Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Satkijker: Erg leerzaam en verhelderend draadje!

Ik let nooit op de schaalverdeling. Ik regel altijd af op max signaal. Beetje omhoog/omloog tot niet beter meer wordt. Beetje naar links/rechts totdat deze niet meer beter wordt.

Heb zelf ook een multytenne single, maar zit hier (Slagharen) vlak bij de duitse grens dus die kanteling winst is uiteindelijk minimaal.

Heb er wel eens over zitten denken om de schotel licht naar oosten schuin te zetten. Alleen spul zit hier aan de buitenmuur geboord met die standaard muurbeugel die erbij zit.

Zit niet te wachten op extra gaten in de muur, verwachting dat de oude en nieuwe gaten zo dicht op elkaar zitten dat het vragen om problemen is.

Maar volgende ronde als ik een multytenne plaats neem ik dat kantelverhaal beslist mee.

• Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Ik let nooit op de schaalverdeling. Ik regel altijd af op max signaal. Beetje omhoog/omloog tot niet beter meer wordt. Beetje naar links/rechts totdat deze niet meer beter wordt.

ik heb het nu zo ook gedaan , maar krijg niet elke sat optimaal afgesteld , dus de winst met het kantelen zie ik nog niet direct

VU+ ultimo en ultimo 4K

Dreambox DM8000 ( stofverzamelaar )

Gigablue Quad HD ( stofverzamelaar )

Geplaatst:

Beste SIMBAke

Mooi dat je de schotel nu 4 graden hellend naar het oosten hebt gezet.

De Multytenne heeft geen schaalverdeling met aanduiding, alleen wat orientatie streepjes maar de elevatie instellen doe je voor een Multytenne op een andere manier.

De Multytenne is een offsetschotel van 30 graden. Waar jij woont is de elevatie voor de Astra 1, 29,7 graden, afgerond 30 graden. Dat wil bij een 30 graden offsetschotel dus zeggen dat de schotel precies verticaal moet staan, zie de bijlage. Meet dit met een waterpas over de voorzijde van de schotel. Als je de Hotbird beter wilt gaan ontvangen, stel de de Multytenne af op de Astra 1. De Astra 1-lnb zit precies in het midden van de grote hoed.

Stel de schotel op maximale signaalkwaliteit af op de Astra 1, het liefst met je tuner en een klein TVtje naast je schotel, dus zowel met verdraaien als met elevatie.

Noteer de maximale signaalkwaliteit die je op je tv afleest die je bereiken kunt. Het allerbelangrijkste is dat bij het goed vastzetten van de schotel je niet in signaalkwaliteit achteruit gaat. Dit kan zo maar 5% zijn als je niet uitkijkt. Stel hem gewoon weer opnieuw af als je terugval konstateert en zorg er voor dat als de schotel goed vast staat, er maximaal 1% minder signaalkwaliteit is dan dat je met een losvaste schotel gemeten hebt.

post-55867-0-18381300-1318713737_thumb.jpg

Geplaatst:

Dat laatste is altijd lastig, vastdraaien... heb je hem losvast perfect... voorzichtig aandraaien.... en weer onderuit dat signaal.

Maar met geduld en handigheid lukt dat uiteindelijk wel, maar het is zeker belangrijk om hier op te letten tijdens het uitrichten en stellen.

Geplaatst: (aangepast)

Ja, theparasol.... en dan lees je regelmatig dat de monteurs die door CanalDigitaal gestuurd zijn om een schotelt te plaatsen, in 5 minuten de satelliet gevonden hebben en afgesteld. Al hebben ze meetapparatuur van 5000 euro bij zich, dan nog kun je in 5 minuten geen schotel 100% uitrichten. Daarom met de tuner en een klein TVtje bij de schotel kijkend naar de signaalkwaliteit of BER en geduld (kan soms best een half uur duren afhankelijk van het type en grootte van de schotel) voordat je niet meer dan 1% terug zakt als de schotel goed vast staat. Natuurlijk speelt ervaring mee in de afsteltijd.

aangepast door Satkijker
Geplaatst:

Nu is die multytenne door zijn kleine blad natuurlijk een gevoelig boertje. Een 80 cm of groter die "gewoon" op astra 1/3 staat heb je in de regel wat meer marge en komt het niet op die laatste procentjes aan en kun je wat nonchelanter werken en toch voldoende regen reserve houden.

Geplaatst:

bedankt voor de reply en link , het was leerzaam , ik was ook nog altijd van gedacht dat men moet afregelen bij bewolkt of regenweer , niet dus

VU+ ultimo en ultimo 4K

Geplaatst:

@SIMBAke

Als je heel weinig signaal wilt hebben om de schotel optimaal af te stellen zodat je tuner er maar net beeld van kan maken, kun je beter een vochtige zeem over de lnb hangen. Dan sta je zelf teminste droog. Dat werk een stuk prettiger dan in de regen.

Geplaatst:

Ik heb zelf ook deze schotel, en gelezen over het schuin afstellen, maar het blijft een gedoe. De schotel werkt niet makkelijk mee met fijn afstellen in mijn ogen.

Welk gereedschap gebruiken jullie? Grootste probleem wat ik heb, is dat het moeilijk te meten is hoe schuin de schotel/kop hangt.

Momenteel:

Ned1 HD 23.5 66%

BVN 19.2 80%

ESPHD 23.5 60%

JSC sport 1 13.0 62%

Sky Sport 1 28.2 62%

Allemaal met een 500HD. Kan dit beter?

Geplaatst:

@doeeensgek , de schotelkop ( je bedoelt wss de LNB ? ) moet je niet opmeten , alleen de muurbeugel moet je 4 graden schuin zien te krijgen .

dat doe je met een electronische waterpas zoals hierboven vermeld

ikzelf heb het met een geleende gradenboog gedaan ( geleend op het werk )

VU+ ultimo en ultimo 4K

Geplaatst:

Nog even wat info over het schuin zetten.

Als de gevel waar je de Multytenne tegenaan bevestigd precies op het oosten staat, dan is het in de regel voor iedereen wel duidelijk dat je aan de bovenzijde tussen de muurbeugel en de muur wat vullingen gebruikt (sluitringen of moeren). Maar, meestal staat zo’n gevel niet zuiver op het oosten. Dit maakt echter niet uit. Ook al staat de gevel zuid-oost of oost-noord-oost, dan gebruik je nog steeds een vulling aan de bovenzijde maar om de juiste schuinstand t.o.v. oost te meten, hoef je alleen maar de waterpas precies op het oosten te houden.

Geplaatst:

vandaag afgeregeld met de enigma signal meter op mijn laptop

krijg die tot 75 % , WOW nog nooit zoveel gehaald :):cool:

VU+ ultimo en ultimo 4K

Geplaatst:

In je eerste bericht schreef je:

“schotel is al 2 keer professioneel afgeregeld , probleem blijft bestaan”

Kijk, dat bedoel ik nu. Van die zogenaamde profs die een Multytenne uitrichten, heb ik geen hoge pet van op want ze snappen gewoon niet waar ze mee bezig zijn.

@SIMBAke, proficiat met je behaalde resultaat.

Geplaatst:

@doeeensgek , de schotelkop ( je bedoelt wss de LNB ? ) moet je niet opmeten , alleen de muurbeugel moet je 4 graden schuin zien te krijgen .

dat doe je met een electronische waterpas zoals hierboven vermeld

ikzelf heb het met een geleende gradenboog gedaan ( geleend op het werk )

Dat is precies het probleem, satkijker had ehm al door, als hij aan een muur hangt, kan ik niet zo makkelijk hem 4 graden schuin zetten. Ben op het moment vergeten hoeveel graden hij moet :unsure: . Maar daarom probeer ik te ontdekken welke waarde anderen uit hun multytenne halen, om zo te weten of ik er meer uit kan halen. Al heb ik begrepen dat bij de ene receiver 60% niet 60% bij de andere is...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen