triax 88cm (draaibaar), Triax 78cm (6 lnb's), Triax 64cm (5gr west)
Sprietje Geplaatst: 20 augustus 2011 Geplaatst: 20 augustus 2011 Beste Mr DVB Je schrijft: “Aangezien alle vier de satellietposities zich ten oosten van Nederland bevinden lijken ze vanuit Nederland dichter bij elkaar te staan dan vanuit Duitsland.” Dat klopt helemaal. Als ik de onderlingen hoeken tussen de lnb’s vergelijk voor Amsterdam en bijv. Mainz op 8 graden oost waar de Multytenne voor ontwikkeld is, dan krijg je de volgende verschillen tussen de respectievelijke lnb´s van de Hotbird, Astra 1, Astra 3 en Astra 2 Voor Mainz 7,9 graad, 5,4 graad en 5,8 graad. Voor Amsterdam 7,1 graad, 5,1 graad en 5,6 graad. Daarbij komt nog dat ze bij Technisat ook nog hebben zitten smokkelen want de lnb´s van Astra 1, 2 en 3 liggen tegen elkaar terwijl er een hoekverschil is van 0,4 graad tussen deze twee satellieten, het verschil tussen 5,8 en 5,4 graden voor Mainz. Ze hebben dus ook zitten woekeren met de ruimte. Het verschil in ontvangsthoek voor de verschillende plaatsen in Europa is dan ook een feit. Als je ook een mail stuurt naar Technisat is ook het steevaste antwoord dat de Multytenne voor Duitsland ontwikkeld is en dat ze geen garantie voor goede ontvangst geven in andere landen. Hierbij benoemen ze absoluut geen landen. Deze misaanpassing in afstand tussen de 4 lnb´s is een feit en kan niet aangepast worden omdat de lnb´s in uitsparingen zitten opgesloten. Dan neemt natuurlijk niet weg dat je dan ook nog eens een misaanpassing moet hebben vanwege de bolling van de aarde waardoor in westelijker gelegen posities ook de hele kop nog eens scheef komt te staan. Deze misaanpassing kun je voorkomen door de mast iets te kantelen. Bovendien komt door deze kanteling van de skew van de vier afzonderlijke lnb’s ook gunstiger te staan. In Nedeland of Belgie zul je dus nooit de maximale ontvangst voor alle lnb´s gelijktijdig kunnen hebben. Dit neemt niet weg dat de Multytenne zo klein als die is, toch uitstekend presteert mits heel goed afgesteld.
Sprietje Geplaatst: 21 augustus 2011 Geplaatst: 21 augustus 2011 Beste Multytennegebruikers Ik lees dat men geïnteresseert is in de onderbouwing van mijn argumenten om het maximale signaal uit de Multytenne te halen. Ik zal daarom nog wat meer info over de Multytenne geven. De vier ingebouwde lnb’s zijn identiek. Dat wil dus ook zeggen dat de antennes die in de lnb’s zitten, voor alle vier de lnb’s hetzelfde zitten. Daarmee heeft Technisat natuurlijk wel een beetje zitten smokkelen want ook voor 8 graden oost, zouden de lnb’s dus iets schuin moeten staan maar dat hebben ze waarschijnlijk om montagetechnische redenen niet gedaan. Uitgaande van Mainz op 8 graden oost, zou de skew van de lnb voor de Astra 2 , -15,8 graden moeten zijn, zie: http://www.satbeams.com/footprints Kijk ik nu op http://www.dishpointer.com/ , dan zie ik staan: skew, -8,2 graad. Dit lijkt een vreemde zaak maar satbeams vergeet één ding te vermelden en dat is dat de Astra 1, 2 en 3 hun skew al 7,5 graad verdraaid uitzenden, zie: http://www.ses-astra.com/resources/pdf/e...tions_1_0_0.pdf Astra doet dit om de lnb’s die in west europa geplaatst zijn, minder schuin te hoeven zetten en willen daarmee de scew van de Horbird op 13 graden oost benaderen. Dit was van oudsher al een belangrijke satelliet. De enig juiste site voor de skew-instelling is dan ook Dishpointer. Als ik nu ga kijken naar de scew-instelling voor Mainz, dan zou dat als volgt moeten zijn: Astra 28,2 graad, skew -8,2 graad Astra 23,5 graad, skew -4,9 graad Astra 19,2 graad, skew -1,5 graad Horbird 13 graad, skew -4,0 graad Dit zijn scewafwijkingen die voor 8 graden oost geen problemen opleveren. Daarom heeft Technisat de lnb’s ook allemaal recht gezet zodat je voor de Astra 28,2 graad dus een maximale scewafwijking hebt van 8,2 graad. Maar nu als je de Multytenne in bijvoorbeeld Gent gaat gebruiken. Dan is de skew voor de Astra 28,2 graad -11,0 graad. Een lnb waarvan de skew 11 graden verkeert staat werkt nog wel maar heeft toch al geen optimale ontvangst meer. Daarom is het dus ook belangrijk om voor posities die westelijker liggen dan Utrecht, de mast naar het oosten te kantelen want daarmee breng je ook de skew van de vier ingebouwde lnb’s weer terug naar het ontwerpgebied van 8 graden oost. Dit staat dus nog boven op het feit dat zonder schuinstand van de Multytenne de buitenste lnb’s van de Hotbird en de Astra 2 niet op de juiste hoogte hebt staan waardoor ze ook al minder ontvangen. Het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat Technisat geen scew-instelling op zijn Multytenne heeft aangebracht zodat deze prachtige compacte schotel ook gemakkelijk in andere landen dan Duitsland zo goed mogelijk afgesteld kan worden op een verticale mast. Scew-instellingen voor schotels bestaan wel, zie de bijlage van de MAXIMUM E-85 Multifocus. Ik hoop met deze info schotelaars meer inzicht te geven in met name het opmale te halen uit de Multytenne, een pracht van een schotel voor onopvallend gebruik die ik zelf ook al 6 jaar gebruik in de twin-uitvoering. Jammer dat die niet met vier aansluitingen leverbaar is. Wat ik gehoord heb is dat ze dat jaren geleden al eens geprobeerd hebben, maar dat dat niet is gelukt vanwege de compaktheid van de Multytenne.
SIMBAke Geplaatst: 15 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 15 oktober 2011 ik heb eindelijk de schotel 4 graden schuin gezet , moest dan wel opnieuw afregelen natuurlijk weet iemand hoe de schaalverdeling van de elevatie is op een multytenne ? staat nu in het midden , er staan nog 5 streepjes links en rechts VU+ ultimo en ultimo 4K Dreambox DM8000 ( stofverzamelaar ) Gigablue Quad HD ( stofverzamelaar )
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen