Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste DoeEensGek

Dat heb je goed begrepen dat de ene satelliettuner heel andere waardes aangeeft dan de andere.

Als je een lnb hebt met twee uitgangen, dan geeft de ene satelliettuner soms 25% meer signaalkwaliteit aan dan de andere. Met deze waardes kun je dus absoluut geen conclusies trekken.

Geef even aan bij welke grote plaats je in de buurt woont, dan zal ik je de benodigde informatie geven.

• Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:
  Op 23-10-2011 om 22:57, Satkijker zei:

Beste DoeEensGek

Dat heb je goed begrepen dat de ene satelliettuner heel andere waardes aangeeft dan de andere.

Als je een lnb hebt met twee uitgangen, dan geeft de ene satelliettuner soms 25% meer signaalkwaliteit aan dan de andere. Met deze waardes kun je dus absoluut geen conclusies trekken.

Geef even aan bij welke grote plaats je in de buurt woont, dan zal ik je de benodigde informatie geven.

Ah, nou dan heeft waardes geen zin, 25% is veel.

Woon onder de rook van Haarlem.

Geplaatst:

Beste DoeEensGek

In Haarlem zou je voor alle vier de satellieten een optimale ontvangst hebben als je schotel 3,4 graden naar het oosten gekanteld staat. Om je enig idee te geven hoeveel dat is:

De mast moet over een afstand van 10cm 6mm schuin, of over een afstand van 15cm 9mm schuin of over een afstand van 20cm 12mm schuin enz. Dit is meestal goed te bereiken door aan de bovenzijde tussen de muurbevestigingsbeugel en de muur vulringen te plaatsen. Natuurlijk is de kans klein dat de gevel waar tegen je de schotel gemonteerd hebt precies op het oosten staat maar dat is niet erg. Als je er maar voor zorgt dat je je waterpas aan de oostzijde tegen je muurbeugel houd, dan is de juiste schuinstand precies te meten.

• 2 maanden later...
Geplaatst:
  Op 20-8-2011 om 09:38, Satkijker zei:

Beste Mr DVB

Dat heb je heel goed gedaan om van alle vier de satellieten, het maximum haalbare te bepalen. Vervolgens heb je op de Hotbird uitgericht, waarschijnlijk omdat je dat een belangrijke satelliet vindt. Ik vind het wel dapper van je dat je de Multytenne anders hebt afgesteld dan wat de gebruiksaanwijzing voorschrijft, want die zegt uitrichten op de Astra 1. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want dan kan er het minste fout gaan met de twee buitenste lnb’s. Bovendien zit de lnb voor de Astra 1 in het midden van de kop zodat je tenminste ook weet welke kant je de schotel uit moet richten.

Je geeft ook aan dat zoals hij nu staat, de maximale ontvangstkwaliteit per satelliet, 5 tot 10 procent onder de maximale waardes liggen die je maximaal kon bereiken.

Wat jij je niet hebt afgevraagd is, waarom je op alle vier de satellieten 5 tot 10% moet terugvallen in signaal en dat is nu eenmaal het gevolg van een schotel met vier vooraf gemonteerde lnb’s. De afstelling van de vier lnb’s in de kop van de Multytenne, kan maar op één plaats in Europa optimaal zijn. Aangezien het een Duitse fabrikant is die zijn Multytenne eigenlijk voor de Duitse markt ontwikkeld heeft, is die voor die omgeving (8 graden oost) helemaal prefect (zie de bijlage van Technisat). Een zuiver verticaal geplaatste mast is west België (laten we zeggen Gent), staat door de kromming van de aarde echter wel 4,3 graden scheef t.o.v. het ontwerpgebied, d.w.z. dat bij het uitrichten op de lnb die in het midden zit, de Astra 1, de buitenste lnb’s, de Hotbird en de Astra 2 lnb op een verkeerde hoogte staan. En dat is nu precies de reden, dat je bij een verticale mast tussen de 5 en 10% moet inleveren op de ontvangst van die twee satellieten, en dat is toch jammer?

Ik geef verder altijd aan, dat als je in Utrecht woont of verder naar het oosten, het niet veel zin heeft om je mast schuin te zetten want het verschil is dan te klein om flinke resultaten te krijgen.

Ik woon in Meppel, nederland. Ik probeer ook regelmatig de boel te optimaliseren. Hoeveel graden zou bij mij de mast moeten hellen naar het oosten?

Bvd

Geplaatst:

Hallo Humaxima,

Als men in Meppel woont en ik heb even opgezocht wat de Longitude is en neem daar 6,2 gr oost voor, dan is het marginaal wat je kunt winnen voor A2 en Hotbird door te kantelen. Zoals al eerder omschreven is het ontwerp voor de Multytenne op 8 gr oost gekozen. Het kantelen van 8-6,2 = 1,8 gr. dit komt overeen met 1,25 mm bij een waterpas van 40 cm lengte. Ik antwoord hierop omdat de vraag die je om 15.43 stelde die persoon zul je op dit forum niet meer tegen komen, wat ik overigens wel jammer vind.

Als je problemen hebt met de ontvangst van 1 of meer van de 4 satellieten, dan zal je dat toch ergens anders moeten zoeken dus niet in het kantelen. Laat maar horen.

Vu+ duo met combi van 4xlnb twin vast en toch draaibaar met 1 schotel

Dreamb 800SE met T55 4x lnb

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen